קמעונאות ב-2019
צילום: iStock

עונת הדוחות של חברות הקמעונאות בארה"ב הסתיימה - מה למדנו ממנה?

החברות שהתייעלו והציגו ביצועים טובים תוגמלו בהתאם, בעוד אלו שאכזבו ולא הצליחו לעמוד בציפיות נפלו
אדיר בן עמי |
ענקיות הקמעונאות סיימו לדווח על תוצאותיהן לרבעון, כאשר המשקיעים דחפו מעלה חברות שגברו על הציפיות והפילו את אלו שאכזבו. כעת, לאחר שנים של תהפוכות, נדמה כי זה לא מספיק כבר בשביל חברות לרדוף אחרי טרנדים על מנת להעלות את המניה.  בוול-סטריט כינו את התנודתיות במניות הקמעונאות "פרועה לחלוטין" וציינו כי היא נובעת, בין השאר, משינוי רחב יותר באסטרטגיית המשקיעים. בזמן הקורונה, בשיא הסגרים, השקעה ב"מקומות הנכונים" בקמעונאות, בין אם בחברות לשיפוץ בתים או בחברות מכשירי חשמל הייתה אסטרטגיה מנצחת. לאחר המגיפה, כאשר הכלכלה נפתחה מחדש, מניות טיולים היו המקום הנכון להשקיע בו. כעת, לאחר כאמור שהטרנדים הללו "נורמלו", נראה כי שוב מדובר בשוק בו נדרש לדעת אילו מניות לבחור והביצועים חזרו להיות גורם עיקרי בהצלחת המניה.  דוגמה לכך ניתן לראות במניות קמעונאית ההלבשה אברקרומבי אנד פיץ' ABERCROMBIE & FITCH CO שזינקו ב-24% יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה, בעוד המתחרה, אמריקן איגל, נפלה קרוב ל-8% לאחר הדוחות. שתי החברות הציגו עליות בהכנסות משנה לשנה, אבל המשקיעים הענישו את אמריקן איגל בגלל הוצאות תפעול גבוהות מהצפוי.  

ארבעה דברים נוספים שלמדנו מעונת הדוחות האחרונה:

 

הצרכנים עמידים, אבל בררנים

משקיעים וכלכלנים חששו יותר ויותר לקראת הדיווחים האחרונים כי הוצאות הצרכנים יצטמצמו ככל שהאמריקאים יתמודדו עם האינפלציה, ריבית גבוהה יותר ופחות מקורות לתמריצים פיסקאליים. למרות כל זאת, התוצאות הראו אחרת. קמעונאים רבים הצליחו להגדיל את המכירות בתקופה האחרונה, שהסתיימה לרוב בסוף אפריל, או לפחות לעמוד בציפיות להכנסות לרבעון. עם זאת, הצרכנים סלקטיביים יותר לגבי מה שהם קונים ואיפה הם קונים את זה. חברות עם מומנטום מותג חזק, כמו אברקומבי, Deckers Outdoor ו-Hoka, הצליחו לשמור על מעורבות הקונים וראו את המניות עולות.  

הערך מנצח-שוב

הסביבה המאקרו כלכלית שיחה תפקיד חשוב בהכרת המנצחות של עונת הרווחים האחרונה. הערך נמצא בראש מעייניהם של הצרכנים בזמן שהם יוצאים לבזבז כסף. זו בעיקר הסיבה גם למה קמעונאיות כמו וולמארט וקוסטקו הצליחו לצבור יותר נתח שוק ברבעון האחרון.  "הצרכנים מעדיפים לחפש אוצרות בחנויות המציעות מוצרים במחירים מוזלים", כתבו אנליסטים מ-Guggenheim Securities. "אנחנו ממשיכים להעדיף את סקטור המוצרים המוזלים, שמונע על ידי סביבה נוחה בהינתן היצע גדול יותר של מוצרים ממותגים בשוק והצעת ערך חזקה יותר".   

הביקוש למוצרי מותרות נשאר רך

צרכנים רבים דחו רכישה של מוצרי מותרות, דבר שהשפיעה לשלילה על הצמיחה במכירות של חברות כמו טארגט, הום דיפוט ובסט ביי. עם זאת, חלק מהקמעונאים הללו כן ציינו כי הם רואים סימנים ראשוניים של שיפור בביקוש למוצרי מותרות.  "ככל שהאינפלציה יורדת, הלקוחות שלנו חוזרים לרכוש מוצרי מותרות", אמר סמנכ"ל הכספים של קוסטקו, גארי מילרצ'יפ.  

מאמצי התייעלות מתוגמלים

המשקיעים תגמלו עד כה קמעונאים שעברו תקופה מאתגרת ופתחו במאמצי שיפור. חברת גאפ למשל זינקה ב-29%, יום לאחר שהחברה דיווחה על רווחים טובים מהצפוי וציינה כי המכירות בחנויות זהות הגיעו לטריטוריה חיובית בארבעת המותגים.

