ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

אמזון פיטרה מהנדס שמחה נגד עסקה עם ישראל

רן קידר | (11)
נושאים בכתבה אמזון


אמזון פיטרה את המהנדס הפלסטיני אחמד שח'רור, בן 29, בעקבות מחאה פומבית שערך נגד קשרי החברה עם ממשלת ישראל. שח'רור, שעבד בחטיבת Whole Foods של אמזון,פרסם הודעות במערכות פנימיות של החברה, בהן מתח ביקורת חריפה על מעורבותה של אמזון בפרויקט Nimbus, הסכם מסחרי שמספק שירותי מחשוב ענן לממשלת ישראל ולצה"ל.

לפי אמזון, הפיטורים נעשו בשל הפרת כללי ההתנהלות, כולל התבטאויות שלטענת החברה כללו איום, הפחדה או ניסיון לשבש את עבודת ההנהלה והעובדים. שח'רור אף הפגין פיזית מחוץ למטה החברה בסיאטל וחילק פליירים למי שעבר באזור.

דובר אמזון הבהיר כי החברה אינה סובלת שיח מאיים או הטרדות מכל סוג, וכי כל דיווח על התנהגות כזו נבדק לעומק. שח'רור, שצוטט בכתבות שונות, אמר: "אמזון אינה צופה מהצד, אנחנו משתתפים פעילים". 


כך או אחרת, חברת מיקרוסופט סבלה מהפגנות וביקורת גם של חלק מהעובדים על כך שהיא מספקת שירותים לצה"ל ובמיוחד ל-8200. בספו של דבר החברה נכנעה והפסיקה את הפרויקט הספציפי של אספקת שרתים ליחידת 8200. מיקרוסופט חוסמת את יחידת 8200 משירותי ענן ובינה מלאכותית - מערכת הביטחון מודאגת מהשלכות ארוכות טווח.


עם זאת, כעת, אחרי הפסקת הלחימה, סיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, נראה שההתייחסות לישראל תשתנה בהדרגה. איתות חשוב ראשון היה בקשר להשתתפות באירוויזיון. עד לפני שבוע היה סיכוי מאוד גבוה שלא יאשרו את השתתפות ישראל באירוויזיון וכעת האיום הזה הוסר. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    פוליטיקה לא באמזון יאללה הביתה רוצה לעבוד תעבוד רוצה לברבר עוף הביתה (ל"ת)
    עובד שמח 19/10/2025 23:18
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 19/10/2025 10:32
    הגב לתגובה זו
    הוא מחבל
  • 7.
    עובד מיקרוסופט 15/10/2025 18:35
    הגב לתגובה זו
    מלא עובדים ערבים. מלאאאכולם נגד ישראל. בערוצי החברה מלא תעמולה אנטי ישראלית
  • עכשיו אני מוכר את המניות שלהם (ל"ת)
    אנונימי 16/10/2025 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שמואל 15/10/2025 08:22
    הגב לתגובה זו
    האנטישמיים בין אם הם מוסלמים או ארופאים מטורללים לא נחים לשניה בטרוף השנאה שלהם לישראל וליהודים בלי קשר לשום מלחמה אלא מעצם היותם של ישראל ויהודים קיימים בעולם.
  • 5.
    אנונימי 15/10/2025 01:40
    הגב לתגובה זו
    המהנדס הפלסטיני איך בדיוק הוא פלסטיני אם לא קיים דבר כזה איפה זה בא לידי ביטוי על כתב משתמש בשטות המטומטמת הזאת ומנרמל את החרטא הזה. מה בדיוק הופך אותו לפלסטיני שהכתב החליט
  • 4.
    אנונימי 14/10/2025 21:30
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד. כך צריך לנהוג. לפטר כל מי שנגד שלום כולל
  • 3.
    הושע 14/10/2025 21:21
    הגב לתגובה זו
    הלקח המיידי שהמדינה צריכה להפיק הוא לייצר עצמאות מוחלטת של מערכת הביטחון מספקי חוץ בדגש על מחשוב וסייבר! הרבה יותר חשוב ממימון ישיבות ואופורטוניסטים!
  • 2.
    יובל 14/10/2025 20:58
    הגב לתגובה זו
    או שבאמת מועסקים מהנדסים ברשת הסופרמרקטים שרכשה החברה.
  • 1.
    אנונימי 14/10/2025 18:51
    הגב לתגובה זו
    מחבל
  • מחבל ואף גרוע מכך (ל"ת)
    משה חיפה 16/10/2025 16:44
    הגב לתגובה זו
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.