רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

לראשונה: נתח הפרסום בדיגיטל עקף את הטלוויזיה

38% מעוגת הפרסום ב-2019 הופנו לדיגיטל, אך בעיקר לענקיות הטכנולוגיה גוגל ופייסבוק. הטלוויזיה רשמה צמיחה של 6%  הודות לעליית מחירים ולביצועים מצויינים של קשת, ועד כמה עגום המצב בעיתונות?  
עינת שחק | (2)

יחסי החלוקה בעוגת הפרסום לשנת 2019 השתנו: לראשונה, חלקו של הדיגיטל היה גדול יותר מזה של הטלוויזיה, כך עולה מנתונים שפרסמה חברת יפעת בקרת פרסום. ב-2018 עמדה עוגת הפרסום על 4.178 מיליארד שקל, ואילו בשנה החולפת נרשמה עלייה של 5.3% בהוצאות לפרסום, ותקציב הפרסום עמד על 4.4 מיליארד שקל.

ב-2019 הוכיח הפרסום בדיגיטל את עליונותו על אמצעי המדיה המסורתי החזק ביותר – הטלוויזיה. "לראשונה בדומה למגמה בעולם המערבי עוברת ההוצאה לפרסום בדיגיטל את הטלוויזיה. הדיגיטל מהווה 38% מעוגת הפרסום (פחות מארה"ב ובריטניה בהם מהווה יותר מ-50%), אולם עיקר הכסף הולך לגוגל ופייסבוק ויוצא מישראל לחו"ל. הטלוויזיה גדלה וממשיכה להוות 36% מעוגת הפרסום. הדבר מעיד על חוזקה של הטלוויזיה", אמר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום.

להלן חלוקת הוצאות הפרסום לפי אמצעי מדיה בשנה החולפת:

פרסום בדיגיטל

הוצאות פרסום: 1.681 מיליארד שקל ב-2019 לעומת 1.488 מיליארד שקל ב-2018

נתח שוק: 38% המהווה גידול של 13% בשנה החולפת לעומת 36% המהווה גידול של 12% אשתקד.

מנועי הצמיחה העיקריים: גוגל ופייסבוק.

עיקר הפרסום בוידאו מופנה ליוטיוב, השומרת על מעמדה כפלטפורמת הוידאו הגדולה ביותר, לפייסבוק ולארטימדיה המאגדת את אתרי התוכן הישראלים.

פרסום בגופי תוכן מקומיים: עלייה בהכנסות הודות לתוכן מסחרי ולשתי מערכות בחירות

שתי מערכות הבחירות תרמו להכנסות גופי התוכן המקומיים הודות לשימוש בכלי פריים מטעם מפלגות ומועמדים. תוכן שיווקי ושיתופי פעולה מסחריים ממשיכים להוות עוגן משמעותי בהכנסות אתרי התוכן הישראלים.

המפרסמים הבולטים בוידאו אונליין: P&G, נטפליקס ושטראוס.

המפרסמים הבולטים במובייל: בזק, אלעל ומקס

פרסום בטלוויזיה

הוצאות פרסום: 1.581 מיליארד שקל ב-2019 לעומת 1.491 מיליארד שקל ב-2018.

נתח שוק: 36% הכולל גידול של 6% בשנה החולפת. ב-2018 עמד נתח השוק של הטלוויזיה על 36% אף הוא ורשם גידול של 1% בלבד.

מנועי הצמיחה העיקריים: עליית מחירים חדה וביצועים מוצלחים של "קשת".

כתוצאה מעליית מחירים מזה זמן רב, חל גידול של כ-6% בהוצאות לטלוויזיה ורשם נתוני שיא. מיזוג הערוצים בין רשת לערוץ 10 בתחילת השנה לא סייע לרשת בשל נתוני רייטינג נמוכים שהיתרגמו להכנסות נמוכות מפרסום. מנגד, קשת הפכה לשחקן הדומיננטי עם עלייה ב-30% ברייטינג המשוקלל אותם מכרה לפרסום ולזכותה נזקף הגידול במדיה. ערוצי הספורט בלטו אף הם בשנה החולפת, ורשמו זינוק משמעותי בהכנסות מחסויות.

המפרסמים הבולטים בטלוויזיה: שטראוס, P&G, שופרסל ומפעל הפיס.

קטגוריות הפרסום הבולטות בטלוויזיה: רשתות שיווק, מוצרי חשמל וביטוח.

פרסום בעיתונות המודפסת

הוצאות פרסום: 484 מיליון שקל ב-2019 לעומת 548 מיליון שקל ב-2018.

