מניית אל על עוברת לנפילות - שוב חשש לשיבושים בלוח הטיסות

יוסי פינק | (8)
נושאים בכתבה בורסה

מניית אל על 3.95% צוללת כעת לשפל חדש. ועד טייסי אל על שיגר הבוקר הודעה חריפה נגד ההנהלה עם התרעה מפני שיבושים כבר בשבוע הבא.

וכך נכתב בהודעת ועדת הטייסים: "בצעד חריג, במקביל לדיונים המתקיימים להסדרת תנאי העסקתם, החליטה הנהלת אל-על להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים בחברה לחופשה מאולצת. מדובר במדריכי טיסה וותיקים בני 65 ומעלה, שהם הטייסים המנוסים והבכירים ביותר בחברה. הנהלת החברה החליטה כי שכרם של טייסים אלה יקטן בעשרות אחוזים כבר מהמשכורת הקרובה. תוצאת מהלכה של הנהלת אל על יהיה פגיעה מתגברת במספר הטייסים, בעלי רישיון בר תוקף, שיעמוד לרשותה לביצוע לוח הטיסות המלא".

נסביר כי במקביל להסכם שנסגר בין הנהלת על אל לטייסים, מתנהל כעת גם מו"מ מול "בני ה-65 ומעלה". מדובר בטייסים מנוסים שמשמשים כעת כמדריכי טייס בסימולטורים ומתקיים כיום מו"מ נפרד על העסקתם ותנאי פרישתם. כל טייס אל על חייב לעבור הדרכה ומבחן בסימולטור כל חצי שנה, כאשר בלי מבחן זה אין לו רישיון להפעיל טיסות. טענת ועדת הטייסים היא שחוסר במדריכים מיומנים ומנוסים יפגע בתכניות הרישוי וההדרכה בחברה, טייסים עלולים לאבד את רישיון הטיסה שלהם ואל על לא תוכל לעמוד בתכנית הטיסות המתוכננת"

מאז השיא שנרשם ב-25 באוקטובר האחרון, מניית אל על איבדה לא פחות מ-35%, זאת ברקע למשבר מול ועד הטייסים שגרם לפגישה משמעותית בדו"חות החברה.  

 

להלן תגובת אל על:

מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינ"ל והחל מנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל 65 בלבד. ביה"ד הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל מו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא. במהלך המו"מ, שטרם הסתיים, נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים/בוחנים מקרב בני קבוצת גיל זו.

למרות שהמו"מ טרם מוצה, ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/בוחנים בני 65 כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו. חברת אל על מצרה על פעולות כוחניות אלו של המאמנים/בוחנים בני 65 ומצפה כי ימלאו את משימותיהם כמתוכנן ויאפשרו למצות את המו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות.

ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מההסכם שנחתם.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אין 16/01/2017 05:19
    הגב לתגובה זו
    אלפי שעות לא עושים אף אחד מורה טוב.
  • 5.
    פיילוט 15/01/2017 13:52
    הגב לתגובה זו
    כנוסע אני לא מוכן לטוס עם הטייסים החולים האלו. לא מתאים לי אני חושש שהמחלה תחמיר באמצע האוקיינוס עדיף להביא מחול טייסים בריאים
  • 4.
    מישהו 15/01/2017 11:33
    הגב לתגובה זו
    מערכות ההפעלה של היום לא דומות בשום צורה לאלה שהיו לפני שלושים שנה. לא מבין איך 30 שנות ניסיון עדיפות על 15 או 20. הגיע הזמן שהטייסים הותיקים יצאו לפניסה ויפסיקו כבר לחלוב...
  • 3.
    יעקב 15/01/2017 11:31
    הגב לתגובה זו
    העולם התפתח. החברות טסות בלילה, ביום, וגם בשבתות וחגים. המטוסים חדישים, הטייסים צעירים ומיומנים במיוחד לתעופה אזרחית . אין אפליה של הנוסעים (לשל: אם אתה יהודי חרדי אתה מקבל תנאים מועדפים). אין ועדים כוחנים..... אל על לא שם.....
  • מישהו 15/01/2017 11:38
    הגב לתגובה זו
    הנהלת אל על מנסה בשנתיים האחרונות להפוך את החברה למודרנית אבל הטייסים לא מפסיקים לתקוע מקלות בגלגלים ולקרקע טיסות.
  • א 15/01/2017 12:49
    האמת תמיד איפה שהו באמצע. עובדה - כשטייסי / דיילי / פקחי לופטהנזה שובתים - כולם מרגישים זאת. לעומת זאת, כשאין שביתה, אז הכל מתקתק. באל על עושים שביתה איטלקית (חולים, טסים לאט, מאחרים...) וזה ממש על בשרם של הנוסעים.
  • 2.
    א 15/01/2017 11:14
    הגב לתגובה זו
    אם אתם רוצים להתעמת עם ההנהלה שלכם, זו זכותכם. אבל למה אתם משבשים טיסות ובכך דופקים את הנוסעים שממש לא קשורים למדריכי הטיסה הוותיקים? תנקבו צמיגים להנהלה, תשביתו מבנים - למה לשבש טיסות?
  • 1.
    חוזרים לשער 60 (ל"ת)
    אל על 15/01/2017 10:58
    הגב לתגובה זו
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?

