טראמפ ושי מדברים (דאלי)
טראמפ ושי מדברים (דאלי)

שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים

ממשלת סין הודיעה על הטלת מגבלות על חמש חברות אמריקאיות הקשורות ל-Hanwha Ocean, אחת מחברות בניית הספינות הגדולות מדרום קוריאה. ההודעה פורסמה על ידי משרד המסחר הסיני, כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ נגד התעשייה הימית הסינית

רן קידר | (2)

ממשלת סין הודיעה על הטלת מגבלות על חמש חברות אמריקאיות הקשורות ל-Hanwha Ocean, אחת מחברות בניית הספינות הגדולות מדרום קוריאה. ההודעה פורסמה על ידי משרד המסחר הסיני, כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ נגד התעשייה הימית הסינית. המהלך מעמיק את השסע הכלכלי בין שתי המעצמות. הסנקציות כוללות איסור על גופים ואנשים סיניים לקיים פעילות עסקית עם החברות הללו, מה שמבודד אותן משוק סין - השוק הגדול בעולם בתחום הספנות והלוגיסטיקה.

החברות הנפגעות מהסנקציות

החברות כוללות את Hanwha Shipping LLC, Hanwha Philly Shipyard Inc., Hanwha Ocean USA International LLC, Hanwha Shipping Holdings LLC ו-HS USA Holdings Corp. משרד המסחר הסיני האשים את החברות בשיתוף פעולה עם וושינגטון בחקירה נגד התעשייה הימית הסינית, וטען כי הן תורמות לפגיעה ביכולות הטכנולוגיות והאסטרטגיות של סין. החברות הללו, שממוקמות בעיקר בארה"ב, מעורבות בפרויקטים כמו בניית ספינות צבאיות ומסחריות, והסנקציות עלולות להקשות עליהן לגייס השקעות או לספק שירותים בשוק הסיני, שמהווה כ-30% מהמסחר הימי העולמי.

הרקע: חקירת Section 301

ברקע עומדת חקירת Section 301 שמנהל נציג הסחר האמריקאי (USTR) נגד הענף הימי הסיני. בייג'ין רואה בחקירה פגיעה ביכולות הטכנולוגיות והאסטרטגיות של המדינה. החקירה בוחנת האם סין מסבסדת את תעשיית הספנות שלה, מה שנותן לה יתרון תחרותי על פני יצרניות מערביות. משרד התחבורה הסיני הודיע על חקירה פנימית לבחינת השפעת המהלכים האמריקאים, והזהיר מצעדי תגובה נוספים, כולל הגבלות על חברות זרות. כחלק מהתגובה, סין הטילה דמי נמל מוגברים על ספינות אמריקאיות: 400 עד 1,120 יואן לטון, עם מגבלה של חמש נסיעות בשנה, וחסימת כניסה במקרה של אי-תשלום, כתגובה לדמי הנמל האמריקאיים של 50 דולר לטון על ספינות סיניות.

העימות התגבר על רקע איומי טראמפ להטיל מכסים של 100% על מוצרים מסין, בתגובה להגבלות סיניות על יצוא חומרים רגישים כמו מינרלים נדירים, שהם חיוניים לתעשיות ההיי-טק והביטחון. האיומים קבעו דדליין של 1 בנובמבר להסכם, אחרת יוטלו המכסים. בתגובה, נכנסו לתוקף מגבלות על אוניות אמריקאיות בנמלים סיניים, מהלך שמעורר דאגה בענף השיט והלוגיסטיקה. חברות כמו Cosco ו-OOIL צפויות לספוג הפסדים מדמי הנמל האמריקאיים, בעוד התגובה הסינית פוגעת בספנות אמריקאיות.

כ-80% מהמסחר העולמי מבוצע באמצעות ספנות, וכל שיבוש בשרשרת האספקה משפיע על מחירי סחורות, זמני אספקה ותעשיות רבות, ממזון ועד שבבים. מומחים מזהירים כי העלייה בעלויות הנמלים עלולה להוסיף 10-15% למחירי היבוא מסין, מה שייצור לחץ אינפלציוני בשווקים. העימות עלול להשפיע על יחסי סין-קוריאה הדרומית, שכן Hanwha Ocean תלויה בשוק הסיני להזמנות, והסנקציות עלולות להאט את צמיחתה.

המהלך עלול לפגוע במאמצים של וושינגטון לחזק את תעשיית בניית הספינות המקומית. Hanwha Ocean רכשה את Hanwha Philly Shipyard, המספנה האמריקאית, והייתה מעורבת במיזמים להעברת טכנולוגיה וידע לארה"ב, כדי לחזק את העצמאות בתחום. הרכישה, שהושלמה ב-2024, נועדה לסייע בבניית ספינות צבאיות עבור הצי האמריקאי.


