סייברטראק
צילום: אתר טסלה

המבנה של סייברטראק גורם לחששות בטיחות

"הבעיה הגדולה ברכב היא הצורה המאוד נוקשה בה בנוי הרכב והשימוש בפלדת אל חלד עבה, כשאנשים מתנגשים ברכב, זה יגרום להם הרבה יותר נזק"
אדיר בן עמי | (9)
מומחי בטיחות חוששים שהמבנה של הטנדר החשמלי של טסלה שעשוי מפלדת אל חלד עשוי לפגוע בהולכי רגל, רוכבי אופניים ובכלי רכב אחרים בכביש בצורה קשה.  "הבעיה הגדולה ברכב היא הצורה המאוד נוקשה בה בנוי הרכב והשימוש בפלדת אל חלד עבה, כשאנשים מתנגשים ברכב, זה יגרום להם הרבה יותר נזק", אמר אדריאן לונד, הנשיא לשעבר של המוסד לביטוח לבטיחות בדרכים (IIHS), שמבחני הריסוק שלו הם תקן בתעשייה. סייברטראק טסלה הציגה את המבנה של הטנדר שסופג את הפגיעה במהלך ההתרסקות. מנכ"ל טסלה אילון מאסק אמר ב-X כי הוא "בטוח מאוד" שסייברטראק תהיה בטוחה יותר מטנדרים אחרים עבור נוסעים והולכי רגל.   הסייברטראק הוא המכונית הראשונה הבנויה מנירוסטה מאז השקת מכונית דלוריאן שהוצגה בסרט "בחזרה לעתיד" מ-1985. החומר אפילו שבר את המכונה שיוצרת את הפאנלים מהם בנויה המכונית, אמר מאסק, והדגיש את הקשיחות של הרכב. חלק גדול מהחששות התמקד בפלדת האל חלד שמכסה את הרכב. "אם יהיה לך ויכוח עם מכונית אחרת, אתה תנצח", אמר מאסק. ג'וליה גריסוולד, מנהלת אוניברסיטת קליפורניה, המרכז לחקר תחבורה בטוחה של ברקלי, אמרה שהיא "מודאגת" מסרטוני מבחני הריסוק שפרסמה טסלה. לדבריה, המשקל הרב של הטנדר והתאוצה הגבוהה "מהווים דגלים אדומים". טסלה לא הודיעה עדיין אם היא תמכור את הסייברטראק באירופה, אבל המהנדס הראשי שלה אמר החודש למגזין המוטורי TopGear כי כללי הבטיחות של האיחוד האירופי שמטרתם להגן על הולכי רגל על ידי הגבלת בליטות חיצוניות עלולים להקשות על המכירה שם. "אנחנו מקווים שטסלה לא תביא את הרכב הזה לאירופה. רכב בגודל כזה, בעוצמה ובמשקל עצום כזה יהיה קטלני להולכי רגל ורוכבי אופניים בהתנגשות", נמסר בהצהרה של המועצה האירופית לבטיחות תחבורה ללא מטרות רווח שבסיסה בבריסל. גרסת הטנדר בעלת הביצועים הגבוהים ביותר, או בכינויה ה-"Cyberbeast' תהיה זמינה בשנה הבאה וכך גם גרסת ה-All-wheel ומחירן יתחיל ב-80,000 דולר. גרסת ההנעה האחורית הזולה ביותר מתחילה מ-61,000 דולר ותהיה זמינה ב-2025. "זה הולך למשוך קהל לקוחות עשיר שיוכל להרשות לעצמו את המחיר ורוצה משהו מיוחד ומשונה", אמרה ג'סיקה קאלדוול, מחברת מחקר הרכב אדמונדס. "פשוט לא קיים פלח גדול באוכלוסייה שיכול להרשות לעצמו לרכוש את הרכב הזה, במיוחד במקום בו נמצאת הריבית."

