נסטלה. קרדיט: רשתות חברתיות
נסטלה. קרדיט: רשתות חברתיות

נסטלה מפטרת 16 אלף עובדים ומזנקת מעל 7%

ענקית מוצרי הצריכה השוויצרית נסטלה (Nestlé) הודיעה על מהלך דרמטי לצמצום כוח האדם, במסגרתו יפוטרו כ-16 אלף עובדים, כ-6% מכוח העבודה הגלובלי של החברה; במהלך שייפרס על פני השנתיים הקרובות, הקיצוצים יכללו כ-12 אלף משרות בתפקידים משרדיים, והיתר בשטח

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה נסטלה

ענקית מוצרי הצריכה השוויצרית נסטלה Nestle N -0.57%   הודיעה על מהלך דרמטי לצמצום כוח האדם, במסגרתו יפוטרו כ-16 אלף עובדים, כ-6% מכוח העבודה הגלובלי של החברה. במהלך שייפרס על פני השנתיים הקרובות, הקיצוצים יכללו כ-12 אלף משרות בתפקידים משרדיים, והיתר בשטח. 

זהו המהלך המרכזי הראשון של המנכ"ל החדש, פיליפ נברטיל, שנכנס לתפקידו לאחר סיום סוער של כהונת המנכ"ל הקודם, לורן פרייקס, שסולק בספטמבר בעקבות מערכת יחסים שנויה במחלוקת עם עובדת. רק שבועיים לאחר מכן, גם יו"ר הדירקטוריון פול בולקה הוחלף מוקדם מהצפוי, בלחץ של משקיעים מוסדיים.

הקיצוצים הם חלק מתוכנית רחבת היקף שנושאת את השם "Fuel for Growth", שמטרתה לחסוך לחברה 3 מיליארד פרנקים (כ-3.14 מיליארד דולר) עד סוף 2027. מדובר בהאצה של תוכנית קודמת שחזתה חיסכון של 2.5 מיליארד פרנקים בלבד. נברטיל מבקש להאיץ את יישום תוכנית ההבראה, תוך מיקוד בפעילויות הרווחיות ביותר של הקבוצה וצמצום "עסקים מפסידים", כלשונו. 

בתגובה, השוק הגיב בחיוב ומניית נסטלה קפצה ב-7.2% במסחר בבורסת ציריך מיד לאחר ההודעה.

סימנים ראשונים להתאוששות משנה קשה 

לצד המהלך הארגוני, דיווחה נסטלה על צמיחה אורגנית של 4.3% ברבעון השלישי, מעל לציפיות האנליסטים. בנוסף, נתון הצמיחה הפנימית הריאלית (RIG) חזר לטריטוריה חיובית לראשונה זה תקופה, עם עלייה של 1.5%. הגורמים המרכזיים לשיפור: השקעות ייעודיות במותגי ליבה כמו קיטקט, נספרסו ונסקפה, וביצועים טובים יותר בשווקים מערביים. 

עם זאת, פעילות החברה בסין המשיכה לדשדש והפחיתה את הצמיחה האורגנית ב-0.8% ואת ה־RIG ב-0.4%. החברה ציינה כי הנהלה חדשה כבר מונתה בסין והיא "פועלת לממש את תוכנית השינוי".

2025 הייתה אחת השנים הטעונות בהיסטוריה של נסטלה. לשם ההשוואה, עבור השוויצרים נסטלה היא כמו טבע עבור הישראליים. בספטמבר הודח המנכ"ל לורן פרייקס בעקבות קשר רומנטי עם עובדת, אירוע שהוביל לסערה פנימית, ביקורת ציבורית וגל של לחצים מצד גופים מוסדיים. בעקבות כך, נאלץ גם היו"ר פול בולקה לפרוש מוקדם ממועדו, והוחלף על ידי פאבלו איסלה, לשעבר מנכ"ל אינדיטקס (בעלת זארה). 

שני הבכירים החדשים, נברטיל ואיסלה, נדרשים עתה לא רק לבצע מהלכים עסקיים מהירים, אלא גם להשיב את אמון השוק בממשל התאגידי של החברה. לפי אנליסטים בדויטשה בנק, "משקיעים ארוכי טווח ירצו לשמוע יותר ממנהיגות חדשה שעדיין אינה מוכרת לשוק".

קיראו עוד ב"גלובל"

נברטיל, שהוביל בעבר את חטיבת נספרסו, הבהיר כי הוא שואף "להאיץ את יישום התוכנית ליצירת ערך" תוך מיקוד בהקצאת משאבים קשוחה וניווט מהיר לעבר תחומי פעילות עם תשואה גבוהה. בין היתר, החברה צפויה לקדם צעדים למכירת חלקים מפעילות המים שלה, לבחון מחדש את תחום תוספי התזונה הלא רווחיים ואף לשקול מהלכים סביב ההחזקה שלה (20%) בלוריאל. 

נסטלה כבר הודיעה בינואר 2025 על שינוי ארגוני: חטיבת המים והמשקאות הפרימיום תהפוך ליחידה עצמאית (standalone) במסגרת הקבוצה. הכוונה היא לנתק אותה מהמבנה הארגוני הנוכחי, בין אם באמצעות מיזוג פנימי, רכישה חיצונית או שותפויות אסטרטגיות. לפני מספר חודשים היו דיווחים כי בנק רוטשילד מונה להיות יועץ למכירת החטיבה, וההערכה היא שהעסק כולו עשוי להיות מוערך ביותר מ־5 מיליארד אירו (כ‑5.4 מיליארד דולר), עם מותגים כמו פרייר וסאן פלגרינו. 

גם תחום התזונה (Nutrition) עובר בדיקה מחודשת בקבוצה. לפי מצגת של נסטלה לחברת המשקיעים, חטיבת התזונה (Nutrition & Health Science) מדווחת כמגזר עצמאי הכולל תחומי תזונה לתינוקות, תוספי תזונה ותמיסות מזון נוזליות ואבקות.

במילים אחרות, נסטלה משנה כיוון: פחות פיזור, יותר חידוד אסטרטגי. לפחות בטווח הקצר, המשקיעים תומכים, והצעד הראשון נראה לשוק חיובי, אך נדרשת הוכחת ביצוע מתמשכת כדי להשיב את המניה למסלול עלייה ארוך טווח, אחרי ירידה של כ-40% מהשיא ב־2021.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בקרוב במגזר הציבורי בישראל (ל"ת)
    אנונימי 16/10/2025 12:32
    הגב לתגובה זו
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

מודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיותמודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיות

לאחר ירידה במכירות, טסלה משיקה מודל 3 מוזל באירופה

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על קצת מעל 49,100 דולר. ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה.

הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ – נתון שנועד לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.

המכירות באירופה דועכות 

למרות הרענון בדגמים והורדות המחירים, נתוני נובמבר מצביעים על ירידות חדות: בצרפת יש צניחה של 58% ברישומי טסלה לעומת השנה שעברה, בדנמרק רואים ירידה של 49%, ו-Model Y נופל למקום 23 בלבד. עם זאת, ישנה גם נקודת אור, היות ומכירות Model 3 דווקא עלו ב-29% בדנמרק. 

חולשת המכירות ב-Model Y, שנחשב לאחד הדגמים המשפיעים ביותר של החברה באירופה, מעוררת דאגה בקרב משקיעים, במיוחד על רקע התחזקות BYD ושלל דגמים סיניים זולים שמציפים את היבשת.