ירון זליכה: 'טרור השחיתות גובה מחיר כבד'

החשב הכללי של משרד האוצר, ירון זליכה, הגיע הבוקר לישיבה של השדולה בכנסת למלחמה בשחיתות והציג את תוכניתו למלחמה בתופעה. הוא הצביע על הידרדרות במיקומה של ישראל במדד השחיתות העולמי והתריע על המחיר הכבד שמשלם הציבור בארץ על כך. "טרור השחיתות מאיים על כולנו", אמר זליכה.
מעריב NRG |

"ישראל הידרדרה 20 מקומות במדד השחיתות", אמר זליכה נגד אולמרט

אם ממלא מקום שר האוצר יאשר את בקשת קרן סרבוס לארכה ברכישת בנק לאומי - יפנה החשב הכללי זליכה ליועץ המשפטי.

זליכה בדיון שנערך בהשתתפות חברי השדולה הפרלמנטרית למלחמה בשחיתות בראשותו של ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי-מפד"ל). "עובדה זו מהווה עול כלכלי כבד על הציבור. רבים חושבים שהביטחון גובה מאיתנו מחיר כלכלי כבד, אבל אני רוצה לחדש: העול שגובה השחיתות מגיע בהיקפו לזה שגובה הביטחון".

זליכה התייחס בדבריו גם לפרשת בנק לאומי, שבמרכזה הטענה כי אולמרט נתן העדפות למקורביו במכרז למכירת הבנק. "גורם משפטי כינה את הפרשה החמורה בתולדות המדינה", אמר. "כמעט איש לא ניסה לעצור את השחיתות אף על פי שעשרות אנשים היו מעורבים בזה וראו מה אני עובר באופן אישי".

דורנר: חרדה מעיקור רשויות האכיפה

זליכה הציג בפני הנוכחים את עיקרי תוכניתו למלחמה בשחיתות. "התוכנית שגיבשתי באה למנוע מגורמים שונים לחשוב שהכסף הציבורי הוא שלהם", אמר. הוא קרא לחזק את בית המשפט העליון, להגדיל את מספר הפרקליטים בשירות המדינה ולהגדיל את מספר השוטרים, זאת כדי ליצור הרתעה אמיתית נוכח מה שהוא מכנה "טרור השחיתות שמאיים על כולנו". "המלחמה בשחיתות חשובה יותר מהמלחמה בתאונות הדרכים", קבע.

השופטת בדימוס דליה דורנר, שהשתתפה אף היא בדיון, הביעה דאגה מתוכניותיו של שר המשפטים דניאל פרידמן. "אני חרדה מעיקורן של רשויות האכיפה, המשטרה הפרקליטות ובתי המשפט", אמרה דורנר. "אם הממשלה תשתלט על כל אלה יהיו לנו שופטים שהם 'מטעם', והממשלה לא תפחד מבג"ץ".

דורנר קראה לחברי הכנסת לא להתייאש, לזכור שהם מייצגים את הציבור ולהילחם נגד כל ניסיון לקעקע את רשויות אכיפת החוק. "אם תהיה מלחמה של הממשלה נגד בתי המשפט, בתי המשפט יפסידו", קבעה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?

מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים

משה כסיף |

שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.

הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי,  בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.

מדינה על הנייר, כיבוש במציאות

הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.

הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.

ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.