סיכום תשואות 2008: מ-1930 דרך 1974 ו-2002, Bizportal בדק את השנים הגרועות במדדי העולם

3 ימים לסוף 2008, בדקנו את הדאו, הניקיי, הפוטסי, הבוואספה ועוד, התשואות ב-2008 אל מול השנים הגרועות אי פעם במדדים - כל הטבלאות
יוסי פינק |

שנת 2008 רחוקה 3 ימים מסיומה אבל בבורסות מסביב לעולם כבר מסתכלים קדימה ואנחנו כבר מתחילים לסכם. אין ספק שהייתה זו מהשנים הגרועות ביותר שידעו הבורסות מסביב לעולם. השיאים נשברו אחד אחרי השנה, ראינו את יום הנפילות החד מזה עשרות שנים בדאו ג'ונס, ראינו גם את הירידה השבועית החדה אי פעם בדאו וכמעט בכל שבוע הסתכלנו על תאריכים אחורה בכדי לראות האם שיא נוסף נשבר.

אתר Bizportal ריכז את תשואות המדדים המובילים בעולם לשנת 2008 ובדק את 6 השנים הגרועות אי פעם עבור המדדים המובילים בעולם.

מדדי ארה"ב

מדד הדאו ג'ונס, שהינו מדד 30 המניות הגדולות בארה"ב, התחיל את מגמת הירידה שלו ב-11 באוקטובר 2007 ועד לסוף אותה שנה הוא איבד 6% בלבד. ב-2008 איבד המדד עוד 35.8% כך שבסה"כ מדובר בירידה של כ-40% מהשיא.

ע"פ בדיקת Bizportal, שנת 2008 תופסת את המקום השני ברשימת השנים הגרועות ביותר במדד הדאו. המדד שנוסד בשנת 1896 וכלל אז רק 12 מניות, איבד בשנת 1931 לא פחות מ-52.7% לשער של 77.9 נקודות. גם שנת 1930 לא ממש האירה פנים למשקיעים בארה"ב, הדאו איבד אז 33.8% מערכו.

מדד הנאסד"ק איבד השנה 42.3%, מדובר בשיעור הירידה השנתי החד אי פעם עבור המדד שנוסד ב-5 בפברואר 1971 וכולל כיום כ-3,200 מניות. בשנת 2000, בימי התפוצצות בועת הדוט.קום, רשם המדד ירידה של 39.3%. בשנים שלאחר מכן (2001-2002) רשם המדד ירידה של 21.1% ו-31.5% בהתאמה. אם נלך עוד אחורה, נמצא שבשנת 1974 איבד המדד 35.1% מערכו.

מדד ה-S&P500 רשם אף הוא את הירידה השנתית החדה אי פעם עבורו לאחר שצנח מתחילת השנה בשיעור של 40.6%. המדד שנוסד בשנת 1957 מעולם לא היה אפילו קרוב לשיעור ירידה הדומה לזה הנרשם בשנה האחרונה. עד 2008, השנה הגרועה במדד היה 1974, אז איבד ה-S&P500 כ-30% בלבד לרמה של 68.56 נקודות.

שיאים שליליים גם במדדי אירופה

נתחיל במדד הדאקס הגרמני. המדד שנוסד בשנת 1987 וכולל את 30 המניות הגודלות בבורסה בפרנקפורט איבד בשנת 2008 לא פחות מ-42.6%. עם זאת, לא מדובר בשיעור הירידה החד אי פעם במדד, שכן בשנת 2002 רשם המדד ירידה של 43.9%.

מדד הפוטסי 100 רשם את השנה הגרועה ביותר אי פעם. המדד שנוסד ב-3 לינואר 1984 רשם ב-2008 שיעור ירידה של של 34.7%. עד כה, השנה הגרוע אי פעם במדד הייתה 2002, אז רשם הפוטסי שיעור ירידה של 24.5%.

מדד הקאק רשם את שיעור הירידה החד מבין 3 המדדים המובילים באירופה. המדד הפריזאי שנוסד ב-31 בדצמבר 1987 רשם ב-2008 שיעור ירידה 44.5% ורשם בכך את השנה הגרועה אי פעם במדד. קודם לכן הייתה זו 2002 השנה הגרועה במדד, אז רשם הקאק 40 ירידה של 33.7%.

מדדים נוספים בעולם

השנה הגרועה אי פעם עבור הניקיי 225. המדד היפני שנוסד ב-7 בספטמבר 1950 איבד השנה 42.9% מערכו וזה כולל זינוק של 22.5% בחודשיים האחרונים. מהשיא של יולי 2007 ועד השפל של אוקטובר 2008, רשם המדד היפני מהלך ירידות אדיר של 62%.

השנה הגרועה אי פעם גם מדד ה- Bovespa הברזילאי. המדד שנוסד ב-2 בינואר 1968 איבד השנה 42.3% מערכו. עד כה, שנת 1990 הייתה השנה הגרוע במדד, אז רשם ה- Bovespa מהלך של 33.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןרו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קליין
ראיון

הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים

חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך

מנדי הניג |

לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.

סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".

יש מהלכים שאפשר לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.

אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?

"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".

דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.