ביידן
צילום: ביידן אתר הבחירות

ביידן: ״אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית״

המתיחות ביחסי ארצות הברית-סין בזמן כהונת טראמפ הגיעה לשיאה; כיצד מלחמת הסחר צפויה להתנהל תחת שלטונו של הנשיא הדמוקרטי? ״ארה״ב צריכה להיות קשה עם סין״ כתב ביידן במהלך השנה אך הוא צפוי להיות מתון יותר בפועל
אור צרפתי | (2)

המתיחות ביחסי ארה״ב-סין אמורה להיות צפויה יותר, כאשר ג׳ו ביידן שולט בבית הלבן. ככל הנראה אנו עתידים לראות במלחמת הסחר רטוריקה רגועה יותר, אך העמדה הקשוחה מול בייג׳ינג צפויה להימשך. לאחר שנים של תלונות מצד ארה״ב, על פרקטיקה עסקית לא הוגנת בחברות שנשלטות ע״י האימפריה הסינית, הגיע הנשיא טראמפ והגביר את הלחץ על בייג׳ינג. הנשיא לשעבר פעל באמצעי מדיניות נוקשים, שלעיתים קרובות צצו באופן פתאומי דרך הודעות ברשתות החברתיות. בסופו של דבר, הממשל האמריקאי בזמן כהונתו גבה מכסים על סחורות סיניות בשווי מיליארדים רבים, והטיל סנקציות על ענקיות כמו Huawei, אחת הנפגעות העיקריות מהיחסים העכורים. 

 

״נושאי המחלוקת ביחסים המסחריים בין ארה״ב לסין, לא צפויים להשתנות כתוצאה משינוי הממשל״ אמר גרג גיליגן (Greg Gilligan), יו״ר לשכת הסחר האמריקאית בבייג׳ינג. ״יש לחץ על שני הצדדים להישאר יריבים, מכיוון שהפוליטיקה המקומית אינה מאפשרת לשנות זאת״, הוסיף בהקשר לעמדה העקשנית של שני הצדדים. 

 

שתי הכלכלות הגדולות בעולם חתמו בינואר האחרון על הסכם סחר שלב א׳, וסיפקו הפשרה מסוימת של המתיחות מהשנתיים האחרונות. עם זאת, המבקרים טוענים כי סין עומדת מאחורי התחייבותה לרכישת הסחורות האמריקאיות, כפי שסוכם, אך המשא ומתן להסכם שלב ב׳ טרם החל. כמו כן, לא ברור כיצד ממשל ביידן יטפל בסוגיית המכסים למיניהם, שפגעו בעסקים בשתי המדינות, לאחר שסין לא נשארה חייבת וקבעה מכסי סחורות משלה. יתכן ונראה "הפסקת אש" מתמשכת, אך מוקדם מדי לדעת האם המכסים יוסרו או שהפעולות נגד Huawei וחברות אחרות יבוטלו. 

 

מדיניות קשוחה אך יציבה

אחת הסוגיות הבודדות שעליה הסכימו הרפובליקנים והדמוקרטיים היא מדיניות קשוחה יותר נגד המדינה בעלת ההנהגה הקומוניסטית. בנאומו הראשון כנשיא הנבחר, ביידן אמר כי יתמקד בשליטה על המגפה, ולא הזכיר את סין כלל. יחד עם זאת, הנשיא הנבחר הצהיר כי ״ביטחון כלכלי הוא ביטחון לאומי״, במסגרת תוכנית מדיניות החוץ שלו. 

 

״ארה״ב צריכה להיות קשה עם סין״, כתב ביידן במהלך השנה, במסגרת מאמרו ״ענייני חוץ״ שכותרתו ״מדוע אמריקה חייבת להוביל שוב: הצלת מדיניות החוץ של ארה״ב אחרי טראמפ״. אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית ואת החברות הטכנולוגיות, ע״י השתלטות על טכנולוגיות וקניין רוחני. היא תמשיך להשתמש בסובסידיות כדי להעניק למפעלים שבראשותה יתרון לא הוגן, ודריסת רגל בשליטה על טכנולוגיות ותעשיות העתיד״, כתב ביידן במאמר. 

 

ביידן הוסיף, ״הדרך היעילה ביותר לעמוד באתגר זה, היא לבנות חזית מאוחדת של בעלי ברית בכדי להתמודד עם ההתנהגות הפוגענית של סין והפרת זכויות אדם. גם כאשר אנו מבקשים לשתף פעולה עם סין בנושאים בעלי אינטרס משותף כמו שינויי אקלים, ביטחון ובריאות עולמית״.

 

הזדמנות לשיתוף פעולה

התקווה למדיניות חוץ ושיתוף פעולה עסקי כלשהו, עולה בשני צידי האוקיינוס השקט. ״ביידן הוא סביר״, אמר שו הונגקאי, בכיר בממשל הסיני. ״ ביידן, אובמה, הם מבינים את היסודות של ניהול דיאלוג״, הוסיף. שו ציין כי זהו ״סוף לעידן הלא הגיוני של טראמפ״ והשימוש שלו במכסים, בסנקציות ובטקטיקות ״גסות״ אחרות. יחד עם זאת, הוסיף שו כי סין תוכל לסייע לארה״ב בפיתוח תשתיות ולשתף פעולה במסחר בינלאומי. הוא טען כי סין כבר פועלת לטיפול בנושאים כמו ארגון מחדש של חברות ממשלתיות, דרישה של ארצות הברית בהסכמי הסחר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הסכמה בין טראמפ לסין - דמוקרטיה ״OUT״

בעוד שמנהיגי העולם, החל מקנצלרית גרמניה ועד לשליט איחוד האמירויות, מיהרו לברך את ביידן, נשיא סין, שי ג'ינפינג, טרם עשה זאת. המנהיג הסיני התקשר לטראמפ יום לאחר זכייתו בבחירות. עד כה, הנשיא היוצא מסרב לקבל את התבוסה, ואף הגיש תביעות בכמה מדינות מפתח, בניסיון להעמיד בסימן שאלה את תוצאות הבחירות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בכלכלה שולטים בעלי ההון -הפוליטיקאים שולטים ברטוריקה (ל"ת)
    לילי 10/11/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דמוקרט 10/11/2020 02:46
    הגב לתגובה זו
    הוא עדיין נשיא ארהב לכל דבר ועניין עד ל20 לינואר, ומחזיק במלוא הסמכויות המוקנות לנשיא. בניגוד לישראל, אין בארהב מושג של ממשלת מעבר אימפוטנטית. הוא יכול לחתום על צווים ולהעניק חנינות עד חדרה האחרונה שלו בתפקיד. וביידן - יכול בינתיים רק לדבר. עוד נראה מה הוא ידע לעשות שטראמפ המשוגע לא.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.