התמ"ת: השינוי בתחום הסדרנים ברשתות השיווק - כשנה

מגדיר זאת כתקופה שנועדה לבצע את מעבר הסדרנים אל הרשתות, באופן שלא יגרום לפיטורים המוניים בתחום. צופה כי המהלך עלול להביא לפיטורי 600 עובדים
שי פאוזנר |

המינהל לתכנון מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בדק בתקופה האחרונה את ההשלכות התעסוקתיות הצפויות מהחלטת הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, להעביר את הסדרנות מספקי המזון לרשתות הקמעונאיות.

בעקבות הבדיקה התברר, כי קיים חסכון ניכר ויעילויות בהעברת הסדרנות מידי יצרני המזון לרשתות ואולם בשל הצורך בהתארגנות ראויה וכדי למנוע היפלטות עובדים מחוץ למעגל התעסוקה, ממליץ מינהל תכנון מחקר וכלכלה בראשותו של בני פפרמן, כי העברת הסדרנות לידי הרשתות תעשה תוך פרק זמן שלא יפחת משנה.

המלצתו של בני פפרמן מנהל מינהל תכנון מחקר וכלכלה באה בעקבות ניתוח שנערך בחודשים האחרונים במינהל ושבמהלכו נבחנו השלכות התעסוקתיות של החלטת הממונה ביחס לסדרנים. הניתוח התייחס לבחינת פרופיל העובדים בסדרנות מדפים בכלל ובסדרנות מזון בפרט, איתור קבוצות הסיכון המועדים לפיטורין, היקף הפיטורין הצפויים, חסכון כספי לרשתות השיווק שיושג עם יישום החלטתו של הממונה והשינוי בתמהיל פרופיל המועסקים בעקבות החלטתו.

בוא מצא כי ישום החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים עלול להביא לפיטוריהם של כ-600 עובדים שהם פחות מ-10% מסך סדרני המזון (5.5 אלף) המועסקים כיום. הממצא בדבר היקף הפיטורים עומד בניגוד לטענות קודמות כאילו החלטת הממונה תביא לפיטורי רוב הסדרניות מאידך גם סותר את הטענה כאילו החלטתו של הממונה לא תשפיע על היקף מצבת כח אדם בתחום סדרני מזון ברשתות השיווק הואיל ומדובר בשינוי שהוא בעיקרו החלפת שיטת העסקה.

בתמ"ת סבורים, כי יישום החלטת הממונה יביא לצמצום שנתי בעלות השכר של רשתות השיווק על סדרני המזון בהיקף של כ-28 מיליון שקל. המינהל מצא, כי שיעור החסכון יגיע ל-9% ויותר מסך עלות תשלומי השכר על סדרני המזון בהסדרים שהופעלו עד כה, שאותם מבקש הממונה לשנות. החסכון יושג הן מהיקף הפיטורים הצפוי והן מהחלפתם של העובדים הותיקים בהסדרים הקיימים ששכרם גבוה יחסית בעובדים זולים יותר בהסדרים החדשים.

המסמך של משרד התעשייה, התעסוקה והמסחר מצביע על השלכות נוספות להחלטת הממונה. השלכות המתייחסות לשינוי בתמהיל פרופיל המועסקים כסדרני מזון, תוך ירידה בתעסוקת נשים ומבוגרים, הגדלת החשיפה להעסקה באמצעות קבלני כ"א ושינוי בתנאי העסקה ושכר של קבוצת הסדרנים שתיקלט בתעסוקה ע"פ ההסדרים החדשים.

בניתוח כולל של ההשפעה הכוללת של העסקתם של סדרני מזון הלוקח בחשבון גם את הצמיחה הצפויה בענף בשל השיפור במצב הכלכלי במשק מצטמצם ההיקף הכולל של הפיטורים לעיל אולם נותר על כנו השינוי בפרופיל הסדרנים ודפוסי העסקתם עם יישום החלטת הממונה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.