מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

רעש המטוסים מנתב"ג יתרחב לאזורים נוספים

עדכון לתמ"א הקיימת בנתב"ג מציע הרחבת פעילות של המסלול הצפוני שהיה מוגבל בפעילות עד כה: "בהמשך המגמה הנוכחית הרעש החריג מעל אזורים עליהם חל מערך הגבלות הבניה צפוי להמשיך ואף לגדול ולחשוף מעל 17 אלף יח"ד לרעש"
 

מורן ישעיהו | (3)
נושאים בכתבה נתב"ג

רעש המטוסים מנתב"ג עלול להתרחב לאזורים נוספים בעקבות עדכון לתכנית המתאר הארצית לנתב"ג שמקדמת המועצה הארצית לתכנון ובנייה. שני עשורים לאחר שאושרה התמ"א, מתריעה המועצה על עומס טיסות וקשיים במתן מענה להיקף הביקושים. לפיכך, מוצעת הרחבה של הפעילות במסלול הצפוני, שהיה מוגבל בפעילות עד עתה לפי הוראות התכנית. כלומר, העדכון מבקש להחיל חלוקה שוויונית בין המסלול הצפוני והמסלול המערבי מעל העיר תל אביב. לפי המועצה חל גידול בהיקף הפעילות בשדה למעל 23 מיליון נוסעים בשנה, כאשר במצב הקיים, ללא עדכון התכנית, נתב"ג לא יוכל לתת מענה לגידול בביקושים. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "חשיבות העדכון היא במניעת הרעש החריג באזורים שלא היו תחת הגבלת בינוי וכן בחלוקה שווה יותר של הנחיתות בין המסלול המערבי, עליו עד היום נחתו מרבית הטיסות, לבין המסלול הצפוני שהיה בשימוש מוגבל. זאת, כדי להבטיח את המשך הפעילות השוטפת, היעילה והבטוחה של נתב"ג וכדי להתאים בין הגבלות הבניה סביב השדה ובין הרעש בפועל. "העדכון המוצע בתמ"א מתקן את האמצעים לטיפול ברעש השדה, ומחיל לראשונה גבול לאזורים הצפויים להיות חשופים לרעש חריג בהתאמה למערך הגבלות הבניה והשימוש שחלות כבר היום על סביבת השדה. עוד יעודכנו גם ההוראות המפורטות הנוגעות לניהול מערך ההמראות והנחיתות". לפי העדכון, בתמ"א היו קיימים שני מנגנונים לטיפול ברעש הנגרם משדה התעופה. הראשון, קבע אילו מסלולים עדיפים להמראות או נחיתות ובאילו תנאים, בצורה המחלקת את הרעש הנגרם מפעילות המטוסים לאזורים שונים סביב השדה. כך למשל, קבעה התמ"א כי על מסלול 21 ("המסלול הצפוני") לא ינחתו מטוסים בעלי יותר מ-3 מנועים. השני, קבע הגבלות על סביבת השדה, במטרה המטוסים בשדה למזער חשיפת תושבים לרעש מטוסים חריג על ידי קביעת הגבלות על בניה או שימושים רגישים לרעש. אולם, מעולם לא הוטלו מגבלות על רמת רעש של פעילות.   עוד נטען כי כבר היום מתקיימות רמות רעש חריגות מעבר לאזורים עליהם חל מערך הגבלות הבניה, הנועד להגן על התושבים, ומאידך ישנם אזורים מוגבלים בבניה ושימוש שאין עליהם רעש בפועל. "בהמשך מגמה נוכחית ללא מגבלת רעש על פעילות המטוסים מהשדה, הרעש החריג מעל אזורים אשר נמצאים מחוץ למערך ההגבלות, צפוי להמשיך ואף לגדול ולחשוף מעל 17,000 יחידות דיור לרעש מטוסים חריג".    בשלב הבא התכנית תועבר להשגות הציבור והערות הוועדות המחוזיות.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יופי שסגרו למען עוד דירות למליונרים (ל"ת)
    שדה דב 04/12/2019 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יצאק 03/12/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    יש אולי כבר לא תוכנית מתאר לשדה תעופה באזור כפר מסריק עכו כבר מקום המדינה מטוס בא מהים ויוצא לים
  • 1.
    דוד 03/12/2019 19:57
    הגב לתגובה זו
    ראש עיריית ראש העין ישן ואל תטרידו אותו
דירה דירות בניין
צילום: שלומי יוסף

מה עדיף - דירה חדשה או יד שנייה? הטעויות שעולות מאות אלפי שקלים

דירה חדשה מבטיחה ריח של חדש ושקט לכאורה, יד שנייה מביאה ודאות; בסוף 2025, כשהמימון יקר, מדד תשומות בנייה ומבצעי קבלן משנים את התמונה, ההכרעה פחות רגשית ויותר כלכלית

רן קידר |

השאלה אם עדיף לקנות דירה חדשה או דירה יד שנייה תלויה בגורמים רבים ומשתנים לרבות שיקולים פיננסיים, תזרימיים, משפחתיים ועוד. רבים נמשכים לדירה חדשה בגלל תוכניות מסובסדות, מבצעי קבלנים ותחושת ביטחון של בניין חדש, אבל שוק היד השנייה ממשיך להיות מרכז הכובד של העסקאות בישראל. אנשים קונים דירה שהם יכולים לראות בעיניים.

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מראים תמונה ברורה שהיא המשכה  של מגמה ברבעונים האחרונים: יותר דירות יד 2 נמכרות מאשר דירות חדשות. ברבעון השלישי כ-65% מעסקאות הדיור בישראל הן בדירות יד שנייה, לעומת 35% בדירות חדשות. הפער הזה מתרחב בתקופות של אי-ודאות כלכלית, כשרוכשים מעדיפים לראות מה הם קונים.

