האם המאמץ להאצת הצמיחה יצליח הפעם? הנה קצת ההיסטוריה
השאלה האם להרחיב את הסיוע הממשלתי, על מנת לתמוך בכלכלות המדשדשות, או לצמצמו כדי להקטין את החוב המאמיר, היא הדילמה המרכזית של שרי אוצר ונגידי הבנקים המרכזיים ברחבי העולם כיום.
בעוד ארה"ב תומכת בהרחבה תקציבית (תומכת ועושה, נשיא ארה"ב הכריז בשבוע שעבר על השקעות בסך 50 מיליארד לשדרוג התשתיות התחבורתיות בארה"ב), באירופה דוגלים בנחישות בצעדי צמצום והיו"ר טרישה נושא את הדגל.
ההיסטוריה חוזרת
ההיסטוריה יכולה להבהיר כמה נקודות חשובות, אך גם היא לא פותרת באופן חד משמעי את הדילמה. הבה נבחן את החוב הנומינאלי ואת שיעורו ביחס לתוצר בארה"ב משנת 1945 ועד היום.
יחס החוב לתוצר הגיע לשיאו בשנת 1946 ועמד על רמה של 121.25% (שימו לב, כיום יחס החוב לתוצר של יוון, שכמעט קרסה ויש הטוענים שתיאלץ לעזוב את גוש האירו, עומד בערך על רמה זו). מאז, החוב הנומינאלי גדל, אך הודות לצמיחה המהירה, חלקו בתוצר הלך ופחת.
בשנת 1980, ערב מינויו של הנשיא רייגן, עמד יחס החוב לתוצר על 32%, אך שיעור האבטלה עמד על 7.1% וצמיחת התוצר נעצרה. הנשיא החדש נקט מדיניות של צמצום החוב (שלימים נודעה בשם Reaganomics), לצד הרחבת בסיס המס והורדת המס השולי. הוא ביקש לדחוק את המעורבות הממשלתית ולתת את ההגה בידי המגזר הפרטי.
המספרים מראים שהמשימה הוכתרה בהצלחה. בשלהי כהונתו של רייגן, בשנת 1988, שב התוצר לצמוח בקצב של 4.4% והאבטלה ירדה ל-5.5% בלבד. אולם, לא ברור אם הייתה זו מדיניותו של רייגן שהביאה ליציאה מהסטגנציה, או שמא הירידה במחירי הנפט לצד מדיניות צמצום היצע הכסף של יו"ר הפד דאז, פול וולקר, שהחלה עוד בסוף תקופתו של הנשיא קרטר והביאה לירידה באינפלציה.
בסופו של דבר, נאלץ הנשיא לסיים את כהונתו עם גידול ניכר בהוצאות הממשלתיות, לטובת גידול בהוצאות ביטחוניות. (בתקופה זו הממשל הגדיל את ההוצאות לתמיכה בכוחות אנטי קומוניסטים במרכז אמריקה). במקביל, הפחתות המס לא הביאו לתוצאות טובות דיו ונטל החוב לא רק שלא ירד, אלא קפץ ל-52% מהתוצר ב-1989.
בשנים 1989-1993 כיהן הנשיא בוש האב. סיסמת הבחירות שלו, No New Taxes, נזנחה עד מהרה לטובת מדיניות של העלאת המס השולי, במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי. במהלך 1991 שקעה ארה"ב למיתון ובשנת 1992 האבטלה הגיעה ל 7.8%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1984.
הריבית נותרה נמוכה, אך לא הצליחה לאושש את הכלכלה. בתוך כך, הפופולאריות של בוש צנחה והוא הפסיד במערכת הבחירות לכהונה נוספת. אז גם נולד ביטוי אלמותי חדש: It's the economy stupid, עליה רכב ביל קלינטון בדרכו לבית הלבן.
