נתון המאקרו בארה"ב הרעיד את מדדי אירופה: הפוטסי איבד 2.6%

טוני דולפין: "הנתונים מרמזים כי ארצות הברית נמצאת כעת במיתון". הדקס הגרמני איבד 3.5% מערכו, בעוד הקאק הצרפתי השיל 4%. בישראליות: לידקום איבדה 27.5% וניפסון דיגיטאל התחזקה בכ-6%
אילן קליקה |

המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בירידות שערים, ובתוך כך רשמו שיא ירידות דו שבועי. זאת, על רקע התחזקות הספקולציות כי ארצות הברית נמצאת במיתון, כתוצאה מפרסום ביצועי מדד הפעילות העסקית. כמו כן, עדכון התחזיות מטה של National Semiconductor ו- Heidelberger Druckmaschinen הכבידו על המדדים.

מדד מכון ה-ISM הסוקר את פעילותם של מעל 400 פירמות מ-60 סקטורים שונים ברחבי ארה"ב ומייצג כמעט 90% מהכלכלה האמריקנית, נפל בחודש ינואר לרמה של 41.9%, מ-54.4% בחודש דצמבר ופספס בגדול את ציפיות הכלכלנים ל-53%.

" זה נורא", ציין טוני דולפין, אסטרטג ב- Henderson Global Investors. "ביחד עם נתוני התעסוקה, הנתונים מסמנים כי כלכלת ארצות הברית האטה באופן קיצוני כבר בתחילת 2008, וכמו כן, מרמז כי ארצות הברית נמצאת כעת במיתון".

מדדים

מדד ה- Stoxx 600 איבד היום 3.2% מערכו לרמה של 318.63 נקודות, זאת כתוצאה מהדיווח כי פעילות סקטור השירותים בארצות הברית, המשקף כ-90% מהכלכלה, באופן מפתיע הצטמק בחודש ינואר. זאת בהמשך לנתוני דו"ח התעסוקה שהתפרסם ב-1 לינואר, והציג ירידה של 17,000 משרות בשוק העבודה.

אינדקס ה- Stoxx 600 הציג בחודש ינואר את ביצועי הגרועים ביותר מאז 1970, לאחר שהספיק להשיל כ-13% מתחילת השנה, בעקבות התגברות החששות למיתון.

המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בירידות שערים בכל 18 הבורסות שנפתחו למסחר במערב אירופה. הדקס הגרמני איבד 3.5% מערכו בעוד הקאק הצרפתי השיל 4%. כמו כן, הפוטסי הלונדוני איבד 2.6%.

אינדקס ה- Stoxx 50השיל 3% , אינדקס ה- Euro Stoxx 50, המודד את ביצועי מדינות גוש האירו, צנח ב-3.9%.

ארופאיות במרכז

יצרנית השבבים האירופאית, ASML, צנחה היום 3.1% למחיר של 17.62 אירו למניה. מניות חברת . Infineon, החברה השנייה בגדולה ליצור שבבים באירופה, איבדה 2.6% למחיר של 7.05 אירו למניה. יצרנית המיקרו שבבים הבריטית, CSR צנחה 6.9% למחיר של 493.5 פני למניה.

מעצבת השבבים, ARM Holdings, צנחה היום ב-20% למחיר של 94.5 פני למניה. החברה אשר מעצבת שבבים בעבור ענקית המחשוב, אינטל, הודיעה כי רווחיה לרבעון הרביעי של שנת 2007 צנחו ב-15% ל-9.86 מיליון פאונד, כתוצאה מירידה במכירות.

היצרנית הגדולה בעולם למכונות דפוס, Heidelberger Druck, נחלשה היום ב-16% למחיר של 16.51 אירו למניה, הירידה הגדולה ביותר מאז מרץ 1998. זאת לאחר שהחברה האמורה הודיעה כי רווחיה צנחו לרמה של 42.3 מיליון אירו, כתוצאה מירידה בהזמנות. התוצאות פספסו את הערכות השוק, רווח של 46.7 מיליון אירו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.