SPAR
צילום: SPAR

מה מחפשת בישראל רשת קמעונאות עם מחזור של 41.2 מיליארד יורו?

רשת קמעונאות המזון הבינלאומית SPAR חתמה עם עמית זאב, מנכ"ל דור אלון ויינות ביתן לשעבר, על מסמך כוונות וייצוג לקראת השקתה בישראל. הרשת פעילה כיום ב-48 מדינות, עם מחזור מכירות שנתי ב-2021 שעמד על כ-41.2 מיליארד יורו
משה כסיף | (4)

SPAR פועלת כיום במערב אירופה ב-16 מדינות עם כ-10,000 חנויות, וכן במרכז ומזרח אירופה ב-11 מדינות עם כ-2,000 חנויות. החברה פועלת גם באפריקה ובמזרח התיכון ב-15 מדינות עם כ-1,100 חנויות, וכן בשש מדינות באסיה עם כ-500 חנויות. בחמש השנים האחרונות פתחה הרשת 840 חנויות ברחבי העולם. 

החברה מפעילה מספר פורמטים שונים: חנויות נוחות, חנויות שכונתיות, סופרמרקטים  והיפר מרקטים מעל 3,000 מ"ר.

SPAR, הוקמה בהולנד ב-1932 על ידי אדריאן ואן וול ומחזיקה בקצב צמיחה שנתי ממוצע של 5.1%. הרשת רשמה עלייה של למעלה מ-10 מיליארד אירו במחזור המכירות השנתי שלה מאז שנת 2015 וצפויה להגיע על פי התחזיות למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו ב-2025.

עמית זאב שימש עד לאחרונה כמנכ"ל יינות ביתן. לפני כן פעל כ-8 שנים בקבוצת דור אלון, כמנכ"ל רשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות. בעבר הוא מילא תפקידים ברשת am:pm. בעבר, רשת חנויות 'נייקי' בישראל, בחברת האופנה GAP. וכן שימש בתפקידי ניהול שונים בקבוצת 'טיב טעם'. זאב בונה בימים אלו יחד עם נציגי SPAR את השקת הרשת בישראל תחת הסכם זיכיון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אילן 24/07/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
    החזירירות של רשתות השיווק בארץ והצרכן הישראלי שמשלם כל מחיר עם אחוזי רווח שלא מוכרים לרשתות מחו''ל אז הצרכן הישראלי הוא טרף קל ואפשר לעשות עליו אחלה סיבוב
  • 3.
    יוסי 24/07/2022 13:11
    הגב לתגובה זו
    הטבות כלשהן יהיו נקודתיות אחרי כל הדרישות של משרד הבריאות , כשרות ומכסים למיניהם, ועלויות שכר עבודה יקרות בארץ אי אפשר יהיה להוזיל באופן משמעותי מחירים לצרכן
  • 2.
    מוכרים גם פול ? (ל"ת)
    כבשה 24/07/2022 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 24/07/2022 10:59
    הגב לתגובה זו
    תוסיפו עוד אחת "עולמית" והלך עלינו ע"י טביעה במוצרים,"מי יצילנו מרעב"????
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.