יהלי רוטנברג החשב הכללי באוצר
צילום: גלעד ארצי

יחס החוב תוצר של ישראל עלה ל-62.1% בשנת 2023

שיעור החוב הציבורי ביחס לתוצר לשנת 2023 עלה ב-1.6%. שיעור החוב הממשלתי ביחס לתוצר עלה ב-1.6% הסתכם ב-60.4% לעומת 58.8% בשנת 2022
איציק יצחקי | (2)

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, פרסם היום (רביעי) אומדן ראשון של יחס החוב לתוצר לשנת 2023. שיעור החוב הציבורי ביחס לתוצר לשנת 2023 עלה ב-1.6% אחוז והסתכם ב-62.1% לעומת 60.5% בשנת 2022, שיעור החוב הממשלתי ביחס לתוצר עלה ב-1.6% הסתכם ב-60.4% לעומת 58.8% בשנת 2022.

יחס חוב תוצר לפי מדינותיחס חוב תוצר לפי מדינות

העלייה ביחס החוב לתוצר נבעה מהגידול בצרכי המימון של הממשלה בשל השפעות המלחמה, ובכלל זה בשל הגידול בהוצאות הביטחוניות והאזרחיות, לצד קיטון בהכנסות המדינה, אשר הביאו את שנת 2023 להסתיים בגירעון תקציבי של 4.2% מהתוצר. 

החוב הממשלתי לשנת 2023 הסתכם לכ-1,127.3 מיליארד ש"ח ביחס לכ-1,037.1 מיליארד שקל בשנת 2022. הגידול בחוב הממשלתי נבע מגיוס חיובי נטו של כ-55 מיליארד שקל (מתוכו כ-48 מיליארד שקל שגויסו בחודשים אוקטובר-דצמבר 2023) והשפעות שוק על מלאי החוב (אינפלציה, ריבית ושער חליפין) אשר הסתכמו בכ-35 מיליארד שקל.

סך הגיוס ברוטו בשנת 2023 עמד על כ-160 מיליארד שקל, והוא בוצע באמצעות שלושת אפיקי גיוס החוב: החוב המקומי הסחיר (72% מהגיוס), החוב המקומי הלא סחיר (3% מהגיוס) והחוב החיצוני (25% מהגיוס). יצוין כי שנת 2023 היא השנה הראשונה בה לא בוצע כלל גיוס אגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה לאור תחילת יישום הרפורמה באוקטובר 2022, ועל כן שיעור הגיוס הלא סחיר ירד משמעותית מכ-20% בממוצע בשנים האחרונות לכ-3% בשנת 2023. כמו כן, על אף השפעת האינפלציה על מלאי החוב הממשלתי, בשנת 2023 שיעור החוב הממשלתי הצמוד למדד המחירים (סחיר ולא סחיר) מתוך סך מלאי החוב ירד ל-50% ביחס ל-52% בשנת 2022, זאת לאור גיוס שלילי נטו של החוב הצמוד למדד.

יחס החוב הממשלתי והציבורי לתוצריחס החוב הממשלתי והציבורי לתוצר

יחס החוב לתוצר מהווה אינדיקטור מרכזי לאיתנותה הפיננסית של מדינת ישראל והוא בעל חשיבות בקביעת דירוג האשראי שלה. האומדן הסופי ליחס החוב לתוצר יפורסם בדו"ח השנתי של יחידת החוב שבאגף החשב הכללי.

קיראו עוד ב"בארץ"

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "מדינת ישראל נכנסה למלחמה עם יחס חוב לתוצר נמוך בשיעור של כ-60%, בזכות התאוששות מהירה וחזקה של המשק ממשבר הקורונה, ולולא המלחמה מגמת הירידה הייתה צפויה להימשך. כצפוי, יחס החוב לתוצר בשנת 2023 עלה לשיעור של 62.1%, זאת כחלק מהגדלת ההוצאות הביטחוניות, האזרחיות והתמיכה בפעילות המשק ואנו צופים כי מגמה זו תמשך גם בשנת 2024. השמירה על יחס חוב-תוצר נמוך וניהול אחראי של החוב הממשלתי לאורך שנים, הם אלו המאפשרים לממשלה את הגמישות המימונית הנדרשת ואת היכולת לבצע הרחבות פיסקאליות בעתות חירום ומשבר, ועל כן יש לפעול באחריות פיסקלית ולקדם פעולות מעודדות צמיחה, זאת במטרה להחזיר את יחס החוב לתוצר לתוואי ירידה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ישראל ב"ה במצב מעולה (ל"ת)
    יעקב 17/01/2024 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראל במצב מעולה לעומת מדינות אירופה וצפון אמריקה (ל"ת)
    אדם חושב 17/01/2024 14:35
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.