אודיטי איל מקיאג
צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic
הסיפורים של השבוע

איל מקיאג' השתמשה במילת הקסם והגיעה לשווי של 3 מיליארד דולר; האם זה יחזיק? התשובה מפתיעה

אודיטי החברה האם של איל מקיאג' מספקת מוצרי קוסמטיקה, אבל היא דאגה לתדמית טכנולוגית ומכוונת גבוה - האם החלום אפשרי? כן; האם זה הייפ? כן; השווי יעלה או יירד ומה הרווח ומכפיל הרווח הצפוי של החברה?
אדיר בן עמי | (8)

מעל 40% ביומיים זינקה מניית חברת אודיטי  אודיטי  (ODDׂ). השווי של החברה שעיקר פעילותה מתרכז בחברה הבת, איל מקיאג' מתקרב ל-3 מיליארד דולר (2.85 מיליארד, אבל עם האופציות והקצאה עתידית לחתמים זה מעל 3 מיליארד). אז בראש וראשונה הצלחה אדירה לאורן הולצמן, יזם שרכש את החברה מכונס נכסים והפך אותה מחברה ישראלית, לוקלית עם סניפי קוסמטיקה, לחברה גלובלית ענקית שמתרכזת במכירות אונליין. ויותר חשוב - מספקת את מה שמתאים בעיקר לנשים דרך מערכות בינה מלאכותית. כלומר, לא "סתם" חברת קוסמטיקה, אלא חברת טכנולוגיה.

 

מילת הקסם - AI

ברגע שזו חברה טכנולוגית, השווי בהתאם גבוה פי כמה מחברה מסורתית של רשת קוסמטיקה. ברגע שזה בתחום ה-AI, השווי שוב קופץ. וככה הגיעה החברה הזו לשווי הנוכחי, אבל שלא תחשבו לרגע שאין כאן ייחוד ויתרון, לצד יזמות ויכולת לחלום בגדול מבלי להתבייש. יש כאן מכל זה וככה מצליחים להביא השקעה של 11 מיליון שקל שהועברה לכונס עבור איל מקיאג' להצלחה פנומנלית שבדרך מגייסים מקרנות הון סיכון מכובדות ומענקית מוצרי היוקרה - לואי ויטון.

 

חברת אודיטי (Oddity) שמחזיקה בחברת הביוטי הישראלית איל מקיאג' השלימה שלשום את ההנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. המחיר בהנפקה נסגר על 35 דולר למניה, אחרי שתי העלאות מחיר - מטווח של 27-30 דולר ל-32-34 ולבסוף 35 דולר. ההנפקה הסתכמה ב-420 מיליון דולר כאשר רובו הגיע לכיס של בעלי השליטה (אורן הולצמן ואחותו שירן 51% וכן קרן ההשקעות של לואי ויטון עם 30% מהמניות), קרן ההשקעות של פרנקלין טמפלטון ואחרות.

אודיטי מחזיקה למעשה בשני המותגים הצומחים ביותר בדיגיטל בתחום הביוטי בארה"ב - איל מקיאג' שמהווה את עיקר ההכנסות ו-Spoiled Child מותג חדש יחסית שהושק לפני יותר משנה. 

הצמיחה של הפעילות מרשימה - ב-2020 ההכנסות הסתכמו ב-110 מיליון דולר וקפצו ל-222 מיליון ב-2021 ומשם ל-324 מיליון דולר ב-2022. היא הרוויחה בשנה שעברה 21.7 מיליון דולר. 

התוצאות ברבעון הראשון ממשיכות לצמוח - 165.7 מיליון דולר לעומת 90.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. מדובר בתוספת של המותג החדש שהקפיצה את המכירות לצד הגידול הנמשך בפעילות איל מקיאג'. הרווח בשורה התחתונה הסתכם ב-19.6 מיליון דולר כשבכל שנת 2022 הסתכם הרווח ב-21.7 מיליון דולר וברבעון מקביל ב-3 מיליון דולר.

הזינוק בפעילות הרבעון הראשון אומנם מרשימה, אבל צריך לזכור שמדובר ברבעון עונתית חזק (לצד הרבעון השני). המחצית השנייה של השנה חלשה עונתית. אין עדיין אנליזות על החברה, אבל מי שמסתכל על המגמה, יכול להעריך שהרווח החשבונאי השנה יהיה 30-40 מיליון לפחות. וול סטריט לא מסתכלת על רווח חשבונאי, היא מתעניינת ברווח תזרימי, רווח Non Gaap - רווח שמנטרל הוצאות חד פעמיות והוצאות שלכאורה לא משפיעות על יכולת החברה לייצר תזרים ועל שוויה כמו - אופציות לעובדים והפחתה בגין רכישת פעילויות.

