סייברטראק
צילום: אתר טסלה

המבנה של סייברטראק גורם לחששות בטיחות

"הבעיה הגדולה ברכב היא הצורה המאוד נוקשה בה בנוי הרכב והשימוש בפלדת אל חלד עבה, כשאנשים מתנגשים ברכב, זה יגרום להם הרבה יותר נזק"
אדיר בן עמי | (9)
מומחי בטיחות חוששים שהמבנה של הטנדר החשמלי של טסלה שעשוי מפלדת אל חלד עשוי לפגוע בהולכי רגל, רוכבי אופניים ובכלי רכב אחרים בכביש בצורה קשה.  "הבעיה הגדולה ברכב היא הצורה המאוד נוקשה בה בנוי הרכב והשימוש בפלדת אל חלד עבה, כשאנשים מתנגשים ברכב, זה יגרום להם הרבה יותר נזק", אמר אדריאן לונד, הנשיא לשעבר של המוסד לביטוח לבטיחות בדרכים (IIHS), שמבחני הריסוק שלו הם תקן בתעשייה. סייברטראק טסלה הציגה את המבנה של הטנדר שסופג את הפגיעה במהלך ההתרסקות. מנכ"ל טסלה אילון מאסק אמר ב-X כי הוא "בטוח מאוד" שסייברטראק תהיה בטוחה יותר מטנדרים אחרים עבור נוסעים והולכי רגל.   הסייברטראק הוא המכונית הראשונה הבנויה מנירוסטה מאז השקת מכונית דלוריאן שהוצגה בסרט "בחזרה לעתיד" מ-1985. החומר אפילו שבר את המכונה שיוצרת את הפאנלים מהם בנויה המכונית, אמר מאסק, והדגיש את הקשיחות של הרכב. חלק גדול מהחששות התמקד בפלדת האל חלד שמכסה את הרכב. "אם יהיה לך ויכוח עם מכונית אחרת, אתה תנצח", אמר מאסק. ג'וליה גריסוולד, מנהלת אוניברסיטת קליפורניה, המרכז לחקר תחבורה בטוחה של ברקלי, אמרה שהיא "מודאגת" מסרטוני מבחני הריסוק שפרסמה טסלה. לדבריה, המשקל הרב של הטנדר והתאוצה הגבוהה "מהווים דגלים אדומים". טסלה לא הודיעה עדיין אם היא תמכור את הסייברטראק באירופה, אבל המהנדס הראשי שלה אמר החודש למגזין המוטורי TopGear כי כללי הבטיחות של האיחוד האירופי שמטרתם להגן על הולכי רגל על ידי הגבלת בליטות חיצוניות עלולים להקשות על המכירה שם. "אנחנו מקווים שטסלה לא תביא את הרכב הזה לאירופה. רכב בגודל כזה, בעוצמה ובמשקל עצום כזה יהיה קטלני להולכי רגל ורוכבי אופניים בהתנגשות", נמסר בהצהרה של המועצה האירופית לבטיחות תחבורה ללא מטרות רווח שבסיסה בבריסל. גרסת הטנדר בעלת הביצועים הגבוהים ביותר, או בכינויה ה-"Cyberbeast' תהיה זמינה בשנה הבאה וכך גם גרסת ה-All-wheel ומחירן יתחיל ב-80,000 דולר. גרסת ההנעה האחורית הזולה ביותר מתחילה מ-61,000 דולר ותהיה זמינה ב-2025. "זה הולך למשוך קהל לקוחות עשיר שיוכל להרשות לעצמו את המחיר ורוצה משהו מיוחד ומשונה", אמרה ג'סיקה קאלדוול, מחברת מחקר הרכב אדמונדס. "פשוט לא קיים פלח גדול באוכלוסייה שיכול להרשות לעצמו לרכוש את הרכב הזה, במיוחד במקום בו נמצאת הריבית."

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מקס 11/12/2023 07:09
    הגב לתגובה זו
    לא מפתיע ביזפורטל שונאים ומקנאים באילון מנסים להציג את האוטו הכי מוגן בעולם בתור מסוכן הרמה שלכם יותר נמוכה מהארץ
  • 8.
    רכב מכוער (ל"ת)
    אריאל 09/12/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אפי אפש 09/12/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
    נשמע שזה רכב לארץ עם הנהגים שיש פה בכבישים צריך לנהוג רק בכזה
  • 6.
    שחף 09/12/2023 14:29
    הגב לתגובה זו
    במיחוד האחוריים נראים שפיציים במיוחד החלק הקדמי רק הכנפיים צריכות מעט עיגול הגריל סביר.
  • 5.
    ששון 09/12/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
    זה טעם טוב
  • 4.
    מיקמק 09/12/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    סטייל הכרית של סיטרואן c4
  • 3.
    נוכלים 09/12/2023 06:41
    הגב לתגובה זו
    בטיחות עלק באירופה אנשים נוסעים 250 קמש עם למבורגיני אם שם יש תאונה כולם מתים פשוט חוצפה שאנשים נוכלים בתמיכה של מדיה שקרנית כאילו אתם עומדים לצד כל מה שרע הרכב בטיחותי מדי מה????? שלא יכנסו בי וזהו כאילו להיכנס במשאית זה לא אותה התוצאה?
  • 2.
    אבי 09/12/2023 00:36
    הגב לתגובה זו
    גם המעקה בטיחות מבטון גורם נזק רב זה לא אומר שצריך להפוך אותו לגומי ליצן הוא
  • 1.
    המגיב 08/12/2023 22:45
    הגב לתגובה זו
    היא גוף ללא מטרות רווח, לא אומר שהאנשים החברים באותה עמותה הם ללא מטרות רווח.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.