נתח שוק: 11% המייצג ירידה של 12% ב-2019. ב-2018 עמד נתח השוק על 13% לאחר ירידה של 12% גם כן.

תוכניות לעצירת הירידה: מתן בונוסים והנחות למפרסמים

ב-2019 חלה ירידה דו ספרתית במספר האינצ'ים לפרסום בעיתונים, במגזינים ומקומונים, לצד צמצום עמודים וסגירת מוספים ומעבר לחומות תשלום. בתוך כך חולקו יותר בונוסים והנחות למפרמים באמצעי המדיה. 

המפרסמים הבולטים בעיתונות: א.ל.מ, סופר פארם.

קטגוריות הפרסום הבולטות בעיתונות: רשתות שיווק, ריהוט, וחנויות חשמל ואלקטרוניקה.

פרסום חוצות

הוצאות פרסום: 294 מיליון שקל ב-2019, נתון הזה להוצאות הפרסום ב-2018.

נתח שוק: 7% אשר שמר על יציבות לעומת 2018, בה נתח השוק עמד אף הוא על 7% לאחר עלייה של 4%.

גורמים לקיפאון: שילוט בחירות

חרף שתי מערכות בחירות אשר יצרו מנוע צמיחה לענף, מפרסמים רבים חששו להיות מזוהים עם השתייכות פוליטית יריבה. על כן נמנעו מפרסום לצד שילוט בחירות, אשר היתרגם להאטה בהוצאות הפרסום באמצעי המדיה.

מנועי צמיחה: שילוט אלקטרוני

השנה החולפת התאפיינה בהשקת שלטים אלקטרונים רבים, חלקם מגה שלטים כמו זה של ברעם על עזריאלי, אשר לו נראות דרמטית ויכולת מכירה למפרסמים רבים.

המפרסמים מובילים בפרסום חוצות: שטראוס, גינדי, מפלגות ומועמדים פוליטיים.

הקטגוריות המובילות בפרסום חוצות: דירות למגורים, מפלגות וסרטים.

פרסום ברדיו

הוצאות פרסום: 315 מיליון שקל ב-2019, לעומת 312 מיליון שקל ב-2018.

נתח שוק: 7% הכולל גידול של 1% מאשתקד, אז עמד נתח השוק על 7% אף הוא אך ייצג גידול של 20%.

מגמה במדיה: עליית הרדיו האזורי לעומת זליגת מפרסמים לפודקאסטים

הגידול בשנה החולפת מיוחס לרדיו האזורי לעומת התחנות של כאן אשר שמרו על היקפן. "הרדיו הוא מדיה אפקטיבית שעלויותיה מצדיקות את ההשקעה בה", מסביר אברהמי. "זו המדיה המועדפת לפרסום מכירתי ובסיסי, יש בה הנעה לפעולה במהירות ובעלויות סבירות והיא מדיה עתירת תשדירים ושיתופי פעולה מסחריים וחסויות. הזמן ההולך וגדל שכולנו שוהים ברכב בפקקי הענק בישראל רק מעצים את עוצמתו של הרדיו".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יחד עם זאת, ניכר כי הפודקאסטים החלו נותנים אותותיהם. פודקאסטים ותחנות רדיו אינטרנטיות צוברים תאוצה בקרב מאזינים, ומושכים את תקציבי המפרסמים.

המפרסמים המובילים ברדיו: ארקיע, מחסני חשמל וביטוח ישיר.

קטגוריות הפרסום המובילות ברדיו: רשתות שיווק וחנויות חשמל ואלקטרוניקה.

מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום (צילום: יפעת)

פרסום בקולנוע

הוצאות פרסום: 45 מיליון שקל ב-2019, נתון אשר נשאר זהה לזה מאשתקד.

נתח שוק: 1% ללא שינוי מ-2018, אז נתח השוק הצטמצם ב-3%.

מנועי צמיחה: השקעה במערכות טכניות מתקדמות ומתן דגש לשוברי קופות.

בתי הקולנוע מנסים לייצר ייתרון באמצעות השקעה במערכות סאונד ומקרנים מתקדמים לצד בחירת תמהיל הכולל שוברי קופות. 

המפרסמים הבולטים בקולנוע: מקדונלדס, קוקה קולה.

קטגוריות הפרסום המובילות בקולנוע: משקאות קלים, רשתות מזון מהיר ומשקאות אלכוהוליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עכשיו שגם הגרמני ברח, על מי אפיל את הפסדי הענק? (ל"ת)
    חוקן 26/01/2020 21:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 26/01/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את התמונה עם הלוגואים של forsquare, myspace ו-Google plus...
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.