מתי יתחיל עתיד הטלוויזיה? כשהענף בישראל במשבר - הגיע הזמן לשנות גישה
כשרוחות סכנה ומשבר מרחפות מעל ענף הטלוויזיה בישראל, נדמה שעתיד הטלוויזיה היא שאלה פחות בוערת מההווה שלה. צמצומים והקפאות מעבירות זכייניות ממודל פעילות למודל הישרדות והראשים מורכנים עד יעבור זעם. כל זה היה טוב והגיוני ונכון אלמלא זו הייתה הפעם השלישית בעשור האחרון שענף הטלוויזיה נמצא במשבר שגופי הטלוויזיה נאלצו לשרוד (וזאת מבלי לזלזל בהשלכות שלו במיוחד על פרנסתם של אלפים). הענף נמצא בצומת אבל גם בנקודת זמן שמביאה עימה הזדמנויות שלא היו בעבר. לא לשרוד, אלא לשגשג. בימים אלו נערך בניו יורק כנסThe future of Television זו השנה התשיעית. אחד הסמנים של אותו עתיד הטלוויזיה הוא הרכב המשתתפים בכנס שכלל מצד אחד גופי טלוויזיה כגון NBC, ABC ו-HBO ומצד שני, גופים טכנולוגיים כמוBrightcove, Google ו-Apple. הכנס עמד בסימן הפרדוקס שלפיו תרבות הצפייה (כבר) השתנתה באופן דרמטי בשנים האחרונות ולמרות זאת תעשיית הטלוויזיה והדרך שבה היא מודדת את עצמה השתנה רק במעט. רשמית, הסיבה העיקרית שבגללה הטלוויזיה מתעקשת על המודל הישן היא עלויות התוכן. לא ניתן להפיק סדרת טלוויזיה מרווחים שמכניסים באנרים. אבל זה שכרגע גופי הטלוויזיה מהססים לשנות את המודל שלהם, לא אומר שהם לא ייאלצו להשתנות ובקרוב. רק לפני עשור אם אהבת שיר היית צריך לקנות אלבום. גופי המוזיקה לא יכלו או רצו לממן את התעשייה בדרך אחרת עד שהצרכנים אילצו אותם (היום ITunes הוא חנות המוזיקה המכניסה בעולם), גם בטלוויזיה אנשים צופים בגלל כמות ספורה של תכניות אהובות, ובכל זאת הם נאלצים לשלם על אינספור ערוצים נטולי אטרקטיביות. האיום מכיוונם של המסכים החדשים נמצא במרכז הדיון של כל כנס טלוויזיה כבר כמה שנים טובות, שנים שבהם הצפייה בטלוויזיה רק גדלה. נכון? לא מדויק. אנשים מבלים יותר זמן מול תכני הטלוויזיה אבל לא בהכרח מול המסך המסורתי שבסלון בזמן השידור הליניארי. הם עושים את זה דרך מכשירים שמחוברים לאינטרנט והם עושים את זה בזמן ובמקום שנוח להם. למשל, האייפאד. הוא רק בן שנתיים וכבר 40 מליון מכשירים נמכרו. 63% מהצפייה בתכנים טלוויזיוניים שנעשית על גבי הטאבלט נעשית מהבית ברוב המקרים כ-3 ימים לאחר שהתוכן שודר בערוץ הליניארי. מושג הטלוויזיה השתנה והוא מתייחס לתוכן ולא לפלטפורמה עליה הוא משודר. אנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה הבאזז הופך למציאות וזאת מכיוון שהתנאים שנדרשים לשינוי הבשילו. במדינות המובילות יש שליטה של ברואדברנד, האינטרנט התבגר (ביוטיוב עולים 30 שעות של וידאו כל דקה ותוכן הגולשים הוא כבר לא מוקד המשיכה המרכזי של האתר), אנשים מוכנים לשלם על תכנים ברשת (נטפליקס, אייטיונס והולו עם מיליוני לקוחות), הטכנולוגיה התבגרה (לסלולארי ממוצע יש יותר כוח מחשוב