קארן שווק
צילום: יריב פיין וגיא קושי

האם השינוי במדיניות המוניטרית באירופה מתומחר בשווקים?

דריכות לקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי באירופה בשאלה האם דראגי יספק מועד לצמצום התמיכה בשווקים

קארן שווק |
נושאים בכתבה ECB אג"ח דראגי

בעקבות נתוני הצמיחה והאינפלציה המעודדים, הבנק המרכזי האירופי (ECB) בראשות מריו דראגי צפוי לשנות בקרוב את תנאי תוכנית ההקלה הכמותית שלו: הבנק בוחן את האפשרות להפסיק את היקף הרכישות החודשי שלו העומד נכון להיום על 30 מיליארד יורו.

נאומו בשבוע שעבר של הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופאי, פיטר פרה, היה במעט מפתיע עבור חלק מהמשקיעים אשר לא ציפו לשינוי בעיתוי הפסקת תוכנית ההקלה הכמותית באירופה. תוכנית הרכישות של הבנק האירופאי הושקה בינואר 2015 ונועדה לסייע לכלכלת אירופה לצאת לצמיחה מחודשת, לאחר דשדוש ארוך ומתמשך, בעקבות המשבר הפיננסי.

מאז עודכנה התוכנית כמה וכמה פעמים והיקף הרכישות של הבנק קטן בהתאם לשיפור במצב המשק באירופה. אך היה נדמה כי יש מקום להאריך עדין את התוכנית, במיוחד לאור העובדה כי קשה להתעלם מהאינדיקטורים הכלכליים המובילים באירופה שהחלו לדשדש במעט מתחילת השנה.

בנוסף, הסיכונים הגוברים למלחמת סחר ואי היציבות הפוליטית בחלק ממדינות גוש האירו מעלים את השאלה האם באמת זהו התזמון הנכון להודיע על הפסקת תוכנית ההקלה הכמותית.

דראגי צריך להחזיק אצבעות שהמשקיעים יאמינו לכך שהמצב הכלכלי במדינות גוש האירו איתן ומאפשר להן לעמוד על הרגליים ללא התערבות נוספת של הבנק המרכזי האירופאי. לא פחות חשוב מכך שהמשקיעים צריכים להאמין לו, הם בעיקר צריכים להאמין שהנגיד הבא, שיכנס לתפקיד בשנה הבאה ימשיך עם הגישה שלו שכל כך הרגיעה את השווקים לאורך השנים האחרונות.

בסקר האחרון שערכו ב"לומברג" ביום שישי, כשליש מהנשאלים מעריכים כי ה-ECB יודיע על תאריך סיום ההקלה הכמותית כבר בישיבה הקרובה ביום חמישי, בעוד 46% מעריכים כי ההחלטה תילקח רק ב 26 ביולי (לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש). קונצנזוס האנליסטים עדין צופה כי היקף הרכישות נטו יפסק בסוף שנת 2018 ושהבנק המרכזי האירופאי יעלה את הריבית ב-0.15% רק ברבעון השני של 2019 - כלומר ללא שינוי מהותי מהסקר של "בלומברג" שנערך בחודש אפריל השנה.

הארכת התוכנית התמיכה המוניטרית עד היום נועדה לשמר את "תנאים הפיננסים המשופרים" הנדרשים על מנת לדחוף את רמת האינפלציה ליעד שהציב הבנק, מעט מתחת ל-2%. הכלכלה בגוש האירו צמחה ב-2.5% בשנת 2017 ושיעור האבטלה יורד באופן עקבי תוך כדי יצירה של יותר מ־6 מיליון משרות מאז 2012.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אם נוסיף לכל אלו את העלייה במחירי הנפט, סביר להניח שעלייה באינפלציה לרמת שתאפשר לבנק המרכזי האירופי להפסיק את תוכנית רכישות האג"ח נמצאת מעבר לפינה. לכאורה, נכון לכרגע לא נראה שיש סיבה כלשהי להאריך את תוכנית ההקלה הכמותית.

אך צפי הצמיחה בגוש האירו לשנת 2018 נמוך יותר ועומד נכון להיום על 2.3% בלבד. המשקיעים התאכזבו בחודשים האחרונים כאשר באופן די עקבי, הנתונים שהתפרסמו היו נמוכים מתחזיות האנליסטים. כך למשל, גם אם מנטרלים את המדינות הפריפריליות של גוש האירו, האינפלציה הצפויה לשנת 2018 על ידי ה-ECB עומדת על 1.1% בלבד.

השאלה המהותית היא אבל לא ממש התזמון של ההחלטה אלא באמת מה המהלך יעשה לעסקים ולצרכנים, אשר התרגלו לעלויות הכסף האולטרה-נמוכות. בנוסף לכך, מבחינת השווקים הפיננסים, זה מעלה את הסבירות לאי-התאמה משמעותית בין ההיצע לביקוש בשוקי החוב העולמיים. השוק המשיך להתנהל בחודשים האחרונים כאילו אין שינוי באופק של המדיניות המוניטרית (גובה התמריז המוניטרי עומד נכון להיום על 2.55 טריליון אירו).

הצורך לעקוב מקרוב אחר תשואות האג"ח הגרמניות אינו קשור רק לאירופה. הבנקים המרכזיים בעולם המשיכו בשנים האחרונות להציף את השווקים. פעילות רכישת האג"ח הובילה לכך שהבנקים המרכזיים ספגו בשנתיים האחרונות שיעור גבוה מהאג"ח שהונפקו על ידי המדינות הגדולות בעולם, ובכך החזיקו את התשואות ברמה נמוכה. כלומר, צמצום ההדרגתי של מאזני הבנקים המרכזיים עשוי להוביל לירידה במחירי האג"ח בחודשים הקרובים ולא בטוח שהמשקיעים עוד לקחו זאת בחשבון.

** ליועצת ו/או לחברה אין ענין אישי ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים הספציפים של כל אדם.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.