קורקינטים
צילום: דאלי

המכס מתאפס - האם מחיר הקורקינטים יירד?

60 אלף קורקינטים נמכרים בשנה - רואים את זה בכבישים בעיקר בת"א; מה המחירים של קורקינטים ולמה לא בטוח שהמחיר יירד בעקבות הורדת המכסים?  

חיים בן הקון | (5)

בשורה גדולה בשוק הקורקינטים - קורקינטים חשמליים יהיו פטורים ממכס לפחות לשנים הבאות. על פניו, מדובר במהלך שיכול להוזיל מחירים ולשפר את הנגישות לכלי התחבורה המאוד פופולרי. אבל, האם היבואנים באמת יגלגלו את ההטבה הזו לצרכנים?  

הרפורמה שנשכחה – וכמה היא עלתה לנו

ב-2022 הכריזה הממשלה על תוכנית להוזלת יוקר המחיה, שכללה הסרת מכסים על שורת מוצרים, כולל קורקינטים חשמליים. התוכנית אושרה, נרשמה בתקנות, אבל כשהגיע הזמן ליישם אותה – היא
פשוט נתקעה. הסיבה הרשמית? "תקלה" שלא אפשרה לתקן את הצו. שלוש שנים תמימות שבהן הציבור שילם מכס מיותר של 7% על כל קורקינט, בתקופה שבה כלי התחבורה האישיים האלה הפכו לאמצעי תחבורה חיוני לעשרות אלפי ישראלים בערים הגדולות.  

לפי נתוני רשות המסים, ב-2024 יובאו לישראל מעל 60 אלף קורקינטים חשמליים בשווי כולל של 24 מיליון דולר - כ-400 דולר לקורקינט (עלות הייבוא , לא עלות לצרכן שהיא בממוצע פי 2-3 מהמחיר הזה). המשמעות היא שהמדינה גבתה כ-1.7 מיליון דולר במכס על קורקינטים. עבור
הצרכן, זה מתורגם לתוספת של כ-150-200 שקל לקורקינט. נניח שהמחיר הממוצע לצרכן הוא 1,000 דולר - 3,600 שקלים, זה יכול היה להיות - 3,400 (המכס הוא 7% על המחיר שמוערך ב-400 דולר, כ-30 דולר, אך בפועל יש יבואנים רבים שמגלגלים את "מכפיל העלות" כדי להגיע למחיר גם על
עלות המכס) 

מחירי קורקינטים בישראל – כמה אנחנו משלמים?

בדקנו את מחירי הקורקינטים החשמליים בישראל. קורקינט חשמלי בסיסי, כמו דגם Xiaomi Mi Electric Scooter Essential, נמכר בישראל
בטווח של 1,200-1,500 ש"ח. דגמים בינוניים, כמו Ninebot KickScooter Max G30, עולים בין 2,500 ל-3,500 ש"ח, בעוד דגמים מתקדמים יותר, כמו Inokim OXO או Dualtron Thunder, יכולים להגיע ל-6,000 עד 12,000 ש"ח, תלוי בתוספות כמו סוללה משודרגת או בולמי זעזועים מתקדמים.  


למה ההוזלה לא מובטחת?

בשוק תחרותי, פטור ממכס אמור להוריד מחירים, אבל בישראל התמונה מורכבת יותר. אין מנגנון שמחייב יבואנים או משווקים לגלגל את ההטבה לצרכנים. בשנים האחרונות נרשמה עלייה
חדה בביקוש לקורקינטים חשמליים, במיוחד בערים כמו תל אביב וירושלים, שבהן הם הפכו לאמצעי תחבורה חיוני. במקביל, מחירי הדגמים היוקרתיים עלו ושולי הרווח של היבואנים התרחבו. במצב כזה, הפטור ממכס עלול פשוט להיבלע ברווחים של היבואנים, בלי שינוי ממשי בתג המחיר.  


הסיבה העיקרית היא שוק קטן וסוג של תיאום מחירי מאחורי הקלעים. ברגע שהמכס יירד יהיה מעניין לראות אם יהיה גוף שיוריד מחירים, אם לא - אז השוק בעצם מתיישר להגדלת הרווחים בלי להעביר את הטבה לצרכן.


קורקינטים - פתרון תחבורתי 

הקורקינטים אומנם מפריעים ומקשיים על נהגי הרכבים, במיוחד בתל אביב, אבל הם פתרון לרבבות אנשים. אלמלא הקורקינטים, המצב בכבישים היה גרוע עוד יותר.
הם מקצרים זמני נסיעה, מפחיתים את העומס על התחבורה הציבורית, ותורמים להפחתת פליטות מזהמות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    המוכרים ימכרו במחיר הגבוה ביותר שהם יכולים!!! (ל"ת)
    הטבת המס תלך כולה לכיס שלהם 15/05/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 15/05/2025 09:07
    הגב לתגובה זו
    גם אם ישלמו להם כסף כדי שימכרו לצרכנים זה יעלה כמה שיותר !! הצרכן הישראלי אוהב מאוד לשלם! כי הוא לא פראייר הוא מלך הפראיירים! ראו נדלן רכבים סופרים ומה לא.... גובה המחיר כתגובה הטמטום
  • 3.
    בשורה רעה מאוד עוד הרוגים והולכי רגל פצועים מהשטן הזה (ל"ת)
    אנונימי 15/05/2025 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 15/05/2025 08:09
    הגב לתגובה זו
    רק מהדוחות שם על נסיעה פרועה אפשר להשיג את אותם 7% אבודים
  • 1.
    לרון 15/05/2025 07:46
    הגב לתגובה זו
    במדינה פצפונת בה כל אחד לבדו במכונית עדיף מנקודת ראיה צנטרליסטית ברור!מבחינת הצפיפות מובן!קורקינט!