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מקס 11/12/2023 07:09
    הגב לתגובה זו
    לא מפתיע ביזפורטל שונאים ומקנאים באילון מנסים להציג את האוטו הכי מוגן בעולם בתור מסוכן הרמה שלכם יותר נמוכה מהארץ
  • 8.
    רכב מכוער (ל"ת)
    אריאל 09/12/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אפי אפש 09/12/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
    נשמע שזה רכב לארץ עם הנהגים שיש פה בכבישים צריך לנהוג רק בכזה
  • 6.
    שחף 09/12/2023 14:29
    הגב לתגובה זו
    במיחוד האחוריים נראים שפיציים במיוחד החלק הקדמי רק הכנפיים צריכות מעט עיגול הגריל סביר.
  • 5.
    ששון 09/12/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
    זה טעם טוב
  • 4.
    מיקמק 09/12/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    סטייל הכרית של סיטרואן c4
  • 3.
    נוכלים 09/12/2023 06:41
    הגב לתגובה זו
    בטיחות עלק באירופה אנשים נוסעים 250 קמש עם למבורגיני אם שם יש תאונה כולם מתים פשוט חוצפה שאנשים נוכלים בתמיכה של מדיה שקרנית כאילו אתם עומדים לצד כל מה שרע הרכב בטיחותי מדי מה????? שלא יכנסו בי וזהו כאילו להיכנס במשאית זה לא אותה התוצאה?
  • 2.
    אבי 09/12/2023 00:36
    הגב לתגובה זו
    גם המעקה בטיחות מבטון גורם נזק רב זה לא אומר שצריך להפוך אותו לגומי ליצן הוא
  • 1.
    המגיב 08/12/2023 22:45
    הגב לתגובה זו
    היא גוף ללא מטרות רווח, לא אומר שהאנשים החברים באותה עמותה הם ללא מטרות רווח.
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

קתרין קונולי (X)קתרין קונולי (X)

אירלנד בפני מהפך: המועמדת השמאלנית צועדת לניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות

קתרין קונולי מובילה בפער גדול על יריבתה; הבחירות משקפות שינוי עמוק באירלנד על רקע משבר דיור חריף ומתיחות סביב ההגירה



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קתרין קונולי

אירלנד עומדת בפני בחירות נשיאותיות מכריעות בסוף השבוע הקרוב, כאשר קתרין קונולי, פוליטיקאית עצמאית ותיקה המזוהה עם השמאל, מובילה בסקרים בפער של כ-19% על פני הת'ר האמפריז, שרה לשעבר ממפלגת פיין גייל המרכזית-ימנית. הסקרים האחרונים, שפורסמו מצביעים על תמיכה של כ-44% לקונולי לעומת 25% להאמפריז, כאשר כ-30% מהמצביעים עדיין מהססים. זה נראה סופי. 

אף שתפקיד הנשיא באירלנד הוא בעיקרו סמלי וייצוגי, ללא סמכויות חקיקתיות או מנהלתיות ישירות, ניצחון סוחף לקונולי מבטא את השינוי בתודעה הפוליטית האירית, על רקע משבר הדיור המתמשך, מתיחויות סביב הגירה ואי-שוויון שגדל.

הבחירות, שיתקיימו היום ותוצאותיהן יתפרסמו בשבת, מגיעות ברגע קריטי בהיסטוריה האירית. המדינה, שנהנית מצמיחה כלכלית מהירה בשנים האחרונות בזכות ענפי ההייטק והפרמצבטיקה, מתמודדת עם אתגרים פנימיים חריפים: מחירי דיור שזינקו ב-10% בשנה האחרונה, מחסור של כ-250 אלף יחידות דיור ומתיחות חברתית סביב זרם מבקשי מקלט שמובילה למהומות אלימות. 

מקורות שמרניים באירלנד טוענים כי הבחירות הללו חושפות "פרצה אלקטורלית", מצב שבו הציבור, מתוסכל ממדיניות הממשלה, עלול להעניק כוח סמלי לדמות שמאלנית רדיקלית כמו קונולי, שתחזק את הלחץ על מדיניות ההגירה והכלכלה. מבקרים מהימין מגדירים זאת כ"בחירה בין סדר לאנרכיה, בין ממשלה יציבה לבין קולות שמאלניים שמסכנים את הכלכלה האירית."

קונולי: מהתנגדות למלחמות ועד תמיכה בזכויות חברתיות

קתרין קונולי, בת 68 מגאלווי, היא דמות ותיקה בפוליטיקה האירית אך לא שגרתית. כעורכת דין ופסיכולוגית בהכשרתה, היא החלה את דרכה במפלגת הלייבור בשנות ה-80, אך עזבה אותה ב-1996 בעקבות חילוקי דעות אידיאולוגיים והפכה לפעילה עצמאית. נבחרה לפרלמנט (Dáil) ב-2016 כעצמאית, שימשה כסגנית יו"ר הפרלמנט בין 2020 ל-2024, והייתה חברה בוועדת התקציב הציבורית, שם ביקרה בחריפות את כשלי הממשלה בניהול הכספים הציבוריים.