גיפט: להמשיך להתמגן מפני ירידות הדולר

הדולר בשפל של 5 שנים. ערן בסון משיב בראיון מצולם לשאלות: מה צפוי לנו בהמשך? האם פער הריביות השלילי בין ישראל לארה"ב גובה מחיר? ערן בסון, כלכלן בכיר בגיפט מספק תשובות
עפרה ברון |

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הוריד תוך פחות מחצי שנה את הריבית ב-1.25%. עם זאת, הדולר מסרב להתחזק והוא נסחר בימים אלו בשפל של 5 שנים.

לדבריו של ערן בסון, כלכלן ראשי בבית ההשקעות גיפט המתמחה במט"ח, "הריבית היא פקטור משמעותי אך לא פקטור יחיד, כאשר להשפעה של ירידת הדולר בעולם הכרעה מכרעת. השפעה נוספת על המגמה נובעת מחוסנו של המשק הישראלי: נתוני הצמיחה המרשימים, הירידה בשיעורי האבטלה, הירידה ביחס חוב תוצר והעודף במאזן התשלומים. כל אלו הם רק חלק מהגורמים שמובילים לאטרקטיביות שהולכת וגוברת של המשק הישראלי אשר גוררת כניסה של הון זר לישראל ומובילה לירידה בשער הדולר.

בנוגע לריבית חודש מרץ, בניגוד להערכות הרווחות בשוק, בסון סבור כי למרות שכל הנתונים הכלכליים מתאימים להורדת ריבית ולמרות "שהנגיד צריך להוריד ריבית", הוא הפעם יפתיע וימתין עם הורדת הריבית לחודשים הבאים.

בסון מתייחס גם לפער הריביות השלילי שמצד אחד גובה מחיר כתוצאה מהירידה באטרקטיביות של האפיקים השקליים, ומאידך מוביל לעליה באטרקטיביות של אפיקי השקעה אחרים כמו נדל"ן או שוק המניות.

לאור ההפסדים הגדולים שנגרמו לקרנות חו"ל בשנה האחרונה עקב צניחת הדולר, בסון מתריע כי "משקיע שהולך ומשקיע בחו"ל צריך לקחת את הסיכון של שע"ח ולהתמגן. גם היום, למרות שאנו נמצאים בשער של 4.18 ולא בשער של 4.6, והסיכון נמוך יותר, הוא עדיין קיים ויש להשיך ולהתמגן מפני ירידות עתידיות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.