דעה

עזריאלי תרשום בדוח השנתי רווח של 1 מיליארד שקל משערוך - היא צריכה לרשום רווח של 6 מיליארד שקל

חברות רבות בתחום הנדל"ן צפויות להציג שערוכים, אך האם לאחר השערוכים הקרובים, הדוחות הכספיים יציגו את השווי ההוגן האמיתי של נכסי הנדל"ן?

רז דומב | (1)

בשנים האחרונות, נפתח פער מהותי בין תמחור חברות הנדל"ן המניב בשוק ההון, לבין ההון העצמי שלהן. הדבר נובע בעיקר, מהיציבות בשיעורי ההיוון בהם משתמשים מעריכי השווי, למרות השינוי המהותי בסביבת המאקרו/הריבית.

להערכתנו, נוכח הצפי להמשך סביבת ריבית נמוכה, מעריכי השווי צפויים להפחית במעט את שיעורי ההיוון בהם הם משתמשים, כאשר הדיווח של אמות לאחרונה מהווה להערכתנו סנונית ראשונה, וחברות רבות יציגו שערוכים משמעותיים ברבעון הקרוב.

הדיווח הראשוני של אמות בנוגע לרווחי השערוך, משקף להערכתנו ירידה בטווח של 0.3%-0.4% בשיעור ההיוון הממוצע של החברה. כאשר הפער האמיתי בין שיעורי ההיוון הממוצעים בדוחות הכספיים של חברות הנדל"ן לבין שיעורי ההיוון המגולמים בתמחור שלהן בשוק ההון עומד על בטווח של 1.5%-2%.

לכן, למרות השינוי הצפוי בדוחות הקרובים אנו לא ממהרים להתרגש וסבורים, כי גם לאחר השערוכים הקרובים, הדוחות הכספיים עוד רחוקים מלהציג את השווי ההוגן האמיתי של נכסי הנדל"ן.

 

השערוכים הצפויים בדוחות הקרובים

אמות דיווחה על שערוכים בהיקף של כ-500 מיליון שקל בעיקר כתוצאה מירידה בשיעורי ההיוון של נכסי החברה. על פי הערכה ראשונית שלנו, רווחי השערוך הנ"ל משקפים ירידה מוערכת בטווח של 0.3%-0.4% אבסולוטי בשיעור ההיוון הממוצע של החברה, שעומד נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019 על כ-7.01%.

אנו מעריכים כי מגמה דומה תאפיין את הדוחות של שאר חברות הסקטור, וכי בתוצאות הרבעון הקרוב החברות יציגו רווחי שערוך בהיקפים של מאות מיליוני שקל.

היקפי השערוך הצפויים בדוחות החברות המרכזיות בסקטור, בהנחה ושיעורי ההיוון שלהן ירדו ברמה דומה של כ-0.3% (ברוטו, לא כולל עתודה למס)

מעט מדי ומאוחר מדי

סביבת המאקרו השתנתה. מאז המשבר הגלובלי הגדול לפני כעשור, סביבת המאקרו הגלובלית השתנתה ותשואות אגרות החוב במרבית המדינות ירדו באופן משמעותי. בשנים האחרונות, תשואות אגרות החוב ל-10 שנים בכלכלות הבולטות במערב הינן ברמות של כ-0% עד 2% ובחלק מהמדינות, לרבות גרמניה ושוויץ, התשואה הינה שלילית. המגמה בישראל דומה, ואגרות חוב ל-10 שנים נסחרות ברמות של כ-0.9%.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מעריכי השווי בעולם הורידו את שיעורי ההיוון בהתאם לסביבת המאקרו. במדינות רבות בעולם, שיעורי ההיוון לנכסים השתנו בהתאם לשינויים הגלובליים בסביבת הריבית. על פי נתוני בלומברג, שיעורי ההיוון לנכסי משרדים בפריז, לונדון וברלין רשמו לאורך העשור האחרון ירידה בטווח של 2.5%-3.0%. לעומת זאת, בישראל נרשמה יציבות מסוימת בשיעורי ההיוון, אשר הביאה להגדלת המרווח בין תשואת אגרת חוב ל-10 שנים לבין שיעורי היוון של הנכסים.

 מקור - בלומברג

שוק ההון לא מחכה למעריכי השווי

שוק ההון משקף את המציאות הכלכלית טוב יותר מהדוחות הכספיים של החברות. בשנים האחרונות הפער בין המוצג בדוחות הכספיים של החברות לבין השווי האמתי של נכסי החברות הלך וגדל. כתוצאה מכך, הדוחות הכספיים של החברות כבר מזמן אינם משקפים בצורה הולמת את השווי האמתי של הנדל"ן שלהן. לראיה, ניתן לראות כי במהלך השנה האחרונה בוצעו שורה של עסקאות המשקפות שיעורי היוון של 5%-6% ואילו שיעור ההיוון הממוצע בספרי החברות המובילות בסקטור הינו כ-7.4%.

 

מכפילי ההון ברמות שיא היסטוריות. שוק ההון מתמחר את נכסי החברות בהתאם לערכם הכלכלי האמיתי ובשיעורי היוון ממוצעים של כ-5.5%, בעוד ששיעורי ההיוון בדוחות הכספיים של החברות הינם ברמות של כ-7.4% בממוצע. העיוות הנ"ל מוביל את חברות הסקטור להיסחר במכפילי הון גבוהים ברמה היסטורית.

השערוכים הצפויים בדוחות הקרובים הם קצה הקרחון

השערוכים הקרובים עדיין לא מספיקים כדי לשפר את מהימנות הדוחות הכספיים. הציפייה בשוק היא לשערוכים משמעותיים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בדוחות הכספיים הקרובים.

למרות השערוכים המשמעותיים, אנו בדעה כי מדובר בקצה הקרחון וירידה של כ-0.3% אבסולוטי בשיעורי ההיוון לא פותרת את העיוות הקיים כיום בדוחות הכספיים של החברות, שכן הפערים בין המציאות הכלכלית לדוחות הכספיים גדולים הרבה יותר.

להערכתנו, ובהתאם לתמחור בשוק, נדרשת ירידה הרבה יותר משמעותית בשיעורי ההיוון שתביא לשערוכים בהיקפים משמעותיים הרבה יותר - כ-6 מיליארד שקל בעזריאלי וכ-4 מיליארד שקל במליסרון.

נשאלת השאלה האם מדובר בצעד ראשון של מעריכי השווי לקראת המשך ירידה משמעותית בשיעורי ההיוון גם בעתיד, או שמא מדובר בתנועה חד פעמית שלא צפויה לשנות את העיוות בשוק.

הכותב הינו רז דומב, אנליסט בלידר שוקי הון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בועה במיטבה (ל"ת)
    הריבית הנמוכה מכה 30/01/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.