התקרית בין ארה"ב לסין, תראו את הציוץ ששיגר טראמפ

מערכת Bizportal | (8)
נושאים בכתבה טראמפ
אחרי הדיווחים מיום ו' לפיהם ספינת מלחמה של הצי הסיני החרימה כלי שייט לא מאוייש של הצי האמריקני סמוך לחופי הפיליפינים, הנשיא הנבחר דונלאד טראמפ קופץ היום לתוך הקלחת ומוסיף שמן למדורה. טראמפ פרסם הערב (יום שבת) את הציוץ הבא בחשבון הטוויטר שלו: "סין גנבה כלי מחקר לא מאוייש של הצי האמריקני שפעל במים בינלאומיים, הוציאה אותו מחוץ למים ובמעשה חסר תקדים לקחה אותה לשטחה". הקונפליקט בין סין לארה"ב בכל הקשור לפעילות צבאית באזור מזרח אסיה הוא רב שנים. סין מתנגדת לפטרולים שמבצעת ארה"ב בטענה כי השטח הימי הכלכלי שלה מגיע עד 200 מיילים ימיים מחופיה ואילו ארה"ב טוענת כי מעל 12 מיילים ימיים מהחוף זה אזור לגיטימי לפעילות צבאית. העניין המפתיע בתקרית הנוכחית היה שהחרמת כלי השייט האמריקני הייתה בכלל מחוץ לאזור הימי הכלכלי של סין, ולכן האירוע נתפס כהתגרות מצד סין כלפי ארה"ב. אחת הסברות היא שכלי השייט האמריקני ביצע מעקב אחר צוללת סינית, ולכן סין פעלה כפי שפעלה. כך או כך, ה-S&P500 השיל 0.2% ביום שישי ברקע לדיווחים. נציין כי התקרית הקודמת בין המדיניות בעניין זה הייתה ב-2013, אז כלי שייט סיני כמעט התנגש בספינה נושאת טילים אמריקנית. לאן הדברים הולכים מפה? ארה"ב שיגרה לסין בקשה להחזרת כלי השייט, ולפי רויטרס שר ההגנה הסיני כבר החל במגעים מתוך מטרה להחזיר את הכלי (לצד טענות מצד סין על כך שארה"ב ניפחה את האירוע וגרמה לכותרות מיותרות). הציוץ של טראמפ הגיע אחרי שכבר ברור היה שבכוונת סין להחזיר את כלי השייט ולהימנע מתקרית דיפלומטית עם ארה"ב. במהלך קמפיין הבחירות שלו, טראמפ לא היסס לתקוף שוב ושוב את סין בכל הנוגע לעניינים כלכליים, ונראה כי גם במישור המדיני הוא רוצה להציג קו תקיף. אין ספק שהציוץ שלו הוא חלק ממסר הקמפיין - "make america great again". בכל מקרה השקט צפוי לחזור, עד התקרית הבאה. לסיום, אי אפשר שלא לציין שהתקרית הנוכחית בין ארה"ב לסין, מגיעה זמן קצר לאחר שהצוות של טראמפ עדכן כי הנשיא הנבחר קיים שיחת טלפון עם נשיאת טייוואן שאיחלה לו ברכות על ניצחונו. סין לא מכירה בטיוואן כמדינה ריבונית ושיחת הטלפון של טראמפ עוררה זעם גדול בסין. טראמפ לא ממש התרגש מהקולות שטענו כי פרסום השיחה היה מהלך לא דיפלומטי ושיגר את הציוץ הבא: "מעניין שארה"ב מוכרת לטייואן ציוד צבאי במיליארדי דולרים אבל אסור לה לענות לשיחת איחולי ברכה בטלפון"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי 18/12/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
    נגמר עידן מלחמות המאה ה 20, הגיע עידן מלחמות המאה ה 21. סוריה, עיראק OUT, רוסיה OUT, סין יפן IN. כשנגדל נבין.
  • 5.
    טרמפ אדיוט בדרך לעוף מהבית הלבן (ל"ת)
    יואב 18/12/2016 10:12
    הגב לתגובה זו
  • אלון 19/12/2016 10:33
    הגב לתגובה זו
    אבל הוא נשיא ארצות הברית,ומיליונר. וכל דבר שהייתה יכול לחלום... ויש לציין שהוא לא נולד עשיר, הוא השיג הכל בעצמו...
  • 4.
    יש להטיל מכס על מוצרים מסין. (ל"ת)
    חד וחלק 17/12/2016 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי 17/12/2016 19:24
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט גנבו צוללת צבאית ומה ציפיתם שמישהו ישתוק
  • צביעות עולמית 18/12/2016 11:09
    הגב לתגובה זו
    הוא סתם תפה גם כשטבחו בחצי מיליון נשים וילדים בסוריה ואם הוא מסוגל לסתום תפה כשיש טבח המוני מה זו גנבה?
  • 2.
    אהרון 17/12/2016 18:35
    הגב לתגובה זו
    הנשיא הנבחר לא מבין חוכמות גם אנחנו צריכים אחד כזה
  • 1.
    בקרוב מלחמת עולם שלישית (ל"ת)
    יויו 17/12/2016 18:25
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: