מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus

"מניית יונייטד איירליינס תזנק פי 3 תוך שנתיים"

האנליסט הבכיר שצופה מהפכה בענף התעופה; שוק הפרימיום מניע צמיחה, והמחסור במטוסים מעלה את המחירים

רן קידר |

תחזית דרמטית לענף התעופה: ג'ק וודרוף, מייסד קרן הגידור קנדלסטיק קפיטל ובוגר קרן סיטדל, מעריך שמניית יונייטד איירליינס תזנק פי 2.5 עד פי 3.5 בתוך 18-24 חודשים. התחזית האגרסיבית נחשפה בכנס ההשקעות היוקרתי של ג'יי.פי מורגן וקרן רובינהוד.

וודרוף טוען כי השוק טרם תמחר במלואו את השינויים המבניים העמוקים שעובר ענף התעופה. "המעבר למודל עסקי חדש, המתמקד בנוסעי פרימיום ובשירותי יוקרה, יוצר הזדמנות השקעה יוצאת דופן". לטענתו, חברות תעופה מסורתיות כמו יונייטד ודלתא נמצאות בעמדה אידיאלית לנצל את המגמה.

הגורם המרכזי לאופטימיות הוא הצמיחה המואצת בביקוש לטיסות פרימיום. נוסעים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה בוחרים יותר ויותר במחלקות עסקים ומחלקות ראשונות, גם בטיסות פנימיות קצרות. התופעה מאפשרת לחברות המסורתיות להעלות מחירים ולשפר את שולי הרווח, בעוד חברות הלואו-קוסט נאבקות להישאר רלוונטיות.

הדוח הרבעוני האחרון של יונייטד מציג תמונה מורכבת. ההכנסות הכוללות עלו ב-2.6% לעומת הרבעון המקביל - נמוך באחוז מהתחזיות. עם זאת, המגזרים האסטרטגיים מציגים ביצועים מרשימים: ההכנסות ממושבי פרימיום זינקו ב-6%, ותוכניות הנאמנות רשמו צמיחה של 9%.

החברה צופה רבעון רביעי חזק במיוחד עם שיא הכנסות חדש, מה שמחזק את הערכות וודרוף לגבי המשך מגמת הצמיחה. "המספרים הגולמיים אולי לא מרשימים, אבל המגמות הבסיסיות חזקות מאוד",

השקעות כבדות בחוויית הלקוח

יונייטד ומתחרותיה משקיעות מיליארדים בשדרוג מקיף: רכישת מטוסים חדישים, עיצוב מחדש של תאי הנוסעים, שיפור התפריטים ושדרוג מערכות הבידור. המטרה - למשוך את הנוסעים הרווחיים ביותר ולהצדיק מחירי פרימיום.

בניגוד חד, חברות הלואו-קוסט מוצאות עצמן בפינה. הן מתקשות להעלות מחירים, נאלצות להציע הנחות עמוקות, ומאבדות נתח שוק בקרב הנוסעים האיכותיים.

למרות האופטימיות, האתגרים רבים. סקוט קירבי, מנכ"ל יונייטד, הזהיר לאחרונה מפני מחסור חמור במטוסים חדשים. עיכובים באספקת מנועים, בעיות בשרשראות האספקה וסרבול רגולטורי מגבילים את יכולת החברות להרחיב את הקיבולת ולענות על הביקוש הגואה. עם זאת, המחסור במטוסים מייצר עודפי ביקוש על המושבים הקיימים ועליות מחירים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נוסף על כך, הסיכונים המסורתיים של הענף נותרו בעינם: תנודות במחירי הדלק, לחצי שכר מצד האיגודים המקצועיים, ואיומים גיאופוליטיים שעלולים לפגוע בתנועת הנוסעים הבינלאומית.

המניה נסחרת כיום סביב 104 דולר -המשקיעים ממתינים לראות האם החברה תצליח לתרגם את המגמות החיוביות לתוצאות עסקיות מוצקות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%

צוות גלובל |

במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף 0.34%  

נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.  


