פרויקט תמא רמת גן
צילום: מורן ישעיהו

תמ"א 38 מודל 2021 - העירייה תקבל קומה בבניין

ככה התנגדות העיריות לתמ"א 38 תפחת, אבל ככה השחיתות תגבר
נושאים בכתבה תמ"א 38

משרד המשפטים פרסם הצעה לתיקון חוק התכנון והבנייה. כמו כל דבר שקשור בחוקים, גם זה נייר מאוד משעמם: מאוד יבש, ומאוד טכני. אבל אני חושב שכדאי שהציבור כן יקרא ויגיב על ההצעה הזאת. אחרת, היא עוד עלולה לעבור.

בין השאר, מוצע לתקן את החוק בנושא תמ"א 38, ובנושא של הקלות ליזמים. בנושא של תמ"א 38, התיקון לחוק מנסה להתמודד עם בעיה אמיתית מאוד: עיריות לא רוצות פרויקטים של תמ"א 38. למעשה, במדינת ישראל עיריות לא רוצות תושבים, כי הארנונה שתושבים משלמים לא מכסה את ההוצאות שהם גורמים לעירייה. את תמ"א 38 הן רוצות אפילו פחות, כי זה אומר להעמיס על תשתיות באזורים קיימים.

כדי להתמודד עם הבעיה הזאת, התיקון לחוק מציע שבפרויקטים של תמ"א 38, העירייה תאשר ליזמים לבנות שטח נוסף, והשטח הנוסף יהפוך למבנה ציבורי בבעלות העירייה. כעבור 10 שנים מהבנייה, העירייה תוכל למכור את הנכס הזה. כלומר, החוק מציע שהעירייה תקבל תשלום נוסף עבור פרויקטים של תמ"א 38, והתשלום הנוסף יגיע בתור קומה בבניין, במקום בכסף.

זה משאיר אותי עם כמה שאלות. ראשית, למה, אם ניתן לבנות שטח נוסף בבניינים של תמ"א 38, לא אישרו את זה עד היום? כלומר, בניינים של תמ"א 38 נבנים בדרך כלל באזורים שבהם הביקוש הוא הגבוה ביותר, ולכן כל תוספת לבנייה היא מבורכת. אז אם אפשר היה לאשר את זה עד היום, למה לא אישרו? שנית, למה לתת לעיריות קומה בבניין במקום שהעירייה תקבל כסף? אם רוצים להגדיל את התשלום לעיריות, שיתנו ליזמים אישור לבנות שטח נוסף, ושהעיריות יקבלו אגרה בשווי של השטח הנוסף. זה יהיה גם יותר יעיל כי בשטח הנוסף יבנו דירות ולא מחסנים לשימוש העירייה, וגם יקטין את החשש לשחיתות.

כשנותנים לעירייה מבנה ועוד מרשים לה למכור אותו בתוך 10 שנים, יש חשש אמיתי שלפחות בכמה מקרים, אנשי מפתח בעיריות לא יעמדו בפיתוי וימצאו דרכים לקבל הכנסה נוספת מהנכסים הללו. כשהכסף עובר כאגרה לעירייה, לעומת זאת, יש תשלום שנרשם בספרים, והכל הרבה יותר שקוף. אבל כנראה שבמנהל התכנון שכחו שלפני 4,000 שנים בערך בני האדם עברו למסחר שמבוסס על כסף. במנהל התכנון דווקא מעדיפים לחזור לסחר חליפין: דירה תמורת היתר בנייה.

בנוסף, התיקון לחוק מבקש לצמצם מאוד את נושא ההקלות. עד היום, כשיזמים גילו שהתב"ע שלפיה הם אמורים לתכנן לא מתאימה לצרכים, הם הגישו בקשות להקלות. הדיון בהקלות לקח זמן, כי הציבור יכל להתנגד, והדיונים יכלו גם לקחת שנים. אז כדי לזרז תהליכים, התכנון לחוק מתכוון לבטל את ההקלות. זה בהחלט מבורך. רק שמי שהגיש את התיקון שכח שני דברים. אחד, גם אחרי התיקון, במקרים רבים התב"עות לא מתאימות לצרכים. לכן ביטול ההקלות מבטל גם את האפשרות להתמודד עם העובדה שברוב המקרים התב"עות תוכננו לפני שנים רבות, ולאף אחד אין כוונה לעדכן אותן. השני, שלפי התיקון, אומנם לא יהיו הקלות, אבל למהנדסי הערים תהיה סמכות לאשר חריגות מהתב"ע.

