הטיול לצפון שעלה 375 אלף שקל
הדיונים בסכסוכי גירושין בבתי הדין הרבניים שונים בתכלית מהדיונים המוכרים לנו בבתי המשפט לענייני משפחה. בבתי הדין הרבניים בדרך כלל מתקבלים תוצאות שונות בתכלית מאלו שהיו מתקבלות בבתי המשפט.
סכסוך גירושין לא פשוט הגיע לאחרונה לפתחו של בית הדין הרבני בבאר שבע. לבית הדין הוגשו תביעות הדדיות לגירושין משני בני הזוג, הבעל והאישה שנפרדו כבר לפני כמה שנים. שני הצדדים הביעו נכונות להגיע לפשרה אך הוויכוח המרכזי ביניהם היה על תשלום דמי הכתובה שעומדת על 520 אלף שקל.
תחילתו של הסיפור בשנת 2004, שני הצדדים הכירו כשנה לפני והחליטו להינשא ונולדו להם שלושה ילדים. האישה גדלה בבית מסורתי, והבעל בבית מסורתי-דתי, אך במהלך השנים הוא התחזק מבחינה דתית. כאשר לכל אחד מהצדדים הייתה דירה לפני הנישואין. בשנת 2008 זכו הצדדים במכרז למגרש בבאר שבע, וכדי לבנות את ביתם המשותף שכלל 2 קומות ו-6 חדרים, הם מכרו את שתי הדירות שהיו בבעלות כל צד, ונטלו משכנתא, בנוסף, השניים קבלו כסף מהוריהם.
בשנת 2016, בעקבות קשיים כלכליים, רצה הבעל למכור את הבית המשותף, כאשר באותה עת כבר חלה גם הידרדרות ביחסי הצדדים. בקיץ 2016 פנה לייעוץ משפטי, ובמקביל גולל את קשיי הנישואין בפני רבו. בסוף 2016 הפרידו הצדדים חשבונות.
- האשה חזרה בה: “אוהבת את בעלה ומבקשת שלום בית”
- עברו לחדרים נפרדים אחרי הגירושים - האם זו זוגיות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכסוך בין הצדדים החריף והאישה הגישה תלונה במשטרה נגד בעלה באשמת גניבה של 120 אלף שקל במזומן, שנועד לטענתה למימון הוצאות רפואיות ומוסדות סיעודיים לאימה החורגת. לטענת האישה היא החביאה את הכסף בחדר השינה בארגז המטה. התלונה נסגרה מחוסר ראיות מספיקות להעמדה בדין, אך הסכסוך בין הצדדים מסביב לכך הוביל להחמרה ביחסיהם הרעועים ממילא.
תביעה לאיזון משאבים
לאחר הסיפור פנה הבעל ב-2017 לבית המשפט בתביעה לאיזון משאבים ופירוק שיתוף ברכוש הצדדים, וכלל בתביעה זו גם תביעה להברחת מניות ע"י אשתו במהלך השנים.
לאחר מכן עבר הבעל מחדר השינה המשותף בקומת קרקע לחדר בקומה העליונה, והגיש בקשה לצו הרחקה מחדרו למעלה, בטענה שהאישה מגיעה לחדרו ומטרידה אותו שם.
בחול המועד סוכות ב-2017 נסעה האישה עם ילדיה יחד עם הוריה ומשפחתה לטיול בצפון, כולל לינה, בניגוד לרצון הבעל. בעקבות כך, כתב הבעל הודעת וואטסאפ לאשתו: "תם עידן הזוגיות ביננו. העדפת את המשפחה שלך עלי. זה נגמר". בתגובה לך, כתבה האישה: "אלו מילים שלך לא שלי".
