בלעדי

היהלום שבכתר? זאת החברה שאלרון מושקעת בה, צמחה בקצב מטורף של 250% ב-2013 ורשומה בספרים באפס

השבוע כתבנו על החברות בפורטפוליו של אלרון - אך מתברר ששכחנו לספר לכם על החברה שגם אלרון לא מזכירה במצגת למשקיעים
תומר קורנפלד | (6)
נושאים בכתבה אלרון

בסוף השבוע האחרון פרסמנו כאן כתבה אודות החברות הפרטיות בהן מחזיקה חברת אלרון - אשר כמעט ולא מתומחרים במחיר המניה. בעקבות הכתבה - מספר משקיעים פנו למערכת Bizportal והפנו את תשומת ליבנו לחברה פרטית נוספת המוחזקת על ידי החברה - שצומחת בקצבים תלת ספרתיים, והנתון המפתיע - החברה רשומה בספריה של אלרון לפי שווי של 0.

החברה הפרטית פועלת בתחום הפרסום באינטרנט ונקראת פלאיימדיה (PLY-Media ). אלרון מחזיקה ב-20% ממניותיה בדילול מלא ולא חושפת כמעט פרטים אודות האחזקה שלה שבשנים האחרונות הופכת ליותר ויותר מהותית. במצגת המשקיעים של החברה - פלאיימדיה כלל אינה מוזכרת אך ייתכן שמדובר בחברה בעלת פוטנציאל של ממש.

אלרון, כאמור, מתייחסת לחברת פלאיימדיה בדיווחיה השוטפים בצורה זניחה. מהפרטים הפיננסיים שאלרון כן חשפה במסגרת הדוחות השנתיים ניתן לגלות כי החברה מפתחת ומספקת שירותי בורסת פרסום מקוון. מכירותיה בשנת 2012 הסתכמו ב-4 מיליון דולר ובשנת 2013 קפצו המכירות לכ-10 מיליון דולר. אלרון אינה מספקת נתונים מסודרים אודות הרווחיות של החברה - אך מהדוחות הכספיים השנתיים ניתן לגזור כי בשנת 2013 הרוויחה החברה 74,000 דולר.

ברשת האינטנרט לחברת פלאיימדיה ישנם אזכורים מועטים ביותר. אחת הכתבות שפורסמה ב-2013 מספרת שהחברה בחנה הנפקה בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-200 מיליון שקל. עם זאת, לעת עתה - הנפקה שכזו לא בוצעה ונראה שבחברה יודעים מדוע - הם מעדיפים ללכת לבורסה אחרת.

רקע

חברת פלאיימדיה הוקמה בשנת 2006 על ידי בן אנוש. המוצר המקורי שהחברה פיתחה היה שילוב של פרסומות על גבי סרטוני וידאו ברשת. לפני מספר שנים שינתה החברה את ייעודה והחברה הקימה בורסה בתחום הפרסום שבאמצעותה יתבצע הפרסום באינטרנט. החברה מספקת מגוון רחב של שירותים המתמקדים במוניטיזציה של תוכן מדיה עבור מפרסמים ושותפי תוכן.

אחת מהחברות שניתן להשוות את פליימדיה אליהן היא חברת מטומי שבשליטת הפרסומי אילן שילוח אשר ביצעה הנפקה בחודש שעבר בבורסת לונדון. חברת מטומי פיתחה מערכת להפצה דיגיטלית של מוצרים ברשת האינטרנט.

הדרך של מטומי לבורסה לא הייתה קלה ובחודש מארס האחרון החליטה לדחות את ההנפקה שלה בלונדון בעקבות תנאי השוק. על פי הערכות גם פלאיימדיה מכוונת לבורסת לונדון ועוקבת אחר החברה הישראלית. עם זאת, בשלב זה עדיין לא ידוע על כוונות קונקרטיות להנפיק את החברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כמה שווה פלאיימדיה?

חברת אלרון פרסמה לא מזמן את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה. רמז לביצועים של החברה הצומחת לא ניתן היה לקבל במסגרת הדוחות. עם זאת, ל-Bizportal נודע כי הצמיחה שאפיינה את החברה בשנת 2013 נמשכת אל תוך 2014 בצורה מואצת וגם בשנה הקרובה אמורה החברה לצמוח בקצב תלת ספרתי ואף יותר מכך (למעלה מ-100%) ולהציג מכירות של יותר מ-20 מיליון דולר.

גורם בכיר איתו שוחחנו העריך את השווי של החברה בכ-50-100 מיליון דולר. החלק של החברה עומד על כ-20% - דהיינו לפחות 10 מיליון דולר (כ-35-70 מיליון שקל). ככל שפלאיימדיה תצליח לצמוח גם בשנת 2014 - ניתן יהיה להעריך כי השווי של החברה יתקרב לרף העליון של ההערכות של אותו גורם.

מדוע אלרון לא מגדירה את פלאיימדיה כחברה מהותית? על השאלה הזאת קשה לענות, אך סביר להניח שזה ישתנה. אלרון השקיעה בחברה סכום של 2.5 מיליון דולר בשנת 2008 כשעוד הייתה סטארט אפ. מאחר והחברה רשומה בספרי החברה לפי שיטת השווי המאזני - מחקה החברה את השקעתה בחברה בעקבות ההפסדים שהיו בחברה. כאשר פלאימדיה תמחק את ההפסדים שרשמה ותייצר "ערך חיובי" עבור אלרון - ייתכן והשווי של החברה יחזור למאזני החברה.

חברת אלרון התמחתה לאורך השנים בתחום של מדעי החיים. הידע הנצבר בהנהלה של החברה בתחום זה אפשר לה לבצע השקעות נכונות ומימושים איכותיים (גיוון אימג'ינג, מדינגו ועוד). ההשקעה הצנועה שביצעה החברה בשנת 2008 בתחום האינטרנט הייתה מעט חריגה - אך נראה כי ההשקעה הינה מוצלחת, לפחות על הנייר ועשויה להציף לחברה ערך רב בשנים הקרובות. נשאלת רק השאלה מתי אלרון תספק למשקיעים מידע אודות ההשקעה שרשומה בספריה באפס אך שווה יותר - הרבה יותר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רון 16/08/2014 22:28
    הגב לתגובה זו
    רק שאלה של זמן עד שבן משה ינסה לתת הצעת רכש למניות אלרון במחירי מציאה.אחת החברות הכי אטרקטיביות בשוק
  • 4.
    אין ספק שאלרון שווה הרבה כסף (ל"ת)
    נוחי דנקנר 16/08/2014 19:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    במקסימום מדובר על 4% במחיר אלרון. זניח, לא מישם הפוטנצי (ל"ת)
    יוני אנלסיט 15/08/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה שמרוויחה 100 אלף$ שווה 100 מליון$ ?? (ל"ת)
    Aalo 15/08/2014 09:36
    הגב לתגובה זו
  • מובילאי 16/08/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    שווה לפחות מיליארד דולר
  • 1.
    האנליסט 15/08/2014 09:26
    הגב לתגובה זו
    גם אם הכותב צודק מדובר על תוספת של כ 40 מיליון ש"ח לשווי החברה כלומר כ 4% וזה כאשר מדובר על תחום עם תחרות אדירה ושווים נמוכים לאותן חברות כלומר לדעתי יהיה קשה מאוד להנפיק זאת במחירים שצוינו.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

דר אורן הרשקוביץ מנכל אנלייבקס, קרדיט אנלייבקסדר אורן הרשקוביץ מנכל אנלייבקס, קרדיט אנלייבקס

מנכ"ל אנלייבקס מנסה להרגיע את בעלי המניות, רומז על צורך במזומנים?

אחרי צניחה במניית אנלייבקס לאחר פרסום תוצאות הניסוי בטיפול באוסטיאוארתריטיס, המנכ"ל אורן הרשקוביץ יוצא למהלך הרגעה ומפרסם מכתב למשקיעים, בו הוא מדגיש את התמיכה שקיבלה החברה ממומחים ואנליסטים בכירים, מציג לוחות זמנים לניסוי הבא, ורומז על מגעים לגיוס או שותף אסטרטגי

תמיר חכמוף |

לאחר פרסום התוצאות מניסוי פאזה 2a בטיפול באוסטיאוארתריטיס של הברך, מניית אנלייבקס אנלייבקס 3.52%   צנחה ביותר מ-30%, והמנכ"ל אורן הרשקוביץ יוצא למהלך הרגעה. במכתב שפרסם היום לבעלי המניות, הרשקוביץ מתייחס ישירות לחשש בשוק: "לאחר שקיבלנו שיחות רבות ממשקיעים לאחר הכרזת הנתונים החיוביים של 3 החודשים, אנו רוצים לחזור ולהדגיש שאנו מאמינים שלמרות תנודות מחירי המניות האחרונות, הנתונים הקליניים ואימות המומחים ברורים. אנו מאמינים עוד כי Allocetra™ ממוצבת היטב להתקדם לקראת פיתוח בשלב האחרון ובסופו של דבר לטפל בצורך עיקרי שלא נענה ב-KOA".

לדבריו, החברה קיבלה חוות דעת חיוביות מאוד ממומחים וגורמים חיצוניים, ובראשם פרופ' עלי מובאשרי, לשעבר נשיא האיגוד הבינלאומי לחקר אוסטיאוארתריטיס (OARSI), שהגדיר את התוצאות "מרשימות מאוד". הוא ציין שגם אנליסטים פרסמו סקירות חיוביות שהגדירו את התוצאות כ"יוצאות דופן". בכך מנסה הרשקוביץ לייצר לגיטימציה מקצועית רחבה לנתונים, ולנטרל את הספקנות שאפיינה חלק מהשוק.

רומז על שותף "מקורות מימון לא מדללים"

לצד הצגת הנתונים, הרשקוביץ רומז כי החברה מתכוונת לפעול לצירוף שותף אסטרטגי או להשגת מימון 'לא מדלל': "אנו מאמינים כי הנתונים החיוביים של 3 חודשים מניסוי שלב IIa מציבים את אנלייבקס כמועמדת חזקה לשותפות פוטנציאלית עם חברה גדולה יותר המתעניינת באוסטאוארתריטיס, כמו גם להבטחת הזדמנויות מימון אחרות שאינן מדללות. אנו בוחנים כעת את שתיהן."

זהו סימן לכך שהחברה לא מסתמכת רק על ההון הקיים, אלא כבר בוחנת מהלכים חיצוניים לקראת שלב הפיתוח הבא.

תוצאות הניסוי

במסגרת ניסוי פאזה 2a, שנערך בישראל ובאירופה, נבדקה התרופה ב-134 חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך בדרגת חומרה בינונית עד קשה. בעוד שבכלל המדגם נרשם שיפור של כ-24% בכאב לעומת פלצבו, תת-קבוצה מוגדרת של חולים מבוגרים (Primary OA, גיל 60+) הציגה תוצאות מובהקות סטטיסטית ובעלות משמעות קלינית: ירידה של כ-72% בכאב לעומת פלצבו, שיפור של כ-109% בתפקוד לעומת פלצבו ופרופיל בטיחות טוב, ללא תופעות חמורות.

בריאיון לביזפורטל, הסביר הרשקוביץ כי הניסוי הבא (פאזה 2b) יתמקד באוכלוסייה זו, שלדבריו מהווה כמחצית משוק היעד העולמי. לראיון המלא - אנלייבקס: "אלה תוצאות שמספיקות לקבלת אישור רגולטורי"

לוחות הזמנים

במכתב צירפה אנלייבקס מפת דרכים להמשך: