חיסכון פנסיה השקעה
צילום: Towfiqu barbhuiya on Unsplash
הטבה לעשירים

האוצר חקר ומצא - קרנות השתלמות זה מוצר מנצח...לעשירים

האוצר (בצדק) מעוניין להפחית את הטבות המס על קרנות השתלמות; דוח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר חושף את האופי הרגרסיבי של הטבות המס בקרנות ההשתלמות; 71% מההטבה מגיעה לשלושת העשירונים העליונים; עובד בעשירון העליון צפוי ליהנות מ-173 אלף שקל לאורך חייו, לעומת 1,100 שקל בלבד לעובד בעשירון התחתון

עוזי גרסטמן | (21)
נושאים בכתבה קרן השתלמות

הטבות המס בקרנות ההשתלמות, שעלותן למדינה הגיעה ב-2024 ל-10.7 מיליארד שקל (וצפויה להגיע ל-11.5-12 מיליארד ב-2025), מועילות בעיקר לעשירים ומעמיקות את אי השוויון בישראל. כך עולה מניתוח מדיניות מקיף שפרסם היום אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בהובלת הכלכלנים כפיר בץ, מורן משה חנציס ודור סרברניק.

הנתונים חושפים תמונה מטרידה: בעוד ש-83% מהעובדים בעשירון העליון מפקידים לקרן השתלמות ונהנים מהטבות המס הנלוות, רק 9% מהעובדים בעשירון התחתון זוכים להטבה זו. "מדובר למעשה בהטבה נלווית לשכר, אשר אינה נגישה לכלל העובדים במשק", מציינים מחברי הדוח, ומוסיפים כי "מטבע הדברים, היות ומדובר בהטבה נלווית לשכר, ניתן לזהות קבוצות מאוגדות של עובדים הנהנים מהאפשרות לנהל קרן השתלמות כחלק מתנאי ההעסקה הקולקטיביים".

העבודה המחקרית הזו אולי מלמדת על כוונת האוצר להכשיר את הקרקע למסות את קרנות ההשתלמות. באופן מוצהר אין קשר בין המחקר הזה ובין העבודה השוטפת על התקציב, אבל המסקנות שלה מאוד משרתות את האוצר שמעוניין למסות את הקרנות שהן מקלט מס כולל - אין מס באף אחד משלבי הקרן - לא בהפקדה, לא בחיסכון ולא במשיכה. יש הטבות מס ויש אפס מס על הרווחים ומסתבר שמיש נהנה מכך הם העשירונים העליונים. 

  

מהשתלמות מקצועית למכשיר חיסכון כללי

קרנות ההשתלמות הוקמו בתחילת שנות ה-60 במטרה מוגדרת וברורה: לסייע לעובדי הוראה במימון השתלמויות מקצועיות ושנות שבתון. המטרה הייתה לאפשר למורים לצאת לשנת חופש ללא תשלום, במהלכה יוכלו לעבור הכשרות מקצועיות וריענון למניעת שחיקה מקצועית. אולם בתחילת שנות ה-80 חל מהפך דרמטי - בוטלו המגבלות על המשיכה מהקרנות, והן הפכו בפועל לאפיק חיסכון כללי, נזיל ופטור ממס, ללא ייעוד ייחודי.

נכסי קרנות ההשתלמות מגיעים לכ-420 מיליארד שקל, והם מהווים כ-22% מסך נכסי החיסכון (בניכוי חיסכון פנסיוני) של משקי הבית בישראל. ההפקדות השנתיות נטו עומדות על כ-13 מיליארד שקל בממוצע, מה שהופך את הקרנות למוצר מרכזי ונפוץ בשוק ההון הישראלי.

מבנה ההטבה כולל שלושה רכיבים מרכזיים: פטור ממס הכנסה והפרשות לביטוח לאומי על הפקדות המעסיק (בגובה שיעור המס השולי של העובד), פטור ממס רווחי הון בעת שינוי הרכב הנכסים (דחיית מס), ופטור ממס רווחי הון של 25% על הרווחים הריאליים שנצברו בקרן לאחר שש שנות צבירה.

הפערים המדהימים: פי 157 בהטבה בין עשיר לעני

הניתוח שערכו החוקרים מבוסס על סקרי הוצאות משקי הבית של הלמ"ס, ומגלה פערים עצומים בנגישות להטבה ובהיקפה. "גובה ההטבה השנתית הממוצעת בהפקדה בעשירון העליון, כ-6.2 אלף שקל, גבוה ביותר מפי 5 מהעשירון החמישי, כ-1.1 אלף שקל, בעוד שבעשירון התחתון ההטבה הינה זניחה", מפרטים החוקרים.