לטענת האישה, לאחר אירוע זה עזב הבעל את בית הצדדים, אך לאחר עשרה ימים חזר לבית לחדר נפרד, והודיע פעם נוספת לאשה שמערכת הנישואין הסתיימה. בקיץ 2018, לקראת מכירת בית הצדדים, האישה שכרה לעצמה ולילדים דירה בבאר שבע. לאחר מכן גם הבעל וגם האישה קנו כל אחד דירה.
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- האם השכנים יכולים לבלום הריסה של אחד מחלקי הבניין?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הירושה נהפכה למכרז מחייב: 3 אחים ייאלצו למכור בית
כמה הבעל צריך לשלם?
הבעל הגיש תביעת גירושין, והאישה הגישה תביעת כתובה ופיצויי גירושין. הוויכוח המרכזי בין הצדדים נבע על תשלום דמי הכתובה שעמד על 520 אלף שקל. האישה טענה כי בעלה צריך לשלם לה את מלוא כתובתה משום שכשהתחתן איתה היה כבר בגיל 30 כאשר כבר היה דירה ברשותו, והתחייבותו בכתובה נעשתה מתוך אחריות מלאה.
בנוסף, כבר מיולי 2016 פנה הבעל לייעוץ משפטי בנושא הגירושין. לטענתה, הבעל הוביל את הליך הגירושין, בפתיחת תיקי יישוב סכסוך, פירוק שיתוף, צו הרחקה מחדרי השינה, עזיבת הבית, ותביעת גירושין. לטענתה ניסתה להכיל את התחזקות הדתית של בעלה, ואף לשמור על שלימות הבית. אך הבעל הבריח כספים משותפים, וגנב ממנה 120 אלף שקל. לטענתה טענות הבעל כי הבריחה מניות נדחתה בבית המשפט זה מכבר.
הבעל טען מנגד כי אשתו אינה זכאית לכתובה כי היא אישה מורדת שעשתה הכל כדי להמאיס אותו עליה. לטענתו היא התנהגה אליו בגועל, בבוטות, באלימות מילולית, ואמרה לו: "אתה עצלן, אתה זבל". וזרקה עליו אוכל ליד הילדים, בנוסף, זרקה לו בגדים מהארון חוץ לחדר, לטענתו הרגיש כאילו הוא "מתהלך על ביצים" בתוך הבית שלו.
בנוסף טען כי מעל שנה לפני פתיחת ההליכים אשתו לא הייתה הולכת למקווה באופן קבוע, חרף חשיבות ענין טהרת המשפחה בעיניו, וגם כאשר טבלה סירבה או התחמקה מלקיים יחסי אישות, לפעמים כעונש על שלא עזר מספיק במטלות הבית.
לטענתו, התביעות אותן הגיש נועדו רק כדי לזעזע אותה, מתוך ציפייה שהסיכוי לאובדן הבית יביא אותה לחדול מהתנהגותה הפוגענית, ולהבין כי ערכי הבית והמשפחה חשובים מבילוי עם חברות והרצון לשלוט בבית.
הבעל טען בנוסף כי במהלך השנים, מאז לידת ילדיו התאומים בשנת 2005, אשתו הייתה נוסעת לחו"ל בלעדיו עם משפחה או חברות, למרות לחץ כלכלי, וכן ביום ששי הייתה יוצאת עם חברותיה ומותירה אותו לטפל בילדים ולהכין לקראת שבת. לטענתו הוא גורש מחדר השינה המשותף, ואשתו אף העלילה עליו כי לקח כספים ממנה, תיק שנסגר מחוסר ראיות, ובעקבותיו הוציאה צו הרחקה מביהמ"ש.
כתובה היא כמו פוליסת ביטוח
דייני בית הדין אהרן דרשביץ, עובדיה חפץ יעקב ואברהם צבי גאופטמן, קבעו כי "האישה אינה צריכה להוכיח זכאות לכתובה, ואין היא צריכה להוכיח את אשמת הבעל בפירוק הנישואין. הכתובה ביסודה היא שטר התחייבות של הבעל לאשתו במקרה שהיא תתאלמן או תתגרש, ועצם הגירושין היא העילה לזכאות בכתובה".
הדיינים הוסיפו כי "הדבר דומה ביסודו לפוליסת ביטוח, שעצם האירוע הוא העילה להפעלת הביטוח, אלא שיש תנאים ועילות בהם הכיסוי הביטוחי לא יהיה תקף, ויש לפטור את החברה למרות האירוע הביטוחי בגין התנהלות רשלנית או פושעת של המבוטח וכדומה. וכן בעניין כתובה, ישנן עילות בהן תפסיד האישה את כתובתה – עוברת על דת, מורדת, וכו' – אך בדרך כלל נטל ההוכחה על הבעל להוכיח קיום עילה זו לפטור אותו מהתחייבותו המפורשת".
דייני בית הדין החריגו את הדבר וציינו כי "ייתכן, אמנם, שיש מקרים בהן נטל ההוכחה יעבור לאשה כאשר קיימת לכאורה עילת פטור, לדוגמה כאשר האישה יזמה ודרשה את הגירושין – אז תצטרך האישה להוכיח שלמרות זאת זכאית לכתובה כי דרישתה לגט הייתה מוצדקת עקב התנהלות הבעל כלפיה. אך יש להדגיש שגם במקרה זה ביסוד הדברים אין האישה צריכה להוכיח זכאות, אלא צריכה לסתור את עילת הפטור הלכאורי בכך שיזמה ודרשה גירושין".
לא מורדת
הדיינים קבעו כי האישה מעולם לא הכשילה את בעלה. "למרות טענת הבעל שהאישה לפעמים נמנעה מלטבול ולפעמים היה צריך להתווכח אתה, אך מעולם לא העלה הבעל טענה שהאישה הטעתה אותו בכך, והכשילה אותו שלא בידיעתו".
בנוסף קבעו כי "מרידת האישה דרך סירובה לטבול (לטענת הבעל) אינה מהווה עילה מספקת להפסידה כתובתה, שכן לא התברר היקף ומשך הסירוב בפן העובדתי, ובוודאי חסרה התראה בפן ההלכתי.
לגבי טענת הבעל כי האישה הוציאה אותו מחדר השינה המשותף, קבעו הדיינים כי "דרישה כזו בהחלט יכולה להיחשב כמרידה. אולם, מעבר לטענה בעלמא, לא הביא הבעל הוכחה כלשהי שעזיבה זו באה בעקבות דרישת האישה. גם לא פרט כלל איך "הוציאה" אותו".
לא ראוי שאישה תשאיר את בעלה לבד בחג
בעניין האירוע בחול המועד סוכות, בו יצאה האישה עם הילדים לשהות עם משפחתה בצפון בניגוד לרצון בעלה אשר נשאר לבד בבית, קבעו הדיינים כי "בדרך כלל אינו מן הראוי שהאישה תצא עם הילדים בחג עם משפחתה ותשאיר את בעלה לבד. לטענת האישה, הוצע לבעל להצטרף גם כן לטיול, אך הוא לא רצה". הדיינים טענו כי הדבר מובן הדבר לאור המתיחות עם משפחת אשתו. "אך גם אם האישה פעלה בזה שלא כראוי, אין לראות בכך מרידה ו"שבירת כלים", כך שאין בזה הצדקה להחלטת הבעל לסיים את הזוגיות לקבוע שהאישה אשמה בפירוק הנישואין".
הדיינים קבעו כי "גם לגבי טיסות האישה לחו"ל מאז לידת התאומים עד לשנת 2015 אין לה גדר מורדת, שכן היו בידיעת הבעל, ואף אם לא נחה דעתו מהם, לא היו אלא לזמן קצר יחסית, כשלאחר מכן חזרה לבית המשותף". הדיינים קבעו כי "למרות זאת כאשר באים לדון בחיוב כתובה מדין פשרה, בה שני הצדדים מסכימים לגירושין ודאי שיש לקחת עניינים אלו בחשבון".
