
מניית בואינג במוקד על רקע המתנה לממצאים מהתרסקות קטלנית בהודו
בעקבות התרסקות טיסת AI171 של אייר אינדיה, שהתרחשה ב־12 ביוני בעיר אחמדאבאד, פחות מדקה לאחר ההמראה, מניית בואינג תגיב בהתאם לחקירה המתנהלת בנושא
לפני כמעט כחודש, המריא מטוס של אייר אינדיה, 787 Dreamliner בן 12 שנים מפס הייצור של בואינג The Boeing Co 0.01% , התרסק תוך פחות מדקה מזמן ההמראה וגרם למותם של מאות נוסעים
ויצרה סערה עולמית סביב בטיחות מטוסי הדגם. נכון לעכשיו, שתי הקופסאות השחורות של המטוס (קופסת נתוני הטיסה והקלטת תא הטייס) אותרו והועברו לניתוח בדלהי, כשהפקת הנתונים החלה כבר ב־24 ביוני. הממצאים הראשונים צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים.
השר ההודי
לתעופה אזרחית, מורלידהר מוהול, ציין בראיון טלוויזיוני כי הרשויות בוחנות כשל כפול במנועים, ואילו גם תקלות בדלק, חשמל והידראוליקה נבדקות.
אחת התיאוריות הראשונות מצביעה על אובדן מוחלט
של כוח, לאחר שתועד פריסת מערכת החירום RAT – טורבינה קטנה שמתוכננת להסתובב באמצעות הרוח ולספק חשמל בסיסי במקרה של תקלה כוללת.
בעקבות התאונה, בעלי מטוסי יוקרה באחמדאבאד שבהודו החלו להחמיר את בדיקות
הבטיחות של צי המטוסים הפרטיים שלהם. בנוסף, הרגולטור ההודי גם הוא היה מושא לביקורת היות ובמהלך הבדיקות נחשפו כשלים בתחזוקה ומבנים לא חוקיים בקרבת שדות תעופה.
תגובת השוק: לחץ, אך אין פאניקה
בעוד ש־S&P 500 והדאו ג'ונס רשמו ירידות קלות, מניית בואינג ירדה כ־0.4% ומאז הספיקה לעלות בכ-0.2% לשער של 216.32 דולר. זאת לאחר שבשבועות שלאחר ההתרסקות צנחה לשפל של כ־195 דולר, אך מאז התאוששה חלקית. נכון לטרום המסחר היום, המניה עלתה בסך הכל בכ־1% מאז האירוע. גם מניית GE Aerospace GGE Aerospace , יצרנית מנועי ה־GEnx ששימשו את המטוס, עלתה באחוז אחד.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הדיווחים, GE סיפקה גם את קופסאות הרישום (EAFRs) שנמצאו בשטח. לא מדובר בתקלה מבנית ה־787 שהתרסק עבר בדיקת תחזוקה מקיפה (C Check) בשנת 2023, והמנועים שודרגו מוקדם יותר השנה. בנוסף, כל שאר מטוסי 787 בצי של אייר אינדיה, למעלה מ־30 מטוסים, נבדקו מאז האירוע ולא נמצאו ליקויים משמעותיים.
לא המקרה הראשון
לאחרונה, המליץ משרד המשפטים האמריקאי לשופט פדרלי בטקסס לאשר הסדר פשרה עם חברת בואינג, שיאפשר ליצרנית המטוסים להימנע מהעמדה לדין פלילי בגין שני האסונות הקטלניים של מטוסי ה־737 Max ב־2018 ו־2019, שגבו את חייהם של 346 בני אדם. במסגרת ההסכם, בואינג תשלם קנסות של מעל 1.1 מיליארד דולר, תתחייב לשורת שינויים מבניים לשיפור הבטיחות והפיקוח האיכותי, ותצרף גורם חיצוני שיפקח על עמידתה בתקנות, אך לא תורשע פלילית, אלא רק תודה בעובדה שניסתה להטעות את רשות התעופה הפדרלית (FAA).
ההצעה נתקלת בהתנגדות עזה מצד חלק ממשפחות הקורבנות, שדורשות מינוי תובע מיוחד והעמדה לדין מלאה, בטענה שההסכם אינו מספק צדק אמיתי. עם זאת, משרד המשפטים טוען כי ההחלטה שלא להגיש כתב אישום פלילי התקבלה כחוק, וכי ישנם גם בני משפחות שתומכים בפשרה. אם יאושר, ההסכם יביא לסיום פרשה משפטית מתמשכת, לאחר שבשנה שעברה נדחתה עסקה קודמת שבה בואינג הסכימה להודות באשמה.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי...
ולהבדיל, בשבת בבוקר אזעקת שווא של מטוס בואינג 737 של ריאנאייר Ryanair Holdings plc 1.74% פונה בפאניקה בנמל התעופה בפלמה דה מיורקה שבספרד, לאחר אזעקת אש שהתבררה כשגויה, מה שגרם לפציעתם הקלה של 18 נוסעים שקפצו מהכנפיים. בואינג, שגם כך מצויה תחת ביקורת בטיחותית חריפה, שוב מוצאת את עצמה בלב אירוע בטיחותי, גם אם התקלה לא נבעה ישירות ממנה.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
GE Aerospaceהחברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"
כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים".
הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA.
אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה". יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.
מהפך עסקי נדיר
GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.
- הקאמבק המרשים של הכחולה הגדולה
- למה טראמפ יצליח לממש את תוכניתו ואיזו מניה יכולה לעוף לחלל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.
