איך פריים דיי של אמזון הפך מגימיק שיווקי למנוע כסף של 21 מיליארד דולר
אמזון מרחיבה את אירוע הקניות שלה לארבעה ימים בפעם הראשונה, בעוד טארגט ווולמארט מקיימות מבצעים מקבילים ואדובי אנליטיקס צופה שיא של 23.8 מיליארד דולר מכירות אונליין - שווה ערך לשני "בלאק פריידיי" שלמים
אמזון Amazon.com Inc. 3.1% מכפילה את פריים דיי השנה לארבעה ימים במקום שניים, ובכך יוצרת אירוע מכירות שיכול להניב יותר מ-21 מיליארד דולר - גידול של 60% לעומת אשתקד. מה שהתחיל לפני עשר שנים כניסיון של אמזון להגביר את החברים במועדון הפריים הפך לכוח כלכלי שמזיז את כל הענף לפעולה.
האירוע שמתקיים השבוע מ-8 עד 11 ביולי הוא כבר לא רק עניין של אמזון. המתחרות הגדולות נכנסו למשחק עם אירועי מכירות משלהן: טארגט מקיימת את ה"Circle Week" שלה מ-6 עד 12 ביולי, ווולמארט מציעה הנחות מ-8 עד 13 ביולי. פתאום יולי הפך לחודש השיגעון הקמעונאי החדש.
בדרך לשיא של 23.8 מיליארד?
אדובי אנליטיקס צופה שקמעונאים אמריקאים יגיעו לשיא של 23.8 מיליארד דולר מכירות אונליין בארבעת הימים האלה - גידול של 28% מהשנה שעברה. זה שווה לשני "בלאק פריידיי" שלמים, שכל אחד מהם הניב 10.8 מיליארד דולר ב-2024.
מאחורי המספרים הגדולים האלה מסתתר שינוי פונדמנטלי בהתנהגות הצרכנים. החברות מציעות הנחות של 10% עד 24% על המחירים הרגילים, וזה מעודד קונים לרכוש פריטים יקרים שהם התלבטו עליהם חודשים. הקטגוריות הגדולות השנה: ביגוד, אלקטרוניקה, טלוויזיות ומכשירי חשמל.
- 1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
- אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון כבר פרסמה טעימה מהמבצעים: עד 50% הנחה על בגדי ליוויס ונעלי זאפוס, עד 40% על טלוויזיות ושואבי אבק, ועד 30% על צעצועים ובשמים. החברה גם מכניסה חידוש חדש - "המבצעים הגדולים של היום" שמתחדשים כל יום בחצות שעון מערב ארצות הברית ונגמרים כשהמלאי אוזל. המתחרות לא נשארות מאחור, אבל הן בוחרות באסטרטגיות שונות. טארגט מתמקדת בעונת בחזרה לבית הספר עם 30% הנחה על בגדים ותיקי גב לחברי Target Circle, בעוד ווולמארט מציעה מבצעים גם בחנויות הפיזיות וגם אונליין בפעם הראשונה. ההבדל: ווולמארט פותחת את המבצעים לכל הלקוחות, לא רק לחברי המועדון.
הסוד האמיתי של הצלחת פריים דיי לא במכירות אלא בנאמנות הלקוחות. המחקרים מראים ש-73% מהאמריקאים חברים בפריים, לעומת רק 26% בווולמארט פלוס ו-22% בטארגט סיירקל. ברגע שאתה חבר בפריים, אתה קונה יותר ויותר פעמים - וזה מה שבאמת מניע את הרווחיות של אמזון.
נשק חדש
השנה אמזון מוסיפה נשק חדש: בינה מלאכותית. הלקוחות יכולים לשאול את רופוס, העוזר הדיגיטלי של אמזון, שאלות ספציפיות על מוצרים ולקבל המלצות מותאמות אישית. אלקסה גם תעקוב אחרי מחירים ותודיע כשהם יורדים. אדובי צופה שהתנועה מבוטי בינה מלאכותית תקפוץ ב-3,200% השנה לעומת אשתקד.
- סעודיה מאטה את פרויקטי הענק - והמשקיעים מרוצים
- תומא בראבו קרובה להשלים את רכישת ורינט לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
הטרנד הזה של קניות באמצעות AI עוד בתחילתו, אבל כבר 55% מהצרכנים האמריקאים משתמשים בבינה מלאכותית למחקר קניות, 47% לקבלת המלצות ו-43% לחיפוש מבצעים. זה יכול להיות היתרון הבא שיבדיל את אמזון מהמתחרות.
