נתון המאקרו בארה"ב הרעיד את מדדי אירופה: הפוטסי איבד 2.6%
המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בירידות שערים, ובתוך כך רשמו שיא ירידות דו שבועי. זאת, על רקע התחזקות הספקולציות כי ארצות הברית נמצאת במיתון, כתוצאה מפרסום ביצועי מדד הפעילות העסקית. כמו כן, עדכון התחזיות מטה של National Semiconductor ו- Heidelberger Druckmaschinen הכבידו על המדדים.
מדד מכון ה-ISM הסוקר את פעילותם של מעל 400 פירמות מ-60 סקטורים שונים ברחבי ארה"ב ומייצג כמעט 90% מהכלכלה האמריקנית, נפל בחודש ינואר לרמה של 41.9%, מ-54.4% בחודש דצמבר ופספס בגדול את ציפיות הכלכלנים ל-53%.
" זה נורא", ציין טוני דולפין, אסטרטג ב- Henderson Global Investors. "ביחד עם נתוני התעסוקה, הנתונים מסמנים כי כלכלת ארצות הברית האטה באופן קיצוני כבר בתחילת 2008, וכמו כן, מרמז כי ארצות הברית נמצאת כעת במיתון".
מדדים
מדד ה- Stoxx 600 איבד היום 3.2% מערכו לרמה של 318.63 נקודות, זאת כתוצאה מהדיווח כי פעילות סקטור השירותים בארצות הברית, המשקף כ-90% מהכלכלה, באופן מפתיע הצטמק בחודש ינואר. זאת בהמשך לנתוני דו"ח התעסוקה שהתפרסם ב-1 לינואר, והציג ירידה של 17,000 משרות בשוק העבודה.
אינדקס ה- Stoxx 600 הציג בחודש ינואר את ביצועי הגרועים ביותר מאז 1970, לאחר שהספיק להשיל כ-13% מתחילת השנה, בעקבות התגברות החששות למיתון.
המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בירידות שערים בכל 18 הבורסות שנפתחו למסחר במערב אירופה. הדקס הגרמני איבד 3.5% מערכו בעוד הקאק הצרפתי השיל 4%. כמו כן, הפוטסי הלונדוני איבד 2.6%.
אינדקס ה- Stoxx 50השיל 3% , אינדקס ה- Euro Stoxx 50, המודד את ביצועי מדינות גוש האירו, צנח ב-3.9%.
ארופאיות במרכז
יצרנית השבבים האירופאית, ASML, צנחה היום 3.1% למחיר של 17.62 אירו למניה. מניות חברת . Infineon, החברה השנייה בגדולה ליצור שבבים באירופה, איבדה 2.6% למחיר של 7.05 אירו למניה. יצרנית המיקרו שבבים הבריטית, CSR צנחה 6.9% למחיר של 493.5 פני למניה.
מעצבת השבבים, ARM Holdings, צנחה היום ב-20% למחיר של 94.5 פני למניה. החברה אשר מעצבת שבבים בעבור ענקית המחשוב, אינטל, הודיעה כי רווחיה לרבעון הרביעי של שנת 2007 צנחו ב-15% ל-9.86 מיליון פאונד, כתוצאה מירידה במכירות.
היצרנית הגדולה בעולם למכונות דפוס, Heidelberger Druck, נחלשה היום ב-16% למחיר של 16.51 אירו למניה, הירידה הגדולה ביותר מאז מרץ 1998. זאת לאחר שהחברה האמורה הודיעה כי רווחיה צנחו לרמה של 42.3 מיליון אירו, כתוצאה מירידה בהזמנות. התוצאות פספסו את הערכות השוק, רווח של 46.7 מיליון אירו.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