דירה חדשה על הנייר היא רכישה בתנאי אי-ודאות - לא רק לגבי הדירה עצמה, אלא לגבי הסביבה, הבניין, איכות הביצוע, השירות והזמן עד המפתח. דירה יד שנייה מאפשרת בדיקה מהירה של רוב הדברים שמכאיבים באמת: רעש, אור, רוחות, חניה, שכנים, ועד בית, ליקויים, נזילות ותחושת המרחב. בד בבד, היא יכולה לדרוש שיפוץ יקר, טיפול בתשתיות ישנות ולעיתים פשרות בתכנון.


ודאות מול הבטחה: מה באמת קונים כשחותמים על דירה חדשה

קניית דירה חדשה בנויה משני חלקים: המפרט ומה שלא כתוב. המפרט הוא מה שמופיע בחוזה, בתוכניות ובנספחים. מה שלא כתוב הוא איכות החיים שתתגלה רק אחרי אכלוס. חניון ש"על הנייר" עובד, אבל במציאות מתעכב; מעליות חדשות שמייצרות תקלות בשלב ההרצה; חדרי אשפה שמעלים ריחות; חברת ניהול שמחליפה נהלים כל חודש; ולפעמים סביבה שמשתנה בזמן שהפרויקט נבנה, כמו תשתיות חדשות, כבישים, מבני ציבור או שינויי תכנון. וגם - תשלום גדול לוועד בית, עיכובים שונים, פגמים ותקלות בדירה שהקבלן אמור לתקן. ועוד. 

גם אם הקבלן פועל לפי כללים, בניין חדש הוא מערכת שצריכה זמן כדי להתייצב. שנים ראשונות כוללות תקופת בדק ואחריות, תיקונים, ביקורי בעלי מקצוע ודיונים אינסופיים בווטסאפ של הדיירים. זה מחיר שצריך לקחת בחשבון. יש יתרון לכך שהקבלן אחראי על ליקויים בתקופות מוגדרות - שנה לבדק ושלוש שנים לאחריות על רוב הרכיבים - אבל האחריות לא תמיד מתורגמת לפתרון מהיר, ולעיתים הדיירים נאלצים להתעקש, לתעד ולהכניס אנשי מקצוע מטעמם. זה כאב רוב גדול, כשברוב הבניינים החדשים וברוב הדירות זה טיפול שוטף מול הקבלן. 

דירה למכירה
צילום: איציק יצחקי

חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?

אבסורד גדול - פנסיה גדולה ואין הון עצמי לרכישת דירה; למה לשלוח משפחות וזוגות לשוק השכירות אם הם רוצים לקנות דירה ויש להם כסף בפנסיה?

רן קידר |
נושאים בכתבה דירה פנסיה

הפרדוקס הישראלי מוכר לכולם: זוג צעיר משתכר יפה, מפריש מדי חודש אלפי שקלים לפנסיה, אבל אין לו סיכוי לגרד הון עצמי לדירה. מחירי הדירות אומנם יורדים כרגע, אבל עדיין דורשים 400–600 אלף שקל לפחות כהון עצמי. 

בחשבון הפנסיה של הזוג הזה כבר מצטברים מאות אלפי שקלים, אבל זה כסף שהוא לא יכול לגעת בו עד גיל פרישה, וגם אז רק בתנאים קשיחים. התוצאה: הזוג משלם שכר דירה של 5,000-8,000 שקל בחודש ואפילו יותר במקום לקנות דירה.


איסור על משיכת כספי פנסיה

אסור למשוך כספי פנסיה לרכישת דירה ולכל סיבה אחרת בלי לשלם מס מלא של 35%. גם הרעיון להשתמש בחיסכון הפנסיוני כערבות למשכנתה נדחה על ידי הבנקים ורשות שוק ההון. כלומר, המדינה הכריחה אותנו לחסוך לפנסיה,  ועכשיו היא אומרת לנו: "הכסף שלך, אבל אסור לך להשתמש בו לדירה".

היו ניסיונות רבים לשנות את זה. כבר ב-2019 מרכז המחקר של הכנסת פרסם ניתוח מפורט שהציע לאפשר משיכה פטורה ממס של עד 20% מערך הדירה (תקרה של כ-1.7 מיליון שקל), בתנאי שהכסף יוחזר לפנסיה בתשלומים חודשיים קטנים יחסית. הצעות חוק דומות עלו שוב ושוב, כולל הצעה להחזר נומינלי בלבד (בלי ריבית) כדי שלא לפגוע יותר מדי בקצבה העתידית. בכל פעם ההצעה נתקלה בחומת השמרנות של רשות שוק ההון ואגף התקציבים: "זה יפגע בביטחון הפנסיוני של הציבור".


הטענה הרשמית היא שמי שמושך היום ישלם מחר מחיר כבד בגיל פרישה. זה נכון חלקית, אבל מתעלם מהתמונה המלאה: שכר דירה גבוה הוא "מס פנסיוני" לא פחות כבד. כשזוג משלם 6,000 שקל שכר דירה במשך 25 שנה, הוא מעביר לבעל הבית כ-1.8 מיליון שקל (לפני הצמדה). אם אותו זוג היה לוקח 400 אלף שקל מהפנסיה, קונה דירה ומוסיף 800–900 שקל בחודש להחזר לפנסיה - הוא היה מסיים את התקופה עם דירה בבעלותו ועם פנסיה מופחתת בכ-4,000-5,000 שקל בחודש. במקרים רבים, החיסכון בשכר הדירה עולה על הפגיעה בקצבה.