מתחנות החלל הראשונות), האיגודים המקצועיים כבר מספק חוזים ספציפיים למדיות החדשות ומעל לכל, הדור שגדל על המחשב מקים עתה בתי אב. העניין הדורי הוא המשמעותי ביותר לשינוי שתעשיית הטלוויזיה תאלץ להתמודד איתו. לא מכיוון שאנשים צעירים ינטשו את חבילות הערוצים והטלוויזיה הליניארית לטובת האופציות הדיגיטליות, אלא בגלל שהם מראש לא יתחברו אליהם. זה מה שקרה עם מהפכת מדיה אחרת: התקשורתית. מי שעזב את הבית לצבא או לאוניברסיטה לפני 10 פלוס שנים, עשה את זה עם מכשיר סלולארי, היום כשאותו דור מקים משפחות הוא לא מתחבר לטלפון קווי. אין באמת צורך. לגופי הטלוויזיה בכל העולם יש בחירה: האם להוביל אסטרטגיה דיגיטלית או להיגרר אחרי החלוצים. כאמור, זו לא שאלה של עתיד הטלוויזיה. חלון הזמן להחלטה הזו כבר מתקרב לסופו. דניאל רבנר הוא סמנכ"ל התוכן של THEBOX והמנהל הקריאטיבי של Screenz. הוא נבחר להרצות במסלול התוכן בכנס עתיד הטלוויזיה שנערך בניו יורק
- 9.המהפכה תשודר בפייסבוק (ל"ת)רועי כהן 21/12/2011 16:12הגב לתגובה זו
- 8.עושה שכל (ל"ת)עירית 21/12/2011 09:58הגב לתגובה זו
- 7.איך לא צילמו את הבגדים?? (ל"ת)שמואל 21/12/2011 09:40הגב לתגובה זו
- שמואל ב. 21/12/2011 10:59הגב לתגובה זובעיקר בכל מה שקשור ללבוש!
- 6.יורם שקרמן 21/12/2011 09:26הגב לתגובה זומסכים שיש המון יוצרים צעירים מוכשרים וותיקים (שכרגע לא עובדים) אבל פחות מסכים לגבי כל "הערוצים החדשים שמנית". וואינט וואלה ומאקו אמנם משקיעים יותר בתוכן מקור מבעבר אבל השקעתם בפועל במונחי כסף היא כה נמוכה שהמוצר שייצא יהיה,בסבירות כמעט מוחלטת, לא מכובד. ע"ע פיני, יעוץ זוגי במיטה וכל מיני הזיות כאלה ואחרות. אז וואלה שמו עכשיו את היד על תוכן טלווזיוני (אוף סקרין) ביג דיל, אבל זו יד המקרה (דחייה של כל תחנות הטלווזיה) זו לא שיטה ובטח לא אסטרטגיה... ביום שיבינו שצריך להשקיע באנשי מקצוע, גם בתוכן גם בהפקה התוצרים יהיו בהתאם.
- 5.עברית גוססת 21/12/2011 09:17הגב לתגובה זוהטעות בכותרת צורמת כל כך, שקשה למצוא את האומץ להתמודד עם הטקסט עצמו. חבל. הגהה היא לא מילה גסה
- 4.יזם תוכן ויוצר 21/12/2011 01:19הגב לתגובה זוהערוצים החדשים הם וואיינט, וואלה ומאקו, ואולי עוד כמה יזמים שישכילו להבין שאפשר להרוויח מתוכן איכותי. יש מספיק יוצרים, גם מן השורה הראשונה, שרוצים לעשות תכנים חסרי פניות בכל התחומים - מעיתונאות ועד דרמה ובידור.
- 3.שי 20/12/2011 20:15הגב לתגובה זובאמת ניתוח מעניין, מה לא ידוע פה? שאנשים רואים פחות טלוויזיה?
- 2.נציג הדור הצעיר 20/12/2011 18:38הגב לתגובה זוממש ככה, אני מחובר ל TDV ובלי טלפון קווי. וכך גם רוב חברי. לא מתכנן להתחבר לשום ספק כי אין צורך
- 1.אבי 20/12/2011 16:47הגב לתגובה זוהגיע הזמן שיגידו שמשהו רקוב פה אם הענף כל הזמן במחזורים של כמעט קריסה.