דגל סין
צילום: גיא בן סימון

סין מקשיחה עמדות בנוגע להנפקות בחו"ל, אך לא סוגרת את השער

המתיחות הכלכלית בין סין לארצות הברית נמשכת עם פרסום מצד סין של תקנות מחמירות, שמגבילות אך לא אוסרות לחלוטין הנפקת חברות סיניות מחוץ למדינה; במקביל, מתירה סין לראשונה בעלות מלאה של משקיעים זרים על מפעלי ייצור מכוניות בשטחה
גיא טל | (1)

אחד הנושאים החמים בנוגע למתיחות הכלכלית בין ארצות הברית לסין הוא הנפקות ראשונים לציבור (IPO) של חברות סיניות בארצות הברית והרגולציה עליהן כאשר שני הצדדים "עושים שרירים" ביחס לנושא ומגבילים את ההנפקות בדרכים שונות. במהלך חצי השנה האחרונה יבש זרם ההנפקות הראשוניות והרבה פרטים אינם ברורים לחברות הרוצות להנפיק בשווקים בינלאומיים. 

במהלך סוף השבוע פרסמה הוועדה הסינית לרגולציה (CSRC) טיוטת תקנות להערות הציבור בנוגע להנפקות של חברות סינית. הטיוטה כוללת חמישה פרקים עם 28 סעיפים, כאשר התאריך הסופי לקבלת הערות הציבור הוא 23 בינואר. במסגרת התקנות החדשות המחמירות את הדרישות ומקשות על הנפקות חדשות, נדרשת כל חברה סינית להירשם תחילה בוועדה ולאחר מכן לעמוד במספר דרישות של הוועדה.

בנוסף, תהליכי הנפקה בחו"ל יפסקו אם הרשויות יראו בכך איום על הביטחון הלאומי. החברות המקומיות צריכות לעמוד בחקירות רלוונטיות בתחום השקעות חו"ל, סייבר ונתונים. עוד מהתקנות: איסור על החזקה של יותר מ-30% על ידי משקיעים זרים ולא יותר מ-10% על ידי משקיע בודד. הגבלה משמעותית נוספת תחייב את הבנקים המנפיקים להירשם אף הם בוועדה הסינית, מה שקרוב לוודאי יהפוך מציאת בנק כזה למאתגרת יותר שכן הבנקים יתקשו לעמוד בדרישות הסיניות. 

למרות ההחמרה בדרישות וחוסר בהירות מסוים, הן גורמות גם לאנחת רווחה במסדרונות החברות שרוצות להנפיק בוול סטריט כיון שהן באות לאחר שבועות של ספקולציות על כך שסין תאסור לגמרי הנפקת חברות בחו"ל. בין השאר מתברר שהמבנה המורכב VIE ש"היה על הכוונת" של הרשויות הסיניות לא ייאסר. 

התקנות לא מוסברות כל צרכן וקשה להבין מה המשמעות שלהן ואיך הן יאכפו, במיוחד לאור העובדה שישנם כמה וכמה גופים בסין שקשורים לפיקוח על מהלכים כאלה. "פרטי האכיפה עדיין צריכים הבהרות, במיוחד הפיקוח של רגולטורים במשרדים ממשלתיים אחרים בנוסף ל-CRSC" אמר ווינסטון מא, פרופסור למשפטים באוניברסיטת ניו יורק. כך לדוגמה מי שגרם לחברת דידי ​DIDI GLOBAL להחל בתהליכי מחיקה מהמסחר בארצות הברית לא היה ה-CSRC אלא גוף אחר האחראי על הסייבר בסין. 

כזכור, חברת הנסיעות השיתופיות הונפקה בקול תרועה רמה בארצות הברית וגייסה 4 מיליארד דולר בשווי של מעל 70 מיליארד דולר, רק כדי לגלות כמה ימים לאחר מכן שהרשויות בסין אוסרות על האפליקציה לצרף לקוחות חדשים והיא נמחקת מחנויות האפליקציות. לאחר מכן החברה הודיעה על כוונה להימחק מהמסחר בארצות הברית ולהיסחר רק בהונג קונג. על מנת לשמור על כספי המשקיעים האמריקאים החמירו הרשויות האמריקאיות את הבדיקות המדוקדקות שהן מבצעות לחברות הסינית המגישות מיליארדי דולרים בשווקים בארצות הברית.

כמו כן, נוספו דרישות חדשות מהחברות הסיניות שנסחרות כבר בארצות הברית לעמוד בסטנדרטים חשבונאיים מחמירים, דבר שבאופן מסורתי נדחה על ידי סין, מה שיאפשר בעתיד מחיקה של חברות סיניות מהמסחר. 34 חברות סיניות הנפיקו בארצות הברית השנה, מספר שיא בעשר שנים האחרונות, אך רק 3 מאז יולי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מן הצד השני סין מודיעה היום גם על הקלה ביחסיה עם משקיעים זרים, בכל הקשור לאחזקותיהם בחברות סיניות. עד כה נאסר על משקיעים זרים לקבל בעלות מלאה על מפעלי ייצור סיניים של מכוניות נוסעים. החל מהראשון בינואר בשנה הקרובה יוסר האסור הזה. ברשימת התקנות לשנת 2021 שפרסם היום משרד המסחר והוועדה לפיתוח ורפורמות לאומיות נעדר האיסור הזה וזאת בהשוואה לרשימה המקבילה בשנה שעברה, כאשר כבר אז הודיעה הוועדה על כוונה לבצע שינוי כזה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אוחנה 27/12/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    אשרי המאמין אני לא מאמין...סין ועוד איך, סוגרת את השער על מנעול ובריח !!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.