אמזון
צילום: reuters

איך פריים דיי של אמזון הפך מגימיק שיווקי למנוע כסף של 21 מיליארד דולר

אמזון מרחיבה את אירוע הקניות שלה לארבעה ימים בפעם הראשונה, בעוד טארגט ווולמארט מקיימות מבצעים מקבילים ואדובי אנליטיקס צופה שיא של 23.8 מיליארד דולר מכירות אונליין - שווה ערך לשני "בלאק פריידיי" שלמים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אמזון

אמזון Amazon.com Inc. -1.84%  מכפילה את פריים דיי השנה לארבעה ימים במקום שניים, ובכך יוצרת אירוע מכירות שיכול להניב יותר מ-21 מיליארד דולר - גידול של 60% לעומת אשתקד. מה שהתחיל לפני עשר שנים כניסיון של אמזון להגביר את החברים במועדון הפריים הפך לכוח כלכלי שמזיז את כל הענף לפעולה.


האירוע שמתקיים השבוע מ-8 עד 11 ביולי הוא כבר לא רק עניין של אמזון. המתחרות הגדולות נכנסו למשחק עם אירועי מכירות משלהן: טארגט מקיימת את ה"Circle Week" שלה מ-6 עד 12 ביולי, ווולמארט מציעה הנחות מ-8 עד 13 ביולי. פתאום יולי הפך לחודש השיגעון הקמעונאי החדש.


בדרך לשיא של 23.8 מיליארד?

אדובי אנליטיקס צופה שקמעונאים אמריקאים יגיעו לשיא של 23.8 מיליארד דולר מכירות אונליין בארבעת הימים האלה - גידול של 28% מהשנה שעברה. זה שווה לשני "בלאק פריידיי" שלמים, שכל אחד מהם הניב 10.8 מיליארד דולר ב-2024.


מאחורי המספרים הגדולים האלה מסתתר שינוי פונדמנטלי בהתנהגות הצרכנים. החברות מציעות הנחות של 10% עד 24% על המחירים הרגילים, וזה מעודד קונים לרכוש פריטים יקרים שהם התלבטו עליהם חודשים. הקטגוריות הגדולות השנה: ביגוד, אלקטרוניקה, טלוויזיות ומכשירי חשמל.


אמזון כבר פרסמה טעימה מהמבצעים: עד 50% הנחה על בגדי ליוויס ונעלי זאפוס, עד 40% על טלוויזיות ושואבי אבק, ועד 30% על צעצועים ובשמים. החברה גם מכניסה חידוש חדש - "המבצעים הגדולים של היום" שמתחדשים כל יום בחצות שעון מערב ארצות הברית ונגמרים כשהמלאי אוזל. המתחרות לא נשארות מאחור, אבל הן בוחרות באסטרטגיות שונות. טארגט מתמקדת בעונת בחזרה לבית הספר עם 30% הנחה על בגדים ותיקי גב לחברי Target Circle, בעוד ווולמארט מציעה מבצעים גם בחנויות הפיזיות וגם אונליין בפעם הראשונה. ההבדל: ווולמארט פותחת את המבצעים לכל הלקוחות, לא רק לחברי המועדון.

הסוד האמיתי של הצלחת פריים דיי לא במכירות אלא בנאמנות הלקוחות. המחקרים מראים ש-73% מהאמריקאים חברים בפריים, לעומת רק 26% בווולמארט פלוס ו-22% בטארגט סיירקל. ברגע שאתה חבר בפריים, אתה קונה יותר ויותר פעמים - וזה מה שבאמת מניע את הרווחיות של אמזון.


נשק חדש

השנה אמזון מוסיפה נשק חדש: בינה מלאכותית. הלקוחות יכולים לשאול את רופוס, העוזר הדיגיטלי של אמזון, שאלות ספציפיות על מוצרים ולקבל המלצות מותאמות אישית. אלקסה גם תעקוב אחרי מחירים ותודיע כשהם יורדים. אדובי צופה שהתנועה מבוטי בינה מלאכותית תקפוץ ב-3,200% השנה לעומת אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"


הטרנד הזה של קניות באמצעות AI עוד בתחילתו, אבל כבר 55% מהצרכנים האמריקאים משתמשים בבינה מלאכותית למחקר קניות, 47% לקבלת המלצות ו-43% לחיפוש מבצעים. זה יכול להיות היתרון הבא שיבדיל את אמזון מהמתחרות.


ההיסטוריה מראה שמניית אמזון עולה בממוצע 1.1% בשבוע שאחרי פריים דיי ו-3.3% בחודש שאחריו. השנה החברה צריכה את זה יותר מהרגיל - המניה עלתה רק 1.8% השנה, הרבה מתחת לעליית S&P 500 של 6.8% ולנאסד"ק שעלה 6.7%.


המניה של אמזון נסחרת היום במחיר שעדיין לא משקף את הכוח האמיתי של מנוע הכסף שהחברה בנתה. פריים דיי כבר לא רק יום מבצעים - זה הפך למערכת כלכלית שלמה שמניעה מיליארדי דולרים בכל הענף. השאלה היא כבר לא אם פריים דיי יצליח השנה, אלא כמה גדול הוא יהיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.