מדוע חיכו בני הזוג כל כך הרבה זמן לתבוע גירושין?
הדיינים העלו תמיהה מדוע חיכו הצדדים בהגשת תביעת גירושין? הרי כבר בשנת 2017 הוגשה תביעה לפירוק שיתוף, ומקיץ 2018 גרו בדירות נפרדות, ומשנת 2019 אף בערים שונות, ובכל זה רק ביולי 2020 "נזכר" הבעל להגיש תביעת גירושין.
"האישה טענה שהיא לא שותפה להחלטה להתגרש, אך הבעל אמר בצורה ברורה שרצונו להתגרש. אמנם, אמר שהיו ניסיונות לשלום בית שלא צלחו, ולטענתו אף פנה לגורמים שונים לשם כך, אך מאז קיץ 2018 לא צוין שום ניסיון משמעותי. בית הדין ציין כי נראה ששני הצדדים הבינו את משמעות הכתובה, בסך גדול של 520 אלף שקל, ולכן כל צד נמנע מלתבוע את הגירושין, אף שעל פניו הנישואין כבר פורקו מזמן, כדי לשמור יתרון בעניין הכתובה, עד שהבעל החליט להגיש תביעת גירושין למרות זאת.
הדיינים קבעו כי במקרה בו "מדובר בזוג המורדים זה על זה" (דהיינו שני הצדדים רוצים להתגרש) אזי לגבי חיוב תוספת הכתובה הדבר תלוי מי הוא הגורם לגירושין אף שהוא לא התובע של הגירושין, בעוד שלגבי חיוב הגט אין זה משנה מי הוא הגורם לגירושין.
הדיינים קבעו כי במקרה שלפנינו אי אפשר לברר זאת ולכן יש צורך בפשרה. "אין ספק שההחלטה הבסיסית הסופית לפירוק המשפחה היא יזמת הבעל. הסכסוך ההדדי בין הצדדים החל כבר ב-2016, מועד הקרע לטענת האישה. במועד זה כבר הופרדו החשבונות. כמו כן, בתחילת 2017 הופרדו החדרים. לכן גם אם נגיע למסקנה שהיוזמה לגירושין באה מהבעל, לא ניתן לשלול לגמרי את טענת המרידה ההדדית, ויש לכך השלכות לעניין גובה חיוב הכתובה. הדיינים הוסיפו כי "סכום הכתובה אינו נחשב בהכרח כמוגזם, בפרט כאשר הייתה כבר לבעל דירה ברשותו בעת הנישואין. אולם, בכמה קהילות ספרד היו נוהגים לרשום סכומים גדולים בכתובה לכבוד בעלמא, בלי כוונה אמיתית לגבותו.
"בנוסף, יש שרושמים סכומים בהתאם לתאריך הנישואין או במספרים המסמלים מזל. אך מצד שני, יש שרואים בכל סכום בכתובה התחייבות גמורה. בכתובה זו, שהיא בגימטריא "בן" = 520 אלף. הדיינים ציינו כי "מועצת הרבנות הראשית קבעה שניתן לכתוב בכתובה עד מיליון שקל, ואין בכך "אסמכתא" של כתובה מוגזמת,, אך עדיין יש מקום להתחשב בכתובה לכבוד בעלמא, בנסיבות המקרה שלפנינו, לצורך פשרה.
האישה גם אשמה בפירוק הבית
הדיינים קבעו כי "לא נמצאה עילה ברורה להפסיד לאשה את כתובה ולפטור את הבעל מהתחייבותו המפורשת. מצד שני, למרות שהבעל יזם את הגירושין יש להטיל חלק מהאשמה לפירוד בין הצדדים על האישה, ולכן יש להוריד את הסכום בו יתחייב הבעל לשלם על כתובתה.
"לצדדים היו קשיים כלכליים, והבעל רצה למכור את הבית המשותף, ועניין זה אף עלה בהליך הטיפולי, אך האישה סירבה לכך. מעשי האישה תרמו גם הם לפירוק הנישואין, התלונה כלפי הבעל במשטרה על גניבת הכסף, חוסר ההסכמה למכירת הדירה ובנוסף גם נסיעת האישה לטיול בחול המועד עם ילדי והוריה לצפון, כולל לינה, בניגוד לרצון בעלה תרמו לסיום הנישואין.
בעקבות הטיול כתב הבעל כי: "תם עידן הזוגיות ביננו. העדפת את המשפחה שלך עלי. זה נגמר". בתגובה כתבה האישה: "אלו מילים שלך לא שלי". וזה היה האירוע שחתם בעצם את הנישואין. בנוסף, אין זאת הפעם הראשונה, שהאישה עשתה מעשים חד צדדים של נסיעה כאשר היא משאירה את הילדים עם האב, וזאת בניגוד וללא רשות הבעל.
הדיינים אהרן דרשביץ, עובדיה חפץ יעקב ואברהם צבי גאופטמן קבעו כי "יש לראות בנסיעתה החד צדדית עם הילדים בחול המועד ללא הבעל וללא רשותו, בכדי להטיל אשמה מסוימת על האישה בגרימת הגירושין".
ביה"ד קובע שאם הצדדים יתגרשו, האישה זכאית במישור העקרוני לכתובה, אך בעקבות תרומתה לפירוק התא המשפחתי יהיה על הבעל לשלם לאישה רק שליש כתובה, סך כ-175 אלף שקל וכן 5 אלף שקל על הוצאות ההליך.
הדיינים ציינו כי "האישה הסכימה לקבל שליש כתובה כפשרה. אמנם עקב חוסר הסכמת הבעל, ודיון ההוכחות, דרשה האישה את מלוא הכתובה, אך מן הראוי להזכיר את ההסכמה העקרונית של האישה לכך".
- 9.אשכנזי 06/06/2023 09:10הגב לתגובה זואצל אשכנזים כתובה זה כסף קטן קבוע ואין דיבור של להוסיף על הכתובה
- 8.אדם דם 05/06/2023 01:27הגב לתגובה זוצדק של רועי צאן מתקופת הברונזה. תת רמה.
- 7.אם הייתי יודע הייתי כותב בכתובה 18 שקלים. נמאס מהסחיטה (ל"ת)כגדע 04/06/2023 17:05הגב לתגובה זו
- חחח...... תתחתן עם החתולה של השכנים. (ל"ת)סדום ועמורה 05/06/2023 07:01הגב לתגובה זו
- זה כנראה גם מה ששווה אשתך בעיניך (ל"ת)אאט 04/06/2023 18:31הגב לתגובה זו
- 6.אלון 04/06/2023 09:11הגב לתגובה זויש לכם הזדמנות להגיב ולתקוף את החרדים.רק אל תשכחו לשבח ולהלל את בית הדין השראעי ואת האחים המוסלמים .
- 5.אבי 04/06/2023 08:00הגב לתגובה זואו פחות מכך. שכן כיום יש חוק יחסי ממון כך שהאשה זכאית למחצית מהרכוש. ובזמן התורה האשה לא זכאית כלל ולכן תיקנו כתובה. לא יעלה על הדעת שתקבל גם מחצית וגם כתובה . לכן עדיף להעמיד את הכתובה כמו האשכנזים 200 זוז שזה כמה אלפים בודדות ובכך נצמצם את המלחמות בהליכי הגירושין.
- ל18 שקלים. (ל"ת)שדגכ 04/06/2023 17:06הגב לתגובה זו
- דמיקולו פיזדמטה 04/06/2023 08:43הגב לתגובה זוהיו הרבה דברים בזמן המקרא שהתבטלו עם הזמן והיהדות האורתודוכסית שרדה. לא ראית חרדים מקריבים איזו עז לאחרונה, נכון? וגם לא ראית הרבה פעמים שמסובבים תרנגול מעל הראש ביום כיפור. הגיע הזמן להתקדם
- חחח.... אתה באמת דימיקולו, חחח.... (ל"ת)סדום ועמורה 05/06/2023 07:03
- 4.הגיע הזמן לבטל את הכתובה או להגביל את הסכום (ל"ת)איתן 03/06/2023 18:06הגב לתגובה זו
- 3.אזרח מודאג 03/06/2023 15:49הגב לתגובה זואלק מי תרם , הבעל יזם ... האישה עושה בית זונ... נוסעת מתי בא לה , לא סופרת אותו ממטר , מי יודע מה עוד קרה בחו"ל , משאירה לו את הילדים בשישי , מענישה אותו בקיום אישיות ( הרבה נשים הפכו את האיבר שלהן לכלי עונש ) ואז מספרים מי תרם לגירושין . מי יכול לחיות בצורה שכזו ?!?!? וכתובה זה חארטה בארטה . הובן שלאישה יש גם לא מעט רכוש , הכבר טען שיש קושי כלכלי ורצה למכור את הבית , ומצד שני , הגבר נוסעת לה לחו"ל , יוצאת לחופשות בחגים , שזה שיא המחירים , ואז מחליטים לתת לה פרס . הייתי מציע לרבנים לחפש עבודה אחרת .אלק ביטוח , לכו תמכרו פלאפל על בסטה בשוק , רבנים אלק . ואני אחד שרוכש כבוד לרבנים , רק שאלו לא נררה לי מחוברים למציאות .
- חחח.... הייתי מציע לך ללכת לחו"ל ולמכור צואה בקופסאות א (ל"ת)סדום ועמורה 05/06/2023 07:03הגב לתגובה זו
- 2.עולם מקביל 03/06/2023 10:43הגב לתגובה זו2 שבורים אשכרא
- 1.בן 03/06/2023 09:11הגב לתגובה זו"האישה נסעה לצפון עם ילדים ומשפחתה בלי הסכמת בעלה" .חח...מי שמספיק טמבל ללכת לבית דין רבני, שלא יתפלא שבסוף מקבל פסיקות בניחוח מחוזות איראן והאייטולות רק בתרגום לעברית.
- אמונחטאפ 03/06/2023 16:16הגב לתגובה זואתה בודאי שייך למיעוט הנאור שכל מי שלא חושב כמותו הוא פרימיטיבי. אז רק שתדע לאחרונה התפרסם מחקר שבדק פסיקות של אלפי תיקים של בית הדין לעניני משפחה שמצא שמרבית המקרים השופטים פוסקים בניגוד לחוקים קיימים ולפי גחמותיהם - אז אני לא יודע מה יותר טוב
- מי פה הטמבל? הכתובה הפרימטיבית העניקה לה 170 אלף שקל (ל"ת)דמיקולו פיזדמטה 03/06/2023 14:22הגב לתגובה זו
- לפחות תקרא את הכתבה לפני שאתה מגיב - רק מתוך הסתה (ל"ת)תלמיד חכם 03/06/2023 12:40הגב לתגובה זו

הירושה נהפכה למכרז מחייב: שלושה אחים ייאלצו למכור בית
שלושה אחים מרעננה, בעלי זכויות משותפות בנכס שקיבלו מאביהם המנוח, החליטו לפעול לקראת מימושו. חילוקי דעות על שווי הבית - נכס ישן יחסית ברחוב פרץ 14 בעיר - הובילו אותם למסלול שנדמה היה בעיניהם טכני בלבד: פרסום הזמנה להציע הצעות ורכישת חוברת מכרז בסכום צנוע, לטובת קבלת הערכה אמיתית לשוויו של הנכס. את השלב הבא הם לא צפו.
