שוב ירידות באירופה: מדד ה-Stoxx 600 איבד 8.9% מתחילת השנה
המניות האירופאיות נפלו זה היום השלישי ברציפות, בהובלת חברות הכרייה ויצרניות הרכבים, זאת לאחר שהאינדקס המודד את הפעילות הכלכלית בארה"ב נחלש מעבר לתחזיות.
חברת הכרייה הגדולה בעולם, BHP Billiton, נסוגה זה היום השלישי ברציפות, בעוד יצרנית הרכבי היוקרה הגדולה בעולם, Daimler, צנחה לשפל של 10 חודשים. יצרנית התרופות, נוברטיס, רשמה את הירידה החדה ביותר מאז אפריל לאחר שדיווחה על רווחים נמוכים מתחזיות האנליסטים.
מדד ה- Stoxx 600 איבד 0.5% לרמה של 331.07 נקודות, הנמוכה ביותר מאז חודש ספטמבר 2006, והשלים ירידה של 8.9% מתחילת השנה בלבד. סקר ה'פד' למדינת פילדלפיה נפל לשפל של שש שנים, והיווה למעשה עדות לכך שהמיתון בשוק המגורים האמריקני מחלחל לתוך הכלכלה הרחבה.
מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה, סגרו 12 בירידות שערים. מדד הדקס איבד 0.8%, והקאק הצרפתי השיל 1.3%. מדד הפוטסי הלונדוני השיל 0.7%. מדד ה- Stoxx השיל 0.9%, בעוד מדד האירו Stoxx 50 צנח ב-1%.
אירופאיות במרכז
נוברטיס צנחה 3.4% למחיר של 59.2 פרנקים שווצרים. יצרנית התרופות השלישית בגודלה באירופה הודיעה על רווחיה לרבעון הרביעי והחמיצה את תחזיות האנליסטים. התחרות הגנרית לתרופת הלוטרל והלמיסיל היתה בעוכריה של החברה.
מהצד השני של המתרס זינקה Alstom ב-3.1% למחיר של 132.55 אירו. ספקית החשמל השלישית בגודלה באירופה, דיווחה על זינוק של 20% במכירות. הסתכמו ב-4.1 מיליארד אירו, ברקע לביקוש הגובר לחשמל מצד מדינות אסיה והמזרח התיכון, שהקפיץ את הצריכה לחשמל המופק מטורבינות. האנליסטים של בלובמרג חזו רווח של 4 מיליארד אירו, זאת על פי ממוצע התחזיות של 5 אנליסטים. כמות ההזמנות רשם גידול ניכר של 50% והתסכמה ב-7 מיליארד אירו, גם כן מעבר לתחזיות.
מניותיה של British Land, חברת הנדל"ן הגדולה באירופה על פי היקף הנכסים, קפצה ב-5.2% למחיר של 968 פני, העלייה החדה ביותר מאז ה-20 לנובמבר. מפעילת החניונים הגדולה בבריטניה, Segro התקדמה 5.4% למחיר של 499 פני. במורגן סטנלי העניקו למניה "משקל יתר" לעומת "משקל חסר".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
