ביטוח הרכב מזנק - רשות שוק ההון והביטוח פועלת להוזלה עם ביטוח מותאם לרכב ולנהג

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון והביטוח: "הצעד שאנחנו מציעים יתרום לצמצום מספר תאונות הדרכים וצפוי להביא להוזלת דמי הביטוח של פוליסות רכב חובה"
דור עצמון | (4)

ביטוחי הרכב מזנקים בשנה וחצי האחרונות על רקע מספר תופעות שמתרחשות במקביל - יותר פקקים, יותר תאונות, מחסור בחלפים, גניבות מרובות והתייקרות של חלקי חילוף. הביטוחים זינקו בממוצע במעל 25% בתקופה הזו וברשות שוק ההון והביטוח מנסים לעזור לציבור. 

איך להפחית את סכום ביטוח הרכב?

 

הם מכוונים ומאפשרים לתת לציבור אפשרויות לבטח בהתאם להיסטוריה של הנהג ולפי סוג הרכב. באופן הזה נהגים שנוהגים בצורה בטוחה יקבלו ביטוח זול יותר. זה כבר קיים בחברות ביטוח מסוימות, יש משמעות להיסטוריית הנהיגה. אבל ברשות שוק ההון והביטוח נערכים להרחיב את הביטוח הספציפי למבוטחים. 

על פי רשות שוק ההון והביטוח - המשתנים החדשים לתמחור ביטוח החובה צפויים להוזיל את דמי הביטוח המשולמים על ידי הציבור ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר. בשלב הראשון פורסמה טיוטת חוזר לעדכון רשימת המשתנים לתמחור תעריפי ביטוח רכב החובה. לצורך קביעת תעריפי ביטוח רכב חובה, חברות ביטוח יכולות להשתמש במשתני תמחור מתוך רשימת משתנים שאושרו על-ידי הממונה על שוק ההון. כיום תעריפי ביטוח רכב החובה נקבעים לפי משתני התמחור הבאים: בעלות על הרכב, נפח המנוע, כריות אויר, מערכת לבקרת יציבות (ESP), מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), מערכת התראה על אי שמירת מרחק (FCW), מערכת התראה על סטייה מנתיב (LDW), מערכות בטיחות לאופנועים וחמישה משתנים המתייחסים למאפייני הנהג (גיל, ותק, מין, מספר תאונות ושלילות רישיון).

לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם בטיחות הרכב וכניסתן של שיטות תמחור חדשניות, ערך מפעיל המאגר הסטטיסטי, הפועל בענף ביטוח רכב חובה מטעם רשות שוק ההון ואמון על הערכת הסיכונים בענף, בחינה של משתני תמחור חדשים. לאחר תהליך בחינה זה, קיבלה רשות שוק ההון את ההמלצות להרחיב את רשימת המשתנים לתמחור דמי ביטוח החובה, כדי לשקף התפתחויות טכנולוגיות, לאפשר תמחור מדויק יותר ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר.

המשתנים החדשים שבכוונת הרשות להוסיף הם: נסיעה (מספר הקילומטרים שהרכב נסע), מערכת בלימה אוטונומית (AEB), מערכת סיוע לשמירה על נתיב (LDP) וקורס הכשרה לאופנועים (הוספת משתנה זה נעשתה בשיתוף פעולה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים).

הוספת משתנים אלו תגדיל את התמריץ הכלכלי לשימוש ברכבים בטיחותיים יותר, תגביר את הבטיחות בדרכים, תעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר ותוביל להפחתת דמי ביטוח החובה הנגבים מכלל הציבור. פרסום הנוסח הסופי של הוראות הרשות כפוף לאישור ועדה משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים. המשתנים החדשים יובאו לאישור הוועדה לאחר סיום תהליך קבלת הערות הציבור.

