נפט; קרדיט: Unsplash
נפט; קרדיט: Unsplash

מה משפיע על מחירי הנפט - ומה עשוי לשנות את המגמה?

המתיחות הגיאופוליטית והתמריצים הכלכליים דוחפים את מחירי הנפט כלפי מעלה, אך סימנים לפתרון המלחמה באוקראינה עשויים לגרום לשינוי כיוון

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה נפט

מחירי הנפט חוו עליות בימים האחרונים, אך התנודתיות בשוק נותרה גבוהה. התקיפות האמריקאיות בתימן, לצד החשש משיבושים באספקת הנפט, תרמו לעליות, אך מנגד, דיווחים על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה והבטחות לתמריצים כלכליים בסין מיתנו את המומנטום. ונשאלת השאלה מהם הכוחות המרכזיים שמניעים את מחירי הנפט בטווח הקצר ומה עשוי לשנות את הכיוון?


אחד הגורמים המשמעותיים שממשיכים להשפיע על מחירי הנפט הוא היציבות במזרח התיכון. התקיפות האמריקאיות על המורדים החות'ים בתימן, בתגובה לאיומיהם לחדש את ההתקפות על ספינות בים האדום, מעוררות חששות מהפרעה לנתיבי הסחר הגלובליים. מדובר באזור קריטי דרכו מועברים מיליוני חביות נפט מדי יום. אנליסטים מזהירים כי אם המתיחות תחריף והתקפות על כלי שיט יימשכו, עלויות השינוע עשויות לעלות, והסיכון לשיבושים באספקה יעלה – תרחיש שעלול לדחוף את מחירי הנפט כלפי מעלה. מנגד, אם המצב יתייצב והמורדים ייסוגו, הלחץ על מחירי הנפט יפחת.


השפעת הכלכלה העולמית והמלחמה באוקראינה

לצד המתיחות במזרח התיכון, הכלכלה העולמית משחקת תפקיד חשוב במגמות הנפט. הודעת סין על תוכנית לעידוד הצריכה והגברת הכנסות משקי הבית נתפסה כהתפתחות חיובית לשוק הנפט, שכן סין היא צרכנית הנפט השנייה בגודלה בעולם. אם צעדים אלה יובילו לעלייה בביקוש, מחירי הנפט עשויים להמשיך לטפס. במקביל, השוק מושפע גם מהמאמצים להגיע להפסקת אש במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. 

דווח כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עשוי לשוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בניסיון לקדם פתרון. אם תושג התקדמות משמעותית, הדבר עשוי להוביל להקלות בסנקציות על רוסיה ולהזרמת כמויות גדולות יותר של נפט לשוק - מהלך שעלול ללחוץ את המחירים כלפי מטה. בסופו של דבר, מחירי הנפט ממשיכים להיות תלויים באיזון עדין בין גורמים גיאופוליטיים, כלכליים ורגולטוריים. בעוד המתיחות במזרח התיכון ותמריצים בסין דוחפים את המחירים כלפי מעלה, האפשרות לסיום המלחמה באוקראינה והגברת ההיצע עשויה לגרום להם לרדת, כאשר כל שינוי עשוי להטות את הכף לכיוון אחר.


OPEC – שחקן מרכזי בשוק הנפט


ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) הוא קרטל בינלאומי הכולל 13 מדינות מפיקות נפט, בהן סעודיה, איחוד האמירויות, עיראק ואיראן, שנוסד במטרה לשלוט בהיצע הנפט ולייצב את מחירי השוק. יחד עם בעלות הברית שלו במסגרת OPEC+ (שכוללת גם את רוסיה), הארגון שולט בכ-40% מהתפוקה העולמית ומחזיק בהשפעה מכרעת על כיוון המחירים. לאורך השנים, OPEC+ השתמש בקיצוצי תפוקה כדי למנוע ירידות חדות במחירי הנפט ולשמור על רמות מחירים גבוהות יחסית. החלטות הארגון יכולות להשפיע מיידית על השוק – הכרזה על קיצוץ נוסף בתפוקה עשויה להקפיץ את המחירים כלפי מעלה, בעוד הגדלת ההיצע עלולה לגרום לירידה מהירה. 

מוקדם יותר החודש, הארגון והשותפות שלו הפתיעו את השווקים כשהודיעו על הגדלת התפוקה החל מאפריל, מהלך שעשוי לסמן התחלה של הסרת מגבלות הייצור. שוק הנפט הוא אחד השווקים התנודתיים ביותר בעולם, כאשר כל החלטה של OPEC+, שינוי מדיניות מצד המעצמות, או אירוע ביטחוני בלתי צפוי, עלולים לשנות את מגמת המחירים במהירות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בקיצור שורה תחתונה אף אחד לא יודע מה יקרה (ל"ת)
    שלמה 17/03/2025 19:10
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.