עליבאבא משרד
צילום: טוויטר

ההשקעה של עליבאבא ב-AI מתחילה להניב פירות

קבוצת עליבאבא מדווחת כי השקעה האדירה שלה בטכנולוגיות בינה מלאכותית כבר הגיעה לנקודת איזון, עם עלייה דו-ספרתית בתשואה על פרסום, חודשים ספורים בלבד לאחר תחילת היישום; במקביל, החברה והמתחרות שלה פותחות את חג הרווקים בפריסה של חמישה שבועות, עם סבסודים בהיקף מיליארדים והסתמכות גוברת על טכנולוגיה לשיפור חוויית הקנייה

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה עליבאבא

האסטרטגיה ארוכת הטווח של ענקית הסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא, Alibaba 0.56%  להשקיע סכומי עתק בבינה מלאכותית מקבלת חותמת ראשונה של הצלחה, בתזמון מצוין, בדיוק לקראת פתיחת חג הקניות הגדול ביותר בעולם, “יום הרווקים” הסיני. סגן נשיא החברה, קאיפו ג’אנג, אמר לכתבים כי פעילות ה-AI בתחום המסחר האלקטרוני של החברה כבר נמצאת בשלב שבו ההכנסות מאזנות את ההשקעה.

לדבריו, תוצאות ראשוניות של ניסויי השקה הצביעו על עלייה של 12% בתשואה על הוצאות פרסום, נדיר מאוד לראות שינוי דו־ספרתי בבדיקות מסוג זה,” אמר ג’אנג, והוסיף כי הוא צופה השפעה חיובית ומשמעותית על היקף הסחורה הכולל (GMV) של החברה במהלך חג הרווקים השנה.

החברה הודיעה מוקדם יותר השנה כי תגדיל את השקעותיה בבינה מלאכותית ובתשתיות ענן לסכום עתק של 380 מיליארד יואן (53 מיליארד דולר) בשלוש השנים הקרובות,  אחת ההשקעות הגדולות בעולם בתחום. ההימור הזה מגיע בתקופה בה אנליסטים ומשקיעים הביעו ספקות באשר ליכולת של חברות טכנולוגיה להפוך את ההוצאות הכבדות על AI לרווחים אמיתיים בטווח קצר.

חג רווקים התארך, תוך סבסוד מסיבי

במקביל לחשיפת נתוני ה-AI, השיקה עליבאבא, יחד עם JD.com JD.com 0.54%   את הארכת תקופת המכירות של חג הרווקים הסיני, שתגדל השנה לשיא חסר תקדים של חמישה שבועות, מהלך שנועד לעודד צריכה בתקופה של חולשה כלכלית ממושכת בסין. האירוע יימשך עד ה-11 בנובמבר, תאריך החג המסורתי, וילווה במבצעים עמוקים, קמפיינים טכנולוגיים וסבסודים רחבי היקף.

כחלק מהמאמץ לעורר את השוק, עליבאבא הכריזה על השקעה של 50 מיליארד יואן (כ-7 מיליארד דולר) בסבסוד לקוחות, בעיקר חברי מועדון 88VIP, שהם בעלי ההוצאה הגבוהה ביותר בפלטפורמות החברה. כבר בשעה הראשונה לפתיחת המכירות, יותר מ-35 מותגים, בהם Nike, L'Oréal וענקיות סיניות כמו Anta ו-Proya, חצו רף של כ-14 מיליארד דולר במכירות.

המערכת החדשה של Alibaba משלבת טכנולוגיות בינה מלאכותית במנועי חיפוש ובהמלצות מוצרים, ומאפשרת התאמה אישית מתקדמת של חוויית הרכישה. השילוב הזה נועד להגדיל את שיעור ההקלקות (CTR) בכ-10% ולשפר את שיעור ההמרות. בנוסף, החברה משקיעה רבות בפתרונות “מדידה וירטואלית” מתקדמים, המאפשרים ללקוחות להתנסות בפריטים בצורה מדויקת יותר, עוד לפני הרכישה בפועל. 

תחום נוסף שמקבל השנה תשומת לב מיוחדת הוא “Instant Retail”, משלוחים תוך שעה בלבד. Alibaba ו-JD.com השקיעו מיליארדים בהרחבת רשתות הלוגיסטיקה שלהן כדי למשוך קונים לערוצי המשלוחים המהירים, שצומחים בקצב מהיר יותר מהמסחר האלקטרוני הרגיל.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות פתיחת עונת הקניות מוקדם מהרגיל, הסנטימנט הצרכני בסין נותר מתון. נתוני “שבוע הזהב” האחרון הצביעו על עלייה בתיירות אך ירידה בהוצאות, תמרור אזהרה לקראת חג הרווקים. JD.com ו־ByteDance (באמצעות אפליקציית Douyin, האחות הסינית של TikTok) פתחו את הקמפיינים מוקדם, במטרה לנצל את המומנטום ולהתחרות על לב הצרכנים באמצעות מבצעים אגרסיביים, כולל מכירות במחירי הפסד על מוצרים נבחרים. 

