אמזון
צילום: reuters

אמזון נשארה מאחור - למה ההשקעות בבינה מלאכותית לא מרשימות את השוק

בעוד מטא ואנבידיה זוכות להערכת יתר בזכות האסטרטגיה האגרסיבית שלהן בתחום הבינה המלאכותית, ענקית הקמעונאות מתקשה לשכנע את המשקיעים ביכולתה לתרגם חזון טכנולוגי מתקדם לרווחים מוכחים - למרות השקעה של 104 מיליארד דולר השנה ופיתוח רובוטים דמויי אדם

אדיר בן עמי | (1)

בעוד ענקיות הטכנולוגיה נאבקות על הבכורה במרוץ הבינה המלאכותית, אמזון Amazon.com Inc. -1.42%  מוצאת עצמה במקום שונה: השקעות עצומות, חזון טכנולוגי מתקדם — אך ביצועים מאכזבים בבורסה. בזמן שמניות מטא ואנבידיה נהנות מהערכת יתר בעקבות האסטרטגיה האגרסיבית שלהן בתחום הבינה המלאכותית, מניית אמזון טיפסה השנה ב-3% בלבד.


מדד S&P 500 עלה השנה ב-7.1%, ומניית מטאMeta Platforms 0.51%    — שמובילה בתחום הבינה המלאכותית — זינקה ביותר מ-20%. לעומת זאת, הכרזות אמזון על פיתוח רובוטים דמויי אדם ושדרוג מערכות הלוגיסטיקה לא מצליחות להרשים את השוק.


מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הבהיר השבוע כי אמזון רואה בבינה המלאכותית לא רק כלי טכנולוגי, אלא מנוע צמיחה מהותי שעתיד לשנות את פני כל חטיבות החברה. עם זאת, נראה כי המשקיעים עדיין לא משוכנעים ביכולתה של החברה לתרגם את החזון המרשים לרווחים ממשיים.


בין חזון למציאות תפעולית

בעיה מרכזית עבור אמזון היא היותה לא רק חברת טכנולוגיה — אלא גם תאגיד המפעיל תשתיות פיזיות עצומות. מערך המחסנים, שרשראות האספקה והפעילות הקמעונאית מורכבים ויקרים, מה שמקשה למדוד במדויק את תרומת הבינה המלאכותית לפעילות הליבה.


מבחינת השקעות, אמזון צפויה להוציא השנה 104 מיליארד דולר בהוצאות הון — הסכום הגבוה ביותר מבין חברות מדד S&P 500. חלק נכבד מהתקציב מיועד לתשתיות מחשוב מתקדמות, אך גם לבניית מחסנים ולשיפור רשתות ההפצה הפיזיות.


תוצאות הרבעון השני צפויות להמחיש היטב את האתגר: הרווח למניה צפוי לעלות בכ-4% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וההכנסות צפויות לצמוח בכ-9%. אלו נתונים צנועים יחסית לציפיות הגבוהות מחברות טכנולוגיה בעידן שבו בינה מלאכותית נחשבת למנוע צמיחה מרכזי.


חטיבת AWS (Amazon Web Services) נחשבת לעוגן הצמיחה המשמעותי ביותר של החברה בתחום הבינה המלאכותית. שירותי הענן של אמזון הפכו למרכיב קריטי עבור ארגונים המפתחים פתרונות AI מתקדמים. ועדיין, גם תחום הקמעונאות צפוי ליהנות מהשפעות משמעותיות: שיפורים בתחום מיון המוצרים, התאמה אישית של המלצות, ואופטימיזציה של רשתות ההפצה יכולים לחסוך לחברה מיליארדים בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"


רובוטיקה ואוטומציה: מעבר לחזון

פיתוח רובוט הקנייה "רופוס" מהווה דוגמה לאסטרטגיה של אמזון ליישם טכנולוגיות חדשות גם בחוויית המשתמש — ולא רק בעסקים לעסקים. המטרה: לשפר את חוויית הקנייה ולהגביר את נאמנות הלקוחות.


במקביל, פרויקט הרובוטים האנושיים למחסנים עשוי להתברר כמהלך המשמעותי ביותר של החברה. לפי דיווחים, אמזון בונה מסלולי מכשולים מדומים כדי לאמן רובוטים שיבצעו משימות לוגיסטיות מורכבות — מהלך שיכול להוביל לחיסכון אדיר בכוח אדם.


