אמזון
צילום: reuters

אמזון נשארה מאחור - למה ההשקעות בבינה מלאכותית לא מרשימות את השוק

בעוד מטא ואנבידיה זוכות להערכת יתר בזכות האסטרטגיה האגרסיבית שלהן בתחום הבינה המלאכותית, ענקית הקמעונאות מתקשה לשכנע את המשקיעים ביכולתה לתרגם חזון טכנולוגי מתקדם לרווחים מוכחים - למרות השקעה של 104 מיליארד דולר השנה ופיתוח רובוטים דמויי אדם

אדיר בן עמי |

בעוד ענקיות הטכנולוגיה נאבקות על הבכורה במרוץ הבינה המלאכותית, אמזון Amazon.com Inc. 1.43%  מוצאת עצמה במקום שונה: השקעות עצומות, חזון טכנולוגי מתקדם — אך ביצועים מאכזבים בבורסה. בזמן שמניות מטא ואנבידיה נהנות מהערכת יתר בעקבות האסטרטגיה האגרסיבית שלהן בתחום הבינה המלאכותית, מניית אמזון טיפסה השנה ב-3% בלבד.


מדד S&P 500 עלה השנה ב-7.1%, ומניית מטאMeta Platforms 1.23%    — שמובילה בתחום הבינה המלאכותית — זינקה ביותר מ-20%. לעומת זאת, הכרזות אמזון על פיתוח רובוטים דמויי אדם ושדרוג מערכות הלוגיסטיקה לא מצליחות להרשים את השוק.


מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הבהיר השבוע כי אמזון רואה בבינה המלאכותית לא רק כלי טכנולוגי, אלא מנוע צמיחה מהותי שעתיד לשנות את פני כל חטיבות החברה. עם זאת, נראה כי המשקיעים עדיין לא משוכנעים ביכולתה של החברה לתרגם את החזון המרשים לרווחים ממשיים.


בחנו את עצמכם

חידון שבועי על החדשות הכלכליות מביזפורטל בשבוע שחלף

בין חזון למציאות תפעולית

בעיה מרכזית עבור אמזון היא היותה לא רק חברת טכנולוגיה — אלא גם תאגיד המפעיל תשתיות פיזיות עצומות. מערך המחסנים, שרשראות האספקה והפעילות הקמעונאית מורכבים ויקרים, מה שמקשה למדוד במדויק את תרומת הבינה המלאכותית לפעילות הליבה.


מבחינת השקעות, אמזון צפויה להוציא השנה 104 מיליארד דולר בהוצאות הון — הסכום הגבוה ביותר מבין חברות מדד S&P 500. חלק נכבד מהתקציב מיועד לתשתיות מחשוב מתקדמות, אך גם לבניית מחסנים ולשיפור רשתות ההפצה הפיזיות.


תוצאות הרבעון השני צפויות להמחיש היטב את האתגר: הרווח למניה צפוי לעלות בכ-4% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וההכנסות צפויות לצמוח בכ-9%. אלו נתונים צנועים יחסית לציפיות הגבוהות מחברות טכנולוגיה בעידן שבו בינה מלאכותית נחשבת למנוע צמיחה מרכזי.


חטיבת AWS (Amazon Web Services) נחשבת לעוגן הצמיחה המשמעותי ביותר של החברה בתחום הבינה המלאכותית. שירותי הענן של אמזון הפכו למרכיב קריטי עבור ארגונים המפתחים פתרונות AI מתקדמים. ועדיין, גם תחום הקמעונאות צפוי ליהנות מהשפעות משמעותיות: שיפורים בתחום מיון המוצרים, התאמה אישית של המלצות, ואופטימיזציה של רשתות ההפצה יכולים לחסוך לחברה מיליארדים בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"


רובוטיקה ואוטומציה: מעבר לחזון

פיתוח רובוט הקנייה "רופוס" מהווה דוגמה לאסטרטגיה של אמזון ליישם טכנולוגיות חדשות גם בחוויית המשתמש — ולא רק בעסקים לעסקים. המטרה: לשפר את חוויית הקנייה ולהגביר את נאמנות הלקוחות.


במקביל, פרויקט הרובוטים האנושיים למחסנים עשוי להתברר כמהלך המשמעותי ביותר של החברה. לפי דיווחים, אמזון בונה מסלולי מכשולים מדומים כדי לאמן רובוטים שיבצעו משימות לוגיסטיות מורכבות — מהלך שיכול להוביל לחיסכון אדיר בכוח אדם.


 אמזון לא רק משקיעה בטכנולוגיה, אלא מתחילה להחליף עובדים בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית. מדובר באסטרטגיה שעשויה להשתלם בטווח הארוך — אך לייצר תנודתיות בטווח הקצר. על פי תחזית של בנק אוף אמריקה, השימוש ברובוטיקה במשלוחים עשוי לחסוך לחברה יותר מ-7 מיליארד דולר בשנה עד 2032. אם התחזית הזו תתממש, אמזון עשויה להפוך לחברה רווחית בצורה שטרם נראתה — עם שולי רווח משופרים במידה ניכרת גם בתחום הקמעונאי.


ענקית הקמעונאות נסחרת כעת לפי שווי של 2.4 טריליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-4% מתחילת השנה וב-24% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה