עופר חביב
צילום: freepik
TV

"חממה טכנולוגית שמייצרת עוד ועוד חברות - רצים למרחקים ארוכים"

עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן מסביר את המודל של הקמת חברות בנות, מה הפוטנציאל של כל אחת בתחומה, מי מהן מתוכננת להיות מונפקת בקרוב ובאיזה סיטואציה הוא יחליט לצאת שוב לגיוס - צפו בראיון המלא 
עדי ברזילי | (6)

אחרי עליות של כ-13% מתחילת השנה (והתשואה הפנומינאלית של כ-500% ב-12 החודשים האחרונים), עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן -1.93%  מגיב באולפן ביזפורטל לירידות החדות בימים האחרונים במניה, שהגיעו: "אנחנו יותר רצים למרחק ארוך יותר מאשר למרחקים קצרים ואני מקווה שזה יבוא לכדי ביטוי בשנים הקרובות".

הוא מספר על המודל העסקי של החברה והתכנון להקים עוד חברות בנות תחת מטריית הטכנולוגיה של אבוג'ן. צפו בראיון המלא:

"אבוג'ן זה בעצם האב טכנולוגי שמייצר עוד ועוד חברות" מסביר חביב את המודל העסקי של אבוג'ן שכבר הקימה 4 חברות בנות שפועלות בתחומי החקלאות, התעשייה והבריאות. חביב מתכנן להקים עוד חברות שישתמשו טכנולוגיה של חברת האם אבוג'ן ביצור של מוצרים בתחומים שונים בהם תזוהה דרישה. 

כרגע לאבוג'ן שתי חברות בת בתחום החקלאות: לביא ביו שמפתחת מיקרובים לשיפור יבול והגנה על הצמח מפני חרקים, סיגמנט שצומח בזכות התחזקות התחום האורגני; אגפלנוס שפועלת בנושא של כימיקלים בחקלאות, שוק של 60 מיליארד דולר בשנה, והיא מפתחת קוטלי עשבים שנדרשים בגידול התעשייתי. 

ושתי חברות בת בתחום הפארמה: ביומיקה שמתמקדת במיקורבים שקיימים במערכת העיכול לטיפול בבעיות רפואיות; קנוניק שמפתחת זני קנאביס רפואי חדשים ועשתה כותרות לאחרונה כשחתמה על שיתוף פעולה עם תיקון עולם.

חביב מתכנן לקנוניק עוד שיתופי פעולה כאלה גם עם חברות קנאביס גדולות בעולם בזכות היכולת הטכנולוגית של אבוג'ן "אנחנו יושבים על הגנטיקה. השקענו בתחום הזה עשרות מיליוני דולרים. את מה שיש לנו אין לחברות אחרות, לא בישראל ולא בעולם".

 

בחודשים האחרונים אבוג'ן גייסה 50 מיליון דולר ונכון לעכשיו חביב לא צופה צורך בגיוס נוסף לאבוג'ן עצמה אלא רק לחברות הבנות "נגייס רק במידה שהחברות בנות שלנו יגייסו לקראת הפיכתן לציבוריות או שאנחנו נחליט להשקיע בהן לקראת מהלך כזה". ההפיכה לציבוריות עומדת על הפרק כרגע ותלויה בעיקר בטיימינג של השוק והמומנטום בתחום בה כל חברת בת פועלת.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אזרח חרד 19/03/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    אני ממליץ להיכנס בגוגל להיסטוריה של גיוס כספים ע"י החברה ולעקוב אחר מכירת המוצרים שפיתחה. למיטוב ידיעתי בעבר המנכ"ל קיבל בנוס לא על הכנסות ממכירת מוצרים אלה עבור גיוס כספים!
  • 2.
    אנלייזר 19/03/2021 07:54
    הגב לתגובה זו
    מגייסים מיליונים, חברות בת רבות, ואין אף מוצר. בועה ביוטקית שסופה להתפוצץ.
  • 1.
    מחזיק באבוגן מאוד מרוצה ורוצה לראות אותה בחללל (ל"ת)
    נועםדבורה 18/03/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
  • באיזה שער נכנסת ומתי ? (ל"ת)
    שקל 18/03/2021 18:37
    הגב לתגובה זו
  • נועםדבורה 19/03/2021 07:39
    יפרץ ממשיכים ל 2340 ומשם ל3000 עם לא שער 1200 שם יבדק תחתית נוספת
  • כנל (ל"ת)
    דני 18/03/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.