מניית אל על עוברת לנפילות - שוב חשש לשיבושים בלוח הטיסות

יוסי פינק | (8)
נושאים בכתבה בורסה

מניית אל על -2.69% צוללת כעת לשפל חדש. ועד טייסי אל על שיגר הבוקר הודעה חריפה נגד ההנהלה עם התרעה מפני שיבושים כבר בשבוע הבא.

וכך נכתב בהודעת ועדת הטייסים: "בצעד חריג, במקביל לדיונים המתקיימים להסדרת תנאי העסקתם, החליטה הנהלת אל-על להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים בחברה לחופשה מאולצת. מדובר במדריכי טיסה וותיקים בני 65 ומעלה, שהם הטייסים המנוסים והבכירים ביותר בחברה. הנהלת החברה החליטה כי שכרם של טייסים אלה יקטן בעשרות אחוזים כבר מהמשכורת הקרובה. תוצאת מהלכה של הנהלת אל על יהיה פגיעה מתגברת במספר הטייסים, בעלי רישיון בר תוקף, שיעמוד לרשותה לביצוע לוח הטיסות המלא".

נסביר כי במקביל להסכם שנסגר בין הנהלת על אל לטייסים, מתנהל כעת גם מו"מ מול "בני ה-65 ומעלה". מדובר בטייסים מנוסים שמשמשים כעת כמדריכי טייס בסימולטורים ומתקיים כיום מו"מ נפרד על העסקתם ותנאי פרישתם. כל טייס אל על חייב לעבור הדרכה ומבחן בסימולטור כל חצי שנה, כאשר בלי מבחן זה אין לו רישיון להפעיל טיסות. טענת ועדת הטייסים היא שחוסר במדריכים מיומנים ומנוסים יפגע בתכניות הרישוי וההדרכה בחברה, טייסים עלולים לאבד את רישיון הטיסה שלהם ואל על לא תוכל לעמוד בתכנית הטיסות המתוכננת"

מאז השיא שנרשם ב-25 באוקטובר האחרון, מניית אל על איבדה לא פחות מ-35%, זאת ברקע למשבר מול ועד הטייסים שגרם לפגישה משמעותית בדו"חות החברה.  

 

להלן תגובת אל על:

מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינ"ל והחל מנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל 65 בלבד. ביה"ד הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל מו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא. במהלך המו"מ, שטרם הסתיים, נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים/בוחנים מקרב בני קבוצת גיל זו.

למרות שהמו"מ טרם מוצה, ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/בוחנים בני 65 כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו. חברת אל על מצרה על פעולות כוחניות אלו של המאמנים/בוחנים בני 65 ומצפה כי ימלאו את משימותיהם כמתוכנן ויאפשרו למצות את המו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות.

ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מההסכם שנחתם.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אין 16/01/2017 05:19
    הגב לתגובה זו
    אלפי שעות לא עושים אף אחד מורה טוב.
  • 5.
    פיילוט 15/01/2017 13:52
    הגב לתגובה זו
    כנוסע אני לא מוכן לטוס עם הטייסים החולים האלו. לא מתאים לי אני חושש שהמחלה תחמיר באמצע האוקיינוס עדיף להביא מחול טייסים בריאים
  • 4.
    מישהו 15/01/2017 11:33
    הגב לתגובה זו
    מערכות ההפעלה של היום לא דומות בשום צורה לאלה שהיו לפני שלושים שנה. לא מבין איך 30 שנות ניסיון עדיפות על 15 או 20. הגיע הזמן שהטייסים הותיקים יצאו לפניסה ויפסיקו כבר לחלוב...
  • 3.
    יעקב 15/01/2017 11:31
    הגב לתגובה זו
    העולם התפתח. החברות טסות בלילה, ביום, וגם בשבתות וחגים. המטוסים חדישים, הטייסים צעירים ומיומנים במיוחד לתעופה אזרחית . אין אפליה של הנוסעים (לשל: אם אתה יהודי חרדי אתה מקבל תנאים מועדפים). אין ועדים כוחנים..... אל על לא שם.....
  • מישהו 15/01/2017 11:38
    הגב לתגובה זו
    הנהלת אל על מנסה בשנתיים האחרונות להפוך את החברה למודרנית אבל הטייסים לא מפסיקים לתקוע מקלות בגלגלים ולקרקע טיסות.
  • א 15/01/2017 12:49
    האמת תמיד איפה שהו באמצע. עובדה - כשטייסי / דיילי / פקחי לופטהנזה שובתים - כולם מרגישים זאת. לעומת זאת, כשאין שביתה, אז הכל מתקתק. באל על עושים שביתה איטלקית (חולים, טסים לאט, מאחרים...) וזה ממש על בשרם של הנוסעים.
  • 2.
    א 15/01/2017 11:14
    הגב לתגובה זו
    אם אתם רוצים להתעמת עם ההנהלה שלכם, זו זכותכם. אבל למה אתם משבשים טיסות ובכך דופקים את הנוסעים שממש לא קשורים למדריכי הטיסה הוותיקים? תנקבו צמיגים להנהלה, תשביתו מבנים - למה לשבש טיסות?
  • 1.
    חוזרים לשער 60 (ל"ת)
    אל על 15/01/2017 10:58
    הגב לתגובה זו
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

ביקושים חזקים להנפקה של נאוויטס לקראת FID בפרויקט סי ליון

המוסדיים מסתערים גם על נאויטס: ביקושים של פי 5 מההיצע להשלמת המימון העצמי בפרויקט סי ליון; גם נאוויטס הגדילה את גודל ההנפקה בשל הביקושים, וכעת המשקיעים ממתינים ל-FID שצפוי להגיע עד לסוף השנה

תמיר חכמוף |

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -3.37%  עשתה אתמול צעד משמעותי בדרך להשלמת המימון העצמי בפרויקט הענק Sea Lion באיי פוקלנד, אחד ממאגרי הנפט הגדולים בעולם שטרם פותחו. במסגרת השלב המוסדי בהנפקה גויס ביקוש חריג של יותר מ-4.5 מיליארד שקל, פי 5 מהכמות שהוצעה, נתון שמעיד על אמון גבוה מצד השוק המוסדי במהלך. ההנפקה צפויה להכניס לחברה סכום של עד 1.2 מיליארד שקל (ברוטו), תלוי בהיקף ההקצאה בפועל.

ההנפקה כוללת 126 אלף אגדים, מתוכם 90 אלף הוקצו בשלב המוסדי (כ-887.5 מיליון שקל) ו-36 אלף אגדים (כ-351 מיליון שקל) מיועדים לשלב הציבורי. כל אגד מורכב מ-100 יחידות השתתפות ו-34 כתבי אופציה מסדרה 6. מחיר האגד נקבע מראש על 9,750 שקל, כך שהיקף הגיוס המרבי יעמוד על כ-1.228 מיליארד שקל. כתבי האופציה ניתנים למימוש עד סוף אוגוסט 2026 במחיר מימוש של 120 שקל ליחידה, צמוד לשער דולר בסיסי של 3.3430.

בהתאם להערכת שווי שהוצגה בתשקיף, לכל כתב אופציה ערך כלכלי של כ-14 שקלים, כך שהמחיר האפקטיבי ליחידה מוערך ב-92.7 שקל, דיסקאונט של כ-10.8% ביחס לשער הסגירה ערב ההנפקה (104 שקל), כאשר האופציות מעניקות למשקיעים חשיפה פוטנציאלית לעליית ערך בהמשך הדרך.

מטרת ההנפקה היא גיוס ההון העצמי הנדרש לשלב הראשון בפרויקט הדגל Sea Lion באיי פוקלנד, שעלות פיתוחו נאמדת בכ-1.4 מיליארד דולר. על פי מתווה המימון, נאוויטס מתכננת לגייס כ-1 מיליארד דולר באמצעות חוב פרויקטלי במבנה non-recourse, בעוד יתרת ההון העצמי, כ-700 מיליון דולר, תסופק ישירות מהשותפות. בתוך הסכום הזה כלולה גם הלוואה שתעמיד נאוויטס לשותפתה הבריטית בפרויקט, רוקהופר, המחזיקה ב־35% מהמאגר.

בין המשקיעים שהובילו את הביקושים ניתן למצוא את קרן נוקד, המחזיקה כבר שנים בנאוויטס וגם השתתפה לאחרונה בגיוס ההון של השותפה הבריטית רוקהופר, לצד הגופים הראל, מגדל, מיטב, פניקס, מנורה, IBI ועוד. חלקם קיבלו הקצאה מהותית, בעוד גופים אחרים נותרו מחוץ לחלוקה בשל עודף הביקוש. הדבר עשוי להוביל לביקושים נוספים בשוק עצמו, כאשר מי שלא קיבל בהנפקה ינסה לרכוש יחידות דרך המסחר.

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

ת"א ביטוח ירד ב-3.5%, ת"א נדלן איבד 2.7%, הבנקים ירדו ב-1.4

מי שהוביל את הביטוח הייתה הראל עם ירידה של 4.7%, בנדל"ן מצלאווי צלל ב-5.3%. בבורסה נשארים רגועים - הסמנכ"ל פגוט: "מהלך טבעי ואף בריא לשוק"

מערכת ביזפורטל |

המומנטום השלילי של ספטמבר נמשך, בהובלת מניות הביטוח שמאבדות 4%. הראל הראל השקעות -2.48%  מובילה את הירידות עם 5%, הפניקס הפניקס -2.28%   יורדת "רק" 3.8%. מניות הפניקס וכלל יורדות מעל 10% מהשיא, השאלה אם זו רק ההתחלה. 

מצד אחד, הרווחים עלו, מצד שני - הרווחים האלו לא מייצגים כי הם לוקחים בחשבון גם את הרווחים העתידיים. השינויים החשבונאים שיושמו בתחילת שנה הקדימו את הרווחים מכמה מקורות, אך הם הקטינו את הרווחים להמשך. כדי לשמור על הרווחים האלו, החברות יצטרכו לצמוח, כדי להרוויח יותר הם יצטרכו להרוויח יותר וזה יהיה קשה, במיוחד כשהרווחים מביטוח חובה בשיא ושהשווקים הפיננסים בשיא.        


לפני שלושה שבועות שאלנו גיקס עלתה ב-530% - מתי תגיע הנפילה? - כבר אז ציינו שהיא התנתקה מהשווי הכלכלי שלה - ונראה שהתיקון הגיע. המניה זינקה יותר מ-530% ושווי השוק שלה נשק ל-100 מיליון שקל אחרי שהיא דיווחה על מיזוג הפוך של חברה-נכדה שנכנסה לוול סטריט על הטיקט של רובוטיקה, גיקס שעוסקת בשיווק וקידום ממומן באינטרנט גם הצטיידה במילת הבאזז ״AI" כדי לתמוך בראלי במניה.  

עוד הרבה לפני שהיא דיווחה היה ברור שהיא מוכרת כאן בעיקר חלום, אבל הדוחות שהגיעו המחישו את זה למספרים: צניחה של 70% בהכנסות וקפיצה של 330% בהפסד הרבעוני ל-118 מיליון שקל. 


 נמשיך עם עמלות. איך תחסכו בעמלות? הכנו כלי שבוחן את כל כל הגופים - בנקים וברוקרים וממנו תוכלו להבין אם אתם משלמים יקר,  ואיך להוזיל את העמלות - עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?