קיראו עוד ב"חיסכון ארוך טווח"

כאשר בוחנים את ההטבה המצטברת לאורך החיים, הפערים מחריפים עוד יותר. עובד בעשירון העליון צפוי ליהנות מהטבה מצטברת מהוונת של כ-173 אלף שקל לאורך 36 שנות חיסכון - פי 5 מעובד בעשירון החמישי ופי 157 מעובד בעשירון התחתון, שיזכה ל-1,100 שקל בלבד. "נתון זה ממחיש את האופי הלא-שוויוני של ההטבה", מדגישים מחברי הדוח.

הניתוח לפי מגזרים חושף פערים נוספים: 56% מהיהודים שאינם חרדים מפקידים לקרן השתלמות, לעומת 26% בלבד במגזר החרדי ו-18% במגזר הערבי. מנקודת מבט של ענפי כלכלה, בענף אספקת החשמל והגז 86% מהעובדים מפקידים לקרן, בעוד שבענף האירוח והאוכל השיעור עומד על 16% בלבד.

התמריץ ההפוך: ככל שאתה עשיר יותר, המדינה מסבסדת יותר

ממצא מדאיג במיוחד שעולה מהדוח הוא שמבנה ההטבה יוצר תמריץ הפוך לחיסכון. "בעשירונים הנמוכים, ההטבה (הסבסוד הציבורי) מהווה רק כחמישית מההפקדות המצטברות, ואילו בעשירונים העליונים שיעור ההטבה מגיע למעל מחצית מההפקדות, כך שהתמריץ לחיסכון עבורם גבוה יותר", מסבירים החוקרים.

במילים אחרות, המדינה מסבסדת יותר מ-50% מהחיסכון של העשירים בקרנות ההשתלמות, בעוד שלעניים היא מסבסדת רק 20%. "אפקטיביות ההטבה כתמריץ לחיסכון הולכת וגדלה דווקא ככל שההכנסה גבוהה יותר, בין היתר בשל מבנה המס השולי ומימוש מלא של כלל מרכיבי ההטבה", מציינים החוקרים.

הסיבה לכך נעוצה במבנה הרגרסיבי של ההטבה: היא נקבעת לפי המס השולי של בעל הקרן. עובד בעשירון גבוה, שמשלם מס שולי של 47% או 50%, מקבל הטבה גבוהה בהתאם. לעומתו, עובד בעשירון נמוך, שכלל אינו מגיע לסף מס הכנסה, נהנה בעיקר מהפטור על דמי ביטוח לאומי - הטבה קטנה בהרבה.

השוואה בינלאומית: ישראל חריגה בנדיבותה

בבחינה של למעלה מ-20 מכשירי חיסכון מוטבים במס ב-10 מדינות OECD, שערך הארגון בדוחות על חיסכון משקי בית, נמצא כי רובם המוחלט של המכשירים אינם מקנים הטבת מס בשלב ההפקדה, אלא רק בשלב ההחזקה והמשיכה. "חשבונות חיסכון בארה"ב וקנדה המקנים הטבות מס לצרכי השכלה או פיתוח מקצועי, בדומה לייעודן המקורי של קרן השתלמות, מקנים את עיקר הטבת המס בשלב המשיכה וההחזקה", מציינים החוקרים.

הטבת המס בקרנות ההשתלמות היא השלישית בגודלה בישראל, אחרי הטבות המס בחיסכון הפנסיוני (36% מסך ההטבות) ונקודות הזיכוי בגין ילדים (19%). היא גדולה יותר מההטבות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון (7%) ומהפטור ממס שבח על דירת מגורים (6%).

הפתרון: הפחתת תקרת ההכנסה המזכה

החוקרים בחנו שלוש חלופות לצמצום ההטבה: הפחתת תקרת השכר החודשי המוכר להטבות מס ב-25%, ביטול הטבת המס על רווחי הון, והגבלת הטבת מס רווחי הון לשש שנים בלבד. הסימולציות מראות שהפחתת התקרה היא הצעד האפקטיבי ביותר.

"הפחתת תקרת ההטבה בעלת ההשפעה הפרוגרסיבית המשמעותית מבין הצעדים שנבחנו", קובעים החוקרים. "העשירונים הנמוכים (1 עד 5) כמעט ואינם מושפעים משינוי המדיניות. היקף הצמצום של ההטבה עולה עם עשירון הכנסה כך שבעשירון 7 ההטבה המצטברת מצטמצמת בכ-15 אלף שקל, וכמעט פי 3 מכך בעשירון העליון - 43 אלף שקלים".

צעד זה צפוי להניב חיסכון תקציבי של 1.7 מיליארד שקל בשנה. ביטול מוחלט של קרנות ההשתלמות יחסוך למדינה 10.7 מיליארד שקל בשנה.

המלצת החוקרים: צמצום משמעותי או ביטול

"מומלץ לצמצם באופן משמעותי את הטבת המס בקרנות ההשתלמות, עם עדיפות להפחתת תקרת ההכנסה המזכה בהפקדה", ממליצים החוקרים. "צעד זה יאפשר הפחתה של שיעורי המס באופן שקוף יותר, ובמסגרת זו גם יאפשר לשפר את פרוגרסיביות מערכת המס".

החוקרים מוסיפים: "לחלופין צעד זה יכול לשמש לצמצום של החוב הציבורי או לקידום הוצאה ציבורית תומכת צמיחה ורווחה. יתרה מכך, ככל שקיים צורך בעידוד ממשלתי לחיסכון של משקי הבית לטווח בינוני, עדיפה החלפתן של הקרנות בכלי אחר, שוויוני ונגיש לאוכלוסייה באופן רוחבי".

הם מדגישים כי הספרות הכלכלית מצביעה על כך שצמצום ההטבה לא יפגע משמעותית בהיקף החיסכון הכולל. "ממצאי הספרות הכלכלית מצביעים כי גם אם צמצום ההטבה יגרור ירידה בחלק הוולונטרי של החיסכון בקרנות השתלמות, ההשפעה העיקרית הצפויה היא שינוי בתמהיל החיסכון, קרי הסטה לאפיקי חיסכון אחרים, ולא ירידה משמעותית בהיקף החיסכון הכולל של משקי הבית", מסבירים החוקרים בהסתמך על מחקרים בינלאומיים מובילים.

הדוח מסכם: "נוכח הריכוזיות הגבוהה של ההטבה, העלות התקציבית המשמעותית, התרחקותה מהמטרה המקורית והערכה לגבי השפעה נמוכה של ההטבה על היקף החיסכון של הפרטים, מומלץ לצמצם באופן משמעותי את הטבת המס בקרנות ההשתלמות".

הממצאים מעוררים שאלות קשות על סדרי העדיפויות התקציביים של המדינה: האם נכון להמשיך ולסבסד את החיסכון של העשירים בעשרות מיליארדי שקלים, בזמן שמחצית מהעובדים במשק כמעט ואינם נהנים מההטבה? התשובה של אגף הכלכלן הראשי ברורה - הגיע הזמן לשינוי.


תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    אנונימי 15/10/2025 19:41
    הגב לתגובה זו
    המדינה הכי יקרה בעולם מוצר אחד פטור ממס גם את זה אתם רוצים לקחת
  • 20.
    אנונימי 15/10/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
    זה בדרך כלל כאלה שגם לא מגיעים לספ המס או משלמים מס נמוך גם ככה.אז למצוץ עוד את הדם לנשלמי המיסים
  • 19.
    שי 15/10/2025 19:19
    הגב לתגובה זו
    למה לא רשמתם שהעשירונים שמקבלים את ההטבה הזו אלו העשירונים שמשלמים 90% ממס הכנסה במדינהלמה לא כתבתם שהמטרה היא לתת הטבות לעשירונים התחתונים שהם למעשה החרדים שלא עובדים
  • 18.
    אנונימי 15/10/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
    כל החוקים והתקנות זה בשבילםשהעחו את המינימום לתשלום לביטוח לאומי למובטלים החה שקט. בטח למסות מה זה שונה ממס בורסה.
  • 17.
    איזה עשירים זה הטבה גם לעובדים הפשוטים (ל"ת)
    אנונימי 15/10/2025 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 15/10/2025 18:36
    הגב לתגובה זו
    על איזה עשירים אתה מדבר ...אנחנו אנשי מעמד הביניים בקושי גומרים את החודש...שייקחו מס ירושה מהשירים האמיתיים מס על פנסיה תקציבית מעל 30 אלף ועוד מיסים על העשירים באמת. ולא על מעמד הביניים שנאנק תחת ההוצאות הכבדות שמדינה היקרה בעולם עושקת אותו.
  • 15.
    כנראה שרוב המסובסדים גם עושים צבא (ל"ת)
    גולדנקנופף רוצה את הסיבסוד לעצמו 15/10/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    מ מס מסי מסים 15/10/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    אז אם המדינה מחפשת את האזרח בסכום כזה..זה אבד עלינו הכלח המדינה גמורה שאלוהים יעזור לנו
  • 13.
    שמוליק 15/10/2025 18:16
    הגב לתגובה זו
    מה כואב לכםמי שמקבל קרנות השתלמות זה אנשים שמשלמים מס גבוה על השכר שלהם ולא גנבי קיצבאות למינהם
  • 12.
    למה ביזפורטל למה לא יקרה חברי הכנסת לא יתנו לזה לקרות! (ל"ת)
    אלמוג 15/10/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 15/10/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
    העשירונים הנמוכים לא משלמים בכלל אז ממה המדינה מתנהלת
  • 10.
    עוזי עוזי מה יהיה אתה יודע טוב מאוד שזה לא יקרה אז למה להעלות את זה שוב (ל"ת)
    אלמוג 15/10/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 15/10/2025 18:08
    הגב לתגובה זו
    היא מעודדת חיסכון בינוני וארוך טווח
  • 8.
    נומה 15/10/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
    לאן הגענו מי שעובד יותר תורם יותר והעשירים איזה עשיר מרוויח 15 ברוטו
  • 7.
    אתם רוצים למסות את קרן ההשתלמות בשם שיוויון תותרו על מס הכנסה באותו שיעור (ל"ת)
    אנונימי 15/10/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 15/10/2025 17:48
    הגב לתגובה זו
    חחח תמיד תהיתי מה השמאל השולט במדיה פה ימציא אחרי גמר המלחמה והחזרת השבויים כדי לתקוף את ביבי וממשלתו והנה הסיסמא החדשה שהממשלה תומכת ומעשירה רק את העשירים אבל לא נאמר בכתבה שהעשירים הם למעשה השמאלנים בעצמם ששורצים בצפון תל אביב והרצליה פיתוח איזה אירוניה מיזרח תיכונית
  • 5.
    בעל קרן השתלמות 15/10/2025 17:47
    הגב לתגובה זו
    אז למה שלא תחייבו הפקדה לקרן השתלמות לכולם בדיוק כמו בפנסיות!אגב מראש העשירונים העליונים גם ככה משלמים את הרוב המוחלט של המיסים במדינה והשירונים התחתונים כלל לא משלמים מיסים או משלמים מעט מאוד
  • 4.
    אנונימי 15/10/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
    ככה זה הטבת מס זה למי שמשלם מסאם יבטלו את מדרגות המס ויקבעו שיעור אחיד ההטבה תהיה שויונית יותר אבל העשירונים הנמוכים הם אלו שייפגעוגם בהחזרי מס העשירונים העליונים מקבלים יותר זה גם לא הוגן
  • 3.
    Val 15/10/2025 17:41
    הגב לתגובה זו
    תקרת ההפקדה המוטבת לקרן השתלמות בשנת 2025 לשכירים היא 15712 שח. לכן העשירים כבר משלמים מס הכנסה בהפקדה מעל סכום זה וכאשר יפדו את הקרן ישלמו גם מס רווחי הון על הסכום העודף. כדאי לשים לב שסכום זה לא מתעדכן מזה כמה שנים וזאת השיטה גם למסמס את הפטור ממיסים.
  • 2.
    אנונימי 15/10/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    לא ברור שקיימים פערים הנובעים מגובה השכר ואיך רוצים ששיעור המפקידים בקרב האוכלוסיה החרדית והאוכלוסיה הערבית יהיה דומה למגזרים שבהם אנשים עובדים ומדווחים לרשויות המס
  • 1.
    אנונימי 15/10/2025 17:30
    הגב לתגובה זו
    הפטור מס הוא עד תקרה מסויימת עד 21 אלף בערך
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

"הפנסיה בישראל מהטובות בעולם" - על פי מדד מרסר הבינלאומי

דוח בינלאומי מציב את ישראל בין חמש המדינות המובילות בתחום הפנסיה, עם דירוג A - לצד הולנד, איסלנד, דנמרק וסינגפור; אמרנו לכם שהמצב טוב - הפתעה לחוסכים לפנסיה - מיליוני שקלים בפנסיה וקצבה מספקת

