שוקי המטבעות: מחכים לטריגר כלכלי לחיזוק הדולר
בשבוע המסחר האחרון מצבו של הדולר האמריקני נותר רע, ונראה שכל מטבע נגדו נסחר פשוט שוחק אותו ללא רחמים. אולם אתמול (ג') נראה שהתמונה מתחילה להשתנות. דווקא העובדה שבחלקו הראשון של השבוע לא התפרסמו נתונים חשובים, היא זו שאפשרה לדולר לקחת קצת אוויר ולנסות להחזיר משהו מכבודו.
הדבר נראה כתנועה טכנית בלבד ויש צורך בטריגר כלכלי על מנת לספק דלק למהלך קצת יותר רציני.
היום (ד') צפוי להתפרסם בארה"ב אחד הנתונים החשובים של החודש, שיכול לשמש כטריגר התורן למהלך השבועי לו מחכים הסוחרים הפעילים. מדובר במדד המחירים לצרכן החודשי והשנתי בארה"ב. אלה ידועים גם בכינויים CPI Consumer Price Index. נתון זה מגיע ישירות מהלשכה לסטטיסטיקה של משרד העבודה האמריקני ומתפרסם קרוב ביותר לאמצע החודש, וביחס לפרסום של החודש הקודם. זהו מדד האינפלציה המרכזי ברוב מדינות העולם - הוא מודד את שינוי המחירים לצרכן של סל מוצרים המורכב מסחורות ושירותים חיוניים אותם צורך הצרכן הממוצע. הסל כולל פריטים כמו מזון, ביגוד, דיור, דלק, תחבורה, בריאות וכל שאר הסחורות ו/או השירותים אותם צורכים האנשים מדי יום. הפריטים מחולקים לשבע קטגוריות ולכל קטגוריה משקל משלה בהתאם לחשיבותה.
הצפי במקרה הנוכחי הינו לרעת הדולר. כל מספר שיתפרסם מתחת לצפי רק יגרום לסנטימנט שלילי חזק יותר ויכול להיות טריגר להמשך התחזקותם של האירופאים. אחרי הכול, כאשר מדד המחירים יורד ניתן להסיק מכך שישנה ירידה בלחץ האינפלציוני. מכאן נוטים להסיק בשווקים שהסיכוי להעלאת ריבית עתידית יורד, ואיתה עולה הסיכוי אף להורדה או לפחות להותירה ללא שינוי. בכל מקרה, 2 האופציות האחרונות אינן טובות לדולר, כי ריבית גבוהה מעודדת רכישת המטבע והיא הגורמת להתחזקותו.
מאידך, במידה ויפתיע המדד ויכה את התחזיות, יוכל הדולר האמריקני לצאת למהלך חד ואלים, במיוחד כנגד הדולר הקנדי, הפרנק השוויצרי והיין היפני. נגדם הוא נשחק מאוד בשבוע האחרון וכעת נמצאים באזור תמיכה.
הייתי מוסיף שכדאי לעקוב גם אחר התנהלותו של היין היפני כנגד הדולר. נראה שהשפעת ועידת ה-G7 התמתנה וכי בימים האחרונים נבלמה התחזקותו של היין היפני. התחזקות שהחלה בשבוע שעבר עם סיום הוועידה. שוב, בעזרת הטריגר המתאים, המדד שיפורסם מחר יוכל אוליי ללמד לאן נושבת הרוח.
גם מבחינה טכנית התמונה מאשרת את הסנטימנט השלילי לדולר האמריקני. לפחות עד לנקודת הזמן הנוכחית נראה, כי השוק עבר לעמדת המתנה בצפייה לתחילת זרימת נתונים. כזכור, כמו שהערכנו מזה זמן, פרץ ביום רביעי שעבר המסחר ביורו-דולר את רמת ה-1.3050 והאפיל עד לרמת ה-1.3190. התיקון שהגיע אחר כך נבלם באזור רמת 1.31 ונראה שהאירופאי הצליח לשמור על עוצמתו באופן יחסי. אולם ביומיים האחרונים, ניתן לראות בלימה במגמה. כאשר זה קורה, ישנו תמיד סיכוי לתנועת נגד.
למי שמחפש לדברים הללו אינדיקציה, ניתן לומר שפריצת רמת ה-1.32 ביורו-דולר תאשר את העובדה שהמגמה עודנה חזקה וסביר שיצא לדרך מהלך נאה עם יעד מחירים ברמת ה-1.33. שם שוכנת התנגדות שאיתה נצטרך אולי להתמודד בשבוע הבא בהתאם להתפתחויות. אולם, פריצת רמת ה-1.31 מטה תסמן בלימה זמנית במגמה וחזרה לרמת ה-1.29.
שוב, הכול בהתאם למדד המחירים שסביר כי ישמש כטריגר ויקבע את כיוון השוק להמשך השבוע.
עוד כמה מילים לגבי אופי המסחר במט"ח והסקירות השבועיות המפורסמות על ידי אחת לשבוע.
ידוע שהמסחר במט"ח הינו תנודתי ומהיר יותר ממסחר במניות. לעיתים הדבר מרתיע סוחרים מלפעול בשוק זה, אולם לפי דעתי הסיבה נעוצה בחוסר ידע שאותו ניתן לפתור בקלות. אחרי הכול עם הסיכון מגיע סיכוי ומי שעובד על פי אסטרטגיית מסחר ברורה ובדוקה מוצא כי שוק המט"ח מתגמל באופן שאין שני לו. בהקשר הזה, הסקירות פונות לכל הקוראים - אך במיוחד לסוחרים הפעילים. אותם סוחרים שפועלים על פי תנועות השוק ומבצעים לפחות עסקה אחת בשבוע. להם חשובה התמונה העדכנית להווה ולא בהכרח תחזיות עתידיות.
לכן, בגלל אופי השוק והמסחר, ההערכות והניתוחים יכולים ואמורים להשתנות משבוע לשבוע בהתאם לנתונים הכלכליים והתמונה הטכנית. הדבר אף רצוי, על מנת לשמור על גמישות ואפשרות להגיב מהר תוך חוסר קיבעון מחשבתי לכל התפתחות שלא תהיה. כדאי מאוד לשמור על "ראש פתוח", כי לרוב עסקאות במט"ח מוחזקות מספר ימים, לא יותר, לכן רצוי לא להיות נאמן רק לצד אחד של השוק, אלה לנוע בהתאם להתפתחויות ולנסות לנצל את ההזדמנויות שהשוק מספק.
*מאת רובי סלם, אנליסט בכיר ומרכז אסטרטגיות מסחר באפיקס מט"ח

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.