UBS יוביאס יו בי אס
צילום: Istock

UBS: אלה עשר המגמות שישפיעו על העסקים ב-2021

בנק ההשקעות סוקר לרגל פורום הכלכלה העולמי את הגורמים הבולטים שצפויים להשפיע השנה על העסקים, רובם מתחומי ה-ESG. ברשימה נמצאות סוגיות כמו גיוון, מעורבות המשקיעים, חדירת תחום הרכב החשמלי שלפי UBS תגיע מוקדם מן המצופה, מהפכת השקיפות ועוד
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה UBS אנרגיה מתחדשת

"ההשפעות של נגיף הקורונה ומשבר האקלים מדגישים בפנינו את החשיבות סביב פקטורים חברתיים וסביבתיים לצד ההשלכות החומריות שלהם על רווחי התאגידים, המוניטין שלהם, והיכולת לייצר ערך", כך כותבים מנכ"ל ויו"ר בנק ההשקעות UBS, ראלף האמרס ואקסל וובר, בפתח מסמך מיוחד המתפרסם לקראת כינוס הפורום הכלכלי העולמי, ובו הם סוקרים את עשר המגמות שצפויות לעצב את תחום הקיימות בשנה הקרובה.

"במהלך משבר הקורונה, בשיחותינו עם בעלי נכסים, משקיעים ולקוחות עלה העניין הגובר של אלה במימון המעבר לכלכלה מופחתת פליטות פחמן ותמיכה בקיימות", כותבים האמרס ו-וובר, שלדבריהם המגמה מצאה ביטוי גם בפועל: "משקיעים החלו להעריך מחדש את הפורטפוליו שלהם והוסיפו אסטרטגיות השקעה סביב קיימות, ואת הצמיחה המהירה ביותר ראינו מצד קשרנות שמתמקדות במעבר לארנגיות מתחדשות".

על רקע זה, ב-UBS מבקשים להצביע על עשר המגמות שעשויות לדעתם להשפיע על העסקים ב-2021, והם מעורבות משקיעים, השקעות אימפקט, תחבורה חשמלית, מדיניות 0 פליטות, דלקים, גיוון, שוק תחליפי הבשר, שינויי אקלים, דאטה בנושא קיימות ומהפיכת השקיפות.

לפי UBS, מעורבות המשקיעים תהיה יותר אפקטיבית השנה מאשר רגולציה, ובבנק כותבים כי הם "מצפים לקרשנדו של קולות מצד בעלי נכסים שיקראו לחברות ולמשקיעים לספק נתונים טובים יותר בהיבט הסביבתיות, זאת לצד תכניות לקידום אנרגיה נקיה שיחזקו את סביבת קבלת החלטות ההשקעה ושיפור הסיכון העסקי".

באשר להשקעות אימפקט, כותבים בבנק כי המשקיעים כוללים יותר ויותר פקטורים של ESG (סביבתיות, חברתיות וממשל - Environmental, Social and Governance) בשיקולים שלהם, משום שיש לאלה חשיבות חומרית והם יכולים להיות יעילים לצורכי אנליזה וקבלת החלטות. "אנחנו מצפים שגל הצמיחה הבא יהיה מונע על ידי משקיעים שבאופן אקטיבי רוצים להיות מזוהים עם אתגרי הקיימות במגוון תחומים, משינויי האקלים ועד אי-השוויון בנגישות לשירותי רפואה", נכתב. "בסקר עדגני של גופי פאמילי אופיס, 62% מהמשתתפים השיבו שהשקעות אימפקט יהיו מיקוד עיקרי".

כמו כן, בבנק מעריכים כי אימוץ פתרונות של תחבורה חשמלית יעשה מוקדם מן הצפוי. "אנחנו מאמינים שסקטור התחבורה יהיה נקי מפליטות פחמן עד 2040", הם גורסים, ונותנים תחזית לפי שיעור מכירות הרכבים החשמליים יהווה 40% ממכירת כלל המכוניות החדשות עד 2030. "למרות ששחקנים רבים בתעשייה חושבים שמדובר ברף גבוה מדי, לדעתנו הוא עשוי להתברר אף כנמוך מדי. עלויות הטכנולוגיה פוחתות במהירות וסביבה רגולטורית גלובלית תומכת, לצד תכניות סבסוד ממשלתיות ומחירה העולה של פליטת פחמן יובילו לעתיד חשמלי לחלוטין – לא רק למכוניות ולמשאיות".