 אמזון לא רק משקיעה בטכנולוגיה, אלא מתחילה להחליף עובדים בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית. מדובר באסטרטגיה שעשויה להשתלם בטווח הארוך — אך לייצר תנודתיות בטווח הקצר. על פי תחזית של בנק אוף אמריקה, השימוש ברובוטיקה במשלוחים עשוי לחסוך לחברה יותר מ-7 מיליארד דולר בשנה עד 2032. אם התחזית הזו תתממש, אמזון עשויה להפוך לחברה רווחית בצורה שטרם נראתה — עם שולי רווח משופרים במידה ניכרת גם בתחום הקמעונאי.


ענקית הקמעונאות נסחרת כעת לפי שווי של 2.4 טריליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-4% מתחילת השנה וב-24% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ריצארד פוקס 25/07/2025 08:30
    הגב לתגובה זו
    כשאמזון תפרוץ יהיה מאוחר מידי למהססים והמתלבטים
איפור. צילום: Anderson Guerra, Pexelsאיפור. צילום: Anderson Guerra, Pexels
הטור של גרינברג

סודות היופי של אודיטי

החברה הישראלית השכילה לזהות את נקודת ההשקה של מהפכת הטכנולוגיה והבינה המלאכותית עם תעשיית היופי והבריאות, ויצרה מודל חדשני שקוסם לצרכנים. עם הנהלה טובה ותחזיות חיוביות, נראה כי המניה, למרות חולשה שרשמה לאחרונה, מעניינת לרכישה

שלמה גרינברג |



בשבוע שעבר כתבתי על ענקית טיפוח העור והבשמים אסתי לאודר (סימול:EL) שירדה מגדולתה במהלך ארבע השנים האחרונות, ומאז מנייתה התדרדרה קשות והיא נמצאת בתהליך של Turn around. אחד הקוראים הציע שאכתוב משהו על החברה הישראלית Oddity Tech  (סימול:ODD) שלדעתו כדאי לאסתי לאודר לרכוש אותה וזה יעזור לה להשלים את מהלך ההבראה שלה. 

יכול מאוד להיות שאותו קורא צודק ושבאמת אודיטי טק יכולה לעזור לאסתי לאודר להתגבר על הבעיות שלה, אבל אין לי שום ספק שבנקאי ההשקעות של אסתי לאודר בניו יורק מכירים היטב את אודיטי טק ואם הרעיון היה רציני, הם היו מגישים הצעה נדיבה לחברה הישראלית שהיא, עד כמה שאני יודע, תופעה יוצאת דופן בסטארט-אפ ניישן, שעשתה לעצמה שם בתחום הביטחוני, הסייבר, השבבים, החקלאות וכו' ומשום מה התעלמה מתעשיות הטיפול ביופי והאופנה. 

אומנם היתה כאן חברת בגדי הים גוטקס, שאם לאה גוטליב המייסדת ייתה מאפשרת לישראל מקוב להנפיק את החברה כשניהל אותה, אז ללא ספק הייתה צומחת לנו "טבע שנייה". אבל בתחום טיפוח היופי היינו כנראה חייבים להמתין לחברה מהסוג של אודיטי טק, שמייסדיה זיהו נישה חדשנית ומשבשת והצליחו, עד כה, להקצות לעצמם מקום חשוב בתעשיית הטיפול בעור והאיפור. 

אם עוקבים אחרי החברה מאז התחילה לפעול בארה"ב ב-2018, אפשר לראות לא רק מודל עסקי יוצא דופן אלא גם הבנה של מנהלי החברה בהובלה של חברה בנישה משבשת כשהם מנצלים למקסימום את מיזוג הבינה המלאכותית ולמידת המכונה בתחום שעד כה פיגר מאחור בחדשנויות הנ"ל. 

רכישה על ידי אסתי לאודר? שטות

דעתי האישית היא שאודיטי טק תעשה שטות אם תסכים בשלב הנוכחי להירכש על ידי אסתי לאודר או כל חברת יופי אחרת. מדוע? כי הנהלתה אכן זיהתה נישה עתיקת יומין שהצרכנים עושים בה שימוש, אבל שההתקדמות הטכנולוגית, ובמיוחד התמזגות הבינה ולמידת המכונה, מאפשרת להנהלת החברה לייצר למשתמשים אלטרנטיבות. לכן בואו ונתבונן בחברה הישראלית וננסה להעריך את הפוטנציאל.