גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר

תוכנית הוצאות ה-AI של אלפבית: מה המשמעות עבור אנבידיה שנופלת ב-4%?

אלפבית דיווחה על עלייה של יותר מ-90% בהוצאות על ענן ובינה מלאכותית. עם זאת, התחזית של החברה לא הצליחה לספק את המשקיעים והפילה איתה גם את אנבידיה שיורדת ב-4% 
אדיר בן עמי |

מניית ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA CORP , נסחרת בירידות שערים בעקבות הדוחות הרבעוניים של אלפבית, שסיפקו סימנים מעורבים בנוגע ליצרנית שבבי הבינה המלאכותית.

הדוחות לרבעון השני הראו כי אלפבית השקיעה המון ברבעון האחרון בענן ובינה מלאכותית, עם הוצאות גבוהות מהצפוי של 13.2 מיליארד דולר, עלייה של יותר מ-90% לעומת השנה שעברה. בעוד אלו חדשות טובות עבור אנבידיה, השולטת בשוק המעבדים הגרפיים הדרושים להפעלת יישומי AI, אלפבית קיררה את ההתרגשות כשהשאירה את תחזית ההוצאות שלה לשארית 2024 כשהייתה, במקום לעלות אותה.

ב-Melius ציינו כי הדו"ח של אלפבית נראה כמו דבר חיובי עבור אנבידיה. לפי האנליסטים, בעוד אין העלאה של התחזית להוצאות ההון ב-20% בשלב זה, יכול מאוד להיות שזה ישתנה בהמשך במידה וההנהלה רוצה לראות אפסייד בהכנסות מענן וחיפוש AI. 

אנבידיה כאמור ממשיכה לשלוט בשוק שבבי ה-AI, עם הזמנות משמעותיות שצפויות רק לגדול מענקיות הטכנולוגיה כמו מטא וטסלה. ההזמנות הללו רק מדגישות את החשיבות של יצרנית השבבים בכל הקשור להתקדמות בפיתוחי בינה מלאכותית. בסוף החודש הבא, אנבידיה צפויה לדווח על דוחותיה הרבעוניים ועשויה לחשוף יותר על האופן בו הלקוחות שלה מייצרים הכנסות בעזרת השבבים שלה וכך אולי להרגיע מעט את המשקיעים שחוששים מכך שהחברה מסתמכת יותר מדי על הטכנולוגיה וזה עלול להתפוצץ.

שבבי הדור הבא Blackwell של החברה צפויים לעזור לאנבידיה לבסס עוד יותר את מעמדה בתעשיית הבינה המלאכותית, כאשר בגולדמן זאקס צופים עלייה משמעותית בהכנסות הודות לשבב החדש, מה שיעזור לחברה אולי להבטיח את מעמדה גם בטווח הארוך יותר.

 

טראמפ הפיל את מניות השבבים

מניות השבבים וביניהן אנבידיה ירדו לאחרונה בוול סטריט בעקבות ראיון לבלומברג שנתן דונאלד טראמפ שידוע ביחסו השלילי כלפי סין והתבטא על כוונותיו להטיל סנקציות על סין וגם לדרוש תשלום מטאיוואן עבור הגנה של ארה"ב מפני איום סיני.

לחברות השבבים יש פעילות גדולה בסין וסנקציות של ארה"ב על המדינה יביאו לירידה בפעילות של אותן חברות שם, מה שיביא לפגיעה גדולה בהכנסות. בטאיוואן יושבת יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSMC, והעובדה שטראמפ עלול לא לצאת להגנת מדינת האי במקרה של תקיפה סינית מדאיגה את המשקיעים מפגיעה בחברה שתביא למשבר בתחום השבבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

במידה וטראמפ ינצח בבחירות, יתכן ומאוד ונראה תנודתיות גבוהה יותר במניות השבבים, כאשר טראמפ יעבור אולי ממילים למעשים והלחצים יכבידו על המניות. 

מה אומרים האנליסטים

"למרות ההשקה הצפויה של Blackwell במחצית השנייה של 2024, אנחנו לא רואים סימנים של האטה בביקושים, הביקוש ל-H100 נותר חזק ואנחנו ממשיכים לראות הזמנות תכופות",  אמר האנליסט של KeyBanc, ג'ון וין. "בנוסף, העניין והביקוש ל-GB200 גדולים מכפי שחשבנו בתחילה, כאשר רוב המכירות צפויות להיות של NVL72 לעומת NVL36".

כאמור, יש גם אנליסטים שמזהירים מכך שמניית אנבידיה אולי עפה קצת "קרוב מדי לשמש". האנליסט מחברת ניו סטריט, פייר פרגו, הוריד לפני כשבועיים את דירוג המניה מ"קנייה" ל"החזק" בשל חששות לגבי שווי החברה. פרגו הסביר כי לאחר שיחות עם גורמים בשרשרת האספקה, הוא צופה "מעט מאוד פוטנציאל צמיחה נוסף". לדבריו, ייתכן שהתחזיות האופטימיות לגבי אנבידיה לא יתממשו מעבר לשנת 2025, מה שעלול להוות סיכון.

אריק ג'קסון, מייסד ומנכ"ל של EMJ Capital צופה שאנבידיה תדווח על תוצאות חזקות מאוד באוגוסט או בנובמבר (או בשניהם), אשר יציגו ביקוש מתמשך לשבבי H100 ו-H200 וירמזו על הפוטנציאל של שבבי Blackwell החדשים הממוקדים בבינה מלאכותית. אם דוחות אנבידיה יתאמו את ציפיותיו של ג'קסון, הוא מאמין שהמשקיעים יהיו מוכנים לשלם מכפיל רווח (PE) גבוה בהרבה על מנת להחזיק במניה שלה. מדובר בהצהרה נועזת, שכן אנבידיה כבר נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-50, כמעט פי שניים מהמכפיל של ה-S&P 500.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.