יוסי קליין
צילום: יח"צ
דעה

המשך הפקעת חלקות בשכונת מונטיפיורי היא בבחינת גזל "כבשת הרש"

הליכי הפקעת זכויות מקרקעין הובילה לניהול עשרות רבות של הליכים משפטיים כנגד עיריית תל אביב בטענה כי העירייה מפקיעה קרקעות פרטיות ללא כל צורך ממשי
יוסי קליין | (1)

לא אחת נכתב אודות נכסי הנדל"ן הרבים הנמצאים בבעלות עיריית תל אביב, כ-10% משטח העיר נמצא בבעלות העירייה. רוב השטחים מוגדרים כשטחים פרטיים רנטביליים הניתנים להשכרה או למכירה. לצד השטחים הרבים עיריית תל אביב מחזיקה במאות אלפי מ"ר שטחים בנויים בייעוד ציבורי במביני משרדים שונים ובמבנים עצמאיים.

עשרות הליכים משפטיים כנגד עיריית ת"א 

צבירת נכסי הנדל"ן על ידי עיריית תל אביב בין השאר באמצעות הליכי הפקעת זכויות מקרקעין הובילה לניהול עשרות רבות של הליכים משפטיים כנגד עיריית תל אביב בטענה כי העירייה מפקיעה קרקעות פרטיות לחינם וללא כל צורך ממשי. 

אחת הדוגמאות הבולטות להפקעת מקרקעין שלא לצורך ובאופן תמוה ביותר היא הודעת העירייה על הפקעת מקרקעין מידי משפחה המחזיקה כבר עשרות שנים בקרקע פרטית בשכונת מונטיפיורי. בשנת 2014 יזמה עיריית תל אביב תוכנית מגדלים בשכונת מונטיפיורי. על פי התכנית במתחם שפע טל היו אמורות לקום כ-800 דירות.

כדי לממש את התכנית הזו יזמה העיריה תכנית משלימה שבמסגרתה היו אמורים להיות מופקעות קרקעות מבעלי קרקעות פרטיים, כביכול על מנת להבטיח שיהיו מספיק שטחים לשימוש הציבור.

אלא שבדיקת משרדנו גילתה כי עיריית תל אביב מחזיקה באזור שכונת מונטיפיורי בלא פחות מ-35 דונמים. אין ספק, היקף אדיר של מקרקעין. למרות שבבעלות העירייה נכסי נדל"ן בהיקף עצום באזור, היא איננה עוצרת ועושה שימוש בכוחה האדיר כנגד בעלי מקרקעין פרטיים בטענה כי לעירייה נדרשים שטחי ציבור לאור התפתחות השכונה והגעת דיירים חדשים בעתיד.

בין בעלי הקרקע שהחלקה שלהם הופקעה גם בני משפחה אחת שהחלקה שלהם מיועדת להפקעה בשלמות, הוראות התוכנית קובעות במפורש כי החלקה של המשפחה תשנה את ייעודה מ"אזור מעורב לתעסוקה ולמגורים" ליעוד של "מבנים ומוסדות ציבור" ואף תעבור לבעלות העירייה. חלומות המשפחה להקמת בניין הנושא את שם המשפחה נגוז ועימם אף ירדו לטימיון השקעות כלכליות ומנטאליות בתכנון החלום והמתחם.

הנימוק להפקעה כבר לא קיים, אבל העירייה בשלה

בעקבות הכוונה להקים מתחם תחבורה מטרופוליני מרכזי בוטלה תכנית שפע טל ובמצב דברים זה קיוו במשפחה כי העירייה תחזור בה מהפקעת הקרקע הפרטית שלהם ותיתן להם את ההזדמנות להגשים את חלום המשפחה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אלא שלמרבה התדהמה, העירייה לא חזרה בה מהפקעת המקרקעין הפרטיים, תכנית שפע טל בוטלה, הנימוק להפקעה כבר אינו קיים אבל הפגיעה בקניינם הפרטי של המשפחה לא הופסק. והעיריה למרות שיש לה כבר למעלה מ-35 דונמים באזור לא חזרה בה מההפקעה כאמור.

המכה הבאה על המשפחה נחתה עליהם בעוצמה רבה עם דחיית הוועדה המקומית לתכנון ולבניה את התנגדותם להפקעה למרות שהנימוק להתנגדות הוא הכי הגיוני והכי נכון אם תכנית שפע טל נגנזה מדוע לא לגנוז את תכנית ההפקעה?

המשפחה לא אמרה נואש והגישה ערר על דחיית התנגדותם לוועדת הערר המחוזית. במסגרת הערר טוענת המשפחה כי נעשה עוול נוראי וכי ההפקעה כיום הינה לא פחות מגזילת קרקעות בחסות החוק. עוד טוענת המשפחה כי התברר לה כי המגרש שלהם נבחר להפקעה באופן אקראי ושרירותי וללא הצדקה תכנונית.

בנוסף טוענת המשפחה כי אין כל צורך והצדקה עניינית להפקיע מגרשים בבעלות פרטית אשר מיועדים מזה עשרות שנים לשימוש מגורים מעורב עם תעסוקה, מה עוד שגם תוכנית המתאר שאושרה לאחרונה שמרה על יעוד זה.

האם האינטרס הציבורי מחייב את ביטול  התכנית?

לא ברורה החלטתה של הוועדה המקומית להפקיע, שעה שכאשר היא בוחרת להפקיע מגרשים פרטיים בשלמות - היא נדרשת לשלם פיצוי הפקעה אדירים ולכן האינטרס הציבורי של השמירה על קופת העירייה וכספי הציבור מחייבים את ביטול התוכנית. בפרט לאור העובדה שלעירייה יש באזור נכסי נדל"ן רבים בבעלותה וראוי כי היא תעשה בהם שימוש לפני שהיא פוגעת בקניינים של אנשים פרטיים.

בעלי החלקה לא רוצים כסף אלא רק מימוש החלום לבנות את הבניין, כך גם קיימים שיקולי מיסוי אשר יוצרים עדיפות חד משמעית לבניית הבניין על פני קבלת דמי פיצוי בגין הפקעת קרקע המשפה.

במסגרת הערר חשפנו מקצת מהשטחים הציבוריים שבעלות העיריה בכלל ובסביבות השכונה בפרט. בבעלות העירייה בה עשרות נכסים שחלקם הגדול בייעוד לשימוש ציבורי אך בכל זאת העירייה בחרה לבצע הפקעה של קרקע פרטית מידי בני משפחה אשר מחזיקים בקרקע כבר עשרות שנים. קצרה בינתנו מלהבין את ההיגיון שבהפעלת עוצמה שלטונית כה חזקה על משפחה ותיקה אשר מחזיקה בקרקע כבר עשרות שנים וביקשה להקים במקום בניין הנושא את שם המשפחה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל דאלים גבר (ל"ת)
    שופט רחבה 09/06/2019 02:01
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.