הם בוודאי שלא תיארו לעצמם שבתום ההתמחרות, לאחר שהצעה בסכום של 8.5 מיליון שקל תוכרז כהצעה הזוכה ותשולם מקדמה של 10% על ידי הזוכים, יקבע בית המשפט כי אף מבלי שיש חתימה פיזית שלהם על החוזה, כבר נכרת בינם לבין הרוכשים הסכם מחייב שחובה לאוכפו. אלא שזה בדיוק מה שקרה, והסיפור שבמרכזו שלושה אחים, עורכי דין, קבוצת ווטסאפ סוערת והצהרות סותרות על כוונה למכור, הגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד. משם יצא המקרה עם תוצאה ברורה: העסקה עומדת וקיימת.
השופטת יעל מושקוביץ קבעה בפסק דין מקיף, המשתרע על פני עשרות עמודים, כי לפניה מקרה מובהק שבו התנהגות הצדדים, מצגיהם והתנהלותם החיצונית יצרו חוזה מחייב, גם אם בדיעבד ניסו הנתבעים לטעון אחרת. "התנהלותם האובייקטיבית והחיצונית של הנתבעים", כתבה השופטת בהכרעתה, "מעידה על גמירות דעתם להתקשר בהסכם, והתובעים רשאים היו להסתמך על התנהלותם זו". בכך נהפך מרוץ קצר לבדיקת שווי הנכס, כפי שטענו האחים מאוחר יותר, למסלול ארוך אל עבר אכיפת הסכם מכר שאותו הם ביקשו לבטל.
ההזמנה שהובילה לזכייה - ולסכסוך
הכל החל במרץ 2022. שלושת האחים, שזכויות החכירה בנכס שבמרכז הסיפור עדיין היו רשומות על שם האב המנוח, פרסמו הזמנה להציע הצעות. החוברת שנמכרה למתעניינים בעלות של 1,000 שקל כללה שומה רשמית שהעריכה את שווי המקרקעין ב-8.5 מיליון שקל, וכן טיוטת הסכם מכר מפורטת ומוכנה לחתימה. מי שרצה להגיש הצעה נדרש לערבות בנקאית של 5% מהסכום.
- הבטחות בע"פ, הסכם לא חתום - והכרעה מפתיעה בביהמ"ש
- איבדה את הדירה בגלל משכנתא שלא יכלה לשלם; האם היא יכולה להיות מעורבת במכירת הדירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התובעים, שלושה שותפים עסקיים, רכשו את החוברת, ביקרו בנכס ואף נפגשו עם דיירים ובני משפחה. הם הגישו הצעה ראשונית של 5 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן הם עודכנו על ידי עו"ד אלחנן ויניצקי, שליווה את המכירה מטעם האחים, כי תתקיים התמחרות ושעליהם להעלות את הערבות. הם עשו זאת, התייצבו להתמחרות, ולאחר כמה סבבים הוכרזו כזוכים. באותו ערב עצמו, כך התברר בהמשך, כבר הועברה אליהם טיוטה מתוקנת של חוזה המכר, מותאמת להצעה הזוכה. למחרת הם הפקידו בידי עו"ד ויניצקי תשלום ראשון של 487.5 אלף שקל - 10% מהתמורה. מבחינתם הכל התקדם כצפוי. ואולם מבחינת האחים, התמונה השתנתה.
הריסת הבניינים באור יהודה. קרדיט: פיפל פוטוגרפיהאם ניתן להרוס אגף בבית משותף ללא הסכמת הדיירים האחרים במבנה?
