מתי יתחיל עתיד הטלוויזיה? כשהענף בישראל במשבר - הגיע הזמן לשנות גישה
כשרוחות סכנה ומשבר מרחפות מעל ענף הטלוויזיה בישראל, נדמה שעתיד הטלוויזיה היא שאלה פחות בוערת מההווה שלה. צמצומים והקפאות מעבירות זכייניות ממודל פעילות למודל הישרדות והראשים מורכנים עד יעבור זעם.
כל זה היה טוב והגיוני ונכון אלמלא זו הייתה הפעם השלישית בעשור האחרון שענף הטלוויזיה נמצא במשבר שגופי הטלוויזיה נאלצו לשרוד (וזאת מבלי לזלזל בהשלכות שלו במיוחד על פרנסתם של אלפים). הענף נמצא בצומת אבל גם בנקודת זמן שמביאה עימה הזדמנויות שלא היו בעבר. לא לשרוד, אלא לשגשג.
בימים אלו נערך בניו יורק כנסThe future of Television זו השנה התשיעית. אחד הסמנים של אותו עתיד הטלוויזיה הוא הרכב המשתתפים בכנס שכלל מצד אחד גופי טלוויזיה כגון NBC, ABC ו-HBO ומצד שני, גופים טכנולוגיים כמוBrightcove, Google ו-Apple. הכנס עמד בסימן הפרדוקס שלפיו תרבות הצפייה (כבר) השתנתה באופן דרמטי בשנים האחרונות ולמרות זאת תעשיית הטלוויזיה והדרך שבה היא מודדת את עצמה השתנה רק במעט.
רשמית, הסיבה העיקרית שבגללה הטלוויזיה מתעקשת על המודל הישן היא עלויות התוכן. לא ניתן להפיק סדרת טלוויזיה מרווחים שמכניסים באנרים. אבל זה שכרגע גופי הטלוויזיה מהססים לשנות את המודל שלהם, לא אומר שהם לא ייאלצו להשתנות ובקרוב. רק לפני עשור אם אהבת שיר היית צריך לקנות אלבום. גופי המוזיקה לא יכלו או רצו לממן את התעשייה בדרך אחרת עד שהצרכנים אילצו אותם (היום ITunes הוא חנות המוזיקה המכניסה בעולם), גם בטלוויזיה אנשים צופים בגלל כמות ספורה של תכניות אהובות, ובכל זאת הם נאלצים לשלם על אינספור ערוצים נטולי אטרקטיביות.
האיום מכיוונם של המסכים החדשים נמצא במרכז הדיון של כל כנס טלוויזיה כבר כמה שנים טובות, שנים שבהם הצפייה בטלוויזיה רק גדלה. נכון? לא מדויק. אנשים מבלים יותר זמן מול תכני הטלוויזיה אבל לא בהכרח מול המסך המסורתי שבסלון בזמן השידור הליניארי. הם עושים את זה דרך מכשירים שמחוברים לאינטרנט והם עושים את זה בזמן ובמקום שנוח להם. למשל, האייפאד. הוא רק בן שנתיים וכבר 40 מליון מכשירים נמכרו. 63% מהצפייה בתכנים טלוויזיוניים שנעשית על גבי הטאבלט נעשית מהבית ברוב המקרים כ-3 ימים לאחר שהתוכן שודר בערוץ הליניארי. מושג הטלוויזיה השתנה והוא מתייחס לתוכן ולא לפלטפורמה עליה הוא משודר.
אנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה הבאזז הופך למציאות וזאת מכיוון שהתנאים שנדרשים לשינוי הבשילו. במדינות המובילות יש שליטה של ברואדברנד, האינטרנט התבגר (ביוטיוב עולים 30 שעות של וידאו כל דקה ותוכן הגולשים הוא כבר לא מוקד המשיכה המרכזי של האתר), אנשים מוכנים לשלם על תכנים ברשת (נטפליקס, אייטיונס והולו עם מיליוני לקוחות), הטכנולוגיה התבגרה (לסלולארי ממוצע יש יותר כוח מחשוב מתחנות החלל הראשונות), האיגודים המקצועיים כבר מספק חוזים ספציפיים למדיות החדשות ומעל לכל, הדור שגדל על המחשב מקים עתה בתי אב.
