המשך הפקעת חלקות בשכונת מונטיפיורי היא בבחינת גזל "כבשת הרש"
לא אחת נכתב אודות נכסי הנדל"ן הרבים הנמצאים בבעלות עיריית תל אביב, כ-10% משטח העיר נמצא בבעלות העירייה. רוב השטחים מוגדרים כשטחים פרטיים רנטביליים הניתנים להשכרה או למכירה. לצד השטחים הרבים עיריית תל אביב מחזיקה במאות אלפי מ"ר שטחים בנויים בייעוד ציבורי במביני משרדים שונים ובמבנים עצמאיים.
עשרות הליכים משפטיים כנגד עיריית ת"א
צבירת נכסי הנדל"ן על ידי עיריית תל אביב בין השאר באמצעות הליכי הפקעת זכויות מקרקעין הובילה לניהול עשרות רבות של הליכים משפטיים כנגד עיריית תל אביב בטענה כי העירייה מפקיעה קרקעות פרטיות לחינם וללא כל צורך ממשי.
אחת הדוגמאות הבולטות להפקעת מקרקעין שלא לצורך ובאופן תמוה ביותר היא הודעת העירייה על הפקעת מקרקעין מידי משפחה המחזיקה כבר עשרות שנים בקרקע פרטית בשכונת מונטיפיורי. בשנת 2014 יזמה עיריית תל אביב תוכנית מגדלים בשכונת מונטיפיורי. על פי התכנית במתחם שפע טל היו אמורות לקום כ-800 דירות.
כדי לממש את התכנית הזו יזמה העיריה תכנית משלימה שבמסגרתה היו אמורים להיות מופקעות קרקעות מבעלי קרקעות פרטיים, כביכול על מנת להבטיח שיהיו מספיק שטחים לשימוש הציבור.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שבדיקת משרדנו גילתה כי עיריית תל אביב מחזיקה באזור שכונת מונטיפיורי בלא פחות מ-35 דונמים. אין ספק, היקף אדיר של מקרקעין. למרות שבבעלות העירייה נכסי נדל"ן בהיקף עצום באזור, היא איננה עוצרת ועושה שימוש בכוחה האדיר כנגד בעלי מקרקעין פרטיים בטענה כי לעירייה נדרשים שטחי ציבור לאור התפתחות השכונה והגעת דיירים חדשים בעתיד.
בין בעלי הקרקע שהחלקה שלהם הופקעה גם בני משפחה אחת שהחלקה שלהם מיועדת להפקעה בשלמות, הוראות התוכנית קובעות במפורש כי החלקה של המשפחה תשנה את ייעודה מ"אזור מעורב לתעסוקה ולמגורים" ליעוד של "מבנים ומוסדות ציבור" ואף תעבור לבעלות העירייה. חלומות המשפחה להקמת בניין הנושא את שם המשפחה נגוז ועימם אף ירדו לטימיון השקעות כלכליות ומנטאליות בתכנון החלום והמתחם.
הנימוק להפקעה כבר לא קיים, אבל העירייה בשלה
בעקבות הכוונה להקים מתחם תחבורה מטרופוליני מרכזי בוטלה תכנית שפע טל ובמצב דברים זה קיוו במשפחה כי העירייה תחזור בה מהפקעת הקרקע הפרטית שלהם ותיתן להם את ההזדמנות להגשים את חלום המשפחה.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
אלא שלמרבה התדהמה, העירייה לא חזרה בה מהפקעת המקרקעין הפרטיים, תכנית שפע טל בוטלה, הנימוק להפקעה כבר אינו קיים אבל הפגיעה בקניינם הפרטי של המשפחה לא הופסק. והעיריה למרות שיש לה כבר למעלה מ-35 דונמים באזור לא חזרה בה מההפקעה כאמור.
המכה הבאה על המשפחה נחתה עליהם בעוצמה רבה עם דחיית הוועדה המקומית לתכנון ולבניה את התנגדותם להפקעה למרות שהנימוק להתנגדות הוא הכי הגיוני והכי נכון אם תכנית שפע טל נגנזה מדוע לא לגנוז את תכנית ההפקעה?
המשפחה לא אמרה נואש והגישה ערר על דחיית התנגדותם לוועדת הערר המחוזית. במסגרת הערר טוענת המשפחה כי נעשה עוול נוראי וכי ההפקעה כיום הינה לא פחות מגזילת קרקעות בחסות החוק. עוד טוענת המשפחה כי התברר לה כי המגרש שלהם נבחר להפקעה באופן אקראי ושרירותי וללא הצדקה תכנונית.
בנוסף טוענת המשפחה כי אין כל צורך והצדקה עניינית להפקיע מגרשים בבעלות פרטית אשר מיועדים מזה עשרות שנים לשימוש מגורים מעורב עם תעסוקה, מה עוד שגם תוכנית המתאר שאושרה לאחרונה שמרה על יעוד זה.
האם האינטרס הציבורי מחייב את ביטול התכנית?
לא ברורה החלטתה של הוועדה המקומית להפקיע, שעה שכאשר היא בוחרת להפקיע מגרשים פרטיים בשלמות - היא נדרשת לשלם פיצוי הפקעה אדירים ולכן האינטרס הציבורי של השמירה על קופת העירייה וכספי הציבור מחייבים את ביטול התוכנית. בפרט לאור העובדה שלעירייה יש באזור נכסי נדל"ן רבים בבעלותה וראוי כי היא תעשה בהם שימוש לפני שהיא פוגעת בקניינים של אנשים פרטיים.
בעלי החלקה לא רוצים כסף אלא רק מימוש החלום לבנות את הבניין, כך גם קיימים שיקולי מיסוי אשר יוצרים עדיפות חד משמעית לבניית הבניין על פני קבלת דמי פיצוי בגין הפקעת קרקע המשפה.
במסגרת הערר חשפנו מקצת מהשטחים הציבוריים שבעלות העיריה בכלל ובסביבות השכונה בפרט. בבעלות העירייה בה עשרות נכסים שחלקם הגדול בייעוד לשימוש ציבורי אך בכל זאת העירייה בחרה לבצע הפקעה של קרקע פרטית מידי בני משפחה אשר מחזיקים בקרקע כבר עשרות שנים. קצרה בינתנו מלהבין את ההיגיון שבהפעלת עוצמה שלטונית כה חזקה על משפחה ותיקה אשר מחזיקה בקרקע כבר עשרות שנים וביקשה להקים במקום בניין הנושא את שם המשפחה.
- 1.כל דאלים גבר (ל"ת)שופט רחבה 09/06/2019 02:01הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