מנדי הניג |
נושאים בכתבה פנסיה

מערכת הפנסיה בישראל זכתה השנה לדירוג הגבוה ביותר במדד הפנסיה העולמי של Mercer‑CFA Institute (דירוג מרסר) ונכנסה לרשימת חמש המדינות היחידות בעולם עם דירוג A. מדובר בהישג משמעותי עבור ישראל. המשמעות, על רגל אחת היא שהישראלים חוסכים הרבה יחסית למקומות אחרים בעולם, ששיעור הקצבה ביחס לשכר יחסית גבוה. זה יכול להישמע מפתיע, אבל ניתחנו את זה לפני מספר חודשים והתברר לנו שאכן מצב הפנסיה בארץ הוא בסה"כ טוב מאוד - הפתעה לחוסכים לפנסיה - מיליוני שקלים בפנסיה וקצבה מספקת.

הסיבות לכך הן בעיקר חיסכון גבוה על פי חוק מזה 16 שנה. אגב, השאלה שצריכה להישאל היא האם החיסכון הוא לא גבוה מדי, במיוחד כש"החיים השוטפים" קשים כלכלית - כלומר, למה לחסוך לפנסיה כל כך הרבה, אם עכשיו קשה לנו כלכלית. נחסוך פחות ולפחות יהיה עכשיו טוב. אבל חוק זה חוק, ההפרשות וההפקדות של המעסיק והעובד מגיעים על פי חוק לקרוב ל-20% מהשכר של העובד.


כך או אחרת, המדד של מרסר, אשר בחן 52 מערכות פנסיה ברחבי העולם, מדרג אותן לפי שלושה מרכיבים עיקריים:

רמת ההכנסה הפנסיונית הצפויה ביחס לשכר הממוצע

הערכת היכולת של המערכת לעמוד בהתחייבויות הפנסיוניות לאורך זמן

רמת השקיפות, האמינות, הפיקוח והמבנה המשפטי של המערכת

גם סינגפור הצטרפה למועדון המצומצם

הולנד ממשיכה להוביל את הדירוג העולמי במקום הראשון, עם מערכת פנסיה מהוותיקות והמשוכללות בעולם. אחריה איסלנד ודנמרק, שגם בהן קיימת מדיניות פנסיה ציבורית נדיבה בשילוב קרנות פרטיות מתוחכמות. סינגפור, שנכנסה לראשונה לרשימת ה־A, עשתה קפיצה מרשימה, ממערכת מדורגת C ב-2009 בזכות שינויים מבניים, חובת חיסכון נרחבת ושיפור השקיפות הציבורית.

החשש: ניצול פוליטי של כספי הפנסיה

אחת מהאזהרות המרכזיות בדוח השנה נוגעת לניסיון של ממשלות בעולם להכווין את כספי הפנסיה למטרות לאומיות, לרבות השקעה בתשתיות, עידוד תעשיות מועדפות או רכישת חוב ממשלתי. לפי הדוח, כאשר החלטות השקעה מוכתבות משיקולים פוליטיים ולא מקצועיים, עשויות להיווצר עיוותים בהקצאת ההון, מה שפוגע בתשואות הפנסיוניות בטווח הארוך.

פרופ' דן וייס, ראש מרכז הראל לחקר שוק ההון בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, התייחס לנתוני מדד MERCER CFA Institute לשנת 2025 וציין כי "חוסנה של מערכת הפנסיה הישראלית נשמר גם בתקופת המלחמה, למרות העלייה ביחס החוב לתוצר GDP)) של מדינת ישראל, שהדוח מציע לשפרו. תוצאות המדד מבטאות הכרה בינלאומית בהישגיה של מערכת הפנסיה הישראלית, הנמנית על חמש מערכות הפנסיה המובילות. הדירוג משקף את חוסנה של המערכת בשלושת מרכיבי המדד - רמת הלימות גבוהה (היכולת לשלם לעמיתים את הפנסיה המגיעה להם), רמת קיימות גבוהה לאורך זמן ורמת הוגנות ומימשל תאגידי גבוהים. חשוב ליישם את ההמלצות לשיפור, וכן, לשקול להגדיל את האלוקציה להשקעות בתשתיות בישראל, בהתאם לשיקולים עסקיים".