המלצות

מחוץ לקופסה: במגדל שוקי הון מסמנים 5 אג"חים בחו"ל - עד תשואה של 12%

בימים בהם הריבית האפסית מאתגרת את משקיעי האג"ח בת"א, אולי זה הזמן להסתכל מעבר לים. מיוחד לגולשי Bizportal
אבי שאולי | (1)

הריבית בישראל ובעולם קרובה לאפס והמשקיעים מגדילים את הסיכון במקביל לעליות השערים בשוקי המניות. שוק מעניין נוסף הוא הוא של האג"ח הממשלתיות. התשואה באג"ח של מדינות יציבות עלובה, אך למי שמוכן לקחת מעט סיכון ניתן למצוא השקעות מעניינות.

גיא מזרחי, מנהל השקעות אג"ח חו"ל במגדל שוקי הון, מסביר שסחר באג"ח חו"ל שונה ממה שאנו מכירים: העסקאות בהיקפים יותר גדולים, העמלות יותר גבוהות והשקיפות יותר נמוכה. המחירים משתנים בהתאם ללקוח - ככל שהכוח קניה של הלקוח יותר גדול כך הוא ישיג מחיר יותר טוב. לקוח פרטי שרוצה להשקיע צריך לפנות למחלקות בינלאומיות שסוחרות באג"ח חול וצריך לבדוק עמלות.

בשנים האחרונות היינו עדים לקריסה של אג"ח קונצרניות רבות והסדרי חוב רבים. מנגד הסדרי חוב של מדינות הם אירוע נדיר הרבה יותר, אך אפשרי וכך ראינו ביוון וארגנטינה בשנים האחרונות. סיכון נוסף שחשוב להתייחס אליו הוא שחיקה בערך המטבע.

להערכת גיא מזרחי האג"חים הממשלתיות של מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) הולכות ונעשות פחות אטרקטיביות: התשואות ירדו על רקע תוכניות התמיכה של ה-ECB באג"ח אלו.

5 אג"ח ממשלתיות שגיא מזרחי ממליץ עליהן וההסבר שלו:

מקסיקו השקעה בפזו מקסיקני

"מקסיקו נהנית מהקרבה הפיסית לארה"ב ותלויה בה מאוד. הכלכלה האמריקנית נראית טוב מאוד יחסית לשווקים מפותחים ולמקסיקו נהנית מכך. בנוסף, במקסיקו מדברים על רפורמות במשק ובייחוד בתחום של הנפט. היום יש מונופול של נפט ועכשיו הממשלה תנסה להחזיר חברות זרות עם עדיפות טכנולוגית בכדי ולפתח מאגרים קיימים. נקודה מעניינת נוספת היא שעלויות השכר בסין עלו ובתוספת עלויות השינוע חברות אמריקניות העבירו ייצור למקסיקו".

מקסיקו MBONO 10 12/05/24 תשואה 6.02%

סין השקעה ביואן סיני

"מדובר בחשיפה לאג"ח בדירוג גבוה. לאג"ח יש מנגנון של רצועות ניוד יומיות בהם נסחר היואן כך שבפועל קיים מתאם גבוה בין הדולר האמריקני ליואן הסיני.

המשמעת היא שייסוף של אחוזים בודדים של היואן מול הדולר נותן לנו אפסייד של עוד 2%-3%".

"באופן כללי הדולר זה מקום שאנו רוצים להיות בו. מדינות מייצאות היום דפלציה לארה"ב על ידי החלשת המטבע שלהן והדולר סופג זאת. להערכתי יש עדיין מקום להתחזקות הדולר בעולם".

סין CGB 4 06/19/24 תשואה 3.96%

ברזיל השקעה בריאל ברזילאי

"זאת לא אג"ח לבעלי לב חלש. האג"חים נסחרות בריביות גבוהות מאוד ולכן משקיעים מעדיפים לעשות עסקאות קרי טרייד (מסחר על הפרשי ריביות). הבעיה היא שהמטבעות מאוד תנודתיים. מה שמעניין בברזיל זה הבחירות - אנו לפני הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות עם שלושה מתמודדים. הממשלה הנוכחית שבראשה דילמה רוסף, לא פעלה נכון מול המשקיעים הבינלאומים והכלכלה חייבת רפורמות".

קיראו עוד ב"גלובל"

היכן האפסייד?

"האפסייד הוא אם המתחרים יזכו בבחירות. גם אם דילמה רוסף תמשיך - השוק כבר העניש את הברזילאים מספיק. אחרי הבחירות יש צורך לבצע חשיבה מחודשת - זאת לא השקעה של שגר ושכח - צריך לעקוב מקרוב אחרי הדירוג של המדינה".

ברזיל BNTNF 10 01/01/25 תשואה 12.08%

אורגואי השקעה בדולר ארה"ב

"אורוגוואי נהנתה מהרבה שנים של צמיחה. גם שם יש בחירות החודש, אבל

זאת לא דרמה כמו בברזיל. זאת כלכלה שהייתה תלויה בעבר בברזיל וארגנטינה, אך הם הצליחו להוריד את התלות במדינות אלו ומשקיעים זרים נכנסו למדינה".

אורגואי URUGUA 4.5 08/14/24 תשואה 3.95%

פולין דולר ארה"ב

"ההשקעה מבחינתי נבחנת ביחס לארה"ב. פולין נהנית וסובלת מהמיקום שלה באירופה. מדובר בדמוקרטיה עם כלכלה יחסית מפותחת, חוב ממשלתי סביר וניהול הנפקות מוצלח".

פולין POLAND 4 01/22/24 תשואה 3.55%

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תומר 07/10/2014 13:46
    הגב לתגובה זו
    עמלת, אנחנו רוצים לקחת ממך יותר כסף
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.