 

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עמית גל אמר על רקע הדיווח: "אנחנו ברשות פועלים לתמחור מדויק יותר של הפרמיה בביטוח חובה, ומעודדים נהיגה זהירה ובטוחה יותר. הצעד שאנחנו מציעים יתרום לצמצום מספר תאונות הדרכים וצפוי להביא להוזלת דמי הביטוח של פוליסות רכב חובה. אני מודה למפעיל מאגר המידע הסטטיסטי בענף שערך את הניתוח והמליץ על הוספת המשתנים החדשים ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על שיתוף הפעולה בנושא חשוב זה".

קיראו עוד ב"ביטוח"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לתפארת המדינה הפולנית (ל"ת)
    איציק 04/06/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלון 04/06/2023 08:36
    הגב לתגובה זו
    זהו חלק מהטרור הפלסטינאי
  • 2.
    אבי 04/06/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
    תחשוב א
  • 1.
    חיימקה 04/06/2023 06:26
    הגב לתגובה זו
    ככה זה כשממנים טיפשים ובורים בתפקידי מפתח של ניהול מדינה
סוכן ביטוח
צילום: דאלי אי

איך הפכו סוכני הביטוח למיליונרים על חשבונכם וכמה אתם משלמים להם כשאתם עוברים לקרן השתלמות אחרת?

כמעט כולם חזו שסוכני הביטוח ייעלמו בעידן הדיגיטלי, אבל המציאות הפוכה: מסוכני ביטוח הם הפכו להיות משווקים של גמל, השתלמות ופנסיה והרוויחו עמלות ענקיות



רן קידר |
נושאים בכתבה סוכן ביטוח

לפני 20 שנה וגם לפני 10 שנים, כמעט כולם היו בטוחים: סוכני הביטוח הם דינוזאורים שעומדים להיכחד. האינטרנט, אפליקציות השוואת מחירים ורפורמת בכר אמורים היו להעביר אותם לספר ההיסטוריה. אבל משהו דרמטי קרה בדרך - לא רק שהם שרדו אלא שהם גם התפתחו למכונות עמלות במכשירים פיננסים.

כיום פועלים בישראל קרוב ל-15 אלף בעלי רישיון סוכן ביטוח, כאשר כ-13 אלף מהם מורשים בתחום הפנסיוני, שזה הזהב האמיתי של המקצוע. זהו תחום פעילות חדש יחסית (10-20 שנה) שהיה אמור להשאיר אותם בחיים, במקביל לתחום הביטוח שאמור היה לרדת. בפועל, הביטוח לא ירד - יש עדיין עמלות שמנות בתום, והפיננסים הפך למנוע צמיחה גדול שיצר מאות רבות של מיליונרים גדולים וכמה אלפים טובים של סוכני ביטוח שמרוויחים מצוין, מהעשירון העליון במדינה.  

הסוכנים של היום הם לא אותם סוכנים של פעם. הם הפכו למתכננים פיננסיים שמנהלים תיקי השקעות של מיליוני ישראלים. הם יודעים בדיוק איך להזיז כסף בין קרנות השתלמות, גמל להשקעה ופנסיה. הם יודעים להרוויח מעמלות ואיך להפוך כל שינוי רגולטורי להזדמנות רווח.

על פי ההערכות בשוק סוכני הביטוח בישראל מקבלים עמלות של מעל 1 מיליארד שקל בחודש. העמלות הפיננסיות מסתכמות בכ-250-300 מיליון שקל בחודש. אבל יש גם תמריצים ובונוסים על מכירות שמגדילות את המספרים הרשמיים. 

מכונת העמלות: איך בדיוק הסוכנים מרוויחים

הרווחיות של סוכני הביטוח בנויה על מספר מנגנונים מתוחכמים שהציבור הרחב לרוב אינו מכיר: עמלות שוטפות ועמלות היקף. עמלות שוטפות הן עמלות שמתקבלות מדי חודש. הסוכן מקבל בין 0.25% ל-0.3% מכלל הכספים שהעביר לניהול. עבור תיק של 10 מיליון שקל, זה אומר הכנסה חודשית של 2,500-3,000 שקל לכל החיים. תיק טוב יכול להניב הכנסה פסיבית למשך 30-40 שנה.