מניית Hanwha Ocean ירדה ב-8% במסחר בבורסת סיאול, הירידה המשמעותית ביותר מזה חודשיים. דוברים של החברה בסיאול ובארה"ב סירבו להגיב, אך אנליסטים מעריכים כי ההשפעה על ההכנסות תהיה משמעותית, בהתחשב בכך שסין מהווה כ-20% מההזמנות של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"




תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 15/10/2025 19:44
    הגב לתגובה זו
    הקפיטליזם קורס לתוך עצמו
  • 1.
    רוני ברברוני 14/10/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
    למי יש יותר גדול
ביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמןביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמן

פתיחה שלילית לדצמבר: ירידות בשווקים וירידה חדה בביטקוין

המסחר בשווקים נפתח בירידות אחרי נובמבר חיובי, כשהמשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו בארה"ב והעלאת ריבית אפשרית ביפן; הביטקוין צונח בחדות, מניות הטכנולוגיה תחת לחץ 



צוות גלובל |
נושאים בכתבה ביטקוין חוזים

חודש דצמבר נפתח באווירה שלילית בשוקי ההון. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים בשיעור של עד 0.8%, והביטקוין צונח כמעט ב-6% לרמה של מתחת ל-86 אלף דולר. הירידות בשווקים מגיעות לאחר רצף עליות, כאשר המשקיעים נוקטים בגישה זהירה על רקע נתונים מאקרו כלכליים שצפויים להתפרסם השבוע, ומול חששות ממהלך מוניטרי אפשרי מצד הבנק המרכזי ביפן.

ומה צפוי בבורסה בת"א? היום בבורסה: הכיוון של מניות הביטוח, דוח חלש למיטרוניקס ועל ההנפקות החדשות

השווקים ירדו או יעלו בשנה הקרובה? בואו לשמוע את מומחי ההשקעות מדברים על הכיוון של המניות, ענפים נבחרים, מניות מומלצות בוועידה של ביזפורטל - להרשמה

בארה"ב, המשקיעים ממתינים לגל נתונים שיכלול בין השאר את מכירות סייבר מאנדיי, מדדי תעסוקה פרטיים, ונתונים מהפד' על כיוון התעשייה ופעילות המשק. הפד' יחליט באמצע דצמבר על הרייבת כאשר מרבית ההערכות ממשיכות להניח קיצוץ ריבית נוסף, שלישי ברציפות, נוכח היחלשות מסוימת בשוק העבודה.

עיני השוק נשואות  לשאלה מי יחליף את ג'רום פאוול בתפקיד יו"ר הבנק המרכזי. קווין האסט, יועץ כלכלי בכיר בבית הלבן, רומז שההכרזה על המועמד תגיע בקרוב. טראמפ אמר שכבר יש לו מועמד. .

אילון מאסק (X)אילון מאסק (X)

"לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון

מניית טסלה נחלשת: איך זה קשור לחזון של מאסק לאחד בין טסלה, SpaceX  ו-xAI



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

מניית טסלה Tesla 0.84%  בירידה של כ-1.4% במסחר המוקדם. מתחילת השנה המניה בעלייה של 7% וכ-25% ב-12 החודשים האחרונים. הירידה הנוכחית מגיעה אחרי שבוע מסחר חיובי במיוחד, שבמהלכו עלתה המניה בכ-10% במהלך שבוע מקוצר.

ולמה המניה יורדת? ראשית, כל השוק יורד, שנית - נתונים שפורסמו בסוף השבוע. שלוש יצרניות רכב חשמלי מובילות מסין - לי אוטו, ניאו ו-XPeng, דיווחו על מסירה כוללת של 106,184 רכבים בנובמבר. מדובר בעלייה שנתית של כ-6% בלבד, הקצב האיטי ביותר השנה. סין מהווה את השוק המרכזי לרכבים חשמליים, וטסלה, שלא מפרסמת נתונים חודשיים, מסרה לפי הערכות כ-464 אלף רכבים במדינה עד סוף אוקטובר, ירידה של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במקביל, ראיון שפורסם ביום ראשון ברשת X, בו צפה קהל של כ-19 מיליון איש, משך תשומת לב מיוחדת. מאסק דיבר על התלכדות בין טסלה, SpaceX וחברת הבינה המלאכותית xAI שבבעלותו. לדבריו, הלוויינים של SpaceX עשויים להפעיל בעתיד את הרובוטים והרכבים האוטונומיים ש-Tesla מתכננת לייצר, בעזרת בינה מלאכותית מבית xAI.

מדובר באמירה שיכולה לעורר עניין אצל משקיעים שנמשכים לחזון של מאסק, אך גם להרתיע כאלה שמעדיפים לראות את טסלה מתמקדת בעסקי הליבה שלה ובעיקר את מאסק מתמקד בטסלה. נדגיש שהצבעה לא מחייבת שאושרה לאחרונה בקרב בעלי המניות של טסלה תומכת באפשרות שהחברה תשקיע ב-xAI, אך נכון לעכשיו אין לכך תוקף מחייב מבחינת הדירקטוריון.

מאסק נשאל גם מדוע הוא כה נמשך לאות X - הוא הרי עומד בראש SpaceX, xAI ורשת X (לשעבר טוויטר). תשובתו הייתה: "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" כשהוא צוחק. לדבריו, כבר ב-1999 חיפש שם לדומיין בן אות אחת, ו-X ייצגה בעיניו גם צומת וגם מרכז פיננסי. לדבריו, ב-SpaceX המשמעות היא "exploration" - חקר. בטסלה עצמה אין אות X בשם, אך יש את הדגם Model X.

מאסק רואה את שלושת העולמות הללו - רכבים, חלל ובינה מלאכותית כמערכת אקולוגית אחת, מה שעשוי להשפיע גם על דרך קבלת ההחלטות בטסלה בעתיד.