כך שלפני החוק, מי שרצה הקלה היה צריך ללכת למסלול פומבי שבו ההקלה נבחנה באופן מסודר. עכשיו, מי שירצה חריגה מהתב"ע ילך למהנדס העיר וינסה לשכנע אותו לתת לו הרשאה. גם במצב שקיים היום, יש עשרות ראשי ערים ומהנדסי ערים שמצאו את עצמם מתמודדים עם חשדות לפלילים (וחלקם גם הורשעו) בגלל נושאים שקשורים לבנייה. מה יקרה כשההחלטות יתקבלו בין מהנדס העיר ליזם?

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    המדינה הזאת מידרדרת מיום ליום, כל אחד פה תופס בעלות. לא צריך תמ״א ואל תיכנסו לי לשטח הפרטי חוצפנים!!! (ל"ת)
    23/12/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שמאי 23/12/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    תבטלו את הפטור מהיטל השבחה. ככה פרויקטים ישלמו לעירייה עבור פיתוח תשתיות ומבני ציבור והפרוייקטים עדיין יהיו רווחיים. הפטור מהיטל השבחה הוא מושחת ביסודו, ובגללו העיריות עוצרות את התמא בכל כוחן, ובצדק. מספיק עם השחיתות והרמאויות, תבטלו את הפטור מהיטל השבחה.
  • 12.
    איזה בדיות הוצאות בגלל תמ"א? (ל"ת)
    אני 23/12/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ): 22/12/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    במקום לנסות לקדם בינוי פינוי מנסים לבנות על מבנים ישנים וחלשים עוד קומות . ועריות מנסות לגנות את התושבים בנוסף לארנונות מטורפות
  • 10.
    B. 22/12/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    בבת-ים מעדיפים מעטפות במקום קומות ,אבל מוכנים גם וגם .
  • 9.
    בעיר אשדוד השיטה הזו מקובלת מאוד במיוחד בתחום המסחרי (ל"ת)
    LN 22/12/2020 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שירה 22/12/2020 15:32
    הגב לתגובה זו
    רעיון בסקלה בין המזעזע לשערוריתי. ממש מסחרה. ואיך זה בדיוק פותר את הבעיה של חיזוק בפריפריה ששם בכל מקרה זה לא ריווחי עבור היזם?
  • 7.
    בנין לידי כבר5 שנים חיים כמו באתר בניה (ל"ת)
    פינחס 22/12/2020 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אם נכון אזי זה נוהל שוחד מדהים כל ראש עיר הוא יור 22/12/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
    אם נכון אזי זה נוהל שוחד מדהים כל ראש עיר הוא יור הועדה לתכנון בעירו שאומר בלי החלק שלי לא יהיה היתר
  • 5.
    א 22/12/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
    אם העיריות מקבלות כסף בהסכמי גג מדוע זקוקות לפיצוי נוסף עבור התמא. תכנון בניה שמתבסס על התמורות של הקבלן לעיריה, פעם נקרא שוחד והיה אסור!! הכסף מעוור עיני צדיקים!!! תכנון הבניה יהרוס הערים, מגדלים יצוצו ברחובות צרים. אסון אורבני שלא היה כדוגמתו
  • 4.
    גנבים בני גנבים לכו לעבוד להשקיע לסכן את ממונכם... (ל"ת)
    עמך 22/12/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דודו 22/12/2020 12:12
    הגב לתגובה זו
    הכל פה מושחת ינתנו החריגות רק עם יתנו עוד קומה לעירייה?זה המאפייה ברשות החוק בושה
  • 2.
    דירות"א 22/12/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    או לגופים ציבוריים שלא מתאימים לאופי החיים של השכנים
  • 1.
    ואפילו גם טימטום !!! 22/12/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    ואפילו גם טימטום !!!
אספת דיירים (X)אספת דיירים (X)

כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?

כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים 



עמית בר |
נושאים בכתבה ועד בית

דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה. 

טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין

במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש. 

בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.

בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש.  זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה,  הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.     


בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה. 


מה מייקר את דמי הוועד

הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.

הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yהדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Y

פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל

רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה רוטשטיין לוד

החברות רוטשטיין רוטשטיין -1.92%   וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.

פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133 דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.

הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה. כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.

המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק. 

במסגרת הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן יחל רק לאחר תקופת הפטור.