רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

לראשונה: נתח הפרסום בדיגיטל עקף את הטלוויזיה

38% מעוגת הפרסום ב-2019 הופנו לדיגיטל, אך בעיקר לענקיות הטכנולוגיה גוגל ופייסבוק. הטלוויזיה רשמה צמיחה של 6%  הודות לעליית מחירים ולביצועים מצויינים של קשת, ועד כמה עגום המצב בעיתונות?  
עינת שחק | (2)

יחסי החלוקה בעוגת הפרסום לשנת 2019 השתנו: לראשונה, חלקו של הדיגיטל היה גדול יותר מזה של הטלוויזיה, כך עולה מנתונים שפרסמה חברת יפעת בקרת פרסום. ב-2018 עמדה עוגת הפרסום על 4.178 מיליארד שקל, ואילו בשנה החולפת נרשמה עלייה של 5.3% בהוצאות לפרסום, ותקציב הפרסום עמד על 4.4 מיליארד שקל.

ב-2019 הוכיח הפרסום בדיגיטל את עליונותו על אמצעי המדיה המסורתי החזק ביותר – הטלוויזיה. "לראשונה בדומה למגמה בעולם המערבי עוברת ההוצאה לפרסום בדיגיטל את הטלוויזיה. הדיגיטל מהווה 38% מעוגת הפרסום (פחות מארה"ב ובריטניה בהם מהווה יותר מ-50%), אולם עיקר הכסף הולך לגוגל ופייסבוק ויוצא מישראל לחו"ל. הטלוויזיה גדלה וממשיכה להוות 36% מעוגת הפרסום. הדבר מעיד על חוזקה של הטלוויזיה", אמר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום.

להלן חלוקת הוצאות הפרסום לפי אמצעי מדיה בשנה החולפת:

פרסום בדיגיטל

הוצאות פרסום: 1.681 מיליארד שקל ב-2019 לעומת 1.488 מיליארד שקל ב-2018

נתח שוק: 38% המהווה גידול של 13% בשנה החולפת לעומת 36% המהווה גידול של 12% אשתקד.

מנועי הצמיחה העיקריים: גוגל ופייסבוק.

עיקר הפרסום בוידאו מופנה ליוטיוב, השומרת על מעמדה כפלטפורמת הוידאו הגדולה ביותר, לפייסבוק ולארטימדיה המאגדת את אתרי התוכן הישראלים.

פרסום בגופי תוכן מקומיים: עלייה בהכנסות הודות לתוכן מסחרי ולשתי מערכות בחירות

שתי מערכות הבחירות תרמו להכנסות גופי התוכן המקומיים הודות לשימוש בכלי פריים מטעם מפלגות ומועמדים. תוכן שיווקי ושיתופי פעולה מסחריים ממשיכים להוות עוגן משמעותי בהכנסות אתרי התוכן הישראלים.

המפרסמים הבולטים בוידאו אונליין: P&G, נטפליקס ושטראוס.

המפרסמים הבולטים במובייל: בזק, אלעל ומקס

פרסום בטלוויזיה

הוצאות פרסום: 1.581 מיליארד שקל ב-2019 לעומת 1.491 מיליארד שקל ב-2018.

נתח שוק: 36% הכולל גידול של 6% בשנה החולפת. ב-2018 עמד נתח השוק של הטלוויזיה על 36% אף הוא ורשם גידול של 1% בלבד.

מנועי הצמיחה העיקריים: עליית מחירים חדה וביצועים מוצלחים של "קשת".

כתוצאה מעליית מחירים מזה זמן רב, חל גידול של כ-6% בהוצאות לטלוויזיה ורשם נתוני שיא. מיזוג הערוצים בין רשת לערוץ 10 בתחילת השנה לא סייע לרשת בשל נתוני רייטינג נמוכים שהיתרגמו להכנסות נמוכות מפרסום. מנגד, קשת הפכה לשחקן הדומיננטי עם עלייה ב-30% ברייטינג המשוקלל אותם מכרה לפרסום ולזכותה נזקף הגידול במדיה. ערוצי הספורט בלטו אף הם בשנה החולפת, ורשמו זינוק משמעותי בהכנסות מחסויות.

המפרסמים הבולטים בטלוויזיה: שטראוס, P&G, שופרסל ומפעל הפיס.

קטגוריות הפרסום הבולטות בטלוויזיה: רשתות שיווק, מוצרי חשמל וביטוח.

פרסום בעיתונות המודפסת

הוצאות פרסום: 484 מיליון שקל ב-2019 לעומת 548 מיליון שקל ב-2018.