קיראו עוד ב"גלובל"

עברנו על הדוח, מצאנו שמדובר באזור של 20 מיליון דולר של הוצאות בגילום שנתי. זה צפוי לגדול בשל העלייה באופציות למנהלים ולעובדים, אבל כשעושים את החישוב מקבלים שזו חברה שצפויה להרוויח השנה 50-60 מיליון דולר. זה לא חישוב מחייב, זה כולל הנחות של המשך צמיחה בקצבים האלו ביחס לשנה שעברה. קחו את השווי - 3 מיליארד ותקבלו שמדובר בחברה של מכפיל 50-60. אלו מכפילים של טכנולוגיה עילית עילית - מכפילים של AI.

אבל זה לרגע לא אומר שהמניה לא תמשיך לעלות. ראשית - יש עסק אמיתי, שנית יש עסק צומח מאוד בהכנסות וברווחים רווח של 50 היום הוא 200 עוד 3-4 שנים בקצב צמיחה רווחיות נוכחיים, ושלישית - כשיש הייפ הכל אפשרי. זה אומר שהתמחור מאוד נדיב, אבל אי אפשר לגזור מזה ירידה בהמשך.  

 

איל מקיאג' בונה על היתרון היחסי שלה בדיגיטל. חברות הקוסמטיקה עדיין לא שם, הם לא מוכרות דרך הדיגיטל בשיעור משמעותי והן לא יודעות עדיין לייצר התאמה אישית באופן שאודיטי-איל מקיאג' עושות. הקבוצה מנפנפת בכך ש-40% מעובדיה הם אנשי טכנולוגיה. זה מסר שמיועד לוול סטריט, לצד מסר עסקי - הפתרון משל הקבוצה מבוסס על דטה של מיליוני התאמות וכך ניתן לייצר התאמה נכונה לרוכשת.

תחום הביוטי רווחי מאוד וכשמוסיפים לזה את אלמנט הטכנולוגיה הרווחיות עולה - רווחיות גולמית גבוהה מאוד של 70%-80% היא לא עניין של מה בכך. 

מנגד יש שני סיכונים - מותגים עולים ומותגים נופלים ובשוק הקוסמטיקה זה הרבה יותר דרמטי משווקים אחרים. הסיכון הגדול בפעילות של איל מקיאג' הוא התחרות עם מותגים אחרים וההיסטוריה - מותגים מתחלפים במהירות יחסית כשהמשתמשות מחליפות בתדירות גבוה את "ספק" האיפור שלהם. מול הסיכון הזה החברה האם - אודיטי מייצרת מותג חדש - Spoiled Child ומציגה בתשקיף  כי שיעור הרכישות של לקוחות ביחס להזמנה הראשונה הוא גבוה והוא עולה (אם כי לא כמו בתקופת רכישה ראשונה).  המשמעות היא שבאופן יחסי לתחום בלי נאמנות לקוחות, יש כאן נאמנות סבירה-טובה.

 

איל מקיאג' - מוצרים חדשים להמשך

אודיטי צופה כי 50% מתעשיית היופי יעבור להיות אונליין, כשבסין זה כבר קורה. לפי סמנכ"לית הכספים של החברה -  לינדזי דרוקר מאן שהתראיינה בתקשורת האמריקאית, השימוש בטכנולוגיות מבוססת בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת יאפשרו לחברה לשבור את כל המחסומים שקיימים בתעשיית היופי המיושנת ויאיצו את קצב אימוץ הפלטפורמה המקוונת. 

לפי מאן, הפוקוס של החברה כעת לאחר ההנפקה יהיה הגדלה של עסקי הליבה של אודיטי כמו איל מקיאג' ו-Spoild Child. לאחר מכן החברה מתכננת להיכנס לקטגוריות מוצרים חדשות ולהתרחב לשווקים נוספים. אחד מהצעדים הראשונים שמתכננים לעשות באודיטי הוא להכניס את השימוש בראייה ממוחשבת לאיל מקיאג' על מנת לשפר את חווית המשתמש. "המטרה שלנו היא להשתמש בטכנולוגיה על מנת להעניק חוויה שהיא אפילו עדיפה על מה שהלקוחות יקבלו בחנות", אמרה סמנכ"לית הכספים. במקום להסתמך על שיווק דרך ידוענים כמו חברות רבות, החברה מנסה לגשת ישירות לצרכנים דרך הערוצים הדיגיטליים מבלי להסתמך גם על הקמעונאים". 