עוד סבורים ב-UBS כי מדיניות אפס פליטות תתורגם השנה מרמת השאיפות לרמה של קביעת יעדים מוצקים. "בעוד שעוד ועוד מדינות וחברות מתכוננות לאפס פליטות ב-2050, אנחנו חושבים שזה קריטי להאט, ובהמשך לעצור, את ההשקעות בכלכלה מבוססת דלקים, וכן לכוון להפחתת הפליטות מתי שרק ניתן, ועד 2050 לתעל עוד ועוד השקעות לטובת השגת היעד". בבנק מצפים ל"האצה משמעותית בקצב הסתת ההון מהשקעות במגזר הדלקים להשקעה בפרויקטים של אנרגיה ירוקה".

קיראו עוד ב"גלובל"

לצד זאת, בנק ההשקעות רואה במעבר לאנרגיות מתחדשות דווקא הזדמנות לחברות האנרגיה המסורתית להמציא עצמן מחדש. כך, נכתב במסמך כי "במקום לראות את השינויים בתחום כסיכון קיומי לענקיות הנפט, אנחנו חושבים שאולי כדאי להסתכל עליו בתור הזדמנות עבורם להפוך לחלק מהפתרון. המעבר לאנרגיה מתחדשת עשוי להיות כרוך בהשקעות שיגיעו עד להיקף שנתי של 1.1 טריליון דולר, ולא ניתן לדמיין אותו מתרחש ללא סט הכישורים של השחקנים הקיימים, תחילה תוך שיתופי פעולה, ובהמשך יותר ויותר בתור שחקנים עצמאיים".

ב-UBS מתייחסים גם לנושא הגיוון, ומגדירים את הדעות הקדומות כבעלות פוטנציאל הרס וכותבים כי "גיוון יכול להפוך לסוגייה קריטית שתקבע האם הכלכלה תצליח או תכשל בעשור הקרוב. אם אנחנו רואים לנצל באופן מקסימלי את יתרונות הטכנולוגיה, אנחנו צריכים להעסיק את האדם הנכון, במשרה הנכון ובזמן הנכון. בשנה הקרובה נוכל כבר לראות התקדמות בהתחלה של סגירת פערי הדאטה במדידת מצב הגיוון".

בכל הקשור לתחום הפוד-טק שפוגש שינויים בהרגלי התזונה, ב-UBS מציינים כי תרחיש הבסיס שבהערכות שלהם, מדבר על כך ששוק תחליפי הבשר יגלגל 51 מיליארד דולר עד 2025, פי שלושה מאשר ב-2019. "לקצב שבו הצרכנים יגיבו תהיה השפעה מכרעת על ההשקעות בתחום בכל העולם".

עוד לפני הסתת ההשקעות לטובת האנרגיות המתחדשות, ב-UBS צופים שהשנה נראה עוד ועוד מדידות של שינויי האקלים: "2021 כנראה תהיה השנה שבה משקיעים ופיננסרים יהפכו את ניתוחי שינויי האקלים למיינסטרים בפורטפוליו שלהם. שמונה-עשר בנקים מרכזיים יערכו מבדקי שינויי אקלים השנה. עם הזמן, המבחנים הללו יכולים להוות זרז לתמחור מחדש של חברות בעלות פליטות גבוהות וכן נמוכות של פחמן".

בהקשר הדאטה הנאספת בנושא שינויי האקלים, בבנק מעריכים שספקי הנתונים הגדולים ופירמות ניתוחי השוק מתחרים במטרה להקים מאגרים עם מידע בתחום שיוכלו לשמש לטיוב הפורטפוליו של חברות. "הביקושים לדאטה על קיימות יכולים לקבוע את גודל השוק הזה ולהביא אותו לרמה של 5 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות", נכתב במסמך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.