ביידן: ״אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית״
המתיחות ביחסי ארה״ב-סין אמורה להיות צפויה יותר, כאשר ג׳ו ביידן שולט בבית הלבן. ככל הנראה אנו עתידים לראות במלחמת הסחר רטוריקה רגועה יותר, אך העמדה הקשוחה מול בייג׳ינג צפויה להימשך. לאחר שנים של תלונות מצד ארה״ב, על פרקטיקה עסקית לא הוגנת בחברות שנשלטות ע״י האימפריה הסינית, הגיע הנשיא טראמפ והגביר את הלחץ על בייג׳ינג. הנשיא לשעבר פעל באמצעי מדיניות נוקשים, שלעיתים קרובות צצו באופן פתאומי דרך הודעות ברשתות החברתיות. בסופו של דבר, הממשל האמריקאי בזמן כהונתו גבה מכסים על סחורות סיניות בשווי מיליארדים רבים, והטיל סנקציות על ענקיות כמו Huawei, אחת הנפגעות העיקריות מהיחסים העכורים.
״נושאי המחלוקת ביחסים המסחריים בין ארה״ב לסין, לא צפויים להשתנות כתוצאה משינוי הממשל״ אמר גרג גיליגן (Greg Gilligan), יו״ר לשכת הסחר האמריקאית בבייג׳ינג. ״יש לחץ על שני הצדדים להישאר יריבים, מכיוון שהפוליטיקה המקומית אינה מאפשרת לשנות זאת״, הוסיף בהקשר לעמדה העקשנית של שני הצדדים.
שתי הכלכלות הגדולות בעולם חתמו בינואר האחרון על הסכם סחר שלב א׳, וסיפקו הפשרה מסוימת של המתיחות מהשנתיים האחרונות. עם זאת, המבקרים טוענים כי סין עומדת מאחורי התחייבותה לרכישת הסחורות האמריקאיות, כפי שסוכם, אך המשא ומתן להסכם שלב ב׳ טרם החל. כמו כן, לא ברור כיצד ממשל ביידן יטפל בסוגיית המכסים למיניהם, שפגעו בעסקים בשתי המדינות, לאחר שסין לא נשארה חייבת וקבעה מכסי סחורות משלה. יתכן ונראה "הפסקת אש" מתמשכת, אך מוקדם מדי לדעת האם המכסים יוסרו או שהפעולות נגד Huawei וחברות אחרות יבוטלו.
מדיניות קשוחה אך יציבה
אחת הסוגיות הבודדות שעליה הסכימו הרפובליקנים והדמוקרטיים היא מדיניות קשוחה יותר נגד המדינה בעלת ההנהגה הקומוניסטית. בנאומו הראשון כנשיא הנבחר, ביידן אמר כי יתמקד בשליטה על המגפה, ולא הזכיר את סין כלל. יחד עם זאת, הנשיא הנבחר הצהיר כי ״ביטחון כלכלי הוא ביטחון לאומי״, במסגרת תוכנית מדיניות החוץ שלו.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״ארה״ב צריכה להיות קשה עם סין״, כתב ביידן במהלך השנה, במסגרת מאמרו ״ענייני חוץ״ שכותרתו ״מדוע אמריקה חייבת להוביל שוב: הצלת מדיניות החוץ של ארה״ב אחרי טראמפ״. אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית ואת החברות הטכנולוגיות, ע״י השתלטות על טכנולוגיות וקניין רוחני. היא תמשיך להשתמש בסובסידיות כדי להעניק למפעלים שבראשותה יתרון לא הוגן, ודריסת רגל בשליטה על טכנולוגיות ותעשיות העתיד״, כתב ביידן במאמר.
ביידן הוסיף, ״הדרך היעילה ביותר לעמוד באתגר זה, היא לבנות חזית מאוחדת של בעלי ברית בכדי להתמודד עם ההתנהגות הפוגענית של סין והפרת זכויות אדם. גם כאשר אנו מבקשים לשתף פעולה עם סין בנושאים בעלי אינטרס משותף כמו שינויי אקלים, ביטחון ובריאות עולמית״.
הזדמנות לשיתוף פעולה
התקווה למדיניות חוץ ושיתוף פעולה עסקי כלשהו, עולה בשני צידי האוקיינוס השקט. ״ביידן הוא סביר״, אמר שו הונגקאי, בכיר בממשל הסיני. ״ ביידן, אובמה, הם מבינים את היסודות של ניהול דיאלוג״, הוסיף. שו ציין כי זהו ״סוף לעידן הלא הגיוני של טראמפ״ והשימוש שלו במכסים, בסנקציות ובטקטיקות ״גסות״ אחרות. יחד עם זאת, הוסיף שו כי סין תוכל לסייע לארה״ב בפיתוח תשתיות ולשתף פעולה במסחר בינלאומי. הוא טען כי סין כבר פועלת לטיפול בנושאים כמו ארגון מחדש של חברות ממשלתיות, דרישה של ארצות הברית בהסכמי הסחר.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הסכמה בין טראמפ לסין - דמוקרטיה ״OUT״
בעוד שמנהיגי העולם, החל מקנצלרית גרמניה ועד לשליט איחוד האמירויות, מיהרו לברך את ביידן, נשיא סין, שי ג'ינפינג, טרם עשה זאת. המנהיג הסיני התקשר לטראמפ יום לאחר זכייתו בבחירות. עד כה, הנשיא היוצא מסרב לקבל את התבוסה, ואף הגיש תביעות בכמה מדינות מפתח, בניסיון להעמיד בסימן שאלה את תוצאות הבחירות.
- 2.בכלכלה שולטים בעלי ההון -הפוליטיקאים שולטים ברטוריקה (ל"ת)לילי 10/11/2020 07:36הגב לתגובה זו
- 1.דמוקרט 10/11/2020 02:46הגב לתגובה זוהוא עדיין נשיא ארהב לכל דבר ועניין עד ל20 לינואר, ומחזיק במלוא הסמכויות המוקנות לנשיא. בניגוד לישראל, אין בארהב מושג של ממשלת מעבר אימפוטנטית. הוא יכול לחתום על צווים ולהעניק חנינות עד חדרה האחרונה שלו בתפקיד. וביידן - יכול בינתיים רק לדבר. עוד נראה מה הוא ידע לעשות שטראמפ המשוגע לא.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