"הרבעון הראשון של גאפ הוא עדות שכאילו נלקחה מספרי הלימוד להתאוששות קמעונאית, כאשר המכירות השתפרו, שולי הרווח התרחבו וכל המותגים דיווחו על רווחים", כתבו בברקליס.  גם מייסי'ס ופוט לוקר הציגו שיפור, מה שדחף את המניות לאחר הרווחים. אברקרומבי משמשת כמודל לחברה קמעונאית שהצליחה לעלות בחזרה מהתהום. האסטרטגיה של החברה, שהתמקדה בסחורה טובה יותר וחוויה ידידותית יותר ללקוחות, עזרה למצב הפיננסי של אברקרומבי ולמותג שלה ודחפה את המניה ביותר מ-440% ב-12 החודשים האחרונים.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

שוק המחשוב הקוונטי צפוי לזנק ל-200 מיליארד דולר עד 2035

דוח חדש של מיזוהו סיקיוריטיז מעניק המלצות חיוביות ל־IonQ, Rigetti ו־D-Wave וקובע כי השוק עשוי לצמוח למאות מיליארדי דולרים בעשור הבא, אך האתגרים הטכנולוגיים, התלות במימון ממשלתי ומכירות נרחבות של בכירים מעיבים על התחזיות

אדיר בן עמי |

שוק המחשוב הקוונטי, שבעבר נתפס כרעיון אקדמי מורכב, הופך בהדרגה לאחד מצירי הצמיחה שמושכים עניין גובר מצד המשקיעים. דוח חדש של מיזוהו סיקיוריטיז מציג תמונה מורכבת: מצד אחד, ציפייה להתרחבות דרמטית של השוק; מצד שני, הכרה בכך שהדרך לשימוש מסחרי רחב עדיין רצופה מכשולים. ההערכות של מיזוהו מתייחסות לשוק שכיום מוערך בכמיליארד דולר, אך עשוי, לשיטתה, להתנפח למעל 200 מיליארד דולר עד סוף העשור הבא.


על רקע זה פתחה מיזוהו בסיקור של IonQ, Rigetti Computing 0.11%  Rigetti IonQ -1.09%  ו־D-Wave Quantum D-Wave Quantum 2.54%  - שלוש חברות שנמצאות במרכז המאמץ להפוך את המחשוב הקוונטי למוצר נגיש. כולן קיבלו המלצת ״ביצועי יתר״, עם מחירי יעד גבוהים משמעותית מהמחיר הנוכחי: יעד של 90 דולר למניית IonQ, יעד של 50 דולר ל־Rigetti, ויעד של 46 דולר ל־D-Wave. למרות האמון שמיזוהו מביעה בחברות, מניותיהן יורדות ביום פרסום הדוח, בין היתר בגלל חולשה רחבה במניות הטכנולוגיה.


לפי מיזוהו, הטכנולוגיה הקוונטית עדיין נמצאת בשלב מוקדם, והיא רחוקה מיכולת להחליף מחשבים רגילים. גם המערכות המתקדמות הקיימות היום מסוגלות להתמודד רק עם חלק קטן מהמשימות שהחוקרים מצפים לפתור בעתיד. לכן, בשנים הקרובות מחשבים קוונטיים ישמשו בעיקר כתוספת למחשבים הרגילים – לא במקום. הרעיון הוא שמערכות קוונטיות יוכלו לטפל בחישובים מסוימים שמחשבים רגילים מתקשים בהם, אך לא בכל משימה ולא בהיקף גדול.


שלושת החברות המובילות

IonQ, מהחברות החדשות יחסית בתחום, בולטת בקצב חדירתה לשוק. מאז הקמתה ב־2015 היא הרחיבה במהירות את היצע השירותים שלה ושילבה אותם בפלטפורמות ענן מובילות. העובדה שמערכות החברה משולבות כיום ב־AWS, Azure ו־Google Cloud מעניקה לה חשיפה משמעותית למשתמשים מסחריים ולארגונים ממשלתיים. מיזוהו מדגישה כי החברה מציגה עלייה עקבית בביקוש משוק שנמצא עדיין בשלבים ראשוניים.


Rigetti, שהוקמה ב־2013, פועלת במודל כפול: היא מאפשרת גישה למחשבים הקוונטיים שלה דרך שירותי ענן, ובמקביל מוכרת מערכות קוונטיות מלאות ללקוחות. ב־2023 החלה החברה לשווק מחשבים שלמים, ובסוף הרבעון השלישי כבר דיווחה על פריסה של 18 מערכות שונות. יעד הפיתוח המרכזי שלה הוא בניית מחשב עם 1,000 קיוביטים עד 2027, וברמת דיוק שתתקרב לזו של החברות הגדולות בענף, כמו גוגל ו־IBM. אם תצליח לעמוד ביעד, Rigetti עשויה לצמצם את הפער הטכנולוגי מול שחקניות בעלות משאבים גדולים יותר.