העניין הדורי הוא המשמעותי ביותר לשינוי שתעשיית הטלוויזיה תאלץ להתמודד איתו. לא מכיוון שאנשים צעירים ינטשו את חבילות הערוצים והטלוויזיה הליניארית לטובת האופציות הדיגיטליות, אלא בגלל שהם מראש לא יתחברו אליהם. זה מה שקרה עם מהפכת מדיה אחרת: התקשורתית. מי שעזב את הבית לצבא או לאוניברסיטה לפני 10 פלוס שנים, עשה את זה עם מכשיר סלולארי, היום כשאותו דור מקים משפחות הוא לא מתחבר לטלפון קווי. אין באמת צורך.
לגופי הטלוויזיה בכל העולם יש בחירה: האם להוביל אסטרטגיה דיגיטלית או להיגרר אחרי החלוצים. כאמור, זו לא שאלה של עתיד הטלוויזיה. חלון הזמן להחלטה הזו כבר מתקרב לסופו.
- 9.המהפכה תשודר בפייסבוק (ל"ת)רועי כהן 21/12/2011 16:12הגב לתגובה זו
- 8.עושה שכל (ל"ת)עירית 21/12/2011 09:58הגב לתגובה זו
- 7.איך לא צילמו את הבגדים?? (ל"ת)שמואל 21/12/2011 09:40הגב לתגובה זו
- שמואל ב. 21/12/2011 10:59הגב לתגובה זובעיקר בכל מה שקשור ללבוש!
- 6.יורם שקרמן 21/12/2011 09:26הגב לתגובה זומסכים שיש המון יוצרים צעירים מוכשרים וותיקים (שכרגע לא עובדים) אבל פחות מסכים לגבי כל "הערוצים החדשים שמנית". וואינט וואלה ומאקו אמנם משקיעים יותר בתוכן מקור מבעבר אבל השקעתם בפועל במונחי כסף היא כה נמוכה שהמוצר שייצא יהיה,בסבירות כמעט מוחלטת, לא מכובד. ע"ע פיני, יעוץ זוגי במיטה וכל מיני הזיות כאלה ואחרות. אז וואלה שמו עכשיו את היד על תוכן טלווזיוני (אוף סקרין) ביג דיל, אבל זו יד המקרה (דחייה של כל תחנות הטלווזיה) זו לא שיטה ובטח לא אסטרטגיה... ביום שיבינו שצריך להשקיע באנשי מקצוע, גם בתוכן גם בהפקה התוצרים יהיו בהתאם.
- 5.עברית גוססת 21/12/2011 09:17הגב לתגובה זוהטעות בכותרת צורמת כל כך, שקשה למצוא את האומץ להתמודד עם הטקסט עצמו. חבל. הגהה היא לא מילה גסה
- 4.יזם תוכן ויוצר 21/12/2011 01:19הגב לתגובה זוהערוצים החדשים הם וואיינט, וואלה ומאקו, ואולי עוד כמה יזמים שישכילו להבין שאפשר להרוויח מתוכן איכותי. יש מספיק יוצרים, גם מן השורה הראשונה, שרוצים לעשות תכנים חסרי פניות בכל התחומים - מעיתונאות ועד דרמה ובידור.
- 3.שי 20/12/2011 20:15הגב לתגובה זובאמת ניתוח מעניין, מה לא ידוע פה? שאנשים רואים פחות טלוויזיה?
- 2.נציג הדור הצעיר 20/12/2011 18:38הגב לתגובה זוממש ככה, אני מחובר ל TDV ובלי טלפון קווי. וכך גם רוב חברי. לא מתכנן להתחבר לשום ספק כי אין צורך
- 1.אבי 20/12/2011 16:47הגב לתגובה זוהגיע הזמן שיגידו שמשהו רקוב פה אם הענף כל הזמן במחזורים של כמעט קריסה.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.