מאן הסבירה כי אחת הסיבות העיקריות שתעשיית היופי מיושנת היא שהלקוחה צריך עזרה כי היא מתקשה בבחירה ואין באמת פתרון. הלקוחה מתמודדת עם מבחר גדול של מוצרים וקטגוריות וכאן הטכנולוגיה של החברה באה לידי ביטוי ופותרת את הבעיה  - "המודלים של אודיטי יודעים להתאים את המוצרים ללקוחות על ידי איסוף מידע על הלקוחות ושימוש בתובנות כדי להמליץ על מוצרים. החל מהמצב הרפואי של הלקוח ועד שגרת הטיפוח שלו. אם למשל הלקוחה סובלת מאקנה, הפלטפורמה תדע להמליץ על המוצרים המתאימים". 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אופיר 21/07/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
    היינו שם ועוד נהיה
  • 6.
    ק.כ 21/07/2023 16:52
    הגב לתגובה זו
    המחאה תנצח!!
  • 5.
    מ. כהן 21/07/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    חברת מייק אפ יכולה להיסחר במכפיל עתידי של 50-60.עניין של זמן עד שהאוויר החם יצא מהבועה הזו, וזה יהיה מהיר ממה שחושבים.
  • 4.
    בדיחה שוב הצליחו הישראלים לנפח בועה 21/07/2023 15:11
    הגב לתגובה זו
    בדיחה שוב הצליחו הישראלים לנפח בועה
  • 3.
    Yoni 21/07/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    נראה למישהו הגיוני? בחורה יושבת עם תוכנת מחשב בשביל לקנות מייקאפ?
  • 2.
    המגיב 21/07/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    בדוחות, שהצפי לא היה בדיוק, וגם הלקוחות פתאום לא כל כך רבים. אבל המנהלים כבר גזרו את הקופון לכיסם הפרטי.
  • 1.
    רואה חשבון 21/07/2023 12:39
    הגב לתגובה זו
    לקחת חברה על הקרישם ששווה כמעט אפס ולהיבא אותה לטכנולוגיה של AI ושווי עצום תוך זמן לא ארוך, זה משהו שהרבה אנשים לא יודעים לעשות
  • חכה כמה שנים כאשר בועת ה AI תתפוצץ... (ל"ת)
    א 21/07/2023 15:06
    הגב לתגובה זו
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול סטריט פותחת שבוע מקוצר - מה האנליסטים צופים והאם ראלי סנטה בפתח?

המשקיעים יעקבו אחר מדד ה- PCE, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי וההתפתחויות במניות ה־AI, בתקווה לסיום חיובי לשנה - אך תחת תנודתיות גוברת וספקנות לגבי כיוון השוק

אדיר בן עמי |

וול סטריט נכנסת לשבוע מסחר מקוצר לרגל חג המולד, אך גם בשבוע דל יחסית בימי מסחר, המשקיעים צפויים לעקוב בדריכות אחר שילוב של נתוני מאקרו, התפתחויות בתחום הבינה המלאכותית ואיתותים משוק האג"ח, שעשויים כולם להשפיע על כיוון השוק לקראת סיום השנה. המסחר בבורסות ניו יורק ייסגר ביום רביעי מוקדם, בשעה 20:00 שעון ישראל, ויישאר סגור ביום חמישי לרגל חג המולד.

ביום שני יתפרסם מדד מחירי הליבה של הוצאות הצריכה הפרטית (Core PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב. המשקיעים ינסו להבין האם קצב עליית המחירים ממשיך להתמתן במידה שתאפשר לבנק המרכזי לשמר הטיה תומכת בצמיחה גם בשנה הבאה. ביום שלישי צפוי להתפרסם דוח התמ״ג של ארה״ב לרבעון השלישי, לאחר עיכוב בפרסום שנבע מהשבתת הממשל הפדרלי. הדוח עשוי לשפוך אור על חוזק הפעילות הכלכלית לקראת סוף השנה, בצל סימנים ראשונים לריכוך בשוק העבודה.


בהמשך השבוע יפורסמו גם נתוני הזמנות מוצרים בני קיימא, ייצור תעשייתי ואמון הצרכנים, סדרת פרסומים שעשויה להשפיע על ציפיות הריבית ועל תמחור הסיכון בשווקים.

