צוק איתן טלוויזיה
צילום: Getty images Israel

"דיווחי החדשות בטלוויזיה 24/7 ארוכים מדי, זו ברברת מיותרת"

ד"ר מורן ירחי מהבינתחומי: "יש שיפור בהסברת ישראל - אך אין מה לעשות מול תמונת ילד הרוג"
לירן סהר | (2)

הכניסה הקרקעית לעזה וההרוגים שהיא גובה בשטח מקשים מאוד על ישראל להסביר את עצמה בתקשורת הבינלאומית. למרות התמיכה העולמית הכמעט גורפת למבצע צוק איתן, ערוצי הטלוויזיה לא פעם לוקים בסיקור חד צדדי של הדברים, כמובן לטובת הצד העזתי. Bizportal שוחח עם ד"ר מורן ירחי, מבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי, על הפן ההסברתי של המבצע.

"המילה הסברה היא בעייתית, אנחנו מגדירים זאת כדיפלומטיה ציבורית", מסבירה ירחי. "המאבק מול ארגוני טרור הוא על מי שמציג את עצמו כקורבן האירועים בשטח הם מה שקובעים בסוף ולא ניתן להעביר מסר בצורה טובה כשרואים ילדים פלסטינים שנהרגים על חוף הים בעזה".

לדבריה, ישראל בורכה באנשי הסברה מעולים "ראיינתי לא מעט עיתונאים זרים שסיקרו את המצב בישראל בתקופות האינטנסיביות של האינתיפאדה השנייה ולדבריהם המצב מאוד השתפר. ישראל עושה כעת הרבה מאוד מאמצים לגייס דוברים מהממשלה אשר בהחלט מצליחים להעביר את המסר שהחמאס משתמש בתושבי עזה כמגנים אנושיים."

ירחי מסבירה כי מדינת ישראל קנתה לעצמה הרבה מאוד תמיכה תקשורתית ובינלאומית כשנענתה להפסקות האש בימים האחרונים "העולם רואה את ישראל כמי שעושה צעדים המצופים מדמוקרטיה. בימים הראשונים של המבצע הסיקור היה יותר מאוזן ועד הכניסה הקרקעית ישראל זכתה לסיקור יחסית טוב, אולם מאז הכניסה רואים יותר את הפגיעה בעזתים. עם כל האמפתיה שהעולם חש כלפינו, כשנפגעים ילדים חפים מפשע לא ניתן לעשות דבר".

"אין ספק שרואים שיפור ממבצע למבצע בעופרת יצוקה הפלסטינים ניצחו ללא עוררין בקרב על התודעה, בעמוד ענן היה שיפור ובצוק איתן בהחלט מדובר במצב משמעותית יותר טוב. אך עדיין, התמונה של 4 הילדים שנהרגו בעוד הם רצים על חוף הים לעמדה של הכתבים הזרים היא זו שתחרט מהמבצע, היא עם האימפקט הכי גדול".

ירחי טוענת שהשימוש במדיה החברתית עשוי להיות בעייתי - "אנחנו חשופים בעיקר למסרים שחברים שלנו מעבירים, לעמדות כמו שלנו, אבל ניתן לראות בחמ"ל שלנו במרכז הבינתחומי שמבצעים הרבה מאוד מאמצים להשיב לתגובות שיוצאות נגד ישראל".

ומה לגבי הסיקור התקשורתי בישראל? האם לא מדובר בהצפת יתר? "בכל המבצעים יש דיווחים בלתי פוסקים בטלוויזיה הישראלית, במלחמת לבנון השנייה הכו על חטא על סיקור היתר, אך ממשיכים עם זה במבצע כעת הדיווחים 24/7 ארוכים מדיי ונובעים מהרצון להישאר מעודכנים ומהתחרות בין הערוצים. המצב גורם לברברנות ולדיווחים זהים מביאים דוברים שלא יכולים לפרש, אין ספק שמגבירים את הלחץ."

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ליצן 24/07/2014 08:45
    הגב לתגובה זו
    צריך להגדיל את תקציב ההסברה ברשת ובמדיה . תמיד היינו חלשים בתעמולה והסברה
  • שי 24/07/2014 09:10
    הגב לתגובה זו
    כמו כן,הודות לכיפת ברזל,"לא נשפך אצלנו מספיק דם"
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.