ההיסטוריה מראה שמניית אמזון עולה בממוצע 1.1% בשבוע שאחרי פריים דיי ו-3.3% בחודש שאחריו. השנה החברה צריכה את זה יותר מהרגיל - המניה עלתה רק 1.8% השנה, הרבה מתחת לעליית S&P 500 של 6.8% ולנאסד"ק שעלה 6.7%.
המניה של אמזון נסחרת היום במחיר שעדיין לא משקף את הכוח האמיתי של מנוע הכסף שהחברה בנתה. פריים דיי כבר לא רק יום מבצעים - זה הפך למערכת כלכלית שלמה שמניעה מיליארדי דולרים בכל הענף. השאלה היא כבר לא אם פריים דיי יצליח השנה, אלא כמה גדול הוא יהיה.

1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
אקמן מהמר על אמזון עם השקעה חדשה בהיקף של כ-1.27 מיליארד דולר כ-9.3% מהתיק; גוגל מקבלת תוספת של כ-945 מיליון דולר ועולה לכ-20%; מנגד - חברת הרכבות הקנדית נמחקת מהפורטפוליו של פרשינג סקוור כשאקמן מעדיף יותר טכנולוגיה מתשתיות מסורתיות
ביל אקמן שוב משנה את התיק. הדו"ח הרבעוני של קרן פרשינג סקוור חושף שינויים ששמים את אקמן בצד של הטכנולוגיה והצריכה, תוך שהוא מתרחב מענפי התשתיות המסורתיים. מי שמוכר כאחד המשקיעים הבולטים בוול סטריט, ממשיך לפעול כמו שהוא אוהב: בבת אחת, ובגדול.
פרשינג סקוור הולדינגס, הקרן המרכזית של אקמן, היא קרן סגורה הנסחרת באירופה ובארה"ב. לקרן נכסים נטו בשווי כ־12.8 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק שלה נע סביב כ־9 מיליארד דולר, דיסקאונט משמעותי שמגלם גם את המבנה הסגור של הקרן וגם את האופי הייחודי של אקמן כמנהל השקעות. בניגוד לאחרים, אקמן לא מחזיק את המניות ויושב בשקט. כשהוא נכנס לפוזיציה הוא עושה את זה בצורה אקטיבית ומתערב בניהול. כך היה, למשל, בהשקעה בהרץ, כשחזרה לשוק אחרי פשיטת הרגל ב־2020 והוא היה מעורב בתהליך ההתייעלות וההנפקה מחדש, או ברסטורנט ברנדס, שבה סייע במיקוד העסקי והניהול אחרי רכישת בורגר קינג. עכשיו מגיע הדו"ח הרבעוני - טופס 13F - וחושף, שוב, שינוי מהותי במפת ההשקעות של אקמן.
התיק החדש של פרשינג סקוור
אמזון היא הסיפור המרכזי כאן. אקמן נכנס בפעם הראשונה
לענקית הריטייל Amazon.Com INC 0.53% ורכש מניות בשווי של כ-1.27 מיליארד דולר, כמעט עשירית מכל התיק שלו. זה לא מהלך של "ננסה ונראה", אלא הצבעה ברורה על איך אקמן רואה את הצמיחה בשנים הקרובות: ענן, מסחר אלקטרוני, ובכלל כל מה
שמניע את הכלכלה הדיגיטלית של היום.
אלפבית Alphabet 3.17% - גוגל, שכבר הייתה חלק מהתיק, מקבלת חיזוק משמעותי. פרשינג סקוור הוסיפה כ־945 מיליון דולר להחזקה, שמגיעה כעת לכמעט חמישית מהפורטפוליו. כשמשקיע כמו אקמן שם כמעט 20% מהתיק בחברה אחת, זו לא רק אמונה בפוטנציאל שלה אלא בחירה אסטרטגית: אקמן רואה בגוגל עוגן טכנולוגי ומאמין שהיא יכולה להמשיך ולייצר תשואה עודפת על השוק.
- כמה ביל אקמן מורווח על הבורסה?
- באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעה מגיעה דווקא בתקופה שבה גוגל עומדת במוקד מול
החששות מנגיסה ברווחים על ידי ה-AI. עליית כלי הבינה המלאכותית מעלה חששות שמנוע החיפוש שלה יכול לאבד מהדומיננטיות שלו ואפילו לא להיות רלוונטי ושמודל הפרסום שעומד מאחוריו - אחד מערוצי הרווח הגדולים של גוגל - ייפגע. אקמן כנראה רואה כאן הזדמנות ולא איום: גוגל משקיעה
עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח AI, מטמיעה את Gemini במנוע החיפוש ובמוצרי ענן, ואקמן מאמין שגוגל תוכל להסתגל לשינויים ולהישאר בחזית גם בעידן שאחרי מנוע החיפוש כמו שאנחנו מכירים אותו.