יונגמינג וו, מנכ"ל עליבאבא, מדגיש כי החברה נמצאת בעיצומה של "הזדמנות היסטורית כפולה": לבנות פלטפורמת טכנולוגיה מתקדמת מבוססת בינה מלאכותית וענן, ולפתח פלטפורמת צרכנות מקיפה שתשמש מיליוני משתמשים מדי יום. “אנחנו נמצאים בעיצומו של פרק יזמי חדש בתולדות החברה,” אמר. “יש לנו את המשאבים הפיננסיים, התזרים והמומנטום העסקי הדרוש כדי להוביל את השינוי הזה בקנה מידה עולמי.”

האנליסטים מעריכים כי גם אם הצריכה הכוללת לא תזנק השנה באופן חד, שילוב בין בינה מלאכותית, סבסוד רחב היקף ופריסת מבצעים ארוכה יעניק לעליבאבא יתרון משמעותי על פני מתחרותיה. בסיכומו של דבר, חג הרווקים של 2025 אינו עוד אירוע מכירות ממוקד של יום אחד, אלא מתקפה מסחרית וטכנולוגית רב־שכבתית. אם התחזיות יתממשו, ההימור של עליבאבא על הבינה המלאכותית עשוי להתברר לא רק כהצלחה מסחרית מקומית, אלא גם כמודל עולמי חדש לשילוב AI בחוויית הצרכן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 16/10/2025 20:26
    הגב לתגובה זו
    הרי כל חברות הפרסום משתמשות באלגוריתמים חכמים בשביל לאפטם את הגשת הפרסומות. ההשקעה בAI משמעותה לאמן מודל גנרי LLM ואת זה עליבאבא לא תחזיר מפרסום אלא משימוש B2B בו או מכניסות לqwen כפורטל
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

נטפליקס
צילום: יחצ

עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס, למי היא טובה ?

עסקת הענק שבמסגרתה נטפליקס רוכשת את וורנר ברדרס מטלטלת את תעשיית המדיה, מציפה הזדמנויות לצד חסמים רגולטוריים ומשפיעה באופן שונה על מניות החברות ועל שוק האג"ח של וורנר; ניתוח מאת משה מאיר, מזרחי טפחות

משה מאיר |


עסקת הרכישה של חברת המדיה והסטרימינג המובילה בעולם את חברת האולפנים המיתולוגית וורנר ברדרס, תמורת כ 83 מיליארד דולר (כולל חוב), בעסקה המשלבת מניות ומזומן, צפויה לערער את שוק המדיה והסטרימינג העולמי. 

 מצד ההזדמנויות, נטפליקס תקבל גישה ישירה לתוכן אייקוני ועשיר מאוד של אולפנים, ספריות, סרטים, סדרות ופלטפורמת התכנים של HBO. מאגר התוכן העצום, עוצמת המו"מ מול הספקים, הזכויות, וההפצה בקנה מידה גלובלי, כל אלה יקשו מאוד להתחרות מול נטפליקס, מבחינת גודל ועומק, כאחד. 

 מצד הסיכונים, המיזוג יוצר קונסולידציה עצומה, עם שליטה באולפנים, הפצה וסטרימינג. כבר עתה נשמעות טענות על חשש ממונופול. הדבר עלול להוביל להתנגדות רגולטורית בארה"ב ובאירופה ואולי גם ביחס לזכויות בינלאומיות, מה שעלול לעכב, להתנות או אפילו לחסום חלק מהמיזוג בפועל. 


 מעבר להזדמנויות והסיכונים כאמור, לעסקה השפעה על ניירות הערך של שתי החברות.


השפעה שלילית על מניות


את ההשפעה החיובית המידית על מנית וורנר ברדס ראינו ביום שישי האחרון, כשזו זינקה בכ 6.5% לרמה של 26$ למניה, מדביקה בכך את הפער מהמחיר הנקוב בהצעת הרכישה שעומד על 27.75$ למניה.

 מנגד, ירדה מנית נטפליקס במסחר בכ 3%. מה שביטא חוסר וודאות של המשקיעים לגבי ערך המניה בטווח הזמן הקצר בינוני.