בואינג
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

מניית בואינג במוקד על רקע המתנה לממצאים מהתרסקות קטלנית בהודו

בעקבות התרסקות טיסת AI171 של אייר אינדיה, שהתרחשה ב־12 ביוני בעיר אחמדאבאד, פחות מדקה לאחר ההמראה, מניית בואינג תגיב בהתאם לחקירה המתנהלת בנושא

רן קידר |
נושאים בכתבה בואינג

לפני כמעט כחודש, המריא מטוס של אייר אינדיה, 787 Dreamliner בן 12 שנים מפס הייצור של בואינג The Boeing Co -0.31%  , התרסק תוך פחות מדקה מזמן ההמראה וגרם למותם של מאות נוסעים ויצרה סערה עולמית סביב בטיחות מטוסי הדגם. נכון לעכשיו, שתי הקופסאות השחורות של המטוס (קופסת נתוני הטיסה והקלטת תא הטייס) אותרו והועברו לניתוח בדלהי, כשהפקת הנתונים החלה כבר ב־24 ביוני. הממצאים הראשונים צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים.

השר ההודי לתעופה אזרחית, מורלידהר מוהול, ציין בראיון טלוויזיוני כי הרשויות בוחנות כשל כפול במנועים, ואילו גם תקלות בדלק, חשמל והידראוליקה נבדקות.
אחת התיאוריות הראשונות מצביעה על אובדן מוחלט של כוח, לאחר שתועד פריסת מערכת החירום RAT – טורבינה קטנה שמתוכננת להסתובב באמצעות הרוח ולספק חשמל בסיסי במקרה של תקלה כוללת.

בעקבות התאונה, בעלי מטוסי יוקרה באחמדאבאד שבהודו החלו להחמיר את בדיקות הבטיחות של צי המטוסים הפרטיים שלהם. בנוסף, הרגולטור ההודי גם הוא היה מושא לביקורת היות ובמהלך הבדיקות נחשפו כשלים בתחזוקה ומבנים לא חוקיים בקרבת שדות תעופה.

תגובת השוק: לחץ, אך אין פאניקה 

בעוד ש־S&P 500 והדאו ג'ונס רשמו ירידות קלות, מניית בואינג ירדה כ־0.4% ומאז הספיקה לעלות בכ-0.2% לשער של 216.32 דולר. זאת לאחר שבשבועות שלאחר ההתרסקות צנחה לשפל של כ־195 דולר, אך מאז התאוששה חלקית. נכון לטרום המסחר היום, המניה עלתה בסך הכל בכ־1% מאז האירוע. גם מניית GE Aerospace GGE Aerospace , יצרנית מנועי ה־GEnx ששימשו את המטוס, עלתה באחוז אחד. 

לפי הדיווחים, GE סיפקה גם את קופסאות הרישום (EAFRs) שנמצאו בשטח. לא מדובר בתקלה מבנית ה־787 שהתרסק עבר בדיקת תחזוקה מקיפה (C Check) בשנת 2023, והמנועים שודרגו מוקדם יותר השנה. בנוסף, כל שאר מטוסי 787 בצי של אייר אינדיה, למעלה מ־30 מטוסים, נבדקו מאז האירוע ולא נמצאו ליקויים משמעותיים.


לא המקרה הראשון 

לאחרונה, המליץ משרד המשפטים האמריקאי לשופט פדרלי בטקסס לאשר הסדר פשרה עם חברת בואינג, שיאפשר ליצרנית המטוסים להימנע מהעמדה לדין פלילי בגין שני האסונות הקטלניים של מטוסי ה־737 Max ב־2018 ו־2019, שגבו את חייהם של 346 בני אדם. במסגרת ההסכם, בואינג תשלם קנסות של מעל 1.1 מיליארד דולר, תתחייב לשורת שינויים מבניים לשיפור הבטיחות והפיקוח האיכותי, ותצרף גורם חיצוני שיפקח על עמידתה בתקנות, אך לא תורשע פלילית, אלא רק תודה בעובדה שניסתה להטעות את רשות התעופה הפדרלית (FAA). 

ההצעה נתקלת בהתנגדות עזה מצד חלק ממשפחות הקורבנות, שדורשות מינוי תובע מיוחד והעמדה לדין מלאה, בטענה שההסכם אינו מספק צדק אמיתי. עם זאת, משרד המשפטים טוען כי ההחלטה שלא להגיש כתב אישום פלילי התקבלה כחוק, וכי ישנם גם בני משפחות שתומכים בפשרה. אם יאושר, ההסכם יביא לסיום פרשה משפטית מתמשכת, לאחר שבשנה שעברה נדחתה עסקה קודמת שבה בואינג הסכימה להודות באשמה.

קיראו עוד ב"גלובל"

ולהבדיל, בשבת בבוקר אזעקת שווא של מטוס בואינג 737 של ריאנאייר Ryanair Holdings plc 0%  פונה בפאניקה בנמל התעופה בפלמה דה מיורקה שבספרד, לאחר אזעקת אש שהתבררה כשגויה, מה שגרם לפציעתם הקלה של 18 נוסעים שקפצו מהכנפיים. בואינג, שגם כך מצויה תחת ביקורת בטיחותית חריפה, שוב מוצאת את עצמה בלב אירוע בטיחותי, גם אם התקלה לא נבעה ישירות ממנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.