מניית קמטק קמטק 0.93%  מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12% 


סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%



מוקדם יותר היום: 

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.  

מפעל TSMC. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל TSMC. קרדיט: רשתות חברתיות

TSMC בלב מהפיכת ה-AI: מעלה את התחזיות במעל 30%

קפיצה של 41% בהכנסות ברבעון השלישי, רווח נקי שהכה את התחזיות במעל 12% ורווח נקי של כמעט 46%; כל אלה בנוסף להעלאת תחזית הכנסות של מעל 30% שמים את החברה בלב ליבן של השקעות הענק ב-AI

רן קידר |
נושאים בכתבה TSMC

ענקית ייצור השבבים הטייוואנית TSMC Taiwan Semiconductor . 2.96%   ממשיכה לרשום שיאים עסקיים ונמצאת בלב גל ההשקעות חסר התקדים בבינה המלאכותית. ברבעון השלישי של 2025 הציגה החברה הכנסות של 33.1 מיליארד דולר, קפיצה שנתית של כ-41%, ורווח נקי של 2.92 דולר למניה, גבוה ב-0.32 דולר מהתחזיות. שיעור הרווחיות הגולמית טיפס ל-59.5%, התפעולית ל-50.6% והנקייה ל-45.7%, נתונים חריגים גם בקני מידה של חברות שבבים מובילות.

התחזית לשנת 2025 עודכנה כלפי מעלה, והחברה צופה כעת צמיחה בהכנסות בטווח של כ-35%. במקביל, השקעות ההון שלה הוגדלו לפחות ל-40 מיליארד דולר, כחלק מתוכנית הרחבה גלובלית באזורים כמו אריזונה, יפן ואירופה.

שוק ריכוזי וטכנולוגיה ללא תחרות

TSMC, שפועלת בעיקר כיצרנית חוץ (foundry) עבור חברות כמו אנבידיה NVIDIA Corp. -0.11%  , אפל Apple 0.63%   ו-AMD Advanced Micro Devices 9.4%  , מחזיקה כיום בעמדת שליטה כמעט מונופוליסטית בייצור שבבים בטכנולוגיה של 3 ו-5 ננומטר, הדרושים למאיצים הגרפיים המניעים את רוב תשתיות הבינה המלאכותית בעולם. ברבעון האחרון, טכנולוגיית 3 ננומטר לבדה תרמה 23% מהכנסות ייצור השבבים של החברה, ו-5 ננומטר הוסיפו 37%. סך ההכנסות מטכנולוגיות מתקדמות (7 ננומטר ומטה) הגיע ל-74%, מספר שמעיד על תלות גבוהה בשוק הצומח של AI ו־HPC.

נתוני החברה ממחישים את מגמת ההתרכזות של הביקושים סביב הבינה המלאכותית. על פי נתוני הרבעון השני, תחום המחשוב עתיר הביצועים (HPC) היווה לא פחות מ-60% מהכנסות החברה, כמעט פי ארבעה מהחלק של סמארטפונים או IoT. בהקשר הזה, TSMC היא לא רק יצרנית אלא מהווה ממש את עמודי התווך של עידן ה-AI. 

כמעט כל שרשרת הערך התעשייתית נערכת כעת להיקפי הביקוש החריגים. כך למשל, ASML ההולנדית ASML Holding NV 2.71%  , שמספקת ל-TSMC ציוד לייצור שבבים בתדר אולטרה־סגול קיצוני (EUV), דיווחה על זינוק בביקושים למכונות הדגל שלה, בעיקר בגלל מה שהיא כינתה "ביקוש אקספוננציאלי מהגאות ב-AI". ככל שהשבבים הופכים מורכבים יותר, הציוד לייצורם הופך נדיר ויקר יותר, וכך הולכים וגדלים חסמי הכניסה הגבוהים לתעשייה ומעמיקים את הפער בין TSMC לבין כל מתחרה פוטנציאלית.