קארן שווק
צילום: יריב פיין וגיא קושי

האם השינוי במדיניות המוניטרית באירופה מתומחר בשווקים?

דריכות לקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי באירופה בשאלה האם דראגי יספק מועד לצמצום התמיכה בשווקים

קארן שווק |
נושאים בכתבה ECB אג"ח דראגי

בעקבות נתוני הצמיחה והאינפלציה המעודדים, הבנק המרכזי האירופי (ECB) בראשות מריו דראגי צפוי לשנות בקרוב את תנאי תוכנית ההקלה הכמותית שלו: הבנק בוחן את האפשרות להפסיק את היקף הרכישות החודשי שלו העומד נכון להיום על 30 מיליארד יורו.

נאומו בשבוע שעבר של הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופאי, פיטר פרה, היה במעט מפתיע עבור חלק מהמשקיעים אשר לא ציפו לשינוי בעיתוי הפסקת תוכנית ההקלה הכמותית באירופה. תוכנית הרכישות של הבנק האירופאי הושקה בינואר 2015 ונועדה לסייע לכלכלת אירופה לצאת לצמיחה מחודשת, לאחר דשדוש ארוך ומתמשך, בעקבות המשבר הפיננסי.

מאז עודכנה התוכנית כמה וכמה פעמים והיקף הרכישות של הבנק קטן בהתאם לשיפור במצב המשק באירופה. אך היה נדמה כי יש מקום להאריך עדין את התוכנית, במיוחד לאור העובדה כי קשה להתעלם מהאינדיקטורים הכלכליים המובילים באירופה שהחלו לדשדש במעט מתחילת השנה.

בנוסף, הסיכונים הגוברים למלחמת סחר ואי היציבות הפוליטית בחלק ממדינות גוש האירו מעלים את השאלה האם באמת זהו התזמון הנכון להודיע על הפסקת תוכנית ההקלה הכמותית.

דראגי צריך להחזיק אצבעות שהמשקיעים יאמינו לכך שהמצב הכלכלי במדינות גוש האירו איתן ומאפשר להן לעמוד על הרגליים ללא התערבות נוספת של הבנק המרכזי האירופאי. לא פחות חשוב מכך שהמשקיעים צריכים להאמין לו, הם בעיקר צריכים להאמין שהנגיד הבא, שיכנס לתפקיד בשנה הבאה ימשיך עם הגישה שלו שכל כך הרגיעה את השווקים לאורך השנים האחרונות.

בסקר האחרון שערכו ב"לומברג" ביום שישי, כשליש מהנשאלים מעריכים כי ה-ECB יודיע על תאריך סיום ההקלה הכמותית כבר בישיבה הקרובה ביום חמישי, בעוד 46% מעריכים כי ההחלטה תילקח רק ב 26 ביולי (לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש). קונצנזוס האנליסטים עדין צופה כי היקף הרכישות נטו יפסק בסוף שנת 2018 ושהבנק המרכזי האירופאי יעלה את הריבית ב-0.15% רק ברבעון השני של 2019 - כלומר ללא שינוי מהותי מהסקר של "בלומברג" שנערך בחודש אפריל השנה.

הארכת התוכנית התמיכה המוניטרית עד היום נועדה לשמר את "תנאים הפיננסים המשופרים" הנדרשים על מנת לדחוף את רמת האינפלציה ליעד שהציב הבנק, מעט מתחת ל-2%. הכלכלה בגוש האירו צמחה ב-2.5% בשנת 2017 ושיעור האבטלה יורד באופן עקבי תוך כדי יצירה של יותר מ־6 מיליון משרות מאז 2012.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אם נוסיף לכל אלו את העלייה במחירי הנפט, סביר להניח שעלייה באינפלציה לרמת שתאפשר לבנק המרכזי האירופי להפסיק את תוכנית רכישות האג"ח נמצאת מעבר לפינה. לכאורה, נכון לכרגע לא נראה שיש סיבה כלשהי להאריך את תוכנית ההקלה הכמותית.

אך צפי הצמיחה בגוש האירו לשנת 2018 נמוך יותר ועומד נכון להיום על 2.3% בלבד. המשקיעים התאכזבו בחודשים האחרונים כאשר באופן די עקבי, הנתונים שהתפרסמו היו נמוכים מתחזיות האנליסטים. כך למשל, גם אם מנטרלים את המדינות הפריפריליות של גוש האירו, האינפלציה הצפויה לשנת 2018 על ידי ה-ECB עומדת על 1.1% בלבד.

השאלה המהותית היא אבל לא ממש התזמון של ההחלטה אלא באמת מה המהלך יעשה לעסקים ולצרכנים, אשר התרגלו לעלויות הכסף האולטרה-נמוכות. בנוסף לכך, מבחינת השווקים הפיננסים, זה מעלה את הסבירות לאי-התאמה משמעותית בין ההיצע לביקוש בשוקי החוב העולמיים. השוק המשיך להתנהל בחודשים האחרונים כאילו אין שינוי באופק של המדיניות המוניטרית (גובה התמריז המוניטרי עומד נכון להיום על 2.55 טריליון אירו).

הצורך לעקוב מקרוב אחר תשואות האג"ח הגרמניות אינו קשור רק לאירופה. הבנקים המרכזיים בעולם המשיכו בשנים האחרונות להציף את השווקים. פעילות רכישת האג"ח הובילה לכך שהבנקים המרכזיים ספגו בשנתיים האחרונות שיעור גבוה מהאג"ח שהונפקו על ידי המדינות הגדולות בעולם, ובכך החזיקו את התשואות ברמה נמוכה. כלומר, צמצום ההדרגתי של מאזני הבנקים המרכזיים עשוי להוביל לירידה במחירי האג"ח בחודשים הקרובים ולא בטוח שהמשקיעים עוד לקחו זאת בחשבון.

** ליועצת ו/או לחברה אין ענין אישי ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים הספציפים של כל אדם.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.