מניית אל על עוברת לנפילות - שוב חשש לשיבושים בלוח הטיסות
מניית אל על 2.84% צוללת כעת לשפל חדש. ועד טייסי אל על שיגר הבוקר הודעה חריפה נגד ההנהלה עם התרעה מפני שיבושים כבר בשבוע הבא.
וכך נכתב בהודעת ועדת הטייסים: "בצעד חריג, במקביל לדיונים המתקיימים להסדרת תנאי העסקתם, החליטה הנהלת אל-על להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים בחברה לחופשה מאולצת. מדובר במדריכי טיסה וותיקים בני 65 ומעלה, שהם הטייסים המנוסים והבכירים ביותר בחברה. הנהלת החברה החליטה כי שכרם של טייסים אלה יקטן בעשרות אחוזים כבר מהמשכורת הקרובה. תוצאת מהלכה של הנהלת אל על יהיה פגיעה מתגברת במספר הטייסים, בעלי רישיון בר תוקף, שיעמוד לרשותה לביצוע לוח הטיסות המלא".
נסביר כי במקביל להסכם שנסגר בין הנהלת על אל לטייסים, מתנהל כעת גם מו"מ מול "בני ה-65 ומעלה". מדובר בטייסים מנוסים שמשמשים כעת כמדריכי טייס בסימולטורים ומתקיים כיום מו"מ נפרד על העסקתם ותנאי פרישתם. כל טייס אל על חייב לעבור הדרכה ומבחן בסימולטור כל חצי שנה, כאשר בלי מבחן זה אין לו רישיון להפעיל טיסות. טענת ועדת הטייסים היא שחוסר במדריכים מיומנים ומנוסים יפגע בתכניות הרישוי וההדרכה בחברה, טייסים עלולים לאבד את רישיון הטיסה שלהם ואל על לא תוכל לעמוד בתכנית הטיסות המתוכננת"
מאז השיא שנרשם ב-25 באוקטובר האחרון, מניית אל על איבדה לא פחות מ-35%, זאת ברקע למשבר מול ועד הטייסים שגרם לפגישה משמעותית בדו"חות החברה.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להלן תגובת אל על:
מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינ"ל והחל מנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל 65 בלבד. ביה"ד הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל מו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא. במהלך המו"מ, שטרם הסתיים, נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים/בוחנים מקרב בני קבוצת גיל זו.
למרות שהמו"מ טרם מוצה, ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/בוחנים בני 65 כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו. חברת אל על מצרה על פעולות כוחניות אלו של המאמנים/בוחנים בני 65 ומצפה כי ימלאו את משימותיהם כמתוכנן ויאפשרו למצות את המו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות.
ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מההסכם שנחתם.
- 6.אין 16/01/2017 05:19הגב לתגובה זואלפי שעות לא עושים אף אחד מורה טוב.
- 5.פיילוט 15/01/2017 13:52הגב לתגובה זוכנוסע אני לא מוכן לטוס עם הטייסים החולים האלו. לא מתאים לי אני חושש שהמחלה תחמיר באמצע האוקיינוס עדיף להביא מחול טייסים בריאים
- 4.מישהו 15/01/2017 11:33הגב לתגובה זומערכות ההפעלה של היום לא דומות בשום צורה לאלה שהיו לפני שלושים שנה. לא מבין איך 30 שנות ניסיון עדיפות על 15 או 20. הגיע הזמן שהטייסים הותיקים יצאו לפניסה ויפסיקו כבר לחלוב...
- 3.יעקב 15/01/2017 11:31הגב לתגובה זוהעולם התפתח. החברות טסות בלילה, ביום, וגם בשבתות וחגים. המטוסים חדישים, הטייסים צעירים ומיומנים במיוחד לתעופה אזרחית . אין אפליה של הנוסעים (לשל: אם אתה יהודי חרדי אתה מקבל תנאים מועדפים). אין ועדים כוחנים..... אל על לא שם.....
- מישהו 15/01/2017 11:38הגב לתגובה זוהנהלת אל על מנסה בשנתיים האחרונות להפוך את החברה למודרנית אבל הטייסים לא מפסיקים לתקוע מקלות בגלגלים ולקרקע טיסות.