פסק דין קבע כי גם בבית מורכב, הכולל אגפים נפרדים, שינוי מהותי הפוגע במרקם הקהילתי של הבית המשותף או בזכויות השימוש ברכוש המשותף מחייב הסכמה מלאה של כלל בעלי הדירות. בני זוג שביקשו להרוס את האגף שבבעלותם ולבנותו מחדש נתקלו בהתנגדות השכנים, והפעם בית
המשפט קיבל את עמדת המתנגדים. השופט הזהיר ממהלך שיהפוך את הבית "למבנה מפוצל שאינו עומד עוד כחטיבה אחת"
בוקר חורפי אחד ברחוב ד'ישראלי בחיפה התעורר בית משותף ותיק אל דיון משפטי שעתיד היה להגדיר מחדש את גבולות הזכות הקניינית של דיירים בבניין מורכב. באותו רחוב שקט ניצב בית הכולל שני אגפים, קדמי ואחורי, שמתפקדים זה לצד זה שנים ארוכות. ואולם מאחורי הדלתות הסגורות של האגף הקדמי התגבש רעיון שהצית מחלוקת עקרונית על מהותו של הבית המשותף ועל השאלה עד כמה רשאים בעליו של אגף אחד לעצב את גורלו של כל המבנה.
בני זוג שרכשו שתי דירות באגף הקדמי ביקשו לבצע מהלך דרמטי: להרוס את כל האגף, עד ליסוד, ולבנות במקומו יחידת מגורים חדשה שכוללת חניה ומרתף. לטענתם, תקנון הבית המשותף מתיר לכל אגף להתנהל כיחידה עצמאית, ולכן החלטותיהם אינן תלויות בהסכמת שאר הדיירים. מבחינתם, הבית המשותף אמנם מאגד שני מבנים, אך כל אחד מהם מהווה למעשה יחידה נפרדת שאינה עומדת במערכת יחסים של תלות אל מול רעותה.
מנגד, דיירי האגף האחורי סברו כי מדובר במהלך החורג בהרבה ממסגרת ההתנהלות השוטפת. הדיירים טענו כי הריסת מבנה שלם אינה רק פעולה נקודתית המוגבלת לגבולות האגף, אלא כזו בעלת השלכות מהותיות על הבניין כולו. הם הזהירו מפגיעה בזכות הקניין שלהם ומיצירת מצב שבו בוצע שינוי חד-צדדי שעלול לפגוע באפשרות לבצע בעתיד פרויקט תמ"א 38 רחב בכל המבנה. לטענתם, אי אפשר לנתק בין האגפים, בעיקר כשהמהלך עלול לקבוע עובדות שישפיעו על כל הדיירים לשנים ארוכות.
בית משותף כקהילה בעלת אינטרסים משותפים
המפקחת על רישום המקרקעין קיבלה את עמדת בני הזוג, וקבעה כי מכיוון שהתקנון אינו כולל איסור מפורש על הריסה ובנייה מחדש, הרי שהדבר מותר. אלא שהמחלוקת המשיכה לבעבע מתחת לפני השטח, עד שהגיעה לפתחו של בית המשפט המחוזי בחיפה ואל השופט יוסי טורס, שהחזיר את הגלגל לאחור ופסק מחדש בשאלה העקרונית: האם ניתן לבצע שינוי מהותי בבית מורכב ללא הסכמת כלל בעלי הדירות?
- הגג חזר לדיירים: מה מותר בבניינים משותפים?
- הזוג אולמרט ניצח במשפט - השכנים יפנו את הגג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פסק הדין שפרסם השופט טורס חורג מהסכסוך הפרטני ומתווה קו ברור לגבי אופיו של הבית המשותף כקהילה בעלת אינטרסים משותפים. השופט פתח את קביעותיו בהתייחסות לבסיס העקרוני, שלפיו שינויים משמעותיים במבנה מחייבים הסכמה כללית, אלא אם התקנון מתיר אותם במפורש. על כן, לדבריו, אין מקום להניח כי שתיקת התקנון מאפשרת פעולות קיצוניות כמו הריסת אגף שלם. כפי שהוא כתב בהכרעתו, "מדובר בקפיצה לוגית שאינה מובנת מאליה", כשהמפקחת הניחה ששתיקת התקנון היא מעין היתר לפעולה כה רחבה.
