200 מיליון שקל לדירה? טעם רע של מעצבי הדעה מ"מדינת תל אביב"
גבר בראשית שנות ה-30 לחייו, לבוש בחליפת ארמני ועונד שעון רולקס, מחנה את הב.מ.וו בחניון תת קרקעי ועולה במעלית הפרטית לפנטהאוז, שם פוגש את אשתו הדוגמנית ומביט עימה לעבר השקיעה - כך סביר להניח ייראה סרטון ההדמיה של פרויקט ארלוזורוב 17 המציג לפנינו ברעש גדול את
קאט, חזרה למציאות - גבר בשנות ה-30 לחייו חוזר בשעה 20:00 מעוד יום מתיש של עבודה סביב השעון, מרוויח 10,000 שקל ברוטו ומרגיש שהוא בר מזל, נתקע שעה בפקקים כדי להגיע לדירת 4 החדרים שרכש בפתח תקווה במחיר "מציאה" של 1.4 מיליון שקל, עליה הוא משלם כל חודש משכנתא של 4,000 שקל. הוא פוגש את אשתו העייפה והשחוקה שחזרה לא מזמן מהעבודה ממנה היא משתכרת כ-7,000 שקל ברוטו בחודש (כי אין מה לעשות נשים עדיין מרוויחות כאן פחות). כמובן שהזוג לא גומר את החודש כי מטפלת עולה 4,000 שקל נוספים בחודש, מחיר הדלק עלה והחינוך "חינם" מעולם לא היה יקר יותר. זוג נוסף בסטטיסטיקה הישראלית של חיים על הקצה.
ככתב נדל"ן יוצא לי לא פעם לסקר מיזמי נדל"ן יוקרתיים, שללא ירושה שמנה / אקזיט מטורף או הון מלוכלך מעסקאות נשק במדינה קיקיונית אינם בהישג ידם של מרבית הישראלים. אני מודה שגם לי קשה לראות ולא לגעת, מרגיש כמו בעל חנות ממתקים חולה סכרת - אבל אין מה לעשות, חלומות תמיד עיניינו אנשים.
בתודעה שהתפתחה בשנים האחרונות, אותה ניתן לכנות תודעת "מדינת תל אביב", הזוג הישראלי השכיח לא ממש קיים. המושג יותר רעיוני מאשר גיאוגרפי, ומבטא סוג של בריחה מהמציאות הקשה שמרבית האנשים חווים.
ברוב המקרים מעצבי הדעה בישראל, קרי אנשי הפרסום ויחסי הציבור, שייכים בנפשם ל"מדינת תל אביב" הפונה למאיון העליון הקובע את הרף העליון של האיכות והסטטוס. הלוא ב"מדינת תל אביב" האנשים יפים יותר, מסעדות היוקרה הומות בידוענים וג'יפיי פורשה שעולים כמו דירה ביבנה חונים על המדרכה ומפריעים ל"תיירים" מישראל השנייה ליהנות לרגע מחיי פנטזיה.
אז אנא מכם, מעצבי דעה יקרים, חסכו מאיתנו את מלחמת ה"למי יש יותר גדול" שמנהלים הקבלנים ועסקני הנדל"ן, ותתחילו לגלות מעט חמלה כלפי אלו שרק חולמים וככל הנראה ימשיכו לחלום, הלוא ההצהרות שאתם מפריחים באוויר על דירות במאות מיליוני שקלים - ריקות מתוכן.
- 8.גלית 19/11/2012 15:50הגב לתגובה זוזקנה וראשי העיר שיווהו לדם צעיר חדש שיעיר את העיר. מה עושה את ת"א למה שהיא. הצעירים - לא אילו שאבא קנה להם דירה במגדל, אלא אילו מהעם, שקובעים טרנדים ואופנות רחוב, כשהם יעלמו וזה כבר קורה(חוזרים להורים ולעיר הלידה) ת"א תשאר עם כל האנשים המשמימים שכבר איבדו את נערותם אבל חושבים שעם הרבה כסף יש להם סטייל, אנשים אשר מבלים את מירב זמן היום בעבודה וסוגדים לבית הקפה השכונתי שלהם כבונוס השגרתי על השעמום האין סופי.
- 7.צודק ב1000% (ל"ת)נועם 17/11/2012 23:34הגב לתגובה זו
- 6.חבר מכוכב אחר 15/11/2012 21:11הגב לתגובה זוכתבה עוקצת ונושכת....ככה אנחנו אוהבים את העיתונאים שלנו...כמיצגים אותנו ולא את בעלי המאה.
- 5.יואב 15/11/2012 11:15הגב לתגובה זורק 100000000 בעוד שנה
- 4.כתוב טוב מאוד (ל"ת)עמית 15/11/2012 11:07הגב לתגובה זו
- 3.נדב 15/11/2012 09:10הגב לתגובה זושכבה דקה של מולטי מיליונרים ועם שלא גומר את החודש
- 2.חחח 15/11/2012 09:09הגב לתגובה זוהדירות יחזרו 50 שנה אחורה. בקרוב ההגירה הגדולה תתחיל. מי שלא ידע לעשות שלום עם הרוב באזור ישלם ביוקר. המנצח תמיד נשאר לבד
- 1.מתן 15/11/2012 09:08הגב לתגובה זושיפרסמו דירות ב-200 מיליון שקל, זה לא מזיק לאף אחד. אפשר לחשוב שאתה לא חי במדינת ת"א. אם זה היה מפריע לך אז לא היית מפרסם
- גלית 20/11/2012 15:48הגב לתגובה זואותו הדבר לדבי הממוצע של השמכורות-מכניסים משכורות של בודדים כמו ברק, שרי והחברה האילו עם שאר העם וכך מראים ממוצע גבוה של הכנסה בארץ, האמת בחציון!
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
