'בצפון קרוליינה, תקום עיר הבירה החדשה', מבשלות הבוטיק יצטרפו?

סנט לואיס ומילוואקי יכולות להתחיל לחשוש - החוף המזרחי של ארה"ב אולי רוצה פחות בירה 'רגילה' - אך בשלני הבירה בארה"ב מצאו להם מקום חדש
עידן קייסר |

אשוויל (ASHEVILLE) אשר בצפון קרוליינה היא היום הנקודה החמה ביותר בעולם ייצור הבירה. העיר יכולה לטעון כעת לכתר 'העיר בה מייצרים הכי הרבה בירה'. יצרן הבירה השלישי בגודלו בארה"ב, מבשלת בלגיה החדשה (New Belgium Brewing), הודיעה שתפתח מפעל חדש שיספק את צורכי החוף המזרחי של ארה"ב.

הודעתה של מבשלת בלגיה החדשה מגיעה לאחר שיצרנית הבירה השניה בגודלה, סיירה נבאדה, הודיעה גם כן שתבנה באשוויל את המתקן שיספק בירה לחוף המזרחי של ארה"ב.

"ההרחבה של מבשלת בלגיה החדשה תעשיר את אשכול יצרני הבירות שגדל באשוויל. המשרות החדשות שיתווספו וההשקעות של החברה בעיר יהיו תוספת משמעותית לאזור ולמדינה כולה", כך אמר מושל קרוליינה, בוו פרדו.

מילוואקי יכולה לזוז הצידה, סנט לואיס יכולה גם לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפסה - אשוויל יכולה לקחת את התואר של 'עיר הבירה של ארה"ב'. טרנד נוסף שהולך ותופס תאוצה בעיר החדשה, כמו גם בערים נוספות על פני כל ארה"ב - הוא ייצור בירה בצורה עצמאית. מבשלות הבוטיק הקטנות כבר צומחות כמו פטריות אחרי הגשם, ולא רק בישראל, כפי שניתן לראות בנתונים שהציג יו"ר איגוד מבשלות הבירה בארה"ב.

"בזמן ששוק הבירות הכללי חווה ירידה של כ-1.3% בנפח המכירות שלו בשנת 2011, שוק ייצור הבירה העצמי בסגנון 'עשה זאת בעצמך' חווה צמיחה משמעותית - עלה ב-5% בשנת 2011 בפעם הראשונה", כך אמר פול גאצה, יו"ר של איגוד בשלני הבירה. "הופך להיות ברור כשמש שעם המגוון, עם הסגנונות השונים ועם הטעמים הייחודיים - האמריקנים מפתחים טעם חזק לבירות באיכות גבוהה מיצרנים עצמאיים" כך הוסיף גאצה.

בעוד שייצור הבירה הביתי הוא עדיין נתח קטן משוק הבירה הכללי האמריקני, הוא הראה גידול קבוע בשנים האחרונות. בשנת 2011, יצרני בירה עצמאיים הציגו מכירות בנפח של 5.7% בשוק הבירה בארה"ב, זוהי עלייה של 0.7% מנתח של 5% בשנת 2010.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.