SPAR
צילום: SPAR

מה מחפשת בישראל רשת קמעונאות עם מחזור של 41.2 מיליארד יורו?

רשת קמעונאות המזון הבינלאומית SPAR חתמה עם עמית זאב, מנכ"ל דור אלון ויינות ביתן לשעבר, על מסמך כוונות וייצוג לקראת השקתה בישראל. הרשת פעילה כיום ב-48 מדינות, עם מחזור מכירות שנתי ב-2021 שעמד על כ-41.2 מיליארד יורו
משה כסיף | (4)

SPAR פועלת כיום במערב אירופה ב-16 מדינות עם כ-10,000 חנויות, וכן במרכז ומזרח אירופה ב-11 מדינות עם כ-2,000 חנויות. החברה פועלת גם באפריקה ובמזרח התיכון ב-15 מדינות עם כ-1,100 חנויות, וכן בשש מדינות באסיה עם כ-500 חנויות. בחמש השנים האחרונות פתחה הרשת 840 חנויות ברחבי העולם. 

החברה מפעילה מספר פורמטים שונים: חנויות נוחות, חנויות שכונתיות, סופרמרקטים  והיפר מרקטים מעל 3,000 מ"ר.

SPAR, הוקמה בהולנד ב-1932 על ידי אדריאן ואן וול ומחזיקה בקצב צמיחה שנתי ממוצע של 5.1%. הרשת רשמה עלייה של למעלה מ-10 מיליארד אירו במחזור המכירות השנתי שלה מאז שנת 2015 וצפויה להגיע על פי התחזיות למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו ב-2025.

עמית זאב שימש עד לאחרונה כמנכ"ל יינות ביתן. לפני כן פעל כ-8 שנים בקבוצת דור אלון, כמנכ"ל רשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות. בעבר הוא מילא תפקידים ברשת am:pm. בעבר, רשת חנויות 'נייקי' בישראל, בחברת האופנה GAP. וכן שימש בתפקידי ניהול שונים בקבוצת 'טיב טעם'. זאב בונה בימים אלו יחד עם נציגי SPAR את השקת הרשת בישראל תחת הסכם זיכיון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אילן 24/07/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
    החזירירות של רשתות השיווק בארץ והצרכן הישראלי שמשלם כל מחיר עם אחוזי רווח שלא מוכרים לרשתות מחו''ל אז הצרכן הישראלי הוא טרף קל ואפשר לעשות עליו אחלה סיבוב
  • 3.
    יוסי 24/07/2022 13:11
    הגב לתגובה זו
    הטבות כלשהן יהיו נקודתיות אחרי כל הדרישות של משרד הבריאות , כשרות ומכסים למיניהם, ועלויות שכר עבודה יקרות בארץ אי אפשר יהיה להוזיל באופן משמעותי מחירים לצרכן
  • 2.
    מוכרים גם פול ? (ל"ת)
    כבשה 24/07/2022 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 24/07/2022 10:59
    הגב לתגובה זו
    תוסיפו עוד אחת "עולמית" והלך עלינו ע"י טביעה במוצרים,"מי יצילנו מרעב"????
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.