איך פריים דיי של אמזון הפך מגימיק שיווקי למנוע כסף של 21 מיליארד דולר
אמזון מרחיבה את אירוע הקניות שלה לארבעה ימים בפעם הראשונה, בעוד טארגט ווולמארט מקיימות מבצעים מקבילים ואדובי אנליטיקס צופה שיא של 23.8 מיליארד דולר מכירות אונליין - שווה ערך לשני "בלאק פריידיי" שלמים
אמזון Amazon.com Inc. 0.03% מכפילה את פריים דיי השנה לארבעה ימים במקום שניים, ובכך יוצרת אירוע מכירות שיכול להניב יותר מ-21 מיליארד דולר - גידול של 60% לעומת אשתקד. מה שהתחיל לפני עשר שנים כניסיון של אמזון להגביר את החברים במועדון הפריים הפך לכוח כלכלי שמזיז את כל הענף לפעולה.
האירוע שמתקיים השבוע מ-8 עד 11 ביולי הוא כבר לא רק עניין של אמזון. המתחרות הגדולות נכנסו למשחק עם אירועי מכירות משלהן: טארגט מקיימת את ה"Circle Week" שלה מ-6 עד 12 ביולי, ווולמארט מציעה הנחות מ-8 עד 13 ביולי. פתאום יולי הפך לחודש השיגעון הקמעונאי החדש.
בדרך לשיא של 23.8 מיליארד?
אדובי אנליטיקס צופה שקמעונאים אמריקאים יגיעו לשיא של 23.8 מיליארד דולר מכירות אונליין בארבעת הימים האלה - גידול של 28% מהשנה שעברה. זה שווה לשני "בלאק פריידיי" שלמים, שכל אחד מהם הניב 10.8 מיליארד דולר ב-2024.
מאחורי המספרים הגדולים האלה מסתתר שינוי פונדמנטלי בהתנהגות הצרכנים. החברות מציעות הנחות של 10% עד 24% על המחירים הרגילים, וזה מעודד קונים לרכוש פריטים יקרים שהם התלבטו עליהם חודשים. הקטגוריות הגדולות השנה: ביגוד, אלקטרוניקה, טלוויזיות ומכשירי חשמל.
- ביום החתונה: ג׳ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 5.4 מיליארד דולר
- אידומו: "שיתופי הפעולה האחרונים הם פריצת הדרך הגדולה שלנו"
אמזון כבר פרסמה טעימה מהמבצעים: עד 50% הנחה על בגדי ליוויס ונעלי זאפוס, עד 40% על טלוויזיות ושואבי אבק, ועד 30% על צעצועים ובשמים. החברה גם מכניסה חידוש חדש - "המבצעים הגדולים של היום" שמתחדשים כל יום בחצות שעון מערב ארצות הברית ונגמרים כשהמלאי אוזל. המתחרות לא נשארות מאחור, אבל הן בוחרות באסטרטגיות שונות. טארגט מתמקדת בעונת בחזרה לבית הספר עם 30% הנחה על בגדים ותיקי גב לחברי Target Circle, בעוד ווולמארט מציעה מבצעים גם בחנויות הפיזיות וגם אונליין בפעם הראשונה. ההבדל: ווולמארט פותחת את המבצעים לכל הלקוחות, לא רק לחברי המועדון.
הסוד האמיתי של הצלחת פריים דיי לא במכירות אלא בנאמנות הלקוחות. המחקרים מראים ש-73% מהאמריקאים חברים בפריים, לעומת רק 26% בווולמארט פלוס ו-22% בטארגט סיירקל. ברגע שאתה חבר בפריים, אתה קונה יותר ויותר פעמים - וזה מה שבאמת מניע את הרווחיות של אמזון.
נשק חדש
השנה אמזון מוסיפה נשק חדש: בינה מלאכותית. הלקוחות יכולים לשאול את רופוס, העוזר הדיגיטלי של אמזון, שאלות ספציפיות על מוצרים ולקבל המלצות מותאמות אישית. אלקסה גם תעקוב אחרי מחירים ותודיע כשהם יורדים. אדובי צופה שהתנועה מבוטי בינה מלאכותית תקפוץ ב-3,200% השנה לעומת אשתקד.
- מכה לאפל: ראש תחום מודלי הבינה המלאכותית עובר למטא
- טראמפ מטיל מכסים על 7 מדינות ומאיים במכסים של עד 70%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הטרנד הזה של קניות באמצעות AI עוד בתחילתו, אבל כבר 55% מהצרכנים האמריקאים משתמשים בבינה מלאכותית למחקר קניות, 47% לקבלת המלצות ו-43% לחיפוש מבצעים. זה יכול להיות היתרון הבא שיבדיל את אמזון מהמתחרות.
ההיסטוריה מראה שמניית אמזון עולה בממוצע 1.1% בשבוע שאחרי פריים דיי ו-3.3% בחודש שאחריו. השנה החברה צריכה את זה יותר מהרגיל - המניה עלתה רק 1.8% השנה, הרבה מתחת לעליית S&P 500 של 6.8% ולנאסד"ק שעלה 6.7%.
המניה של אמזון נסחרת היום במחיר שעדיין לא משקף את הכוח האמיתי של מנוע הכסף שהחברה בנתה. פריים דיי כבר לא רק יום מבצעים - זה הפך למערכת כלכלית שלמה שמניעה מיליארדי דולרים בכל הענף. השאלה היא כבר לא אם פריים דיי יצליח השנה, אלא כמה גדול הוא יהיה.