סייברטראק
צילום: אתר טסלה

הסייברטראק של טסלה מתעכב - ייצא לשוק בשנה הבאה

אלון מאסק דוחה שוב את הטנדר החשמלי של טסלה; פורד מובילה בתחום הטנדרים - יהיה קשה להיצמד אליה, למרות שהסייברטראק נראה רכב מעולם אחר
מערכת ביזפורטל |

ייצור הסייברטראק של טסלה  TESLA INC יתעכב שוב. החברה אומנם הבטיחה בעבר שב-2022 הרכב כבר יהיה בייצור המוני, אבל, צפויה דחייה של כחצי שנה-שנה. הסייברטראק הוא סוג של טנדר, אבל בעיצוב מהפכני שמזכיר סוג של טנק ואפילו חללית. מעבר לכך, הוא צפוי לכלול אלמנטים משופרים ביחס לטנדרים אחרים בשוק. 

טסלה מובילה את שוק הרכבים החשמליים, אבל דווקא בתחום הטנדרים החשמליים, החברות המסורתיות עקפו אותה. פורד, ג'נרל מוטורס וריביאן הן הבולטות שהשיקו או הכריזו על השקה של הטנדרים החשמליים, ויש נוספות. הסיניות גם חזק בתמונה.

זה קצת מפתיע, כי אלון מאסק יודע לקרוא את המפה והוא ער לביקושים העצומים בארה"ב לטנדרים. ובכל זאת, נראה שפורד עשויה לזכות בהובלה בשוק זה. מאסק אמר לפני כחצי שנה: "תמיד יש סיכוי מסויים שהסייברטראק ייכשל. גם בגלל המראה המיוחד אך שונה". מאסק הוסיף שהוא לא ישנה את העיצוב - של טרפז מתכת ענק, ואמר שגם אם העיצוב ייכשל, לא אכפת לו, כי הוא אוהב את העיצוב הנוכחי - "בכנות, תמיד יש סיכוי כלשהו שסייברטראק ייכשל. בגלל שהוא כל כך שונה מכל דבר אחר שהיה לפניו. לא אכפת לי. אני אוהב אותו כל כך אפילו אם אחרים לא אוהבים אותו. טנדרים אחרים נראים כמו העתקים של אותו דבר, אבל סייברטראק ייראה כאילו יוצר ע"י חוצנים מהעתיד"

ואי אפשר לסיים בלי להזכיר את אירוע ההשקה של הסייברטראק בסוף 2019. על הבמה מול אלפי צופים בהשקה ומיליונים של צופים ב-TV מאסק ביקש מהמעצב הראשי של טסלה, פרנץ פון הולצהאוזן, לנסות לרסק את חלונות הרכב. פון הולצהאוזן זרק כדור מתכת על אחד החלונות, מה שגרם לו להתנפץ, להפתעת מאסק. אבל מאסק זה מאסק, הוא יצא מהתקרית כמו גדול ובשבוע אחד קיבלה טסלה הזמנות ל-250 אלף רכבי סייברטראק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.