בשנת 1993, עם מינויו של קלינטון לנשיא, בוצעה תכנית חדשה, המנוגדת לגישה של צמצום או הרחבה בלבד. זו היתה תכנית ששילבה בין קיצוץ בחלק מסעיפי התקציב להרחבה בסעיפים האחרים. הקיצוץ התקציבי הכולל עמד על מעל 500 מיליארד דולר וכלל העלאת מס על השכבות העשירות (זו האג'נדה של אובמה היום) והטלת מס על דלק ועל מקבלי עזרה סוציאלית. במקביל בוצעו קיצוצים במס לעסקים קטנים ואנשים קשיי יום, הקלות במיסוי לתכניות מו"פ, והלוואות נוחות לסטודנטים. תכנית זו לוותה במדיניות של ריבית נמוכה.
עד 1996 המשיך נטל החוב לעלות, גם תחת מדיניות זו, והגיע לרמה של 66% מהתוצר ב-1996. בשנת 1997 הכריז קלינטון על כוונתו לאזן את הגירעון התקציבי, לראשונה זה 27 שנים, וחתם על החוק לאיזון התקציב. החוק קיצץ בנטל המס למעמד הבינוני, העניק מלגות והקלות במס לסטודנטים, השקיע בחינוך טכנולוגי ובבריאות.
התוצאה הייתה צמצום יחס החוב לתוצר לרמה של 56% ב-2001 ומעבר לעודף תקציבי. שמונה שנות כהונתו של קלינטון כנשיא לוו בצמיחה כלכלית מרשימה וירידה באבטלה. יש האומרים שהיה לו מזל ויש הטוענים, שקלינטון דווקא היה זה שזרע את זרעי בועת הנדל"ן, כשביטל חוקים שהגבילו מתן הלוואות לדיור, שעה שהריביות כאמור נמוכות כל כך.
עידן בוש הבן
הנשיא ג'ורג' בוש הבן התמנה ב-2001 ונקט מדיניות תקציבית מרחיבה, אך התקציב הופנה בעיקרו להוצאות ביטחון (המלחמה בעיראק). הנשיא ספג ביקורת קשה על כך שצמצום נטל המס בוצע באופן שהגדיל את חוסר השוויון ולא הצליח לסייע לצמיחה. לצד זאת, נשמרה הריבית ברמה נמוכה כל עת כהונתו, וזוהי אחת מהסיבות ליצירת בועת האשראי.
יחס החוב לתוצר עלה שוב ובשנת 2008, בשיאו של המשבר הכלכלי, הגיע לשיעור של 69%, ואילו שיעור האבטלה עלה מ-4.2% בתחילת 2001 ל-7.2% בסוף 2008.
אלא שלזכותו של בוש הבן צריך להזכיר את האירועים הקשים שהיו בתחילת כהונתו (אסון התאומים) ובשלהי כהונתו (המשבר הכלכלי הגלובאלי).
בשנים 2009-2010, שנות כהונתו של הנשיא אובמה, השנים שלאחר שיאו של המשבר הכלכלי הגדול ביותר בעולם מאז השפל הגדול, תפח יחס החוב לתוצר לרמה של 83% ו-94% בהתאמה.
השנים הללו מלוות במדיניות של הרחבה תקציבית, סיוע ישיר לחברות, מדיניות של מתן תמריצים והורדת מסים. אך המגזר הפרטי לא נטל עדיין את המושכות, ההתאוששות הכלכלית מתמהמהת ולכן נטל החוב הולך ועולה ורמת האבטלה גבוהה מאי פעם: 9.6%.
ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא תמיד הורדת מסים לכשעצמה מביאה להקטנת החוב (במונחי תוצר) וחזרה לפסי צמיחה; מאידך, מדיניות של הרחבה תקציבית לתחומי החינוך, בריאות, וסיוע לעסקים קטנים בד"כ כן מביאה לצמיחה ומצליחה להוריד את נטל החוב ביחס לתוצר.
מדיניות זו, שננקטה בשנתיים האחרונות, טרם הצליחה להביא לחזרה לפסי צמיחה וירידה ברמת החוב. יתכן ומאחר ומדובר במשבר כה כבד, הצעדים שננקטו עדיין לא מספיקים, ויש להגבירם. הויכוח, כאמור, ניטש עתה במלוא עוזו.
הכותבת היא אורית לוין, אנליסטית, יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.