נתח שוק: 11% המייצג ירידה של 12% ב-2019. ב-2018 עמד נתח השוק על 13% לאחר ירידה של 12% גם כן.

תוכניות לעצירת הירידה: מתן בונוסים והנחות למפרסמים

ב-2019 חלה ירידה דו ספרתית במספר האינצ'ים לפרסום בעיתונים, במגזינים ומקומונים, לצד צמצום עמודים וסגירת מוספים ומעבר לחומות תשלום. בתוך כך חולקו יותר בונוסים והנחות למפרמים באמצעי המדיה. 

המפרסמים הבולטים בעיתונות: א.ל.מ, סופר פארם.

קטגוריות הפרסום הבולטות בעיתונות: רשתות שיווק, ריהוט, וחנויות חשמל ואלקטרוניקה.

פרסום חוצות

הוצאות פרסום: 294 מיליון שקל ב-2019, נתון הזה להוצאות הפרסום ב-2018.

נתח שוק: 7% אשר שמר על יציבות לעומת 2018, בה נתח השוק עמד אף הוא על 7% לאחר עלייה של 4%.

גורמים לקיפאון: שילוט בחירות

חרף שתי מערכות בחירות אשר יצרו מנוע צמיחה לענף, מפרסמים רבים חששו להיות מזוהים עם השתייכות פוליטית יריבה. על כן נמנעו מפרסום לצד שילוט בחירות, אשר היתרגם להאטה בהוצאות הפרסום באמצעי המדיה.

מנועי צמיחה: שילוט אלקטרוני

השנה החולפת התאפיינה בהשקת שלטים אלקטרונים רבים, חלקם מגה שלטים כמו זה של ברעם על עזריאלי, אשר לו נראות דרמטית ויכולת מכירה למפרסמים רבים.

המפרסמים מובילים בפרסום חוצות: שטראוס, גינדי, מפלגות ומועמדים פוליטיים.

הקטגוריות המובילות בפרסום חוצות: דירות למגורים, מפלגות וסרטים.

פרסום ברדיו

הוצאות פרסום: 315 מיליון שקל ב-2019, לעומת 312 מיליון שקל ב-2018.

נתח שוק: 7% הכולל גידול של 1% מאשתקד, אז עמד נתח השוק על 7% אף הוא אך ייצג גידול של 20%.

מגמה במדיה: עליית הרדיו האזורי לעומת זליגת מפרסמים לפודקאסטים

הגידול בשנה החולפת מיוחס לרדיו האזורי לעומת התחנות של כאן אשר שמרו על היקפן. "הרדיו הוא מדיה אפקטיבית שעלויותיה מצדיקות את ההשקעה בה", מסביר אברהמי. "זו המדיה המועדפת לפרסום מכירתי ובסיסי, יש בה הנעה לפעולה במהירות ובעלויות סבירות והיא מדיה עתירת תשדירים ושיתופי פעולה מסחריים וחסויות. הזמן ההולך וגדל שכולנו שוהים ברכב בפקקי הענק בישראל רק מעצים את עוצמתו של הרדיו".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יחד עם זאת, ניכר כי הפודקאסטים החלו נותנים אותותיהם. פודקאסטים ותחנות רדיו אינטרנטיות צוברים תאוצה בקרב מאזינים, ומושכים את תקציבי המפרסמים.

המפרסמים המובילים ברדיו: ארקיע, מחסני חשמל וביטוח ישיר.

קטגוריות הפרסום המובילות ברדיו: רשתות שיווק וחנויות חשמל ואלקטרוניקה.

מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום (צילום: יפעת)

פרסום בקולנוע

הוצאות פרסום: 45 מיליון שקל ב-2019, נתון אשר נשאר זהה לזה מאשתקד.

נתח שוק: 1% ללא שינוי מ-2018, אז נתח השוק הצטמצם ב-3%.

מנועי צמיחה: השקעה במערכות טכניות מתקדמות ומתן דגש לשוברי קופות.

בתי הקולנוע מנסים לייצר ייתרון באמצעות השקעה במערכות סאונד ומקרנים מתקדמים לצד בחירת תמהיל הכולל שוברי קופות. 

המפרסמים הבולטים בקולנוע: מקדונלדס, קוקה קולה.

קטגוריות הפרסום המובילות בקולנוע: משקאות קלים, רשתות מזון מהיר ומשקאות אלכוהוליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עכשיו שגם הגרמני ברח, על מי אפיל את הפסדי הענק? (ל"ת)
    חוקן 26/01/2020 21:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 26/01/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את התמונה עם הלוגואים של forsquare, myspace ו-Google plus...
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.