מה משפיע על מחירי הנפט - ומה עשוי לשנות את המגמה?
המתיחות הגיאופוליטית והתמריצים הכלכליים דוחפים את מחירי הנפט כלפי מעלה, אך סימנים לפתרון המלחמה באוקראינה עשויים לגרום לשינוי כיוון
מחירי הנפט חוו עליות בימים האחרונים, אך התנודתיות בשוק נותרה גבוהה. התקיפות האמריקאיות בתימן, לצד החשש משיבושים באספקת הנפט, תרמו לעליות, אך מנגד, דיווחים על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה והבטחות לתמריצים כלכליים בסין מיתנו את המומנטום. ונשאלת
השאלה מהם הכוחות המרכזיים שמניעים את מחירי הנפט בטווח הקצר ומה עשוי לשנות את הכיוון?
אחד הגורמים המשמעותיים שממשיכים להשפיע על מחירי הנפט הוא היציבות במזרח התיכון. התקיפות האמריקאיות על המורדים החות'ים בתימן, בתגובה לאיומיהם לחדש
את ההתקפות על ספינות בים האדום, מעוררות חששות מהפרעה לנתיבי הסחר הגלובליים. מדובר באזור קריטי דרכו מועברים מיליוני חביות נפט מדי יום. אנליסטים מזהירים כי אם המתיחות תחריף והתקפות על כלי שיט יימשכו, עלויות השינוע עשויות לעלות, והסיכון לשיבושים באספקה יעלה –
תרחיש שעלול לדחוף את מחירי הנפט כלפי מעלה. מנגד, אם המצב יתייצב והמורדים ייסוגו, הלחץ על מחירי הנפט יפחת.
השפעת הכלכלה העולמית והמלחמה באוקראינה
לצד המתיחות במזרח התיכון, הכלכלה העולמית משחקת תפקיד חשוב במגמות הנפט. הודעת סין על תוכנית לעידוד הצריכה והגברת הכנסות משקי הבית נתפסה כהתפתחות חיובית לשוק הנפט, שכן סין היא צרכנית הנפט השנייה בגודלה בעולם. אם צעדים אלה יובילו לעלייה בביקוש, מחירי הנפט עשויים להמשיך לטפס. במקביל, השוק מושפע גם מהמאמצים להגיע להפסקת אש במלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
דווח כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עשוי לשוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בניסיון לקדם פתרון. אם תושג התקדמות משמעותית, הדבר עשוי להוביל להקלות בסנקציות על רוסיה ולהזרמת כמויות גדולות יותר של נפט לשוק - מהלך שעלול ללחוץ את המחירים כלפי מטה. בסופו של דבר, מחירי הנפט ממשיכים להיות תלויים באיזון עדין בין גורמים גיאופוליטיים, כלכליים ורגולטוריים. בעוד המתיחות במזרח התיכון ותמריצים בסין דוחפים את המחירים כלפי מעלה, האפשרות לסיום המלחמה באוקראינה והגברת ההיצע עשויה לגרום להם לרדת, כאשר כל שינוי עשוי להטות את הכף לכיוון אחר.
- ה-IEA: הביקוש לנפט וגז יימשך לפחות עד 2050
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
OPEC – שחקן מרכזי בשוק הנפט
ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) הוא קרטל בינלאומי הכולל 13 מדינות מפיקות נפט, בהן סעודיה, איחוד האמירויות, עיראק ואיראן, שנוסד במטרה לשלוט בהיצע הנפט ולייצב את מחירי השוק. יחד עם בעלות הברית שלו במסגרת OPEC+ (שכוללת גם את רוסיה), הארגון שולט בכ-40% מהתפוקה העולמית ומחזיק בהשפעה מכרעת על כיוון המחירים. לאורך השנים, OPEC+ השתמש בקיצוצי תפוקה כדי למנוע ירידות חדות במחירי הנפט ולשמור על רמות מחירים גבוהות יחסית. החלטות הארגון יכולות להשפיע מיידית על השוק – הכרזה על קיצוץ נוסף בתפוקה עשויה להקפיץ את המחירים כלפי מעלה, בעוד הגדלת ההיצע עלולה לגרום לירידה מהירה.
מוקדם יותר החודש, הארגון והשותפות שלו הפתיעו את השווקים כשהודיעו על הגדלת התפוקה החל מאפריל, מהלך שעשוי לסמן התחלה של הסרת מגבלות הייצור. שוק הנפט הוא אחד השווקים התנודתיים ביותר בעולם, כאשר כל החלטה של OPEC+, שינוי מדיניות מצד המעצמות, או אירוע ביטחוני בלתי צפוי, עלולים לשנות את מגמת המחירים במהירות.
- 1.בקיצור שורה תחתונה אף אחד לא יודע מה יקרה (ל"ת)שלמה 17/03/2025 19:10הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
