סייברטראק
צילום: אתר טסלה

הסייברטראק של טסלה מתעכב - ייצא לשוק בשנה הבאה

אלון מאסק דוחה שוב את הטנדר החשמלי של טסלה; פורד מובילה בתחום הטנדרים - יהיה קשה להיצמד אליה, למרות שהסייברטראק נראה רכב מעולם אחר
מערכת ביזפורטל |

ייצור הסייברטראק של טסלה  TESLA INC יתעכב שוב. החברה אומנם הבטיחה בעבר שב-2022 הרכב כבר יהיה בייצור המוני, אבל, צפויה דחייה של כחצי שנה-שנה. הסייברטראק הוא סוג של טנדר, אבל בעיצוב מהפכני שמזכיר סוג של טנק ואפילו חללית. מעבר לכך, הוא צפוי לכלול אלמנטים משופרים ביחס לטנדרים אחרים בשוק. 

טסלה מובילה את שוק הרכבים החשמליים, אבל דווקא בתחום הטנדרים החשמליים, החברות המסורתיות עקפו אותה. פורד, ג'נרל מוטורס וריביאן הן הבולטות שהשיקו או הכריזו על השקה של הטנדרים החשמליים, ויש נוספות. הסיניות גם חזק בתמונה.

זה קצת מפתיע, כי אלון מאסק יודע לקרוא את המפה והוא ער לביקושים העצומים בארה"ב לטנדרים. ובכל זאת, נראה שפורד עשויה לזכות בהובלה בשוק זה. מאסק אמר לפני כחצי שנה: "תמיד יש סיכוי מסויים שהסייברטראק ייכשל. גם בגלל המראה המיוחד אך שונה". מאסק הוסיף שהוא לא ישנה את העיצוב - של טרפז מתכת ענק, ואמר שגם אם העיצוב ייכשל, לא אכפת לו, כי הוא אוהב את העיצוב הנוכחי - "בכנות, תמיד יש סיכוי כלשהו שסייברטראק ייכשל. בגלל שהוא כל כך שונה מכל דבר אחר שהיה לפניו. לא אכפת לי. אני אוהב אותו כל כך אפילו אם אחרים לא אוהבים אותו. טנדרים אחרים נראים כמו העתקים של אותו דבר, אבל סייברטראק ייראה כאילו יוצר ע"י חוצנים מהעתיד"

ואי אפשר לסיים בלי להזכיר את אירוע ההשקה של הסייברטראק בסוף 2019. על הבמה מול אלפי צופים בהשקה ומיליונים של צופים ב-TV מאסק ביקש מהמעצב הראשי של טסלה, פרנץ פון הולצהאוזן, לנסות לרסק את חלונות הרכב. פון הולצהאוזן זרק כדור מתכת על אחד החלונות, מה שגרם לו להתנפץ, להפתעת מאסק. אבל מאסק זה מאסק, הוא יצא מהתקרית כמו גדול ובשבוע אחד קיבלה טסלה הזמנות ל-250 אלף רכבי סייברטראק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.