מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

רעש המטוסים מנתב"ג יתרחב לאזורים נוספים

עדכון לתמ"א הקיימת בנתב"ג מציע הרחבת פעילות של המסלול הצפוני שהיה מוגבל בפעילות עד כה: "בהמשך המגמה הנוכחית הרעש החריג מעל אזורים עליהם חל מערך הגבלות הבניה צפוי להמשיך ואף לגדול ולחשוף מעל 17 אלף יח"ד לרעש"
 

מורן ישעיהו | (3)
נושאים בכתבה נתב"ג

רעש המטוסים מנתב"ג עלול להתרחב לאזורים נוספים בעקבות עדכון לתכנית המתאר הארצית לנתב"ג שמקדמת המועצה הארצית לתכנון ובנייה. שני עשורים לאחר שאושרה התמ"א, מתריעה המועצה על עומס טיסות וקשיים במתן מענה להיקף הביקושים. לפיכך, מוצעת הרחבה של הפעילות במסלול הצפוני, שהיה מוגבל בפעילות עד עתה לפי הוראות התכנית. כלומר, העדכון מבקש להחיל חלוקה שוויונית בין המסלול הצפוני והמסלול המערבי מעל העיר תל אביב. לפי המועצה חל גידול בהיקף הפעילות בשדה למעל 23 מיליון נוסעים בשנה, כאשר במצב הקיים, ללא עדכון התכנית, נתב"ג לא יוכל לתת מענה לגידול בביקושים. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "חשיבות העדכון היא במניעת הרעש החריג באזורים שלא היו תחת הגבלת בינוי וכן בחלוקה שווה יותר של הנחיתות בין המסלול המערבי, עליו עד היום נחתו מרבית הטיסות, לבין המסלול הצפוני שהיה בשימוש מוגבל. זאת, כדי להבטיח את המשך הפעילות השוטפת, היעילה והבטוחה של נתב"ג וכדי להתאים בין הגבלות הבניה סביב השדה ובין הרעש בפועל. "העדכון המוצע בתמ"א מתקן את האמצעים לטיפול ברעש השדה, ומחיל לראשונה גבול לאזורים הצפויים להיות חשופים לרעש חריג בהתאמה למערך הגבלות הבניה והשימוש שחלות כבר היום על סביבת השדה. עוד יעודכנו גם ההוראות המפורטות הנוגעות לניהול מערך ההמראות והנחיתות". לפי העדכון, בתמ"א היו קיימים שני מנגנונים לטיפול ברעש הנגרם משדה התעופה. הראשון, קבע אילו מסלולים עדיפים להמראות או נחיתות ובאילו תנאים, בצורה המחלקת את הרעש הנגרם מפעילות המטוסים לאזורים שונים סביב השדה. כך למשל, קבעה התמ"א כי על מסלול 21 ("המסלול הצפוני") לא ינחתו מטוסים בעלי יותר מ-3 מנועים. השני, קבע הגבלות על סביבת השדה, במטרה המטוסים בשדה למזער חשיפת תושבים לרעש מטוסים חריג על ידי קביעת הגבלות על בניה או שימושים רגישים לרעש. אולם, מעולם לא הוטלו מגבלות על רמת רעש של פעילות.   עוד נטען כי כבר היום מתקיימות רמות רעש חריגות מעבר לאזורים עליהם חל מערך הגבלות הבניה, הנועד להגן על התושבים, ומאידך ישנם אזורים מוגבלים בבניה ושימוש שאין עליהם רעש בפועל. "בהמשך מגמה נוכחית ללא מגבלת רעש על פעילות המטוסים מהשדה, הרעש החריג מעל אזורים אשר נמצאים מחוץ למערך ההגבלות, צפוי להמשיך ואף לגדול ולחשוף מעל 17,000 יחידות דיור לרעש מטוסים חריג".    בשלב הבא התכנית תועבר להשגות הציבור והערות הוועדות המחוזיות.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יופי שסגרו למען עוד דירות למליונרים (ל"ת)
    שדה דב 04/12/2019 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יצאק 03/12/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    יש אולי כבר לא תוכנית מתאר לשדה תעופה באזור כפר מסריק עכו כבר מקום המדינה מטוס בא מהים ויוצא לים
  • 1.
    דוד 03/12/2019 19:57
    הגב לתגובה זו
    ראש עיריית ראש העין ישן ואל תטרידו אותו
אספת דיירים (X)אספת דיירים (X)

כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?

כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים 



עמית בר |
נושאים בכתבה ועד בית

דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה. 

טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין

במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש. 

בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.

בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש.  זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה,  הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.     


בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה. 


מה מייקר את דמי הוועד

הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.

אספת דיירים (X)אספת דיירים (X)

כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?

כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים 



עמית בר |
נושאים בכתבה ועד בית

דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה. 

טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין

במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש. 

בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.

בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש.  זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה,  הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.     


בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה. 


מה מייקר את דמי הוועד

הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.