- א 15/01/2017 12:49האמת תמיד איפה שהו באמצע. עובדה - כשטייסי / דיילי / פקחי לופטהנזה שובתים - כולם מרגישים זאת. לעומת זאת, כשאין שביתה, אז הכל מתקתק. באל על עושים שביתה איטלקית (חולים, טסים לאט, מאחרים...) וזה ממש על בשרם של הנוסעים.
- 2.א 15/01/2017 11:14הגב לתגובה זואם אתם רוצים להתעמת עם ההנהלה שלכם, זו זכותכם. אבל למה אתם משבשים טיסות ובכך דופקים את הנוסעים שממש לא קשורים למדריכי הטיסה הוותיקים? תנקבו צמיגים להנהלה, תשביתו מבנים - למה לשבש טיסות?
- 1.חוזרים לשער 60 (ל"ת)אל על 15/01/2017 10:58הגב לתגובה זו

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 1.9% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).
איציק טוויל, מנהל תחום האשראי והנדל"ן בהראל. קרדיט: גבע טלמורהראל תשקיע כ-200 מיליון שקל בקרן לוגיסטיקה אירופית
קבוצת הראל ביטוח ופיננסים מודיעה על השקעה של כ-200 מיליון שקל בקרן EQT Exeter Logistics Value Fund V, המתמחה בהשקעות Value-add בתחום הלוגיסטיקה ברחבי אירופה. הקרן פועלת במסגרת קבוצת ההשקעות השוודית EQT, אחת מחברות ניהול הנכסים הגדולות בעולם, המנהלת
נכסים בהיקף של כ-266 מיליארד אירו נכון לסוף יוני 2025
לפי ההודעה, אסטרטגיית הקרן מתמקדת ברכישה, הקמה והשבחה של נכסים לוגיסטיים מודרניים מסוג Big Box, Mid Box ו-Last Mile באירופה, תוך התמקדות באזורים בהם קיים מחסור בהיצע של שטחי אחסון והפצה איכותיים.
הקרן תפעל במודל אגרגציה, במסגרתו תבצע השקעות רבות בהיקפים קטנים ובינוניים לצורך בניית פורטפוליו רחב ומגוון של נכסים המתאים למשקיעים מוסדיים.
לדברי איציק טוויל, מנהל תחום האשראי והנדל"ן בהראל, "ההשקעה
בקרן משקפת את אסטרטגיית הראל לגיוון ולהרחבת תיק הנדל"ן שלנו, לצד מנהלים מובילים בעולם. מדובר בצעד נוסף בהרחבת הפעילות הבינלאומית של הראל בתחום הנדל"ן הלוגיסטי, תוך מיקוד באזורים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה".
בין הגורמים המרכזיים שדחפו את קבוצת הראל
לזהות פוטנציאל בתחום: השינויים הדרמטיים שעברו שוקי הלוגיסטיקה בשנים האחרונות, החל ממגפת הקורונה, דרך המלחמה באוקראינה ותקיפות ספינות הסחר סמוך לתימן, ועד למדיניות המכסים של ארה"ב, שיצרו הפרעות בשרשראות האספקה הגלובליות והובילו למחסור בשטחים לוגיסטיים מודרניים
באירופה.
- הראל ומנורה קיבלו את מניות דמרי בהנחה - והספיקו לרשום רווח דו-ספרתי
- מי המרוויחה המפתיעה מעסקת כאל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הראל מציינת כי שוקי הלוגיסטיקה באירופה נהנים ממגמות ארוכות טווח התומכות בביקוש: עלייה מתמשכת בשיעור החדירה של המסחר האלקטרוני (e-commerce), מגמת ה-Nearshoring המחזירה ייצור ליבשת, וכן מלאי גדול של נכסים מתיישנים שדורשים החלפה או שדרוג.
בנוסף, גורמים מבניים כמו הגבלות תכנון ובנייה מקשות על הגדלת ההיצע – מה שממשיך לתמוך בעליות במחירי השכירות.
