ביידן
צילום: ביידן אתר הבחירות

ביידן: ״אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית״

המתיחות ביחסי ארצות הברית-סין בזמן כהונת טראמפ הגיעה לשיאה; כיצד מלחמת הסחר צפויה להתנהל תחת שלטונו של הנשיא הדמוקרטי? ״ארה״ב צריכה להיות קשה עם סין״ כתב ביידן במהלך השנה אך הוא צפוי להיות מתון יותר בפועל
אור צרפתי | (2)

המתיחות ביחסי ארה״ב-סין אמורה להיות צפויה יותר, כאשר ג׳ו ביידן שולט בבית הלבן. ככל הנראה אנו עתידים לראות במלחמת הסחר רטוריקה רגועה יותר, אך העמדה הקשוחה מול בייג׳ינג צפויה להימשך. לאחר שנים של תלונות מצד ארה״ב, על פרקטיקה עסקית לא הוגנת בחברות שנשלטות ע״י האימפריה הסינית, הגיע הנשיא טראמפ והגביר את הלחץ על בייג׳ינג. הנשיא לשעבר פעל באמצעי מדיניות נוקשים, שלעיתים קרובות צצו באופן פתאומי דרך הודעות ברשתות החברתיות. בסופו של דבר, הממשל האמריקאי בזמן כהונתו גבה מכסים על סחורות סיניות בשווי מיליארדים רבים, והטיל סנקציות על ענקיות כמו Huawei, אחת הנפגעות העיקריות מהיחסים העכורים. 

 

״נושאי המחלוקת ביחסים המסחריים בין ארה״ב לסין, לא צפויים להשתנות כתוצאה משינוי הממשל״ אמר גרג גיליגן (Greg Gilligan), יו״ר לשכת הסחר האמריקאית בבייג׳ינג. ״יש לחץ על שני הצדדים להישאר יריבים, מכיוון שהפוליטיקה המקומית אינה מאפשרת לשנות זאת״, הוסיף בהקשר לעמדה העקשנית של שני הצדדים. 

 

שתי הכלכלות הגדולות בעולם חתמו בינואר האחרון על הסכם סחר שלב א׳, וסיפקו הפשרה מסוימת של המתיחות מהשנתיים האחרונות. עם זאת, המבקרים טוענים כי סין עומדת מאחורי התחייבותה לרכישת הסחורות האמריקאיות, כפי שסוכם, אך המשא ומתן להסכם שלב ב׳ טרם החל. כמו כן, לא ברור כיצד ממשל ביידן יטפל בסוגיית המכסים למיניהם, שפגעו בעסקים בשתי המדינות, לאחר שסין לא נשארה חייבת וקבעה מכסי סחורות משלה. יתכן ונראה "הפסקת אש" מתמשכת, אך מוקדם מדי לדעת האם המכסים יוסרו או שהפעולות נגד Huawei וחברות אחרות יבוטלו. 

 

מדיניות קשוחה אך יציבה

אחת הסוגיות הבודדות שעליה הסכימו הרפובליקנים והדמוקרטיים היא מדיניות קשוחה יותר נגד המדינה בעלת ההנהגה הקומוניסטית. בנאומו הראשון כנשיא הנבחר, ביידן אמר כי יתמקד בשליטה על המגפה, ולא הזכיר את סין כלל. יחד עם זאת, הנשיא הנבחר הצהיר כי ״ביטחון כלכלי הוא ביטחון לאומי״, במסגרת תוכנית מדיניות החוץ שלו. 

 

״ארה״ב צריכה להיות קשה עם סין״, כתב ביידן במהלך השנה, במסגרת מאמרו ״ענייני חוץ״ שכותרתו ״מדוע אמריקה חייבת להוביל שוב: הצלת מדיניות החוץ של ארה״ב אחרי טראמפ״. אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית ואת החברות הטכנולוגיות, ע״י השתלטות על טכנולוגיות וקניין רוחני. היא תמשיך להשתמש בסובסידיות כדי להעניק למפעלים שבראשותה יתרון לא הוגן, ודריסת רגל בשליטה על טכנולוגיות ותעשיות העתיד״, כתב ביידן במאמר. 

 

ביידן הוסיף, ״הדרך היעילה ביותר לעמוד באתגר זה, היא לבנות חזית מאוחדת של בעלי ברית בכדי להתמודד עם ההתנהגות הפוגענית של סין והפרת זכויות אדם. גם כאשר אנו מבקשים לשתף פעולה עם סין בנושאים בעלי אינטרס משותף כמו שינויי אקלים, ביטחון ובריאות עולמית״.

 

הזדמנות לשיתוף פעולה

התקווה למדיניות חוץ ושיתוף פעולה עסקי כלשהו, עולה בשני צידי האוקיינוס השקט. ״ביידן הוא סביר״, אמר שו הונגקאי, בכיר בממשל הסיני. ״ ביידן, אובמה, הם מבינים את היסודות של ניהול דיאלוג״, הוסיף. שו ציין כי זהו ״סוף לעידן הלא הגיוני של טראמפ״ והשימוש שלו במכסים, בסנקציות ובטקטיקות ״גסות״ אחרות. יחד עם זאת, הוסיף שו כי סין תוכל לסייע לארה״ב בפיתוח תשתיות ולשתף פעולה במסחר בינלאומי. הוא טען כי סין כבר פועלת לטיפול בנושאים כמו ארגון מחדש של חברות ממשלתיות, דרישה של ארצות הברית בהסכמי הסחר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הסכמה בין טראמפ לסין - דמוקרטיה ״OUT״

בעוד שמנהיגי העולם, החל מקנצלרית גרמניה ועד לשליט איחוד האמירויות, מיהרו לברך את ביידן, נשיא סין, שי ג'ינפינג, טרם עשה זאת. המנהיג הסיני התקשר לטראמפ יום לאחר זכייתו בבחירות. עד כה, הנשיא היוצא מסרב לקבל את התבוסה, ואף הגיש תביעות בכמה מדינות מפתח, בניסיון להעמיד בסימן שאלה את תוצאות הבחירות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בכלכלה שולטים בעלי ההון -הפוליטיקאים שולטים ברטוריקה (ל"ת)
    לילי 10/11/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דמוקרט 10/11/2020 02:46
    הגב לתגובה זו
    הוא עדיין נשיא ארהב לכל דבר ועניין עד ל20 לינואר, ומחזיק במלוא הסמכויות המוקנות לנשיא. בניגוד לישראל, אין בארהב מושג של ממשלת מעבר אימפוטנטית. הוא יכול לחתום על צווים ולהעניק חנינות עד חדרה האחרונה שלו בתפקיד. וביידן - יכול בינתיים רק לדבר. עוד נראה מה הוא ידע לעשות שטראמפ המשוגע לא.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.