דצמבר חלש מהרגיל והשוק מחפש כיוון

למרות שנה חיובית בשוקי המניות, דצמבר מתברר כחודש מאתגר. מדדי S&P 500 ונאסד״ק נסחרים בירידות חודשיות, בניגוד לדפוס ההיסטורי שבו דצמבר נחשב לחודש חזק במיוחד. מאז תחילת 2025 עלה ה־S&P 500 ביותר מ־15%, בדרך לשנה שלישית רצופה של תשואה דו־ספרתית. עם זאת, בשבועות האחרונים נרשמת עלייה בתנודתיות, בין היתר על רקע הערכות מחודשות לגבי מדיניות הפד והכדאיות הכלכלית של השקעות עתק בבינה מלאכותית.

מניות הטכנולוגיה, שהובילו את העליות השנה ונושאות את המשקל הגבוה ביותר במדדים, נמצאות לאחרונה תחת לחץ. המשקיעים מביעים ספקנות הולכת וגוברת סביב היקף ההשקעות בתשתיות בינה מלאכותית והעיתוי שבו הן צפויות להניב תשואה. חששות סביב פרויקטי מרכזי נתונים, ובהם גם פרויקט של אורקל, העיבו לאחרונה על מניות AI וגררו ירידות גם בסקטורים נלווים. לנוכח זאת, נרשמת תנועה של כספים לסקטורים אחרים בהם פיננסים, תחבורה וחברות קטנות ובינוניות.

בינה מלאכותית ארצות הבריתבינה מלאכותית ארצות הברית

לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות

ריכוז העליות במניות טכנולוגיה, פחד מהחמצה מול חשש מבועה והמעבר לאסטרטגיות מבוססות תנודתיות מציבים את וול סטריט בפני שנה של חוסר ודאות וניהול סיכונים מוגבר

אדיר בן עמי |


שוק המניות האמריקאי בדרך לסיים שנה נוספת שבה הבינה המלאכותית ממשיכה להכתיב את סדר היום, אך לקראת 2026 מתחדדת תחושת חוסר הנוחות בקרב משקיעים. העליות החדות במניות טכנולוגיה מרכזיות יצרו רווחים משמעותיים, אך גם חוסר ודאות גובר לגבי היציבות של המגמה והיכולת שלה להמשיך באותו קצב.


במהלך השנה וחצי האחרונות ימי מסחר של ירידות חזקות התחלפו לא אחת בתיקונים מהירים כלפי מעלה. הדינמיקה הזו הפכה את ניהול הסיכון לאתגר מרכזי, במיוחד עבור מי שנמצא חשיפה גבוהה למניות שמזוהות עם מהפכת ה־AI. ריכוז העליות בקבוצה מצומצמת של מניות תרם ליציבות יחסית במדדים הכלליים, אך במקביל הגדיל את הפגיעות של השוק כולו לזעזועים נקודתיים בענף השבבים, החומרה או תשתיות המחשוב.


במילים אחרות, שוק המניות האמריקאי אינו מתנהל כיום כתנועה אחידה של “סיכון מול סולידיות”, אלא כסדרה של רוטציות פנימיות. סקטורים מסוימים נהנים מתיאבון משקיעים גבוה, בעוד אחרים מדשדשים או נסוגים, גם כאשר המדדים עצמם נראים יציבים יחסית. התוצאה היא ירידה מתמשכת במידת הקורלציה בין מניות שונות, תופעה שמקטינה את התנודתיות הנמדדת במדדים כמו ה־VIX. עם זאת, אותה ירידה בקורלציה עלולה דווקא להגביר את עוצמת התגובה כאשר מתרחש אירוע חיצוני משמעותי, בין אם כלכלי, פיננסי או גיאו־פוליטי.

בנוסף, סקרי משקיעים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שהחשש מבועה בשוק המניות תופס מקום מרכזי בשיח. אך במקביל, רבים מהמשקיעים מתקשים לצמצם חשיפה מחשש להחמצת המשך העליות,  תופעה שמזינה תנודתיות גם כאשר אין שינוי מהותי בנתוני המאקרו.


תרחיש של חוסר יציבות מתמשך

אסטרטגים בשוק מעריכים כי אם אכן נוצרה בועה סביב ה־AI, היא אינה צפויה להסתיים בתנועה חדה אחת. במקום זאת, ייתכן תרחיש של חוסר יציבות מתמשך: ירידות חדות יחסית שיתוקנו במהירות, כל עוד המשקיעים מאמינים שהשקעות ההון בתשתיות טכנולוגיות טרם מיצו את עצמן. על רקע זה, גוברת ההתעניינות באסטרטגיות השקעה שמבוססות על תנודתיות ולא על כיוון השוק. עבור משקיעים מוסדיים, תנודתיות הפכה לכלי בפני עצמו, כזה שמאפשר התמודדות עם חוסר הוודאות מבלי להמר במפורש על המשך העליות או על תיקון עמוק.