עליות בוול סטריט טבע עולה ב-2.35%

למרות דו"ח מאכזב של הרשות האמריקנית לאנרגיה יורדים היום מחירי הנפט ודוחפים את המדדים לעליות שערים. ארוטק מזנקת ב-11.9%, גילת עולה ב-1.16%, אודיוקודס מזנקת ב-5.25%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול-סטריט נסחרים לפי שעה בעליות שערים. דו"חות טובים מצד חברות טכנולוגיה מובילות, ומחירי נפט שיורדים זה היום השלישי ברציפות גורמים למשקיעים להתעלם מנתוני מאקרו מדאיגים ולשלוח את המדדים לעליות שערים.

מדד הנאסד"ק נסחר בעלייה של 0.64% לשער של 2,154 נקודות. מדד הדאו עולה בשיעור של 0.58% לרמה של 10,574 נקודות.

מחירי הנפט שעלו ביום שישי האחרון למחירי שיא של 67 דולר לחבית נרגעים קצת השבוע. מאז יום שני רושמים המחירים ירידות שערים קלות. התחושה בחלק מבתי ההשקעות הינה כי זהו השקט לפני הסערה הבאה שתשלח את הזהב השחור להסחר במחירים אף גבוהים מאלו של היום. הנפט נסחר סביב רמות מחירים של 64.5 דולר.

ככל הנראה התיקון של היום במחירי הנפט הוא תיקון טכני בלבד. הנתונים שפורסמו מוקדם יותר על ידי הלשכה האמריקנית לאנגיה לא היו מרגיעים והצביעו על ירידה מדאיגה במלאי הבנזין.

מאקרו אמריקני

נתון חשוב שהתפרסם היום הינו מדד המחירים ליצרן. המדד הראה עלייה של 1% בניגוד לצפי לעלייה של 0.5%. מחירי הליבה עלו ב-0.4% בניגוד לצפי לעלייה של 0.1%. העלייה הבלתי צפוייה מגיעה בעקבות הזינוק במחירי האנרגיה. הנתונים שהתפרסמו מדאיגים מאוד את הסוחרים ומעידים על לחץ אינפלציוני גבוהה מזה שציפו האנליסטים.

היום התפרסם הדו"ח השבועי של הרשות האמריקנית לאנרגיה. הדו"ח הצביעה על צניחה חדה ב-5 מיליון חביות המביאה את מלאי הדלק לרמות מדאיגות. מלאי הנפט הגולמי עלה בשיעור נמוך בהרבה מהמצופה. ברחוב ציפו לעלייה של 1.25 מיליון חביות ואילו בפועל עלה המלאי ב-300 אלף בלבד

אמריקניות במרכז

היולט פאקרד (HPQ) מזנקת היום ב-10.34%. החברה דיווחה אמש על שיפור בתוצאות הרבעון הפיסקאלי. הרווח על בסיס GAAP של HP הגיע ברבעון החולף ל-36 סנט למניה (כולל הטבת מס של 3 סנט למניה), בעוד בשווקים צפו לה רווח של 31 סנט למניה בלבד. גם ההכנסות עקפו תחזיות והסתכמו ב-20.8 מיליארד דולר. לרבעון הפיסקאלי הרביעי חוזה כעת HP רווח של 44-47 סנט למניה, לעומת האנליסטים שחוזים לה 43 סנט למניה בלבד.

אפלייד מטיריאלס (AMAT), עולה היום ב-6.7%. החברה הציגה אמש לאחר הסגירה דו"חות מרשימים. על אף שענקית ציוד השבבים דיווחה על צניחה חדה של 50% ברווחי הרבעון הפיסקלאי השלישי ל-370 מיליון דולר או 23 סנט למניה, עדיין הצליחה לעקוף את הקונצנזוס בשווקים לרווח של 14 סנט למניה בלבד.

ישראליות במרכז

ארוטק שהתרסקה ביומיים האחרונים במעל 20% לאחר פרסום דו"חות רבעוניים מאכזבים והורדת צפיות לכניסה לרווחיות מגיעה היום עם קצת חדשות טובות. החברה הודיעה כי על חוזה חדש של 10 מיליון דולר למחלקת ההדמייה ואבטחה שלה. מניות החברה מזנקות ב-11.9%.

מאינד זינקה מאז תחילת השבוע בלמעלה מ-8%, בניגוד למגמה בשוק ובמחזורים גבוהים. מניותיה של ספקית הבילינג נסחרות בעליה של 3.15%.

אמ-סיסטמס חטפה אתמול הורדת ההמלצה על ידי דויטשה בנק ל"החזק". אמש צנחה המניה ב-4.2%, בעקבות ההמלצה המאכזבת, לאחר שבתחילת השבוע נגעה בשיא של כ-5 שנים בגובה 26.8 דולר. היום נסחרת המניה בעלייה של 1.7%.

דלתא גליל נהנתה ביומיים החולפים מסנטימנט חיובי במיוחד, זאת מאז הודעתה על מכירת אחזקת קרן שרה לי בחברה (23%) בלמעלה מ-27 מיליון דולר. מניית החברה עולה היום ב-6.72%.

מניות ענקית הפרמצטביקה טבע עולות היום בשיעור של 2.35%. אתמול הודיעה החברה על אישור סופי של ה-FDA לתרופה נגד דכאון.

טופ אימג' הודיעה היום על חוזה חדש עם חברה גרמנית. חברת Festo AG & Co. KG בחרה ליישם את פתרונות מוצר ה- eFLOW אצלה. טופ אימג' נסחרת לפני שעה בעליה של 1.61%.

גילת פרסמה מוקדם יותר הודעה על חוזה חדש. החברה חתמה על הסכם עם חברת המדייה VST. בגילת לא ציינו את גודל החוזה. מניות החברה מגיבות בעלייה של 1.16%.

אודיוקודס מזנקת היום ב-5.25%. המנייה שמדשדשת כבר למעלה משלושה שבועות לאחר נפילה רציפה של שבועיים עולה היום במחזור גבוהה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.