מה קורה בדצמבר למניות "ווינריות" ולמניות "לוזריות", איך אפשר להפחית את חבות המס השנתית, ומניות השבבים בנפילה

מערכת ביזפורטל |

המלחמה על התשואות מתעצמת בשבועות האחרונים של החודש. מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מנסים להאיץ לקראת קו הסיום, כל פיפס בתשואה עוזר לתיק שלהם מול המתחרים.  המיקום מאוד חשוב כחי הוא יקבע את הזרמת הכספים בהמשך. התוצאות החודשיות חשובות מאוד, התוצאות השנתיות חשובות עוד יותר. 

האמת שזה קצת משחק מכור - המניות שבהם מחזיקים המוסדיים עולות - כי הם מזרימים עוד כסף למניה, וזה משפר להם את תשואה בתיקים. מעגל של כספים שזורמים לקרנות ולקופות שורם בחזרה לאותו מקום מניע את השוק ואת התשואות. אם חשבתם שצריך להיות חכם גדול כדי להשקיע ולהרוויח, אז חלק גדול מהמשחק הוא להשקיע עוד ועוד - לקבל כספים ולהזרים למניות של הבית.

כן, יש הבנה, יש אנליזה, יש ניתוח, אבל יש גם חברות שבהם מושקעים ורוצים את הצלחתן, במיוחד בסוף השנה. ונמחיש - אם גוף מסוים מחזיק בשופרסל הרבה יותר מאשר כל מניות הקמעונאות האחרות, ומבחינתו כולן בהינתן המחיר כעת מעניינות, הוא יעדיף להשקיע בשופרסל כדי שהשינוי במניה יתרום לתשואה של סוף שנה.  אם הוא חושב שרמי לוי מעניינת אפילו יותר, אבל לא בהרבה. הוא עדיין יקנה שופרסל, ובינואר הוא יתחיל לקנות רמי לוי. אם רמי לו מעניינת בפער על פני שופרסל, רק אז הוא יעשה שינוי כבר עכשיו. זה לא שחור ולבן, זה לא כל המנהלי השקעות והגופים, אבל ככה זה עובד ברוב המקומות.    

ולכן, אם לא יהיה אירוע משמעותי, חיצוני, אם לא ינשבו רוחות נגדיות מוול סטריט, מהמצב הביטחוני ועוד, אז הסנטימנט החיובי יימשך והוא יימשך דווקא במניות המועדפות על ידי הגופים המוסדיים. במילים אחרות, סיכוי לא קטן שמה שכבר עלה ימשיך לעלות עד סוף השנה - ככה מעלים-משפצים את התשואות. 


מחר יהיה קשה לעשות שיפוץ תשואות, כי המניות הדואליות חוזרות בפער שלילי משמעותי, אבל הכל אפשרי. המניות הדואליות ספגו מכה ביום שישי על רקע הירידות בוול סטריט (ברודקום סיפקה תחזית מאכזבת והשוק ירד - טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות) כהארביטראז' הכולל עומד על מינוס 0.6%.  הנפילות יהיו במניות השבבים: