אכזבה בארה"ב: הקונים לא הגיעו ל"בלאק פריידי", מי הנהנות הגדולות?
התחזיות לעונת קניות חלשה קיבלו חיזוק אמש לאחר נתונים שהראו כי יום המכירות הגדול שפותח מדי שנה את העונה, הנודע כ"בלאק פריידי", היה פחות טוב מהצפוי. פדרציית הקמעונאים האמריקנית הודיעה כי סקר שערכה מראה שהוצאות הצרכנים בסוף השבוע האחרון הסתכמו ב-57.4 מיליארד דולר בלבד, לעומת 59.1 מיליארד דולר בסוף השבוע המקביל בשנה שעברה - ירידה של 2.9%.
הסקר הראה עוד כי כמות הקונים בחנויות ובאתרי המסחר עלתה מ-139 מיליון ל-141 מיליון קונים בסוף השבוע (כולל חג ההודיה שחל ביום ה'), אך ההוצעה הממוצעת לקונה ירדה ב-3.9% ל-407 דולרים.
משמעות הסקר היא שהרשתות הגדולות, כמו וול מארט (סימול: WMT) או טארגט (סימול: TGT), עשויות לחתוך בשנית את תחזיותיהן לשנה. לפני מספר חודשים הורידו רשתות אלו את התחזיות לאחר שהמכירות לקראת החזרה לבית הספר איכזבו. מניית וול מארט יורדת כ-0.1% בטרום המסחר, ומניית טארגט נסחרת ללא שינוי.
"הקמעונאים לא קיבלו מה שרצו מ"בלאק פריידי" ויאלצו לכפר על כך בשבועות הקרובים", אמר לרשת בלומברג האנליסט פונם גויאל. הוא הסביר כי הרשתות כנראה ימשיכו מבצעים בשלושת השבועות שנותרו עד לחג המולד, במטרה להגדיל את הפדיון מעונת החגים. "יהיו גם מבצעי פאניקה", אמר גויאל.
לעומת זאת, יתכן שיותר קונים מעדיפים לרכוש את המתנות לחג באינטרנט, בלי תורים ארוכים וצפיפות ובנוחיות של נעלי הבית והפיג'מה. בסקר שערכה חברת התשלומים פיי פאל, חברת הבת של איביי (סימול: EBAY), נרשמה עלייה של כ-99% במספר הקונים ברחבי העולם באמצעות פיי פאל ממכשירי המובייל שלהם (סמארטפונים וטאבלטים) לעומת מספר הקונים ביום זה אשתקד.
בתגובה לנתונים אלו אמר אפי דהאן, מנהל אזורי אפריקה וישראל בחברת פיי פאל: "כפי שצפינו, יותר ויותר צרכנים ביצעו רכישות באמצעות המובייל במהלך חג ההודיה וארועי יום שישי השחור השנה, ואנו צופים כי מגמה זו תימשך גם היום ובמהלך הימים הקרובים, סביב המבצעים המוקדשים ל-Cyber Monday, שהינו למעשה גל הקניות הגדול השני של מבצעי סוף השנה האזרחית".
מניית איביי מזנקת עם פתיחת המסחר ב-4.5% לאחר פרסום התוצאות האלו, ומניית אמזון (סימול: AMZN) עולה אף היא 0.2%.