בואו תשמעו סוד קטן: יש בישראל הקלה כמותית

סוחר מעו"ף | (6)

תנו לי לגלות לכם סוד, בישראל יש כבר הקלה כמותית זה מספר שנים (מאז כ-2008), עם שינויים לפה ולשם מבחינת היקף. המסחר התנהל בסוף החודש בשילוב של אופוריה ועצבנות על רקע שבירת השיאים, המשך הדימום מהכספיות (שנוחתות גם בשוק) וסקירת HSBC.

בהקשר של הדימום מהקרנות, זהו פקטור חיובי לשוק המניות, שימשיך להיות עמנו. קשה לראות את המוטיבציה להחזיק קרן כספית וכן קרנות אג"ח רבות (מהן הדימום טרם החל באופן משמעותי, ובאופן אירוני, אף זורמים לשם הפקדות מהכספיות). מדוע להחזיק קרן אג"ח כאשר התשואה לפדיון, בניכוי עמלות/דמי-ניהול, קרובה ל-0 ואף לעיתים שלילית?

כאשר ישנם סיכונים משמעותיים של downside (העלאת ריבית) גדול, וכמעט 0 upside? מה היתרון בהחזקה שכזו על פני מזומן? כמובן שגם אין כדאיות רבה בהחזקת פיקדונות, כך שבאופן אירוני ריבית 0 מקטינה את בסיס הפיקדונות לפעילות האשראי במשק.

אך לעניינו, ההמלצה הטריוויאלית (ליועץ הנהנה מדמי הפצה או עמלות ק/מ, ואלו היועצים אצלנו) הינה פדיון האפיק הלא כדאי (עד כדי ענייני טקטיקה של מס צמוד/לא-צמוד), והפניית חלק מהסכום אל שוק המניות. זה התהליך שאנו רואים בחודשים האחרונים, שכן פסיכולוגית קשה למשקיעים לקבל תשואה 0 או מתחת ל-0, ותהליך זה תומך בשוק. במילים אחרות, דימום הקרנות מביא את השוק למצב בו אנו בעיקר מחפשים תירוצים לעלות.

לגבי QE

בתקופה שבין מארס 2014 לפברואר 2015 בנק ישראל רכש (בעשור האחרון הוא רק רוכש ולא מוכר. לאחרונה הוא מפסיד "דולרית" בשל ירידת האירו שמשפיע על היתרות, אך אינו מוכר מט"ח) כ-6.225 מיליארד דולר (כ24.5 מיליארד שקל). חלק מזה בתירוץ של "קיזוז השפעת הפקת הגז" (גדולים ממני אמרו שזה אחד מהשמות קוד המוזרים ביותר שהם ראו לתכנית QE), חלק מזה ל"ייצוב שער החליפין", אך באופן מוזר ייצוב נעשה פה רק בקניות, לא במכירות. ב-2014 גדלו אמצעי התשלום ב-52 מיליארד שקל.

QE מבצעים באמצעות רכישת נכסים. זה יכול להיות אג"חים או דולרים. מי שמקבל כמה שקלים עבור כל דולר (או אג"ח) שלו, צריך בסוף לבצע משהו עם השקלים ולרכוש נכסים (לעיתים קרובות אג"חים, אך לא תמיד). רכישת דולרים דומה בהשפעתה במאקרו לרכישת אג"חים, עד כדי הבדלי מכניקה הממוקדים לשוק האג"ח (למשל, גריעת היצע שם) אך לא בשאר השווקים.

ב-19 במארס HSBC פרסם תחזית. חבל שאין יותר תחזיות וסיקור של אנליסטים זרים ומקומיים (רגולציה עודפת וחוסר עניין) - הם יוצרים עניין ומחזורים. בהינתן מצב השוק (סביבת ריבית 0 המקומית, המצב באירופה ובארה"ב), זה נפל על אוזניים קשובות. אם נוסיף לכך את העובדה שבנק ישראל אינו תקשורתי במיוחד (אין מסיבת עיתונאים קבועה, פעם בכמה זמן בכיר מתראיין בעיקר לתקשורת זרה ולעיתים משחרר הצהרה בומבסטית, רכישות מדווחות באיחור - חודש וחצי לדיווח יתרות) וכן מבצע, בצורות שונות, מניפולציה בדולר-שקל - אז בהחלט היה עניין בתחזית על פעולת בנק ישראל.

אם נחבר את המספרים, HSBC נתן תחזית שבגבול התחתון הייתה ל-24 מיליארד שקל QE, אך הסתכלות מהירה על קצב רכישות הדולרים בשנה האחרונה (24.5 לערך), מראה שאנו כבר שם. מי שרוצה לייחס מספרים בין ארה"ב לפה צריך להכפיל את המספר פה בכ-60 לערך (יחס תמ"ג ישראל לארה"ב). השוק עלה כמובן. הדולר התחזק ואז אחרי שכל ה-hype נגמר, שגילנו שזה רק היה בלון, השוק ירד.

ומה בנק-ישראל (וידידיו באוצר גם) עשה לאחר פיצוץ בלון (שכנראה הפתיע את בנק-ישראל, אם כי היה ברור לרוב הצופים)? קנה מאות מיליוני דולרים - חצי מיליארד דולר זה 2 מיליארד שקל, או בדיוק "פעימה אחת" (24 חלקי 12) של התחזית של HSBC, אז מי טעה אם בכלל?

ונקנח בעצה לבנק-ישראל: לעיתים זה הכל רק תקשורת, ספין, תחושת פעילים. ניתן לקבץ את רכישות המט"ח השונות תחת קיטלוג "הקלה כמותית" בדיווחים (ללא הבדלת "השפעת הגז" הלא ברורה) ובמקביל לערוך מסיבת עיתונאים חודשית.  

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ובכלל יותר מדי סוגריים בכתיבה שלך, התעייפתי (ל"ת)
    יכלת לסכם הכל בשורה 02/04/2015 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה לגבי ספיגת הנזילות על ידי מק"מים? (ל"ת)
    משה 29/03/2015 20:52
    הגב לתגובה זו
  • סוחר סחור 30/03/2015 09:00
    הגב לתגובה זו
    הרי גם QE אג"ח אפשר "לספוג" במק"מים... ב"י עושה QE.
  • קלקלן 30/03/2015 18:09
    הכספי של ב"י.
  • 1.
    גלובאלי 29/03/2015 17:16
    הגב לתגובה זו
    זה יותר חשוב כרגע מכל דבר אחר וזו לא נבואת זעם אלא המציאות, אנחנו לקראת אי ודאות גדולה מאד באיזורנו וזו לא סביבה בה נחמד או נוח לקנות מניות.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.