הכלכלה הבריטית
עם זאת, בריטניה לא הצטרפה לאיחוד המטבע האירופי – היורו, והלירה שטרלינג נותרה המטבע המקומי. לפני יותר מ-20 שנה החלה בריטניה בתהליך מקיף של הפרטה והפחתת מיסים ומכסים, אשר הקטין את המעורבות הממשלתית והגביר את התחרותיות והיעילות במשק הבריטי. לבריטניה מצבורי נפט בים הצפוני, מכרות פחם וגז טבעי וחלקו של סקטור ייצור האנרגיה בכלכלה הינו אחד הגבוהים מבין המדינות המפותחות. בריטניה מציגה לאורך העשור האחרון נתונים כלכליים מצוינים כגון צמיחה גבוהה לנפש לעומת אבטלה ואינפלציה נמוכה. לכל אלו השפעות מכריעות על נתוני הבורסה בלונדון שהיא גם אחת מהותיקות בעולם שפעילותה החלה לפני כ- 300 שנים.
אחד המדדים החשובים ביותר, המשמש כברומטר לאבחון מצבה של הכלכלה הבריטית, הינו מדד הפוטסי (FTSE) 100 ("FINACIAL TIMES STOCK EXCHANGE"). מדד זה כולל בתוכו את 100 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה המייצגות כ-80% מנפח המסחר בבורסה בלונדון.
100 החברות הגדולות בבריטניה הן לרוב חברות גלובאליות, לכן לכלכלת בריטניה ולמדד הפוטסי יש תלות גבוהה בכלכלות יתר מדינות אירופה, המזרח הרחוק וארה"ב. בולטים במיוחד הבנקים הבריטיים, חברות האנרגיה וחברות התרופות, המתאפיינות בפעילות רבה בשווקים אלו. לאחרונה, עם תחילת התרחבות משבר המשכנתאות האמריקאי שבבסיסו חשש ממצוקת אשראי, נבלמה העלייה במחירי המניות בבריטניה, והחלה מגמה של ירידות במדדים.
הענפים הבולטים ביותר במדד הפוטסי 100: ענף הפיננסים - המהווה משקל גדול ממנו, וניתן למנות בו את הבנקים הגדולים בבריטניה, להם פעילות רחבה עם ארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק, כדוגמת בנק בנק HSBC; ענף התרופות - בו ניתן למנות את חברות התרופות חובקות העולם בתחום: Glaxo Smith Klein, Astra Zeneca; ענף השרות לטלפוניה סלולארית - בו ניתן למנות את חברת וודאפון, ספקית הרשת הסלולארית הגדולה בעולם על פי קריטריון גודל מחזור המכירות שלה ובעלת מיליוני מנויים במרבית מדינות אירופה.
החל מאפריל 2008 צפויה הקלה במס חברות באנגליה, אשר צפויה להגדיל את המיזמים העסקיים, את רווחי החברות ואת הצמיחה הכלכלית בכלל. הפחתת מיסים נוספת צפויה גם במגזר הפרטי הצפויה לגרום להתרחבות הצריכה ולעודד השקעות בשוק ההון.
כיצד ניתן להשקיע במדד הפוטסי 100?
בארץ ובחו"ל נסחרות מספר תעודות סל ו-ETF המספקות חשיפה למדד הפוטסי:
1. ISF LN – ETF העוקב אחר מדד הפוטסי 100 ונסחר בבורסת לונדון.
2. תעודות סל בישראל – קיימות מספר תעודות העוקבות אחר מדד הפוטסי ונסחרות בבורסה בת"א.
3. (EWU) - iShares MSCI UK Index Fund ETF העוקב אחר מדד שמפרסמת חברת מורגן סטנלי (חשוב לציין, כי אין מדובר בהרכב מניות זהה למדד הפוטסי 100).
תשואות המדד:
מתחילת שנה: -12.7%
שנת 2007: 3.79%

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
